Restauratie zwever

Ik heb een rompje mee gekregen om te kijken of ik er nog wat mee kan

2a7aba3a.jpg

rude7ese.jpg

Nu nog achter komen wat voor kist het is

Eenzitter, vast hoofdwiel, neuswiel: Lijkt me een ASK 23. Model is dan waarschijnlijk van Robbe.

Succes met de reparatie

Paul

Eenzitter, vast hoofdwiel, neuswiel: Lijkt me een ASK 23. Model is dan waarschijnlijk van Robbe.

Succes met de reparatie

Paul

Was er wel achter dat het een ask 23 was. Maar nog niet dat hij van Robbe was/is. Het is inderdaad die van Robbe zonder remkleppen denk dat ik er wel remkleppen in ga bouwen.

Maar eerst maar eens de romp heel krijgen

Maar eerst maar eens de romp heel krijgen
Dat is niet zo heel moeilijk.
- eerst de binnenkant ruw schuren tot zeker 4 cm vanaf de breuknaad
- tegen elkaar aan houden en met wat dunne secondenlijm aan elkaar bakken
- daarnaa aan de binnenkant 1 of twee lagen 160 grams glas erin en laten uitharden
- dan de buitenkant schuren ook over minstens enkele cm's aan beide kanten van de breuk. Goed op letten dat je de oude rompwand bij de breuk helemaal tot aan het nieuwe glas verwijderd hebt (zonder het nieuwe glas te beschadigen). Het dikte verloop moet over minstens 1 cm lopen, meer is beter.
- gebruik niet meer epoxy dan nodig. Eerst net te veel: het doek glimt net. Als alle lagen glas erop liggen voorzichtig zoveel epoxy eruit dat het net niet meer glimt.
- nu meerdere lagen glas op de geschuurde buitenkant leggen. De totale laag moet net iets dikker zijn dan de oude laag.
- een strook plastic eroverheen strak en glad trekken, en laten uitharden.
- en dan schuren, schuren en nog veel meer schuren En als je te weinig doek hebt gebruikt ook nog wat plamuren. Het kan perfect worden.

Succes.
Dirk

Dat is niet zo heel moeilijk.
- eerst de binnenkant ruw schuren tot zeker 4 cm vanaf de breuknaad
- tegen elkaar aan houden en met wat dunne secondenlijm aan elkaar bakken
- daarnaa aan de binnenkant 1 of twee lagen 160 grams glas erin en laten uitharden
- dan de buitenkant schuren ook over minstens enkele cm's aan beide kanten van de breuk. Goed op letten dat je de oude rompwand bij de breuk helemaal tot aan het nieuwe glas verwijderd hebt (zonder het nieuwe glas te beschadigen). Het dikte verloop moet over minstens 1 cm lopen, meer is beter.
- gebruik niet meer epoxy dan nodig. Eerst net te veel: het doek glimt net. Als alle lagen glas erop liggen voorzichtig zoveel epoxy eruit dat het net niet meer glimt.
- nu meerdere lagen glas op de geschuurde buitenkant leggen. De totale laag moet net iets dikker zijn dan de oude laag.
- een strook plastic eroverheen strak en glad trekken, en laten uitharden.
- en dan schuren, schuren en nog veel meer schuren En als je te weinig doek hebt gebruikt ook nog wat plamuren. Het kan perfect worden.

Succes.
Dirk

bedankt voor de uitleg dirk.
ik heb vaker met glasvezel gewerkt

ik wou het alleen versterken met carbon mat of zal alleen glasdoek voldoende zijn? de neus is er af getrokken met een mislukte sleepstart. denk dat er al scheurtje in hebben gezeten. of eventueel carbon roofings plaatsen om de krachten te verdelen.

ik moet weer glasvezeldoek bestellen heb niks meer. waar bestellen jullie dat haalde het eerder bij de plaatselijke modelbouw zaak.

het is trouwens best makkelijk dat de hele neus er af is de stuur kabels zitten los en achter de vleugel pen zit ook een breuk kan je nu makkelijk bij.

ik zal er proberen een verslag van te maken.

ik wil ook in de bestaande vleugels remkleppen inbouwen maar dat zijn abachie ingedekte vleugels die geglast zijn en gespoten. iemand hier ervaring mee of tips?

gr erik

Leuk project! Ik ga het volgen! Laat even weten als je glas gaat bestellen, misschien kunnen we samen wat doen!

bedankt voor de uitleg dirk.
ik heb vaker met glasvezel gewerkt

ik wou het alleen versterken met carbon mat of zal alleen glasdoek voldoende zijn? de neus is er af getrokken met een mislukte sleepstart. denk dat er al scheurtje in hebben gezeten. of eventueel carbon roofings plaatsen om de krachten te verdelen.
In mijn ogen is alleen glas meer dan voldoende. De originele romp was toch ook alleen van glas?! Mocht je het voorste deel niet sterk genoeg vinden, kun je er toch één laag extra (glas!) in leggen?! Dat doe ik wel vaker om de romp-buik wat beter bestand te maken tegen landingen in het buitenland (stenig terrein).

Ik ben een uitgsproken tegenstander van versterken met carbon-rovings of -banden. Dat heeft alles te maken met het grote onderscheid in elasticiteit van beide materialen. Zoek op het forum maar eens naar mijn uitleg over een 'elastiekje' (lage E-modulus, net als glas) versterken met een touwtje (hoge E-modulus, net als carbon). Dat werkt nl. niet!
Als je een romp met carbon wilt versterken moet je zoveel carbon gebruiken als nodig zou zijn om die romp alleen van carbon te maken. Doe je dat niet, dan verzwakt je de romp feitelijk, want bij een hogere belasting waaraan de enkel-glas-romp nog net niet bezweken zou zijn breekt het carbon en creëert aldaar een 'kerfstelle'. En daar is de romp feitelijk zwakker. Zelfs als het glas op dat moment nog helemaal onbeschadigd is.

In jouw situatie (reparatie bestaande vol glas romp) kun je het beste met alleen glas repareren.
Als je zelf een nieuwe romp zou maken, kun je er voor kiezen een 2,4GHz geschikte romp te maken: vanaf vlak voor de vleugelneus tot achteraan carbon, en voldoende hoeveelheid om alle krachten aan te kunnen. En naar voren toe glas (of Kevlar). Maar, zeker als dat stuk alleen van glas is, moet je goed letten op een nette en gelijkmatige overgang om geen al te abrupte sterkte- en elasticiteitssprong te creëren.

just my two cents ....

Dirk.

Back