Restauratie (+upgrade) 78er Tamiya Flakpanzer Gepard 1:16 RC

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door G60force, 29 dec 2013.

  1. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Hoi mensen recentelijk waren er op MP relatief kort na elkaar 2tal Tamiya 1:16 Flakpanzer's aangeboden, het betroffen 2tal verschillende aanbieders waarvan ik eerst met nr1 persoon in gesprek raakte... heen & weer gewatsapped etc. was van zn opa geweest ofzo maargoed uiteindelijk had hij een prijs bedacht ik ging iets later akkoord en wat doet meneer "ja mn vriendin vind het niet goed" blah blah.. maargoed hij wilde eerst aan mij verkopen voor 80 terwijl hij 100 vroeg, dus telleurgesteld toen hij ook niet meer op mn berichten reageerde (wss aan iemand anders verkocht met gebruik van een k*tsmoes)

    Gelukkig kwam kort daarna een andere dezelfde kit maar veel uitgebreider op MP, meteen belde ik de persoon en na kort gesprek waar hij zei minimaal 100 te willen... ik dacht laat em nu niet meer glippen, dus ik zeg doet u ook aan versturen? (aangezien ik ivm lichamelijk conditie/ziekte niet echt lang kan reizen etc.) ja maar dan wel verzekerd versturen etc. en het is ook best zwaar

    112.40euro lichter en paar dagen later kreeg ik dit via de post:
    [​IMG]

    meer info later :cool:
     
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Prachtig model! :cool:
     
  3. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    zo de afgelopen 1a2 dagen ben ik met de repareren en verder afbouwen van het plastic bezig geweest (foto's volgen) maar vandaag was t tijd voor t testen van de electra.. helaas werd mij duidelijk bij het openen van het klepje achterop de zender, dat t batterij houder was gebroken (niet tijdens transport dus *zucht*)

    [​IMG]

    relatief eenvoudig opgelost door een houder uit een DoubleHorse 9053 zender te slopen en de uitstekende stukjes plastic te verwijderen en vervolgens de draadjes op de juiste plek solderen en voila de lampjes gingen netjes branden :)

    Aangezien t een oud beestje is hebben de snelheidsregelaar, stuurkoppelingsmechaniek en geschutskoepel allemaal hun eigen batterij/accu houder om de motoren te laten draaien, wordt er gebruik gemaakt van mechanische schakelaar aangedreven door servo's...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    helaas was de 6volt 4.0Amp loodaccu overleden (oplaadlampje van diverse laders gaat niet branden) is deze nog te redden? of kan ik dat beter uit mn hoofd zetten?

    Toen las ik op internet dat 7.2v zou moeten lukken had nog een 3300mah liggen
    even houtje touwjte en connector erop gezet, yup werkt maaaaaarrr.....

    [​IMG]

    Een aantal dingen vielen mij op, boekje dr bij gepakt en helaas idd blijkt de servo-hevel + stang en bijbehorende balljointsocket foetsie :(

    betekend dus geen mogelijk om te sturen, aangezien de servo natuurlijk wel draait, maar deze beweging niet over kan brengen naar t stuurkoppelingsmechanisme..

    Iemand een iedee waar te koop, of zelf iets bouwen/buigen etc.
    maarja waar vind ik dan een template, de vorm lukt me wel...
    echter de lengtes is uit de plaatjes niet juist op te maken :(
    (zou overigens wel iets tijdelijks kunnen bedenken, maar iets zegt me dat de vorm speciaal zou is bedacht dat er strax geen problemen opduiken met de koepel erop!)

    [​IMG]

    wat me ook opvalt is dat t allemaal niet zo soepel loopt, heb wel hier en daar op de juist plekken wat teflon minimaal gespoten en volgens de handleiding met 600-1000korrel de snelheidsregelaar geschuurd... echter dat ding wordt *%^&$ warm en spatten zo nu en dan kleine vonkjes vanaf :(

    ook het geimproviseerd kabeltje van de accu naar regelaar, dus daar ga ik zo dikkere kabels op solderen en t stekketje kan ik wss wel hergebruiken :)

    wel dat was t dusver...

    Als ik alles origineel hou verhoogt t de waarde, echter heb ik genoeg zenders/ontvanger met 6kanalen dus zou ik er heel wat meer uit kunnen halen, denk hierbij aan verlichting rader schotel afzonderlijk bedienen, radar/scanner ding voorop? hoedanook gaat erom dat ie dan wel wat soepeler te bedienen is en uit te breiden valt... verder gewoon t originele spul weer netjes in de dozen bewaren voor verkoop etc.
     
  4. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    UPDATE:
    zoals jullie kunnen zien heb ik voor de achterzijde 3 nieuwe steun/montage-punten gemaakt en 1 opnieuw gelijmd en daarna nog wat extra versteviging met hotglue..

    [​IMG]

    gemaakt uit leftover stukjes (dit is het dubbelle schakelaarbevestigingsplaatje)

    [​IMG]

    [​IMG]

    hier links achter aan de bovenkant..


    [​IMG]

    [​IMG]

    rechts onder was alleen gebroken en kon prima gelijmd worden..
    maar rechts boven ontbrak net zoals de andere 3 punten

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dit was overigens de ergste schade aan de tank, heb verder enkel wat dingen verzichtig losgehaald en opnieuw en netter/strakker gelijmd etc.

    [​IMG]

    godzijdanks vond ik het hoekje linksachter wel terug, lag verstop onder het clutch mechaniek...

    morgen meer nieuws maar moet even 2x UM2 batterijen halen voor de koepel electra, dan eens zien wat er gebeurt :)
     
  5. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Update:
    grotendeels inelkaar maar die ouderwetse electra bevalt me totaal niet...
    maarje vind dat clutch systeem wel tof dus zou natuurlijk de rest kunnen vervangen door wat moderner spul en dan kan meteen mn 6kanaals ontvanger dr in toevallig wilt dat ik ook nog een 6ch had met exact dezelfde 40mhz frequency lol

    wat denken jullie, heb wat advies nodig...

    Oja en de clutch servo hevel + stang etc. kan ik die nog ergens kopen?
    (stang zelf buigen moet ook lukken maar dan zou ik graag willen dat iemand er een duidelijke foto van heeft en naast een lineaal kan fotograveren, dan kan ik zo exact omrekenen hoe en wat via de intructies is t helaas meer gokken)

    [​IMG]

    [​IMG]

    de koepel etc. doet wel wat maar maakt slecht contact zo eens schoonmaken en verse UM2 batterijen net gehaald... modelbouwwinkels hier waren helaas dicht :(
     
  6. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Voor parts, probeer e-bay eens.
    Soms zijn ze zelfs nog origineel te krijgen.
    Check part nummer in bouwbeschrijving en ga naar een goede Tamiya shop.
    Btw alle onderdelen die in de kant van de bouwbeschrijving staan, zijn vaak schaal 1:1 bij Tamiya.
    Je hebt dus als het goed is een indicatie van grote, lengte e.d.

    Mvg Roy
     
  7. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Gezien jou handigheid zou ik de bestaande electra eruit halen en opnieuw opbouwen met gangbaar en betrouwbaar spul.
     
  8. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Zo eens tijd om mijn profi camera erbij te houden, na jaren van gebruik nogsteeds geen camera wizard maargoed ik vind sommige pics goed gelukt en daar gaat t tenslotte om... dus hierbij wat hogere resolutie foto's in tegenstelling tot de Eifoon4S pics die ik normaliter ff gauw bij de hand heb om iets vast te leggen ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    thnx 4 the tip, echter valt t aanbod voor deze tank vies tegen..
    maar idd nog niet gedacht aan zoeken op onderdeel nummer :)
    zal t strax eens opzoeken, en wbt 1:1 dat zou idd handig zijn...
    eens even kijken, trouwens welk materiaal kunstof gebruiken ze eigenlijk voor servo hevels, aangezien dat enorm sterk is dus vrees dat ik niet zo gauw ffkes een stukje na kan maken van plastic (zal eens zoeken)

    bedankt voor t compliment, zit er sterk aan te denken...
    echter zal ik de RC shop hier in de buurt eens erop aanspreken
    aangezien eentje perfect in originele staat incl ouderwetse electra
    heeft natuurlijk ook wel wat en zeg nou zelf hij zal toch vaker stilstaan ;)
     
  10. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    beste mensen, volgens de instructies zijn er 2 configuraties mogelijk 2 of 3 servo's

    in de mijne zitten er 3, dus begrijp ik dat bij 2 het enkel gaat om gas(voor/achter) en sturen(naja remmen links/rechts)

    vandaar dat ik t al zo vreemd vond dat niets in de koepel los van elkaar kon worden bedient, want hij draait rond + geschut op&neer + radar

    bovendien maakt t behoorlijk wat lawaai... en gebruikt dus maar 3 kanalen van de mogelijke 4 op de zender/ontvanger

    Ik denk dat ik t beste all electra (op gas/sturen na) in de koepel kan inbouwen en dus ook het 1 en ander aanpassen, bovendien direct maar met 6kanaals werken.

    dan heb ik de volgende kanalen: (nr zijn niet de kanaalnr maar gewoon volgorde)
    1. Gas vooruit & achteruit
    2. Sturen/remmen links & rechts
    3. Gehele koepel (nu!) / Draaien koepel (later!)
    4. Geschut op & neer (later)
    5. Radar(s) (eerst maar focus op achterste, mogelijk later voorste radar *)
    6. Verlichting (alles aan lekker simpel, of multi-switch)

    *) of voorste radar gesynct met draaien koepel 3

    Eerst maar eens tot t nieuwe jaar wachten en t sturen/remmen aan de praat krijgen

    Iemand een idee wat het in werkend originele staat moet opleveren? (als 1.2.3)
    En hoeveel verschil in prijs met mijn geplande 1.2.3.4.5.6?
     
  11. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    hoe zit het met de speling op de tand wielen en slijt pleken??.
    ik heb nog 2 sets van die bakken maar zijn beide versleten en heb dus een kompleet nieuwe er in geplaatst met 2 motoren dat werkt veel beter kwa bediening.
    als je met deze bak wil blijven draaien koop dan een vracht wagen esc met voor en achter uit want die regelaar die er nu op zit is niet meer vandeze tijd en vreet accu`s
     
  12. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    het lijkt erop alsof deze nagenoeg nooit is gebruikt overigens...
    ik snap dat t beter is als ik zeker zou weten deze nooit meer te verkopen
    maar ik verlies haast bij alles wat ik heb gauw de intresse :(

    maar goed ik zou desondanks tijdelijk een vrachtwagen ESC voor/achter-uit op de motor kunnen aansluiten ipv servo+ouderwetse snelheidsregelaar, echter ga ik eerst maar eens zien met de vandaag gehaalde spullen het sturen in orde make, dan weet ik ook meteen of de servo nog krachtig genoeg is en of de koppelingen zelfs nog goed werken plus of mijn zelf gemaakt servo hevel stevig genoeg zal zijn...

    bedankt voor t medenken.... nu ik dr 2x over heb nagedacht is jouw voorstel erg handig (zal de definitieve beslissing kenbaar maken na de eerstvolgende testfase)

    dan zou ik theoretisch het volgende nodig hebben vrachtwagen snelheidsregelaar + servo (sturen/remmen) + servo (koepel) + servo (geschut) + modern 6ch ontvanger + accu (multiswitch voor verlichting / radar x2)

    dit zou wss ook nog eens lichter zijn dan de originele configuratie :)
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    er is een bouw verslag van mijn gepart kan hem ff niet vinden voor je .
     
  14. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    thnx 4 de tip, heb em net al even gauw doorgelezen..
    ook-maar-eens-aan-de-rups-gepard-om-bouw-verslag-3

    maar je laatste update was in Mei :( meer info sindsdien? grtn

    oja ook nog beste wensen iedereen :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    in de winter kom ik niet in de schuur dus dan pak ik de tank weer eens beet en ga daar mee verder van daar.
     
  16. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    ik snap em even niet helemaal sorry
    bedoel je misschien "weer" maw ga je juist wel deze winter de schuur in of juist niet? en zonder de schuur kun je niet aan je tank werken?

    UPDATE:
    hier een filmpje via YT dit keer (facebook video functie zuigt)
    5zyvdJlYPX4[/media] 1/16 RC Flakpanzer Gepard Double Clutch systeem - YouTube

    zoals je misschien kunt zien heb ik grotere RC spullen gebruik aangezien ik die toevallig nog had liggen icm een lego stuk, waarvan in eerst voorzichtig een beetje op heb geboort en daarna met verfbrander voorzichtig opwarmen, dan erover heen drukken en dit resulteerde zegmaar in de juist vierkante vorm op t stuurmechaniek..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    echter in t filmpje is te zien dat de servo hevel helaas te kort is, daarvan heb ik dus geen langere en die maak ik liever niet zelf omdat de tandjes op de servo minder goed tegen hitte kunnen als het stuur ding

    ondanks dat kan ik tijden voor/achter-uit nu handmatig flink eenvoudig voldoende druk zetten, echter wat mij opvalt is dat ik dus niet een bepaalde kant echt tot stilstand zie komen zou dit wel de bedoeling moeten wezen? heeft iemand een link naar tekst en uitleg of filmpje waar aan ik zou kunnen zien hoe het wel hoort??

    heb al tijdje googled maar helaas zonder resultaat :confused:

    Overigens gaat 1 kant op makkelijker met iets minder weerstand dan de andere, maar de servo zal dit met gemak aankunnen tenzij er juist meer weerstand zou moeten voel... misschien dat ie daarom niet reageert?

    [​IMG]

    Wel vond ik dit tijdens t zoeken op internet voor misschien een toekomstige knutsel oplossing, t lijkt op een dremel 90graden opzetstuk

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    als je rem niet functioneert kun je eens naar de armpjes kijken die op de trommels drukken. die willen wel eens inslijten en daar kun je misschien wel iets winnen.
    anders moet je aandrijving er uit en die trommels open.
    daar zitten een soort papieren ringen in die voor de vertraging zorgen maar die willen wel eens haperen.

    het heveltje wat je zelf gemaakt hebt is NIET nieuw meer leverbaar.
    tamiya heeft deze gepard (en de leo 1 ) een tijd geleden opnieuw uitgebracht maar wel met een andere aandrijving.
    deze aandrijving is trouwens niet geweldig qua kracht. op normaal verhard terrein is er geen probleem maar op kort gras valt deze totaal stil.

    en zoals hier al eerder gezegd, die mechanische regelaar kun je beter vervangen. en bewaren hoef je ook niet te doen want niemand zoekt er zo een. ik heb een tijdje een hagelnieuwe op mp gezet voor 10 euro en daar reageerde geen hond op.
    hoeft trouwens helemaal geen truck regelaar of zo te zijn. ik heb er zelf een robbe rokraft op staan en die werkt prima.
    spare parts kan een probleem zijn. niet alles is meer leverbaar en via tamiya zelf al helemaal niet meer volgens mij.

    maar als je de juiste weg kent zul je nog veel vinden en ook diverse upgrades. tot een full options uitvoering aan toe.

    maar dan moet je niet op een paar euro's hoeven te kijken.
    alleen aan porto betaal je al ruim 17 euro's
     
  18. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    zal eens gaan kijken wat ik kan doen,
    overigens ben ik zaterdag door de eigenaar van de RC winkel rc-europe
    uitgenodigd de tank mee te nemen en er eens samen naar te kijken...

    reactie op de rest:
    ok was te verwachten uiteraard met zo'n oudje :rolleyes:

    Yup thnx alle youtube Gepards heb ik inmiddels wel gezien ;)
    de meeste zijn echt 10x uitgebreider en duurder dan ik ooit wil gaan...

    ik zal de upgrade zelf bedenken of nabouwen van anderen...
    maar voorlopig eerst draaiend maken dan zie ik wel verder
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. tiger1gek

    tiger1gek

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    423
    Locatie:
    Almere

Deel Deze Pagina