Restauratie (Vintage) Bell 47 G uit 1978

Ooit in 1980 een mooie Bell 47 G van Graupner gekocht. Prachtig opgebouwd en verkocht aan Bernd in 1991 van de Modelbouw winkel in Bloemendaal. Sinds een paar jaar ben ik naar haar op zoek maar tot nu toe geen resultaat. Daarom eind vorig jaar een restauratie Bell van iemand gekocht en deze opgeknapt en geconverteerd naar elektriek. Mijn vlieg resultaten met mijn helies kun je ook in onderstaande link vinden

Of op de you tube site en zoeken naar "CorM Heli"

http://www.youtube.com/channel/UCgtPT5lbSD8ZHaRCMBDnuxQ

full

full
full
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ontzettend gaaf zeg! Met die heli ben ik in 1982 begonnen met helivliegen! Heb dat met veel schade en reparaties 3 jaar volgehouden

De heli ziet er perfect uit, prachtig gewoon.

Als ik je een tip mag geven: de hekrotor is niet in staat snelle lastwisselingen op te vangen (zowel mechanisch niet, als qua bladprofiel) dus je moet iets doen met je regelaar, zodat als je gas geeft,de motor daar rustig op reageert.
Ook al vanwege de hoofd-tandwiel overbrenging, want ik heb zo het vermoeden dat die electromotor met genoegen gehakt maakt van het grote tandwiel.

Je zult iets moeten doen aan de "kardan" direct achter het mechaniek, daar waar de hekrotor-aandrijving in een flauwe knik omhoog loopt.
Die knikoverbrenging, daar hat Graupner twee alternatieven voor, een simpele gebogen haak in de dunne as die in een groef van de aandrijving viel, en als verbeterd alternatief een "dogbone" zoals je ook op auto's vind.
Beide voldeden niet en braken heel regelmatig. Je zult daar echt een heuse kardan tussen moeten zetten, want autoroteren is er bij deze heli uiteraard niet bij.

Groet, Bert

Hardstikke leuk ding, een echte oldie. Doe je wel voorzichtig met al dat oude plastic? Dat wil nog wel eens uitgehard zijn.:D

Groeten, Marco.

Dat ABS(?) werd snel bros, eigenlijk niet geschikt voor de trillingen van verbrandingsmotoren. Wel na al die tijd (nog?) geschikt voor elektro?

He he , mooi man,

maar ziet toch compakt uit dat ding,
veel succes met opbouwen en (voorzichtig) vliegen

groetjes van Heli-Uwe

Dank mannen,

Ik heb de heli volledig gestript, schoongemaakt, geschuurd, gelijmd, en in de kunstof epox coating gespoten om het plastic wat te helpen. vervolgens een nieuw tandwiel met hoofdrotor as en hekrotor as (om de trillingen uit te bannen) daarna een 500 size elektrieke motor van 1100 KV 22 Volt gemonteerd op een dubbelzijdige (trillings absorberende) kunstoffen plaat en deze goed verankerd en aangesloten met een prachtig kardan asje van Robbe.
Het (oude) plastic van deze verbinding goed verlijmt met kunstof epoxy hars en als dat stuk gaat weet ik het ook niet meer :). De trillingen zijn in iedergeval minimaal!

full

Ik heb de Bell(e) uit den treure getest en eigenlijk nog maar een 5 tal keer een paar minuten mee gehoverd.
Om de as en het tandwiel tegemoet te komen maak ik gebruik van een prachtige ESC van Align met slowstart en soft throttle response (RCE-BL70G).
Ik ben er erg tevreden over en ga me ook bezig houden met een ander project.
Ik ga een moderne 500 size Align T-rex heli met een Vintage bell 47 G fuselage (romp) uitrusten. TZT zal ik dit project hier ook vermelden.

Dank Uwe, Mijn officiële naam is CorM Heli. merlin 1 had ik even verzonnen maar dat kun je niet meer veranderen?:(.

Ik ben inmiddels veel verder en sta met een aantal filmpjes op you tube. Kijk bij "CorM Heli"

Bell 47 G update

Thanks Ron en Als het goed is komen mijn bouwverslage n tzt in het Model bouw Aktueel blad te staan.
Goed in de gaten houden dus!

full

full

full

Daar heb ik héél lang geleden (1998 of 1999) al eens een verslagje in geschreven van het weer tot leven wekken van mijn Bell 47G met de originele brandstofmotor er nog in.

Maar die van mij zag er LANG niet zo mooi uit als die van jou....

Die van jou zien er écht picobello uit, chapeau!

Groet, Bert....

Dank Bert, Ik heb in 1980 er ooit een origineel met brandstof gehad. in 1992 helaas verkocht. Eind vorig jaar kreeg ik toevallig iemand te spreken die een oude had staan en zo is alles begonnen. Ik heb er een project van gemaakt dat waarschijnlijk ook in het Modelbouw Aktueel komt te staan. Omdat ik ook wat spectaculairder wilde vliegen met een bell 47 G heb ik om een moderne HK CMT 500 een originele fuselage van de bell gebouwd.. Erg leuk om te doen en ben nog steeds de twee dames aan het upgraden :) Ze vliegen beiden prima en heb er echt lol in :)

Groeten Cor

en zie ook "CorM Heli" bij you tube

Jaartal verkeerd....

Ik heb de mijne in 82 gekocht (incompleet) en langzaam bij elkaar gescharreld, en er (heel langzaam, wegens toen al geen onderdelen meer, en 15 seconden vliegtijd per middag, dan weer repareren) toch mee leren vliegen, tot en met rondvliegen toe.... Heb ik wel 3 jaar over gedaan en minstens drie complete heli's + alle onderdelen waar ik de hand op wist te leggen voor nodig gehad....

Kilo's Stabilit Express zaten er op het laatst op.... :D

In 86 een andere heli gekocht, en de Bell met pensioen gestuurd

In 1998 kwam ik hem bij een verhuizing plotseling weer tegen, en bleek de motor eigenlijk nog gewoon te starten, dus op een gegeven moment een paar oude servo's en gyro er in, en ik heb er nog weer een paar weken mee gevlogen, en zelfs nog één echte rondvlucht uit weten te persen.
Na veel zweten en zwoegen tegen alle verwachting in heel weer aan de grond gekregen (stomverbaasd, dat ik dat vroeger gewoon kón, rondvliegen met dat ding.... :shock:).
Daarna is hij definitief met pensioen gegaan...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Dag Bert,

Dat is mij niet geluk toentertijd! Wel gepoogd en heel even gehooverd maar ik kreeg het motortje niet goed lopend. Lag aan de carburateur begreep ik vele jaren later :P 10 jaar heeft ze bij mij staan pronken en toen ik kinderen kreeg heb ik haar verkocht. Toen geen spijt van maar in 1997 ben ik weer begonnen en wilde haar weer terug zien te vinden en dat is niet gelukt! maar wie weet staat ze ergens op mij te wachten :)
Houdt de MBA in de gaten want als het goed is komen daar mn bouwverslagen in te staan. Beiden vliegen nu zeer goed rond. Kijk ook even op mn you tube site
CorM heli en in de rubriek (Laat ons je heli zien ) hier in het forum.

Groeten Cor

De truuk destijds was, om véél Nitro te gebruiken, en een hoog stationair toerental (dan kon je een iets beter "midden-mengsel" krijgen) en de hoofdnaald tegen het baggervette aan. Ik gebruikte aanvankelijk 20%....

De Bell47G had niet zozeer een carburatieprobleem, maar een koelprobleem: dat fannetje (een zuigfannetje) en de koelluchtgeleiding waren hopeloos inefficiënt.
Ik heb in een later stadium de hele onderkant van die cockpit dichtgemaakt, zodat de lucht beter langs de motor gedwongen werd, en met lexan van een kapotte autobody de "tunnel" (dat smalle stripje kunststof wat om die fan heen zat) naar voren doorgetrokken, om te zorgen dat de fan ook daadwerkelijk alleen maar warme lucht aanzoog.

Daarna kon ik, nog steeds weliswaar met een tamelijk vreemd vette carburateurinstelling, ook gewoon 5% Nitro stoken, en gewoon een tankje leeg hooveren, maar ik kon tenminste een wat normaler stationair toerental gebruiken....
Alleen op heel warme dagen was het nog problematisch: dan hield het ding ongeveer een minuut hoover vol, en moest je zorgen vóór die tijd op snelheid te zijn, zodat de koelkop, die nog steeds behoorlijk onder de heli uitstak, een beetje wind ving en dan ging het wel, zolang je maar bleef dóórvliegen (wat met dat ding niet echt geheel en al vanzelfsprekend was...).
Landen was daardoor ook best kritisch: sowiso hebben fixed pitch heli's een hekel aan dat afvangen en dat moest je altijd wel heel voorzichtig doen, maar op warme dagen had je ongeveer een 30 seconden om snelheid te minderen, de heli weer onder controle te krijgen en het ding als de bliksem neer te zetten, anders kakte de boel in, en dan hoefde je zelf al geen landingsplek meer uit te zoeken; dat deed hij dan helemaal zelf wel....

Al met al, was het een aparaat wat bij mij héél vaak in de kreukels gelegen heeft, maar ondanks al die ellende en droefenis, heb ik er drie jaar lang ontzettend veel plezier van gehad, niet in het minst omdat het destijds de enige vliegende heli op de club was.... wat was ik tróts... :D

Mijn huidige Vario Bell 47 G II draagt nog steeds het originele clubregistratienummer van die allereerste....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Je hebt meer geprobeerd en gedaan dan ik :) Uiteindelijk kon ik ook door mijn werk er niet veel tijd meer aan besteden.
Later ( eind jaren 80) heb ik nog geprobeerd bij de modelbouw club in Spaarnwoude er nieuw leven in te blazen maar (en waarom weet ik eigenlijk ook niet) er niets meer mee gedaan.
Die problemen met dat motortje zijn mij ook door mijn gesprek met Wil Snitjer (Pionier in de jaren 70 en 80) en Nederlands beste modelheli vlieger van die tijd, bekend.
Hij vertelde mij soortgelijke zaken :)
Ik ben toch blij dat het elektrieke gebeuren wat gemakkelijker is en minder gedoe.
Maar ik ben zelfs nu nog de beide bell,s elke keer weer aan het perfectioneren. Het blijft een leuke hobby al zeg ik het zelf.

Maar mocht je m'n oude Bell tegen het lijf lopen dan hoor ik het graag :)

zie mijn profiel foto hier links en hieronder!

Groeten Cor

full

Tsja... ik was vijftien en had na school en krantenwijk nog geen geld maar plenty tijd (alleen geen geld...) en ik heb in die tijd ook een keer of twee, drie aan de telefoon gehangen met meneer Snitjer en aangezien destijds electro niet eens in aanmerking kwam, maar dat ding tóch MOEST vliegen (ik was vroeger wat fanatiek geloof ik, al mijn leeftijdgenoten zaten in de kroeg, ik was een heli voor de tig-ste keer terug in elkaar aan het plakken), kreeg ik van lieverlee toch langzaam in de gaten hoe die motor zijn werk nog enigszins wilde doen.

Aanvankelijk verbruikte ik meer Stabilit dan brandstof, later werd die verhouding toch beter....

Groet, Bert

Back