Restauratie Volharding I

Hallo iedereen,

hierbij de eerste treath op dit forum. Ik ga namelijk (over een tijdje) de Volharding I die mijn opa heeft gebouwd restaureren. Het schip is al voor een groot deel af maar er moeten nog wat details worden toegevoegd en de (oude, dat wel) electronica moet worden ingebouwd. Op zich moet dit geen probleem worden aangezien ik ervaring heb met het statisch modelbouwen en ook wel (een beetje, maar toch) verstand heb van electronica.

De Volharding, die de Thirza I (vernoemd naar m'n zusje) gaat heten ligt er nu zo bij:

afb0127mpz.jpg

Voor het aansturen gebruik ik dit setje:

- De 8 kanaals Terra-top zender van Robbe:

afb0134.jpg

Het plankje waar alles op zit wat ik nodig heb:

(Inmiddels heb ik alles wat ik echt nodig heb (1 motor, 1 vaartregelaar, servo, ontvanger + accu) er al afgehaald om alles te testen)

afb0135.jpg

VRAAGJE: Tijdens het testen van alle electronica gebeurde er niet veel. Ik had de zender voorzien van een 9v blok (zoals mijn opa ook altijd deed, te zien aan de aansluiting), de servo met de ontvanger verbonden, de ontvanger met de ontvanger accu, de vaartregelaar met de travo (6V omdat ik nog geen accu heb) en de ontvanger en ten slotte de motor met vaartregelaar. Kortom: zoals het in de handleiding van de Terra.

Toen de zender aangezet daarna de ontvanger en tenslotte de travo. Ik bewoog de stickjes van de Terra Top... en toen... *tromgeroffel* ... NIETS! :snipersmile:

Ik kreeg hem simpelweg niet aan de praat... de servo niet en de hoofdmotor niet... Wel bromde de hoofdmotor zachtjes toen ik de travo aandeed en hij bleef dit ook doen. Misschien dat jullie daar iets mee kunnen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem, dan zal ik jullie op mijn beurt op de hoogte houden van de restauratie,

Jesse

P.S. Voor degenen die denken, Hmm, waar heb ik dit eerder gezien: Ik heb dit topic ook al op Modelbrouwers gezet, waar ik al een tijd actief ben. Ik denk alleen dat er hier meer support is voor RC.

Laatst bewerkt:
Mooi projectje,

Is de trafo wel gelijk spanning of wissel ?? Bij wisselspanning draait je motor ook niet en gaat ie brommen....

Geeft je zender wel signaal ??
Is je ontvanger wel oke ??

Is de accu van je ontvanger wel in orde ? (aangezien het al een oud beestje is)
Heb dat ook wel eens gehad en toen was mijn ontvanger accu kapot (gaf wel 4,8v aan)

Ik zou gewoon alles even op een (goeie) accu aansluiten en nog eens proberen.,

Mvg Vincent.

Bedankt voor het reageren Vincent!

De ontvanger accu kan het (bijna) zeker niet zijn omdat dat een batterijhouder is waar 4 batterijen in gaan. Ik wil dit wel gaan vervangen door een spanningsregelaar die op de accu zit, maar eerst wil ik zeker weten dat ik een werkende ontvanger en een werkende zender heb.

Eigenlijk kan het ook niet het probleem van wisselspanning niet zijn omdat de servo, die toch echt niks met de adapter/accu te maken heeft, ook niet reageren.

In het boekje van de Terra Top stond wel dat de zender 9,6V moet hebben terwijl er een gewoon 9V blokje aan hangt. Maar op de plaatjes in de handleiding staat weer net een ander type zender. Misschien dat ik even kan proberen om er toch even 9,6V op te zetten. De batterij-meter gaf namelijk ook aan dat de battrijen van de zender (net wel) opgeladen moesten worden.

Ik ga vanmiddag even een andere adapter aansluiten op het setje, omdat ik nog geen accu heb. Dit is namelijk mijn eerst RC project.

Als er nu nog mensen zijn met ideën over wat het probleem kan zijn, dan hoor ik die graag.

Groeten,

Jesse

Heb je geen voldmeter, om te beginnen alle spanningen controleren, en testen met B.V. 1 servo als deze werkt de rest 1 voor 1 aansluiten en testen .

Ik heb inmiddels de inkomende spanning van de ontvanger gemeten. Dit was 6V. Mijn opa had er (zag ik daarna) 4 batterijen in zitten van 1,2V : 4 x 1,2 = 4,8V. Toen ik een adapter van 4V aan de plus en min pool van het stekkertje (zoals op de afbeelding) hing begonnen de servo's heen en weer te draaien met stoten.

robbestekkers.png

We hebben dus eindelijk actie! :p

Ik ben nu benieuwd hoe ik de servo's kan laten bewegen doormiddel van de zender, dat zou namelijk ook handig zijn...

Groeten,

Jesse

En ja! Hij doet het! :D Ik heb een ander kanaal moeten kiezen, maar hij doet het nu... Ik moet nu alleen wel zorgen dat ik het juiste voltage aan boord krijg voor de ontvanger.

Ik heb laatst een schema gezien van een spanningsregelaar met een 7805. Alleen wat voor soort condensatoren ze daar gebruiken weet ik niet. Misschien kan iemand me dat vertellen. Dan kan ik dat gelijk mee bestellen als ik een accu en -lader bestel.

Groeten,

Jesse

Welke accu spanning ga je gebruiken ? spanning op de +/- van servo stekker zetten kun je beter niet doen servo draaid dan tot tegen de stop en blokkeerd, zo ga je de motor of de driver verbranden.

Ik heb de spanning niet rechtstreeks op de servo gezet maar op de ontvanger.

Ik ga 6v gebruiken omdat de motor die ik heb 6V is. Ik moet dus van 6V naar (ik meen) 5V. De ontvanger krijgt nu (en kreeg dus altijd al) te weinig stroom.

Maar toen ik de servo op kanaal 1 zette, reageerde hij mooi op de Zender.

Groeten,

Jesse

Ik heb de spanning niet rechtstreeks op de servo gezet maar op de ontvanger.

Ik ga 6v gebruiken omdat de motor die ik heb 6V is. Ik moet dus van 6V naar (ik meen) 5V. De ontvanger krijgt nu (en kreeg dus altijd al) te weinig stroom.

Maar toen ik de servo op kanaal 1 zette, reageerde hij mooi op de Zender.

Groeten,

Jesse

Oef :)

6 v is te weinig voor een 7805 die moet minstens 7 V hebben, als je googeld met spannings regelaar kom je andere tegen die dat wel kunnen.
In de datasheet letten op INPUT voltage en schema's met de juiste condensators vind je daar ook

succes

Op het schematje wat ik van (meen ik) Danny kreeg stond toch echt +6 tot +20 volt. Is het trouwens echt nodig om voor de servo's aparte spanningsregelaars te nemen om de ontvanger te ontlasten?

Groeten,

Jesse

Back