"Restauratie" zwever...een projekt erbij.

Deze winter een zwever (asw lookalike oid) overgenomen van een clublid. Spanweidte 3,20 meter, T staart (daar wordt ik helemaal warm van :D ) en epoxy romp. Vleugels ingedekt balsa (geen schuim), en bekleed met zijde (en potten met verf, opgebracht met de welbekende kwast).

Het toestel is creme kleurig met een zwarte striping. Niets dan goed over clubleden die niet meer onder ons zijn, maar deze kleurstelling is echt afschuwelijk en doet dit toestel geen recht.

Over de motorisering ben ik al wat verder, zit alleen te puzzelen hoe ik deze kist verder weer in goeie conditie krijg. Het was zijn lievelingskist, en er is me veel aan gelegen dat ook ik er nog jaren mee kan vliegen.

De romp :

Das makkelijk, ik ben maar begonnen met schuren. Orgineel blijkt de romp wit geweest te zijn. Op kritieke punten is de romp royaal verstevigd met koolstofroving, betere werk dus. Opnieuw spuiten dat ding en dan komt dit allemaal wel goed.

De Vleugel
Probleem. Het linnen wil er niet echt af en er zit een dikke laag verf op. Blijft over : schuren en spuiten ?. (iemand advies?) Ik dacht misschien schuren en folie erover.

Ailerons : het linnen is ook gebruikt als scharnier, echter in de combinatie met verf beginnen ze her en der te scheuren. Uitslag van de roeren is slecht enkele millimeters...(is hier ooit mee gevlogen??) Tevens worden de ailerons met 1 servo aangestuurd in de romp. Ik ga deze vervangen door elke aileron een eigen servo, in de vleugel.

Stoorkleppen worden ook aangestuurd met 1 servo, maar das weer mooi opgelost dus deze laat ik zo.

afb3920.jpg

afb3921.jpg

afb3922.jpg

afb3923.jpg

He Franck.
Dat is een robbe diamant.
Deze is van robbe geweest in het begin van de jaren 80.
Heb in die tijd zelf ook 1 gehad, vloog toen met een eltra-max motor met vertraging en 14 0f 16 cellen. Het nederlandse electroteam vloog er toen ppk mee.
Zo tezien is het ereen met schuimvleugel met fournier beplanking, geen balsa of abachie.
Heb denk ik nog wel een orgineel bouwboekje van.
Als je daar behoefte aan hebt stuur dan een pb tje.
De vleugel zou ik hele maal schuren en dan een laag porievuller erover weer schuren en dan spuiten. Je krijgt dan een spiegelglade vleugel.
Pas dit zelf ook toe op alle schuimvleugels. Kijk maar eens op de onderste link. De rolroeren kun je er wel afsnijden en vervolgens de gleuf iets ruimer maken en dan de rolroeren er voorhet spuiten er weer aanplakken met witte badkamerkit van formido. Veel succes verder ermee.
Tot horens.
Groeten Han.

voortgang

IK heb mijzelf vandaag drie keer in de rondte geschuurd. Van een vleugelhelft is de verf voor een groot deel verwijderd.
De romp heb ik gespoten en deze is goed gelukt. Stabilo idem.

Nu heb ik met een aantal vragen.

Han , hoe doe je dat precies met die rolroeren met kit ?

De vleugel moet eerst in de grondverf ?

Er komen servo's in de vleugels echter, hoe krijg ik zonder de vleugel open te maken, de snoeren naar de romp toe?

Wat betreft de motorisering. Ik kan voor weinig euro's een mega 22/30/3 of 4 kopen. ik zit een beetje te dubben. Ik wil de mogelijkheid houden de motor te gebruiken voor een ander toestel (DD). Iemand een idee ?

Ik heb de link naar siliconen scharnieren inmiddels gevonden.

Gewicht leeg (gespoten) komt de zwever leeg op 1700 gram.

Mega 22/30/3 geeft 220 gram + 10 cellen 2400 600 gram.

Totaal lijkt alles op zon 2600 a 2700 gram te komen. Met 60dm vleugeloppervlak wordt dit volgens mij 45 gram/dm. Is dit ok ?

afb4114.jpg

Dit project zowaar "vergeten". Ik ben er inmiddels achter dat er nieuwe vleugels op moeten. Dit nadat ik zelf met mn lompe voeten op de twee vleugels ben gaan staan (ben aan 't opruimen...en dat schiet lekker op zo)

Stel dat ik hiervoor nieuwe vleugels bouw. Totale spanweidte zal zo'n 4+ meter zijn, wat is het meest handig te doen ?

Schuim of hout ?
Profiel ?
Voorbeeldjes hoe en wat ? (links/tips etc)

Back