restouratie 1/4 fokker D6 glen torance

Een poosje geleden heb ik een fokker D6 schaal 1/4 overgenomen
het model is van glen torance
hij is geschikt voor een seidel 7/70
Ik dacht zo die motor heb ik over
zet ik op de D6 cervo,s er in en vola ik ga weer naar de dawn patrol

Helaas het model is niet netjes gebouwd
er moet een hoop gebeuren
ten eerste mijn seidel paste niet wegens de ringuitlaat dees was te groot
ik ga een nieuwe ring laten buigen bij tebunis tube bending
ik gebruik nu origineele oude seidel uitlaatpijpjes
die kan ik onder de inlaatpijpjes doorsteken
waardoor ik een veel kleinere ringuitlaat kan monteren

ook word mijn ring maar 12 mm dik wegens de krappe ruimte

Het motorschot moet hersteld worden
Het landingsgestel moest nagekeken worden de bouwer is iets vergeten
en de vleugol tussen de wielen was vernagold met lelijk opgeplakt aluminium
De montage van de vleugolstruts aan de voorkand is verkeerd gedaan
De rolroeren zitten verkeerd op de vleugol
De beplating aan de bovenkant van de romp zag er niet uit
Ook de bevestiging van de ondervleugol is niet volgens tekening als ik het zo bekijk


kortom een hoop werk

Ik zou haast de F18 vliegklaar maken das minder werk
jammer dat i te zwaar is

foto,s volgen
 
hier wat foto,s van de werkzaamheden tot nu toe
hier heb ik de motor opgehangen om te kijken of ik ruimte genoeg hen voor de beoogte ringuitlaat
wat mij meteen opviel is ondanks dat het een groot blok is
en je zou denken wat een gewicht in de neus
het model blijkt het nodig te hebben
full

goed te zien is dat ik de dekplaat van de romp verwijderd heb
dees zat scheef en was niet netjes
ook sloot i niet aan met de neusring

en de voledig herstelde vleugol tussen de wielen
klaar om te bespannen
ook wielstruts zijn opgeknapt
dees waren afgewerkt met alu plaat wat er nogal omslagtig en lelijk omheen gevouwen was
dat dus er af
en met hout nieuwe stroomlijn vorm gemaakt en met tape afgewikold
niet supper maar beter dan het was
hier het vooraanzicht
full


het is nog een beetje een romol op men werkbankje
pfffffffff
ik moet nog zoveel sorteren


hier de nieuwe dekplaat
alles sluit nu netjes aan
gemaakt van lithoplaat

full





full


zo nu weer klussen
hij moet gouw af
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik moet nog zoveel sorteren

En opruimen en weggooien! . . . :shock:

Mooie kist! :p

Zorg je wel even dat er ook een mooiere piloot in komt?

Deze knaap ziet er niet uit . . . :nooo:


jan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jeroen,

Prachtige kist zeg!

Jij bent vast ook een van die mensen die precies weet waar alles ligt........ tot dat er een familie lid een schaar verplaatst, dan is "het" systeem er uit

;-)

mooi werk hoor!
 
Hoi Jeroen,

Prachtige kist zeg!

Jij bent vast ook een van die mensen die precies weet waar alles ligt........ tot dat er een familie lid een schaar verplaatst, dan is "het" systeem er uit

;-)

mooi werk hoor!


ja dat ben ik maar normaal heb ik het wat netter
het is nou wel erg

ik probeer er het beste van te maken
echt top zal i nooit meer worden dan kan ik beter een nieuwe bouwen
maar ik maak hem zo netjes mogelijk

En die platic duitser heb ik er ondertussen uit geslagen
 
Fokker D6

hallo Jeroen,

waar heb je deze opgeduikeld? Ik ben ervan overtuigd dat je hem wel weer ´zo goed als nieuw´ krijgt.
 
Ik heb de D6 via dit forum gekocht
bij een persoon uit denhaag
die had hem ook overgenomen van iemand
ik heb dus geen iedee wie de bouwer is

Ik heb ondertussen de bewapening weer gemonteerd
dit zat nogal los en scheef
nu zitten ze goed vast en recht
full


wat schaal detai,s terug geplaarst en afgewerkt
full


ook had ik goed gekeken naar de opsteling van de bewapening van de echte en van de grote 1/3 D6 van onze duitse vriend
En zodoende een aanpasing gemaakt wat meer schaal is
er hoorde een inham aan de achterkant van het dek te zitten en die zat er niet
gelukkig kwam ik daat achter voordat ik het aluminium had bevesticht dus meteen maar aangepast wat op de eerdere foto,s goed te zien is
full

en dit is een knappe foto van de ondervleugol
full

en de nieuwe besteming van de oude piloot
zit nog te denken hoe ik dat ga doen
het hoofd is best netjes maar er mist het een en ander
ik heb hem nu maar opgehangen
full


Ik denk er aan de piloot maar te onthoofden
en een nieuw lijf te maken
het hoofd is wel 1/4
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer wat werk gedaan aan de D 6
de vorige eigenaar heefd bij het verwijderen van de cervo,s gedacht
ach die cervoplaat is niet belangerijk
die zat er dus niet bij
ik heb dus een nieuwe gemaakt
ook de stuurkabold waren een probleem
die waren doorgeknipt en dus nietmeer bruikbaar
ook die heb ik dus nieuw gemaakt

per stom toeval bleek ik een spuitbus rode verf te hebben wat precies de juiste rood bleek op de lapjes weg te spuiten
nu nog een knap stoeltje pilootje en metertjes en het word nog is wat

ook de ophanging van de boven vleugol zint me niet echt
ik zit er erg aan te denken hier tog wat te veranderen zodat het wat netter word
en voral steviger
er bleek een balk los te zitten
en aan de voorkant ziet het er niet uit
ik maak daar nog foto,s van

zo nu speuren naar het juiste stoeltje
 
ik kan eve niet verder met de romp moet nog eve wachten op wat informatie
dus ben ik me maar gaan bezighouden met de bovenvleugol
de rolroeraansturing en wat herstelwerk
De aansturing van de rolroeren was nogal simpol uitgevoerd

gewoon zo dus
full


Dat past niet op een schaalmodel vind ik
ik wil geen pukol onder de vleugol

dus dat moest maar anders
zo dus
full


nu zit ik weer met een dilema
ga ik het roer aansturen met een stang
of maak ik een pul pul met kabols
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Jeroen lekker bezig.
Alleen dat roerheveltje kan ook niet zo.:p
Zo nu snel naar de rapide hier.

Han.
 
Hoi Jeroen,

Gave kist die DVI en helemaal met zo`n motor er op! Mooi kleurenschema ook, ik neem aan dat je die handhaaft of maak je er een andere DVI van?

Ailerons als je `t schaal wilt zo:

Fokker_D6-s1.jpg


Pull-pull dus en helemaal met Han eens, dat is dan ook gelijk opgelost ;)

Succes met de restauratie, ze is `t zeker waard!
Groeten, Ramses
 
Hij blijft dit schema
Bedankt voor de tip
ik ga het zo doen
pul pul word het met nieuwe horens netjes
dat word een hoop werk aan de rolroeren

nou zijn bij mijn d 6 de rolroeren aan de onderkant van de vleugol netjes gelijk
maar aan de bovenkant steken ze er boven uit
weet iemand of dit zo hoort of moet ik echt nieuwe rolroeren gaan maken
 
Laatst bewerkt:
pull pull wordt het met nieuwe horens netjes
dat wordt een hoop werk aan de rolroeren

Ja da's zeker een hoop werk, want de kabels moeten een rechthoek cq. parallelogram vormen. :teacher:

Maar dat wist je vast wel, toch? ;)


jan.
 
ja dat weet ik maar dat is niet zo moeilijk
het ziet er sterk naar uit dat ik tog nieuwe rolroeren moet maken
ze zijn namelijk verkeerd gebouwd


Ja da's zeker een hoop werk, want de kabels moeten een rechthoek cq. parallelogram vormen. :teacher:

Maar dat wist je vast wel, toch? ;)


jan.
 
.
@ Jeroen: In `t bouwdraadje van Jacques zijn Glenn Torrance Fokker DVI staan mogelijke oplossingen hiervoor:

Als in Jacques zijn Fokker DVI:

IMG_0430_1.jpg


IMG_0433_1.jpg


Als in Teus zijn Fokker DVIII:

5958481a068dcdf4f.jpg


________________________________________________________________________________

@ Jan en Femmo:

rudex.jpg


Rudder-explain-A.jpg


Example (A) is this most perfect geometry that there is. Why, because if you look at the relationship of the bellcrank to the control horn and both wires, you will find that they create a perfect rectangle. Where both the bellcrank (A2) and the control horn (A1) are the exact same length, and both pivot on there own center line or on hinge line. The wires also are the same length in relationship to one another.

Example (B) is a whole different animal. Why, because if you look at the relationship of the bellcrank (B2) and the control horn (B1), you find that they are NOT the same length. The control horn is on Hinge line but the bellcrank is not on it's own center line. The wires however are the same length in relationship to one another. With this system, the Bellcrank (B2) is shorter with an offset to the rear of the plane. This is done to keep the wire tension as much the same as possible throughout whole spectrum of travel.

Example (C) is also good geometry. Because again if you look at the relationship of the bellcrank (C2) to the control horn (C1) you find that they are the same length, but this time there is a equal offset (C3) in both the bellcrank (C2) and the control horn (C1) in relationship to where they pivot on there own center line. The wires also are the same length in relationship to one another.


Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top