Restauratie van een Schluter Heli-Baby uit 1976

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door bruteforce, 15 mrt 2012.

  1. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Dan liggen bij deze de floats voor je klaar hoor :) Nu nog onthouden en niet vergeten mee te nemen haha. Lawaaierige tanwielen is schijnbaar Schluter eigen, heeft mijn Hughes 500 ook last van.. herriebak haha. Des te stiller is de Futura met een tandriem overbrenging.

    Helioldie maakt inderdaad geen repro's. Wel her en der wat linkjes naar repro canopies, houten frames, rotorbladen, stickersets etc. Ga daar ook een nieuwe canopy voor de Cobra bestellen samen met de stickerset.

    Voor je het weet staat de meeting voor de deur.. de hoogste tijd dat er wat tempo komt mbt de cobra..!
     
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Super Jonkje! Nu duimen voor mooi weer.... Ik ben erg benieuwd naar je Cobra. Open je daar nog een topicje voor?


    Vandaag weer verder na een dagje visite over de vloer.

    Het ging niet helemaal naar wens, soms moet je dingen 3x doen voordat het goed is. De kop bijvoorbeeld, daar had ik op helibaby.de over gelezen dat de "zapfen" ofwel de aangedraaide bladaansluitingen makkelijk krom gingen. En ja hoor... ook die van mij zijn krom. Nou kan ik wel 3 complete koppen bouwen met wat ik nog heb liggen dus aan de slag. Het nieuwe onderdeel bleek breder dan de oude :?: en paste dus niet. De derde bleek goed maar in lelijke staat. Dus schuren, poetsen etc.Dan weer de hele zaak uitrichten en balanceren.

    [​IMG]

    Ook maar meteen bredere plastic stuurbladen gemonteerd want die hebben ze ook zo bij de replica-helibaby.

    Het was me al opgevallen dat de koppeling geen naaldlager had om de koppelingskorf mooi centraal te laten lopen. Die bleek na onderzoek dus wel noodzakelijk! Dus lagertje halen, de boel weer uitbouwen en tegelijk met een nieuwe starterbelt weer gemonteerd. Het lastige is dat je dan een hoop werk hebt verzet maar de heli er nog precies hetzelfde uitziet... :cry:

    Staartrotortje gemonteerd, splinternieuwe blaadjes liggen al klaar. Ik heb nog even raar zitten kijken want de heckrotor zit in principe aan de "verkeerde" kant. Hij blaast nl. tegen de staartbuis i.p.v. naar buiten. Maar dit hoort blijkbaar zo want elke helibaby heeft dit zo.
    [​IMG]

    Het originele uitlaat "potje" bleek mooi te passen op de OS, dus poetsen, poetsen en nog eens poetsen tot hij weer als nieuw was...
    [​IMG]

    ..toen bleek de gashendel helaas niet te kunnen draaien.
    [​IMG]

    Daarom besloten de originele OS uitlaat er weer op te zetten, alleen is die zo lang dat de heli dan verder van de grond moet komen te staan. Dus de ski-beugels wat gebogen. Nu past het wel en kan er gas gegeven worden.
    [​IMG]

    Koeltunnel pas maken, een precies werkje.
    [​IMG]

    De ander kant ook passend, klaar.
    [​IMG]

    Dit is de complete "retro" besturingsmeuk, alles werkt nog en de accu's zijn ook weer geladen. Let op de tolgyro!
    [​IMG]

    Verjaardagskado! :D
    [​IMG]

    Toen ik goed ging kijken bleken mijn oude kap en zitje toch wel erg last te hebben van de tand des tijds...
    [​IMG]

    [​IMG]

    De piloot durfde even niet in beeld want die zit in zijn blootje momenteel. Mijn vrouw is zijn vieze overall en trui aan het proberen te wassen...

    Nu verder met de besturing inbouwen en verder afwerken.

    Groeten, Marco.
     
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Degene die eigenlijk de Heil-Baby bouwt is natuurlijk Action Man himself.

    Van de makers van helibaby.de.
    Als je niet tegen "poppenspel" kan dan vooral niet kijken :cool: .





     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.743
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    haha ze zijn grappig die filmpjes

    S6
    Jeroen
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Mooie vooruitgang Marco! Toppertje :)

    Zie dat bij jouw originele uitlaat de aansluiting voor de drukslang naar de tank ook aan de onderkant zit. Bij de Cobra idem omdat de motor achterste voren in de heli staat. Hopelijk gaat dat goed en verstopt de slang niet met olie resten etc. Foto van de cobra staat wel in het helishow gedeelte sinds vanavond.

    Ik ga morgen een begin maken met de Cobra en zal dan wel even een draadje openen. In de loop van de week nog wat spullen bestellen, o.a. een nieuwe tank en de canopy, die ligt al klaar.

    Mocht je nog een mechanische tolgyro weten... ik zoek er nog een voor de Cobra. Wil net niet zo ver gaan om de ene die ik heb uit de Hughes 500 te halen. Welke overigens vanavond weer heerlijk 20 min heeft gevlogen!
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Op de servo's na is de Heli-Baby nu klaar. Dit heeft een beetje vertraging opgelopen omdat ik het originele houtwerk aan wilde passen. Er was een kleiner tankje dan origineel gebruikt waardoor het gat daarvoor groter moest worden. Na mod bleek de tank niet meer onder het zitje te passen, dus dan alles toch maar overnieuw :roll: . Morgen krijg ik ook een nieuw tankje binnen want deze is erg vies.

    [​IMG]

    Finishing touch:
    [​IMG]
     
  7. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Maak dan ook je maingear even schoon !!!
    Alles zo mooi schoon en dan zo'n vies gear ;)
     
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Tsja... het blijft een vintage heli :rolleyes:
     
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hehehe... :D

    Intussen een midweekje Eurodisney gedaan, tijd om af te ronden voor de maiden. Ik heb een beetje zitten sukkelen met het afstellen van de belt naar de staart. Dit is een nieuwe originele platte riem die over bolle getande wieltjes loopt, en die blijft maar makkelijk eraf komen/ slippen of allebei. Als de belt HEEL strak staat, dat gaat het goed maar dan loopt de boel erg zwaar. Even overleg gehad met Albertino, zijn helibaby heeft de ombouwkit naar de getande riem (a la TREX500 o.a.) en dat werkt prima en soepeltjes. Dus maar weer in de buidel getast en de ombouwkit in Duitsland besteld. Ook de bestaande brandstoftank bleek erg vies (lees: onbruikbaar) en dus een nieuwe mee laten komen. Het wordt dus steeds een heel klein beetje minder "vintage" allemaal maar zodoende blijft hij tenminste wel heel!

    Keep you posted!
     
  10. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het is nog een hele klus om de elektronica onder te brengen onder het zitje. De meeste plek wordt al ingenomen door de tank, ontvanger, ontvangeraccu en de servo's. En als je net als ik nog een oude tolgyro formaatje koelkast wil kwijtkunnen dan wordt het echt krap. Maar het gaat lukken! Alle servowegen en richtingen zijn inmiddels afgesteld. Diverse kleine storingen zoals slechte stekkers, kabels en slechte contacten in de zender zijn opgelost. Ook dat is Vintage, krijg je er gratis bij. Ook de oude Robbe-Futaba tolgyro bromt nog alsof het een lieve lust is en na 2 uur klooien waren zowel de zender- en ontvangeraccu nog steeds springlevend.

    [​IMG]

    De "koepel" even geplaatst om te zien of het allemaal wel paste: Sluit als een bus! Was zelfs moeilijk om de kap er weer af te krijgen...

    [​IMG]

    Verder lekker gefreubeld met de cockpit: Ik had nog wat oude instrumenten liggen die me wel wat leken. Ik heb er echt de tijd voor genomen want 1 verkeerde aftekening en het hele ding is verknoeid. Gelukkig ging alles goed.

    [​IMG]

    Het is best nog moeilijk om te bepalen welke instrumenten een "Ultralight" Heli met de leeftijd zoals deze nodig zou hebben. Volgens vliegmaatje Bone hadden ze in die tijd zelfs geen radio. Ik heb naar de instrumenten gekeken van de eerste Bell 47G, die is ook redelijk basic. Het gaat dan vooral om "daytime" gebruik, dus in eerste instantie heb je motor- en rotortoerental, een algemeen alarmlampje, richting, snelheid, en een kunstmatige horizon nodig. En kaarten natuurlijk als je nog geen GPS had.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu nog de staartrotorblaadjes beplakken en het lagerbusje inlijmen, dan hopen dat de tank en staartaandrijving op tijd gaan komen voor komend weekend. De rest is in ieder geval KLAAR.
     
  11. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    Marco ,
    Zorg je wel dat je hem heel houd . Want ik wil er ook nog mooie foto's van maken als hij in actie is :p .
    Fijn weekend gewenst allemaal .

    Gr Fox
     
  12. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Helaas pindakaas heeft de Heli-Baby niet vliegend kunnen deelnemen aan de oldie-meeting, maar hij/zij stond er wel! De Minicopter vrienden hadden zelf ook vakantie waardoor mijn reeds voor het koninginnedagweekend bestelde spulletjes niet op tijd binnen waren.

    Het was overigens wel een succesnummer, want het was de enige Heli-Baby op de meeting.

    Jonkje bedankt voor de drijverset!:thumbsup:

    Foto's volgen!

    Marco.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2012
  13. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Foto Eibergen:

    [​IMG]
     
  14. fox

    fox

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    45
    Marco ,
    Hij is mooi geworden :) .
    En je hebt ook geluk gehad met die mooie dag zondag .

    Gr fox.
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Marco,

    Hulde, schitterend om te zien hoe "die oudjes" gewoon gepreserveerd worden.

    Stevo
     
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Ha... binnenkort verwacht ik wel een foto van de baby op floats Marco ;) Mooi dat ze nu tot hun recht komen! Jij had de enige baby en ik (helaas) de enige Cobra welke ook niet gevlogen heeft en ook voor de nodige interesse zorgde. En de goedkeuring van Wil Snitjer!

    De zondag kon ik helaas niet ( man wat een weer!) maar de 10cc Veco heeft succesvol weer proefgedraaid en loopt stationair als een zonnetje. Met bijbehorende herrie want die demper doet veel, behalve dempen! :rolleyes: Oldschool herrie! En de stickerset is eindelijk binnen. Wat een verschil maakt dat op de zwarte romp zeg... top!
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou ben ik zelf vergeten een foto te maken van je Cobra, ik dacht dat je er zondag ook zou zijn. Stuur me nog een mooie met de nieuwe stickers?

    Groeten, Marco.

    PS: er staat een doosje bij het postkantoor uit Duitsland...

     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Jeey doosjes onderdelen! haha :) Ik wilde zondag wel komen maar moest toch echt eerst even op bezoek bij mn moeder... vervolgens werd het te laat om nog naar eibergen te gaan en van daaruit door naar Heerenveen... :(

    Hier alvast een teaser met zonder de stickers:

    [​IMG]

    Hopelijk met een beetje mooi weer heb ik donderdag mooie foto's die ik je dan wel even pb! Misschien die dag wel de remaiden... :shock:
     
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    :pMooie Cobra! waarom heb je 'm nu te koop staan? Omdat het eigenlijk als een dweil vliegt zo'n oldie? Dat hoort er ook bij hoor.

    Intussen...

    De laatste loodjes.


    Intussen de nieuwe tank en conversie van de staart-aandrijving binnen. Maar die wil niet gemonteerd worden zoals bedoeld. Dus nog even wat dremelen en dan past het. Hopelijk. Het blijft hobby, he.

    A.s. vrijdagmiddag wil ik hem maidenen bij Albertino als het even mee zit!

    [​IMG]
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Haha nee dat is niet de reden. Die heli is een mega uitdaging om te vliegen. Hield em nog geen 10 sec op een plek en ik kan echt wel vliegen ;) Dit is nergens mee te vergelijken denk ik.. volgens mij is er ook geen heli om mee te vergelijken ghehe. Tijdens de afbouw zat ik al met het idee om de vloot drastisch in te krimpen. De cobra MAG weg, hoeft niet. Tijd voor wat anders buiten de heli's om.

    Verder alles op planning voor de geplande maiden vrijdag?
     

Deel Deze Pagina