Restauratie van een model stoom scheepsmotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Teddybear, 22 nov 2019.

  1. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    0D7990DA-D610-45F0-BD5D-E1B53CE2ECDF.jpeg Goede middag,ik ben nagelnieuw op dit forum en had graag wat info...
    ik ben net in het bezit gekomen van een totaal met de hand gemaakte stoommachine die een schroefas laat draaien
    Een erg mooi stukje vakwerk, met de hand gemaakt door een scheeps ingenieur

    nu een echte modelbouwdagen ben ik niet, maar als goudsmid geweest zijn kleine dingentjes mij bekend, techniek is ok


    Mijn eerste vraag is; ik zie en begrijp niet waar en hoe de ketel moet opgestookt worden en met welke brandstof

    hierbij reeds enkele foto’s van het geheel

    alvast bedankt!
    C508B974-87BB-4380-B49C-9F567CCE94F1.jpeg

    E094F102-50A4-4FE2-A859-8CD03447ACAA.jpeg 0D7990DA-D610-45F0-BD5D-E1B53CE2ECDF.jpeg C508B974-87BB-4380-B49C-9F567CCE94F1.jpeg 45996733-22AB-43AB-A98C-96F5894F4D9C.jpeg 92CCEAA7-A038-42C5-8010-031803EE24AE.jpeg 5BA31588-C4AD-4B90-8CF2-9BCD9003BC09.jpeg 6AD6CFEA-EA2B-44B6-8BC9-A86B043E8101.jpeg
    C508B974-87BB-4380-B49C-9F567CCE94F1.jpeg
     
  2. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    Intussen zelf gevonden dat ie onderaan een spiritus brander heet met een externe voedings tank = deze links

    maar ik zal mijn vraag anders stellen en wat verduidelijken;, 14 dagen geleden heb ik vernomen dat ik terminaal ziek ben en niet meer zo lang te leven heb, hoewel ik me nu prima voel en om al dat doemdenken en diverse angsten wat te verdrukken heb ik deze machine gekocht, ze lijkt mij een uitdaging, maar ben geen dommerik en wens ook niet vroeger te gaan dan nu gepland is...
    Zoveel tijd heb ik niet meer dat ik waarschijnlijk geestelijk en lichamelijk nog in staat zal zijn om dit project volledig te kunnen afwerken

    Beetje ervaring heb ik wel, heb vroeger een stoom treintje gehad op gas

    intussen het object eens goed bekeken (en reeds half uiteengedaan ter inspectie en kuisen) en zie dat er 2 cylindres naast de ketel staan, de linkse is verbonden met de spiritus brander (koperen bak met watten erin) onder de ketel en geeft druppelsgewijs voeding, de rechtse begrijp ik niet zo goed, deze is zowel onrechtstreeks aangesloten op de cylinder, als bovenop de ketel, de juiste werking ontgaat me, het lijkt mij dat het overtollige stroom uit de cylinder eerst wat afgekoeld word (spiraal) en zo de rechtse tank ingaat, verder begrijp ik het niet, waarom die slang/verbinding bovenop de ketel?

    is er iemand die wat vertrouwd is met dit systeem

    graag had ik na grondige kennis en nazicht om deze te laten draaien, toch het ultieme doel, zolang ik nog in staat ben om het te kunnen doen

    het is ook duidelijk dat de machine in het verleden wel degelijk gewerkt heeft
    Met dank voor uw antwoord
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2019
  3. willy1960

    willy1960

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Beerse Belgie
    Zou wel eens kunnen komen kijken,woon niet zo ver vandaan.
     
  4. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    Ho, erg bedankt, ik stuur een pm!
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.136
    Locatie:
    Geldrop
    Wat ik uit de foto's kan opmaken is dat er een 1 cilinder occilerende stoommachine op staat.
    Met een wisselschuif kan deze linksom of rechtsom draaien.
    Ik snap ook niet waarom de stoom naar een verzamel vat gaat, en daarna door een spiraal naar de machine gaat.
    De stoom koelt alleen maar af... Raar, ik zie het nut daarvan niet echt.
    De uitlaten gaan direct naar de schoorsteen zo te zien.
     
  6. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    Ik zie dat er een buis geïsoleerd met touw direct die uit de hete ketel komt en naar de wisselschuif gaat
    Maar dan zie ik dat er er dan ook vanaf de wisselschuif 2 buisjes lopen die naar een open verzamel buis uitmonden, die buisjes zijn in die verzamelbuis en zijn OPEN, bewegen ook links rechts simultaan met de schuif
    Deze verzamelbuis mond dan uit via de afkoelspiraal, naar de grote opslagtank, die dan op zich is verbonden met het overdrukventiel bovenop de stoom ketel staat

    heeft iemand hierop een verklaring

    Waarom is mij ook een raadsel....
     
  7. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    Ter verduidelijking enkele detail foto’s ;
    Vanaf de shuif lopen er 2 (blauwe) buisjes naar een open-verzamel buis) waar volgens mij de afgewerkte stoom word verzameld (loopt open / vrij ) in de verzamelbuis) en daar na afgekoeld naar de container loopt, die dan ...?? ook nog eens een verbinding heeft met het hete overdrukventiel van de ketel... deze werking begrijp ik niet, of zie ik wat over het hoofd?

    natuurlijk zijn er overal afsluitventielen!!!

    ook vraag ik mij af of het wel veilig is om spiritus in de andere container te doen, die dan druppelsgewijs voeding geeft aan de brander onderaan de ketel !

    het toestel heeft in ieder geval gewerkt, dit is te zien aan de zwartgeblakerde oven en onderkant ketel


    86C85C10-2CDE-4D64-9DF3-C78CB17EDE7F.png




    C968B381-7E2F-4A8B-BE0C-54191ED88FA5.png


    305A003C-E942-444A-A471-77D4FCA19E97.png

    2F2F5C0D-4694-4A52-BC0D-AD3972E4994D.png


    E700902D-C734-431D-B775-F6F8743977EF.png
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.136
    Locatie:
    Geldrop
    Oke het begint een beetje te dagen.
    Alle stoom die niets meer doet wordt afgevoerd naar een condensvat, vanaf het overdrukventiel (zou ik niet doen) naar het vat.
    Vanaf de machine naar het vat, de "koelspiraal" zorgt voor extra lengte om te koelen.

    is er ook nog een pomp aanwezig om water in de ketel te pompen tijdens het in bedrijf zijn ?
    dan is het te verklaren, de "onbekende cilinder" is voor het voedingswater van de ketel.
    Alle stoom die terug kan condenseren komt in dit vat uit, als er een pomp is dan pompt deze het gecondenseerde water weer terug in de ketel.
     
  9. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    Neen ik zie nergens een pomp, trouwens in het OPEN verzamelvat is de druk 0 en kan alleen maar het reststoom/water naar de tank laten vloeien, maar ik kan nergens zien dat er een pomp erop zou gezeten hebben om de toch hoge druk van de ketel aan te kunne/overtreffen
    Of... zou het een fantasietje van de ontwerper kunnen geweest zijn?
    Of, nog niet geheel afgewerkt
    Maar zo te zien, zou het ding toch normaal moeten kunnen werken?!...
     
  10. Teddybear

    Teddybear

    Lid geworden:
    22 nov 2019
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Turnhout
    >>??? Trouwens is DIT systeem van voeding (spiritus) brander gekend in de stoomwereld?

    Wat mij zorgen baard is dat er zo naast het ketelvuur een grote hoeveelheid brandstof is, die komt toch onder druk te staan bij uitzetting door warmte, of zit het m erin op de afstelling van de toevoer kraan?
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Boskoop
    Een veiligheidsklep met een afsluiter in de uitlaat!!! Eén van de grootste fouten die ik zou hebben kunnen maken in de tijd dat ik professioneel met het ontwerpen van installaties bezig was!.
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.136
    Locatie:
    Geldrop
    Goed gezien !!

    Inderdaad, daar zo goed als de doodstraf op.
     

Deel Deze Pagina