Restauratieprojectje: Tamiya Blazing Star

• Topicstarter Topicstarter Big_Philly
  • Startdatum Startdatum
Veerringen om speling op te heffen is niet zo'n erg goed idee. Dat werkt even, maar de losse eindjes van de veerringen zorgen dat het plastic snel slijt, waardoor je meer speling krijgt. Een gewoon dun ringetje is dan beter. Heb je uitgelubberde gaten in bijvoorbeeld de opening waar die schroef doorheen gaat, dan kan het helpen om aan de binnenkant van het gat een dun laagje secondenlijm, met bijvoorbeeld een tandenstoker, aan te brengen. Echt een dun laagje, en goed laten drogen. De opgedroogde secondenlijm vormt dan een soort van plastic coating binnenin het gat, en daarmee wordt de passing wat krapper, dus minder speling.

Of het erg veel effect zal hebben om die speling eruit te halen bij een badkuip chassis zonder top deck, vraag ik me af.

Veerringen om speling op te heffen is niet zo'n erg goed idee. Dat werkt even, maar de losse eindjes van de veerringen zorgen dat het plastic snel slijt, waardoor je meer speling krijgt. Een gewoon dun ringetje is dan beter. (...)

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben... Ik hou het scherp in de gaten!

Ja, ik heb de veerringetjes en carrosserieringen ook gewoon bij de gamma gescoord (bij de wielophanging heb ik de bovenste draagarm en de schokbrekers met aan één kant een veerring en aan de andere kant een carrosseriering vastgezet). Ik moet nog een keer wat M5 / M6 ringetjes scoren voor tussen de wielas en de pin die in de wielmeenemer gaat (hoe heet zo'n ding..?); daar heb ik ook nog wat speling zitten. De koersvastheid van de auto laat nog wat te wensen over.

Ik speel ook nog steeds met het idee om t.z.t. een ander chassis te kopen; waarschijnlijk koop ik dan gewoon een Dark Impact bouwpakket. Lijkt me leuk om even opnieuw te beginnen.

De laatste kogellagers zijn ook schoongemaakt, en de vervelende 'tik' uit de voorste gearbox is verholpen. Bleek uiteindelijk gewoon een miniscuul steentje te zijn tussen twee kegeltandwielen. De auto is redelijk koersvast, en alles klinkt heerlijk soepel. Als ik er nu mee rij probeer ik te focussen op mijn eigen rijvaardigheid; denk aan de auto op smalle grindpaadjes proberen te houden (lukt nog niet echt...) of zo snel mogelijk 'achtjes' rijden om twee bomen. Het is wel leuk om zo veel power te hebben, maar de voertuigbeheersing moet nog een beetje groeien.
De auto heeft erg weinig grip. Bij achtjes rijden of proberen netjes binnen de lijnen te blijven is dit vervelend, maar als je wat meer gaat bashen is het juist wel lekker spectaculair... Alleen de salto's die de auto maakt als je dan een onvoorzien obstakeltje raakt zijn wat angstaanjagend. Gelukkig is het ABS waarvan de auto gemaakt is erg goed bestand tegen impact.

Het is even geleden, maar de Blazing Star werkt nog steeds. Deze week was ik een paar dagen op Ameland, alwaar ik hem op het strand en in het bos bij Nes eens aan de tand heb gevoeld. Een aantal schroeven waren daarna los getrild; ééntje ligt nog ergens in het bos of op het strand... Maar alles werkt nog.
Ik heb er een filmpje van gemaakt, deze is [URL="
youtube[/URL] te bewonderen.

Als ik zo enthousiast blijf over het bouwen en rijden schaf ik binnenkort een nieuw chassis aan. Waarschijnlijk een DF-03 (liefst de Keen Hawk; die vind ik wat mooier ogen dan de andere twee). Als dat doorgaat verschijnt er tegen die tijd wel een nieuw draadje met een bouwverslag :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks, was inderdaad een aangenaam verblijf daar.
Muziek onder het filmpje is trouwens mijn eigen band; ik speel de drums :)

De Blazing Star staat nu weer in de kast... Ik heb er wat kogellagers uit gekannibaliseerd voor in de stuurinrichting van de Keen Hawk en vervangen door metalen glijlagers. Er zijn echter al nieuwe kogellagers besteld; zodra die binnen zijn gaan ze in de blazing star. Er zit nu ook mijn oude maar goed werkende 19t motor in, en alles is in werkende toestand. Het enige wat er niet in zit is een ESC. Als ik een keer ergens een leuke aanbieding tegenkom schaf ik een eenvoudige ESC aan zodat ik twee runners heb die tegelijk kunnen worden bediend. Dan wordt wandelen met mijn vrouw nét dat beetje leuker.

Hobby King heeft een leuke, en goed werkende maar zeer betaalbare brushed ESC: HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC (EU warehouse)

Zelf heb ik ook ervaring met deze:
320A_ESC-R3.jpg

Vaak ook op eBay te vinden onder diverse merknamen, prima ESC, alleen geen instelmogelijkheden zoals nulpunt dat vastligt, en geen optie om te schakelen tussen lipo en NiMh voor de cutoff. Werkt ook goed op LiPo, alleen moet je dan een losse LiPo saver inbouwen, die je waarschuwt voor een dreigend te diep ontladen van de accu.

Back