Restauratie van schilderij

Ik weet niet of mijn vraag hier ten volle past maar het gaat in ieder geval over verf en vernis. Als het hier niet past moet het maar verplaatst worden naar een passend onderdeel.

Het gaat om een schilderij(tje) waarvan de verf op sommige plaatsen loskomt van het doek en er dus afvalt. Enkele duidelijke plaatsjes heb ik reeds wat bijgekleurd zodat het nog nauwelijks te zien is. Nu zou ik graag het volledige schilderij toch wel willen beschermen zodat de verf er gewoon op blijft. Dus met een laklaag of een vernislaag.

Met welke verf het geschilderd is? Ik zou het niet weten (en de schilder is reeds overleden). Het is in ieder geval geschilder met zo'n spateltje gezien het hier en daar er dik op ligt. Het kader kan indien nodig waarschijnlijk wel losgemaakt worden.

Het schilderij heeft lang bij familie in de keuken gehangen. Dus ook niet de ideale omgeving ivm vocht, rook en damp en zo.

Het is niet omdat het schilderij veel geld waard is, maar gewoon wegens de familiale waarde.

Mijn vraag is dus eigenlijk hoe ik dit best zou aanpakken.

Ik denk dat ik toch even zou zoeken naar een forum of website over restauratie van olieverf schilderijen. Daar moet vast wat over te vinden zijn.

Waarschijnlijk is het schilderij olieverf, dit is prima met een spatel aan te brengen. Drogen duurt erg lang.

Aangezien het in een keuken heeft gehangen, zal het ook wel vervuild zijn, dus schoonmaken is de eerste actie. Ook daarvoor geldt dat je goed moet informeren en lezen. En let op, in het restauratievak kan je professionals treffen, maar ook ontzettende knoeiers.

Back