Restauratie van een Schluter Heli-Baby uit 1976

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door bruteforce, 15 mrt 2012.

  1. tommeke12354

    tommeke12354

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    310
    die heli's zijn dubbel zo oud als ikzelf. dacht dat dit een redelijk recente hobby was. Heb mij dus duidelijk vergist :)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep... de eerste commerciëel verkrijgbare heli's zullen zo rond 1970 op de markt gekomen zijn.... dik over de veertig jaar geleden alweer....

    Maar ergens heb je wel gelijk, de hobby is de laatste 10 jaar heel erg hard opgekomen en de laatste 5 jaar ook relatief héél snel heel erg betaalbaar.
    De HeliBaby kostte in die begintijd inclusief zender, servo's en motor al gauw een a twee bruto modale maandsalarissen (meende dat je voor een complete set tegen de 2500 piek neer moest tellen), ofwel je was wel effe een jaartje of zo aan het sparen voordat je je heli bij elkaar gesprokkeld had....

    Tegenwoordig heb je voor 400 Euro al een kwalitatief 20 keer betere set en dat spaar je van een krantenwijk al in een paar maanden bij elkaar....
    Géén vergelijk met vroeger....

    Groet, Bert
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Echter... Het vliegen van een originele heli uit 1970 was in 2012 nog net zo moeilijk als toen. Althans met de Schlüter Cobra die ik had. Sommige dingen blijven gelukkig onveranderd ;)

    Mooi filmpje Marco! Toppertje!
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2013
  4. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Yep, vaardigheid en ervaring is niet te koop :D
     
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Bedankt voor de leuke reacties mannen!
    Ik moet bekennen dat de collective Heli-Baby eigenlijk helemaal niet zo moeilijk vliegt. Het is meer de angst dat er wat misgaat en het gebrek aan een vrijlooplager (tbv autorotatie) dat het spannend maakt.
    Het grote verschil met toen is dat ik nu weet wat ik doe :rolleyes: en toen maar wat aanklooide. Als b.v. je revomix of gyro niet goed afgesteld staat dan wordt het errrg lastig allemaal. En daarom ging vroeger ook bij mij nogal eens een setje rotorbladen of 2 er doorheen op een avondje vliegen... We richtten de assen ter plekke en weer gaan met die banaan.

    Bert, ook voor mij een tijdreis, leuk om je reactie te lezen, doet me goed!

    Om de moderne scene nog wat verder op te schudden zal ik met de in opbouw zijnde schluter Bell222 gaan loopen en rollen en ondersteboven vliegen net als dat ze in de 80's al deden!

    Groeten, Marco.
     
  6. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Door het oog van de naald!

    Omdat de Heli-Baby wel erg veel 1976-achtig lawaai maakte, heb ik een bestaande .50 Zimmermann aan laten passen aan de OS.45.
    Hierdoor kunnen de drijvers minder gemakkelijk gemonteerd blijven, want die zitten in de hete uitlaat stroom. Maar dat is niet erg want met een beetje wind is het erg lastig vliegen met die grote drijvers. De Heli-Baby ziet er dus nu uit als op de onderstaande foto's.

    Ik ben gisteren op het testveld bij RCHeliparts door het oog van de naald gekropen. De heli heeft een NiMH accuutje, dat ik nog had liggen en wat ik "nog wel eens" zou vervangen door een nieuwe. Wat wil het geval... ik wil nog een tweede testvluchtje doen na een succesvolle eerste vlucht (moest niks aangepast worden aan de afstelling het motortje). Ik zet de heli al stationair draaiend neer en wil gas geven. Niets. De heli blijft gewoon rustig pruttelend staan. Blijkt na een kleine inspectie de ontvanger op fail-save te staan door te lage boordspanning.... Als dit in de vlucht was gebeurd dan had ik dit oudje vrijwel zeker af moeten schrijven!
    Ik ben dankbaar voor dit soort geluksmomenten!

    Na constatering uiteraard meteen de RCH shop ingedoken en een splinternieuwe accu gehaald. Ik denk dat ik ze maar jaarlijks ga vervangen, want juist door dit soort laag-intensief gebruik gaan ze snel achteruit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Marco.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.965
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee joh, gewoon op de kalender zetten: een keer in de maand (of twee maanden) AL je accu's leegtrekken en weer oppompen, desnoods twee of drie keer.

    Werkt voor mij.... (al zet ik het niet op de kalender, het is waar ik mee begin als ik terug kom van zee, dan ben ik de rest van het verlof zonder problemen)

    Groet, Bert
     
  8. rtoebak76

    rtoebak76

    Lid geworden:
    8 nov 2009
    Berichten:
    9
    Het is nu 23 april 2020 en ik heb met heel veel plezier dit verslag en filmpjes bekeken.

    Ik ben zelf geboren in 1976 en toen vlogen ze dus al.

    Heel erg leuk dat dit soort verhalen nog terug te lezen zijn.

    Met vriendelijke groet,
    Robert
     

Deel Deze Pagina