Restauratie zoveelste Big Lift(erige) Electroslepert

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 25 mrt 2014.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hoi manne

    De komende maanden gaan we met onze huidge sleperts (benzine / herrie) nergens vliegen. Dat vindt ik als gesleeptert niet ok. Dus, noodplan. Ik heb net een big lift gekocht. Wat nu nog nodig is is een motor accu's en regelaar.

    Lipos zijn wel te koop op m plaats ed...maar dan wel minimaal 8s. En de regelaars die we hebben gaan dat niet trekken.

    Dus...wie heeft een setup liggen brushless regelaar / motor voor een big lift als slepert. ?

    2 kw ben ik al erg blij mee.
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2014
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Frank,

    Ik heb nog een Turnigy SK6364 230kv liggen, samen met een 100A Sentilion regelaar.
    Dezelfde setup doet al jaren dienst in mijn Ibis 120 sleper. Doet ongeveer 2.5kw met een 20x10Xoar prop op 10S.

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Regelaar en motor gaan goed komen :D tnx gerben

    Nog een vraagje : de big lift is een old school 2 asser. Dus geen ailerons. Hebben er mensen ervaring met 2 assers en slepen. Met deze kist is overigens gesleept.
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2014
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb vroeger veel gesleept met twee assers zowel slepers als zwevers.
    Het kan wel, maar is wel minder makkelijk, omdat, als je model scheef ligt je hem recht moet sturen met richtingsroer hij daardoor ook gelijk van richting veranderd.
    Ik wil je ook gerust omhoog slepen als je met een sleper of veld zit.
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb het draadje maar hernoemd..... Vandaag de big lift opgehaald. Oudje, oranje (en das niet mn favoriete kleur) Dus morgen strippen en eens kijken wat we aan bouwwerk tegemoed kunen zien. Zal morgen ook wat foto's plaatsen. De kist lijkt geen kraken te hebben gehad, en is licht gebouwd...dus ik ben hoopvol. :D

    [​IMG]

    Eigenlijk gek, had ik een paar jaar geleden een perfecte electroslepert, heb ik em verkocht...ag ja , als je alles van tevoren weet. :D

    [​IMG]

    nu nog een setje lipo's scoren !
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Natuurlijk kun je met een 2-asser slepen. Maar.
    2-assers hebben de vervelende eigenschap dat ze bij ieder vleugje zijwind een vleugel optillen en een bocht inzetten. Dat is inherent aan hoe een twee-asser stuurt.
    Als je niet kaarsrecht tegen de wind in start en landt heb je zeker tijdens het slepen al gauw serieuze problemen.

    Het is helemaal persoonlijk natuurlijk maar ik zou niet met zo'n grote, sterke 2-asser gaan slepen. Bij een Big Lift kun je heel eenvoudig de v-stelling er uit halen en het inbouwen van rolroeren plus servo's is ook niet veel werk.
    Eén keer een mislukte start of landing en je bent veel langer bezig....en al die tijd kun je weer niet slepen.
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm, neem ik graag van je aan. ik zit al te puzzelen over inbouw rolroeren...moet idd niet al te veel werk zijn. Komt goed.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2014
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Mooi kleurenschema :)
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Maar waarom krijg je de benzine motor niet onder de 80db ? even een vraagje tussendoor . Want dat is heel goed mogelijk allemaal hoor
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Kweet niet serge, Slijm is de motorslepert, en we hebben zijn slepert bemeten nu en die zit op 8 meter op rond de 100 dB. Misschien moeten we daar nog eens goed naar kijken en wat tijd in stoppen.

    Ik heb overigens mazzel, er zit al bedrading in de vleugels voor servo's ! dat scheelt weer wat werk.

    Blegh oranje ! :D Daar zijn er al genoeg van....ist de jouwe al klaar ? Ik ben stiekem al begonnen met de oude folie eraf te halen, weet iemand een slimme manier om dit te doen ? (verwarmen ofzo ?) tzit er al een tijdje op.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Electric is toch als het lukt een heel andere manier van slepen.
    Zelf vind ik dat leuker.
    Vandaag heb ik wegens afzegging helaas geen zwever achter me.
    We moeten eens een clubje slepers en zwever bij ons uit de buurt warm maken om met elkaar te kunnen vliegen.
    Dan is de kans groter dat we elkaar kunnen slepen dan als je van 1 iemand afhankelijk ben.
    Maarre rolroeren inbouwen als het kan zou ik zeker doen.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  12. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Welke motor, prop, lipo's en regelaar ga je gebruiken ?
     
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Goed idee, ik zou zeggen kom morgen naar de 4 poorten, morgen is ook onze slepert weer ready en het wordt toppie weer. (en spannend slepen......75*40 veld wind op het korte been)

    @hans meij (als je het leest) zo zie je maar, slepen met grote kisten kan echt wel op ons veld :D
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Turnigy SK6364 230kv, en een 100A Sentilion regelaar, overgnomen van Gerben :thumbsup:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Lijkt wel een kopie van mijn BL te worden hopen dat de eerste vlucht wat beter gaat dan die van mij
     
  16. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Ben ik te laat geweest :smile:....
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ha ha ha.....ik heb je relaas gelezen Jaap, pech hoor. Maar ja...zo gaat dat. De les die jij eruit hebt geleerd heb ik ook geleerd...vroegah :D t' blijft spannend en een beetje pionieren voor een ieder.

    Morgen iig lekker de slepert weer ok, en dus de KA6 omhoog trekken...zooooon zin in !
     
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ja magoed, jij hebt weer met mijn ouwe slepert kunnen vliegen :D
     
  19. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    ...en die ging prima !
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik vlieg om principiële reden niet op zondag.
    Zelf maak ik altijd gebruik van de lengte van ons veld.
    Dan maar croswind.
    Jammer van die bomen bij jullie veld.
    Ik heb het op onze club al in de groep gegooid volgende week nog wat duidelijker vragen.
    Maar ik denk dat ze er geen probleem mee hebben als jullie zo af en toe eens bij ons komen zweven/slepen.

    Mijn maat heeft heerlijke kiespijn maar is toch nog geweest en nog 4 sleepjes gedaan.
    Het stof is er weer af.
     

Deel Deze Pagina