Restauratie van een Sand Scorcher

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Re entry from the 80`s, 27 aug 2012.

  1. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Zoals belooft en aangekondigd in het topic "tamiya-sports-tuned-brusched-motor-reviseren" volgen hier mijn beslommeringen en avonturen tijdens de restauratie van een originele Tamiya Sand Scorcher.

    Omdat mijn fotoboek inmiddels vol zit, is het tevens tijd om maar eens "Vriend van het forum" te worden. Daarna is er plek voor de ongelooflijke hoeveelheid van 750 foto`s in het fotoboek. In het tempo waarin het nu gaat heb ik die in de komende paar jaar ook wel nodig.

    Goed,.. van start!

    Wat hebben we ontvangen van een nieuw forumlid?

    [​IMG]

    Een redelijk complete en originele Sand Scorcher. Er missen wat onderdeeltjes, er zijn wat dingen op minder fraaie wijze gerepareerd en er zijn wat dingen kapot.

    De kap verkeert ondanks het minder fraaie uiterlijk in redelijke staat. Geen scheuren, wel vermiste spiegels. De neus heeft zijn langste tijd gehad. Het glas is compleet en heel.

    Even wat foto`s:

    [​IMG]

    Chassis gelukkig zonder breuken of scheuren. De vering is veel te stug.

    [​IMG]

    De voorwielophanging: verkeerd gerepareerd en wat missende onderdelen.

    [​IMG]

    Achterzijde,. verwaarloost en een vermiste uitlaat, antennepost niet origineel.

    Wat is het plan?

    De manual heb inmiddels bemachtigt en het plan is tot nu toe om hem helemaal uit elkaar te halen en vervolgens schoongemaakt en gepolijst weer in elkaar te zetten.

    Het zal een langdurig project worden omdat de dragster ook gewoon doorgaat en er ideeën zijn voor een 2e zelfbouw dragracer.

    De kap wordt als laatste gedaan waarbij deze geheel ontdaan wordt van de verflagen. Daarna spuiten en stickeren.

    Op voorhand wil ik vragen of mensen die onderdelen hebben liggen waarvan ze hier zien dat ik ze nodig ga hebben, zich te melden zodat het wellicht minder vaak zoeken op het net wordt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Onderdelen kun je door de re-release ook gewoon weer nieuw kopen. ;)
     
  3. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Klamath,..

    Dat weet ik,.. alles is weer gewoon verkrijgbaar. Wel heb ik even op verschillende Tamiya sites gekeken naar Vintage modellen.

    Dan blijkt al snel dat re re niet hetzelfde is als origineel.

    Om bijvoorbeeld de kap van de Sand Scorcher te noemen:

    Er zitten wel degelijk verschillen tussen de originele en de nieuwe. Ook tussen andere kevermodellen en de Sand Scorcher zitten verschillen.

    Zo is bijvoorbeeld een originele kap altijd van wit plastic. Alle andere kleuren zijn van andere modellen of fake.

    Het leek mij aardig om te proberen zo veel mogelijk originele en dus oude onderdelen te gebruiken. Dat is niet de goedkoopste manier dat weet ik.

    Het makkelijkste dat ik op dit moment zou kunnen doen bijvoorbeeld is gewoon een gehele nieuwe bodykit te bestellen. Dan zou ik voor een keer € 50,- incl. verzenden een heleboel onderdelen hebben.

    Een kenner zal alleen dan direct zien dat dit is gebeurd en niet een echte restauratie.

    Sommige metalen delen of bijvoorbeeld de elektronica bak zal ik misschien wel moeten. We zullen zien.
     
  4. wilan

    wilan

    Lid geworden:
    24 jun 2012
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Zelhem (Gelderland)
    Leuk project, wel veel werk zo te lezen en te zien.
    Ik ga het met belangstelling volgen, succes met de Sand Scorcher.:thumbsup:
     
  5. patrick774226

    patrick774226

    Lid geworden:
    4 jul 2012
    Berichten:
    81
    leuke uitdaging ben zelf een grasshopper en een frog op te knappen.
     
  6. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Sand Scorcher kit !

    Natuurlijk kon ik het niet laten:D

    De Sand Scorcher moest uit elkaar om te weten wat me allemaal te wachten staat. Met niks anders dan een standaard Tamiya gereedschapssetje, dat ook tegenwoordig nog bij sommige modellen wordt meegeleverd, heb ik het hele ding uit elkaar geschroefd.

    Dit gaf me mooi de gelegenheid om eens te zien wat er allemaal moet gebeuren.

    Ik moet zeggen dat het me allemaal erg meevalt. Hier en daar zat een verkeerde schroef of bout, er mist een 4x12mm as in de achterwielophanging, de scharnierpunten van de voorwielophanging moet ik bestellen (dat had ik natuurlijk al gezien) en de accubak met ontvanger-doos moeten ergens gevonden worden.

    [​IMG]

    De originele antennepost heb ik gevonden in de onderdelenbak die ik hier al had staan, zo ook een paar onderdeeltjes die door Tamiya nog steeds gebruikt worden zoals 2x10 mm asjes (tegenwoordig gebruikt in de wielmeenemers).

    Het enige dat ik tot nu toe besteld heb is een zakje schroeven speciaal voor de Sand Scorcher. Hierbij ging het me om de minuscule imbusjes die hier en daar missen. Ook zit er toevallig in het zelfde zakje een nieuw setje oogjes voor de schokdemper bevestiging en een heleboel van de verschillende standaard imbusschroefjes zodat ik alles weer kan voorzien van originele schroefjes en moertjes. Voor 6,70 dollar incl. verzenden is dat een prima deal die zal bijdragen aan het origineel herstellen van dit oude beestje.

    Als eerste heb ik het motor / versnellingsbakhuis aangepakt. Eerst flink in het hete water, daarna met pure Dreft en een schuursponsje. Uiteindelijk met de Dremel en een filten polijstschijfje er over en zie hier. Het verschil tussen voor en na.

    [​IMG]

    Toen het klaar was moest ik een schroefje gebruiken om het bij elkaar te houden voor de foto. Voor die tijd klemde en plakte alles zodanig dat het vanzelf in elkaar bleef zitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Begonnen aan de herbouw van de SandScorcher

    Maar gewoon vooraan de manual beginnen leek met het verstandigst.

    De normale volgorde van bouwen begint bij de versnellingsbak.

    Alle vieze of kapotte onderdelen die aan de wagen zaten heb ik in een grote bak gegooid. Schroefjes en andere kleine onderdeeltjes heb ik in een zakje gedaan om ze niet kwijt te raken. Eerst de benodigde onderdelen maar eens bij elkaar zoeken.

    [​IMG]

    Om een indruk te geven van hoe vies alles was zie je links de kruiskoppeling zoals die van de auto af kwam en rechts de gereinigde en gepolijste kruiskoppeling.

    Origineel heeft de oude Sand Scorcher bussen in plaats van lagers. Gelukkig passen de standaard Tamiya kogellagers als vervanging. Deze auto had deze upgrade al dus ik hoefde ze alleen maar schoon te maken en te controleren. Eerst in de Dreft om te ontvetten, daarna wassen / spoelen, droog blazen met druklucht en vervolgens in een badje met WD40 (mede om evt. achtergebleven vocht te verwijderen).

    De tandwielen hebben de zelfde behandeling gekregen als de lagers alleen heb ik de tanden 1 voor 1 schoongemaakt met een borsteltje in mijn Dremel. Slijtage vertonen de tandwielen gelukkig niet dus er hoeft niets vervangen te worden.

    In elkaar dus met die bak.

    [​IMG]

    Ik kies er, ondanks dat de manuel dit aangeeft, voor om niets plakkerigs tussen de twee helften van de versnellingsbak te smeren. Het wordt geen auto om mee over het strand en door de branding te crossen zoals destijds de promotiefilm liet zien.



    De manual geeft keurig aan welke schroefjes er moeten worden gebruikt door ze in de kantlijn op ware grootte te laten zien. In dit stadium hoeven er nog maar 4 schroefjes in omdat de overige schroefjes meer dan alleen de versnellingsbak moeten bevestigen.

    Klaar met de eerste bladzijde:p

    [​IMG]

    Even testen,... yes! alles draait soepel. Als ik een draai aan 1 van de asjes geeft blijft het geheel soepel eventjes doordraaien. Bijna geen weerstand dus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.535
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi project hoor en je pakt het grondig aan zo te zien! Leuk om te volgen, ga zo door!
     
  9. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    @Ghossie,.. accubakje is geregeld. Dank voor de tip.

    Wat ik ook nog nodig heb zijn de asjes van de voorwielophanging. Daar zat nu gewoon een schroefje met wat boutjes in (zie eerste foto`s) terwijl daar 4 mooie asjes horen te zitten die middels een imbusboutje op hun plek worden gehouden.

    Mocht iemand die tegenkomen hoor ik het graag.
     
  10. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
  11. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Die bedoel ik. Heet in de manual "Front arm shaft" N1.

    Had ze al gevonden via e-bay, nieuw + de Front axle en front axle stay voor 16 dollar excl. verzenden. Maar dan zijn ze wel van een 2010 re re.

    Moet even kijken wat het wordt. Eigenlijk net zo lief nog een wrak erbij kopen. Dit soort tips hoor ik graag. Er zullen vanzelf onderdelen komen die ik echt nergens kan vinden. Bedankt.
     
  12. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Ik vind het restauren van zulke dingen altijd wel interresant, ben zelf net een nieuwe aan t bouwen en dan pak je het draadjes sowieso beter op omdat je weet hoe alles in elkaar steekt van dit chassis.
     
  13. Ghossie

    Ghossie

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
  14. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
     
  15. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Klamath,...

    Rijkappen heb ik inmiddels ook in Lexaan gezien. Wel heb ik even met de gedachte gespeeld om die nieuwe kap gemodificeerd op mijn 2010 Holiday Buggy te zetten. (Ik heb immers maar een paar kleine deeltjes nodig.) Van die Holiday Buggy kap is namelijk niet veel meer over.
     
  16. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    goed bezig hoor.
    hij krijgt weer een mooi bestaan zo :D.

    succes.

    gr Sander.
     
  17. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Allereerst dank voor de verschillende aanbiedingen, tips en anderszins die ik via pb en reacties heb mogen ontvangen.

    Dit weekeinde ga ik waarschijnlijk weer verder met de restauratie.
    In de tussentijd heb ik veel kleine onderdeeltjes gevonden voor redelijke prijzen. De voorraad is inmiddels zodanig dat alle rubbertjes kunnen worden vervangen of geplaatst, de schokbrekers volledig kunnen worden ge-"rebuild" en een 30 jaar oude electronicabak (zo schreef je dat vroeger) in perfecte staat heb ik ook gevonden. Daarnaast kwam ik niet om een setje nieuwe front shafts heen die ik van ellende maar gewoon heb besteld.

    Wat echter een probleem is zijn de 4x12mm asjes die gebruikt worden in de draagarmen van de achterophanging te vinden.

    Na veel zoeken heb ik 1 website ter wereld gevonden die ze los levert. Alle anderen alleen in combinatie met de veren.

    Het was allemaal nog niet zo erg geweest als Tamiya niet bedacht had dat ze dit onderdeel wilden modificeren op de re release. Wat ze gedaan hebben is de oude asjes (gewone 4x12mm rondijzeren stafjes) aan 1 zijde afgevlakt zodat de borgschroef / imbus beter zou blijven zitten.

    EN DAT WILLEN WE NATUURLIJK NIET:mad:. Want ik heb gezegd dat ik zoveel mogelijk origineel wil restaureren.

    :help::help: wie heeft er of weet waar ik een asje van 4x12mm rond kan vinden (liefst rvs) zodat ik het zo goed mogelijk origineel kan maken.

    Het zou goed kunnen dat een dergelijk asje ergens in een ander model, al dan niet van Tamiya, ook wordt gebruikt.

    Als het echt niet meer bestaat zou ik erg blij worden van iemand die dat gewoon kan draaien.

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Dit weekeinde weer aan de slag.
     
  18. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Updsate restauratie Sand Scorcher

    Zoals aangekondigd dit weekeinde weer aan de slag met de Sand Scorcher.

    Omdat ik de asjes voor de draagarmen niet compleet had moest ik wat verzinnen.

    [​IMG]

    Zoals zichtbaar hierboven mis er 1 asje. De asjes van de Re release en de originele zijn verschillend. De oude zijn eenvoudig rond 4x12mm de nieuwe hebben een afgevlakte kant. Het idee daarbij is dat het imbusboutje beter zou blijven zitten. Omdat ze nergens meer te vinden waren heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ze zelf maar gemaakt.

    In de hobbyzaak een motor asje gekocht van precies 4mm.

    [​IMG]
    Vervolgens met de Dremel stukjes van 13mm afgeslepen die ik vervolgens in mijn accuboormachine heb gezet. Vervolgens met een minivijltje op maat gemaakt en een schuin kantje er aan. Zie hier:

    [​IMG]
    In het midden de oude aangetaste as, links en rechts de nieuwe asjes.

    Nu kunnen we in ieder geval weer verder.

    [​IMG]
    De asjes passen perfect en de draagarmen bewegen soepel. Uiteraard is er een klein beetje vet tussen gegaan.

    De volgende stap in de manual is de montage van de motor. Bij een Sand Scorcher zit deze niet vastgeschroefd maar geklemd.

    De originele motor had ik eigenlijk nog niet bekeken en ik wist helemaal niet of die nog zou draaien. Om dat te proberen en direct wat aan onderhoud te doen heb ik hem maar in een glas water gehangen.

    [​IMG]
    Ik heb geluk,.. het motortje en de regelaar werken nog. Na een minuutje draaien in het glas zag het er zo uit.

    [​IMG]
    Er drijft duidelijk allemaal rommel in het water.

    Nu ik weet dat hij draait en de regelaar werkt moet ik bedenken hoe ik dit ga aanpakken. Het lijkt er op dat een paar nieuwe draden van accu naar regelaar en van regelaar naar motor geen overbodige luxe is.

    De regelaar wordt erg snel warm / heet en er zit een weerstandje los.

    Iemand een idee waar al die weerstandjes voor zijn en of ze echt nodig zijn?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Tussendoortje Sand Scorcher

    Omdat ik afgelopen week eigenlijk niet verder kon vanwege de missende asjes heb ik tussendoor een tijdrovend klusje gedaan.

    De body van de Sand Scorcher was lelijk gespoten en in een niet zo`n dappere kleur. Daar moest wat aan gebeuren.

    In principe wil ik bouwen in de volgorde van de manual maar dit klusje kon ik niet laten liggen.

    Als je gaat zoeken op een methode om verf te verwijderen van hard plastic rc body`s kom je van alles tegen.

    Nagellak remover zonder aceton, remreiniger, stickerverwijderaar en nog veel meer.

    Omdat de neus die op deze Sand Scorcher zit bijna helemaal in tweeën is gebarsten dacht ik hier maar eens mee te gaan experimenteren.

    Als eerste heb ik een spulletje dat nagellak verwijderd geprobeerd dat mijn wederhelft gebruikt bij haar nail art (voor wie niet weet wat dat is).

    Het leek aanvankelijk te werken maar al gauw kwam ik er achter dat er twee verschillende lagen verf op deze body zaten. Hierdoor leek het te werken maar slechts daar waar de onderste laag zichtbaar was of bloot lag werkte dit. Hiermee kon ik dus niet verder.

    De tweede poging was remreiniger. Ook zo`n kul verhaal dat op het net te vinden is. Het enige dat dit spulletje doet is heel heel heel goed ontvetten. Dat gaan we dus voor het spuiten nog een keer gebruiken.

    De derde poging was stickerverwijderaar. Werkt heel goed. :oops: Maar begint direct te vreten aan het plastic. NIET DOEN DUS!

    Dan maar eens gewoon een beetje schuren met wat waterproof 600 grid. Dan krijg je dus zoiets.

    [​IMG]
    Dit ging het allemaal dus niet worden.

    Dan herinner ik me een ander goedje.

    RemOLIE:yes:

    Direct even via mijn vriendelijke garagehouder die mij ook al aan rubbertjes voor mijn DT-02 had geholpen.

    Het blijkt dat ze lastig van oude remolie afkomen dus dat kon ik in ruime mate zo meenemen.

    Gewapend met een kwast, een dop vol remolie, een body met meerdere lagen verf en een dikke krant, aan de slag.

    [​IMG]

    Eerst alles er vanaf gehaald.

    De handgrepen, het glas, de nummerplaat, nummerplaatverlichting en de bodymount / klem komen er zonder al te veel problemen af zonder iets te beschadigen. Het dakraampje is er ook alleen niet zichtbaar op de foto.

    Daarna ben ik gaan smeren:D


    [​IMG]

    Na een uurtje weken begint er resultaat zichtbaar te worden.


    [​IMG]
    Daarna afspoelen en wrijven met een schuursponsje.

    [​IMG]
    Kijk dat werkt tenminste. Doordat er een behoorlijk dikke laag op zit en ook nog eens van verschillende soorten heb ik het geheel gewoon een nachtje laten staan. De behandeling herhaald 2x, 3, 4x zowel binnen en buitenzijde. Eigenlijk ben ik de tel een beetje kwijt geraakt.

    Tada:D Aan de binnenzijde is het bewijs tevoorschijn gekomen. De originele Sand Scorcher body heeft aan de binnenzijde van het dak "Tamiya" vermelding. De re re heeft dit niet.

    [​IMG]

    Kleine tip! haal eerst de stickers er vanaf als dat mogelijk is. Gewoon met een Stanlymes of hobbymes er vanaf schrapen. De remolie lost de sticker niet op waardoor de lak onder de sticker gewoon blijft zitten.

    De verf voor de nieuwe paintjob heb ik al in huis gehaald. Het wordt een klassieker in wit met blauw. Dat komt echter pas helemaal aan het einde.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Re entry from the 80`s

    Re entry from the 80`s

    Lid geworden:
    12 mei 2011
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Doetinchem
    Motor en bedrading

    En weer verder met het chassis en de bouwvolgorde in de manual.

    De motor moet geplaatst worden. Wat er uit kwam was een Mabuchi motor die was gesoldeerd aan de regelaar. Er zaten allemaal verschillende soorten en kleuren daad aan. Van 220v draad tot fietsdraad.

    [​IMG]
    In de vorige post had ik het al over de weerstandjes gehad die aan de motor tussen + en- en tussen zowel de beide polen en de massa van de motor zaten. Na een half uurtje zoeken op vintage Mabuchi motortjes had ik nog nergens extra weerstandjes gezien. Vermoedelijk is het ontbreken van de grote standaard weerstand de reden geweest van het aanbrengen van de weerstandjes. Waarom dit zo slordig en met allerlei verschillende soorten draad was gebeurd is mij een raadsel. Wat mij betreft weg ermee.

    Gelukkig is mijn inmiddels bij verschillende mensen bekende bak "Kapot en kwijt" gewillig en liggen er ook allerlei soorten "Overgehouden" in.

    Een mooi stuk draad van betere kwaliteit in zwart en rood was dus snel gevonden. Na een dik uurtje klussen hebben we het volgende resultaat.

    [​IMG]
    Nette strakke bedrading. Iets langer hier en daar en zeker dikker. Er komen nette stekkertjes aan zodat de motor nog kan worden vervangen door de "Sport Tuned" waarvoor ik nog wat onderdeeltjes zoek.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina