De truuk destijds was, om véél Nitro te gebruiken, en een hoog stationair toerental (dan kon je een iets beter "midden-mengsel" krijgen) en de hoofdnaald tegen het baggervette aan. Ik gebruikte aanvankelijk 20%....
De Bell47G had niet zozeer een carburatieprobleem, maar een koelprobleem: dat fannetje (een zuigfannetje) en de koelluchtgeleiding waren hopeloos inefficiënt.
Ik heb in een later stadium de hele onderkant van die cockpit dichtgemaakt, zodat de lucht beter langs de motor gedwongen werd, en met lexan van een kapotte autobody de "tunnel" (dat smalle stripje kunststof wat om die fan heen zat) naar voren doorgetrokken, om te zorgen dat de fan ook daadwerkelijk alleen maar warme lucht aanzoog.
Daarna kon ik, nog steeds weliswaar met een tamelijk vreemd vette carburateurinstelling, ook gewoon 5% Nitro stoken, en gewoon een tankje leeg hooveren, maar ik kon tenminste een wat normaler stationair toerental gebruiken....
Alleen op heel warme dagen was het nog problematisch: dan hield het ding ongeveer een minuut hoover vol, en moest je zorgen vóór die tijd op snelheid te zijn, zodat de koelkop, die nog steeds behoorlijk onder de heli uitstak, een beetje wind ving en dan ging het wel, zolang je maar bleef dóórvliegen (wat met dat ding niet echt geheel en al vanzelfsprekend was...).
Landen was daardoor ook best kritisch: sowiso hebben fixed pitch heli's een hekel aan dat afvangen en dat moest je altijd wel heel voorzichtig doen, maar op warme dagen had je ongeveer een 30 seconden om snelheid te minderen, de heli weer onder controle te krijgen en het ding als de bliksem neer te zetten, anders kakte de boel in, en dan hoefde je zelf al geen landingsplek meer uit te zoeken; dat deed hij dan helemaal zelf wel....
Al met al, was het een aparaat wat bij mij héél vaak in de kreukels gelegen heeft, maar ondanks al die ellende en droefenis, heb ik er drie jaar lang ontzettend veel plezier van gehad, niet in het minst omdat het destijds de enige vliegende heli op de club was.... wat was ik tróts...
Mijn huidige Vario Bell 47 G II draagt nog steeds het originele clubregistratienummer van die allereerste....
Groet, Bert