Retesnel leeglopen van Zenderaccu FC18

• Topicstarter Topicstarter R o g i e r
  • Startdatum Startdatum
R

R o g i e r

Guest
Hallo,

Zit ff met een probleempje. Mijn zenderaccu van mijn FC18v3 loopt wel heeeeel snel leeg. Heb de zenderset met een kist 2de hands gekocht. Waaraan kan dit liggen?? Is de accu aan zijn eind maar waardoor??

Groet,
Tacking

Ik heb hem al een paar keer helemaal leeggetrokken. En daarna weer opgeladen en nog steeds het snel leeglopen van de accu. Half uurtje helemaal leeeg. Wat is de normale looptijd van een zenderaccu?? (in een fc18).
Welk type accu zou ik dan moeten nemen en wat kost een nieuwe accu ongeveer.

Thx,
Tacking

Als hij zo snel weer leeg is dan zitten er waarschijnlijk een paar "rotte" cellen tussen, vervangen is het devies, beste voor een 1800 Sce accu die gaan echt jaren mee en kun je de hele dag op zenden...
een originele zal zo rond de 55. euro kosten een imitatie zo rond de 40 euro....................Peet.....................8)

wordt je accu heet bij het zo snel 'ontladen'?
dan zou hij best wel eens kortgesloten zijn in de zender...

Hij wordt niet warm tijdens ontladen en als er kortsluiting zou optreden zou de zender het dan nog doen?? Zal hem nu nog 1 keer leegtrekken en opladen. Mocht hij daarna nog zosnel leeglopen wordt het toch echt een nieuwe accu.
Pete had het over rotte cellen. Hoe zou ik die eruit kunnen pikken?? Alles lossolderen en checken met een meter??

Tacking zei:
Hij wordt niet warm tijdens ontladen en als er kortsluiting zou optreden zou de zender het dan nog doen?? Zal hem nu nog 1 keer leegtrekken en opladen. Mocht hij daarna nog zosnel leeglopen wordt het toch echt een nieuwe accu.
Pete had het over rotte cellen. Hoe zou ik die eruit kunnen pikken?? Alles lossolderen en checken met een meter??

Niks lossolderen, maar tijdens laden en ontladen de losse cellen meten met een voltmeter en in pakket prikken met 2 spelden.
Als je tijdens het laden een cel ziet die een (idioot) hogere spanning (meer dan 1.4 a 1.6 V) heeft, of tijdens ontladen (heeel) snel naar 0 V gaat is/zijn die cel(len) kapot.
Niet enkele cellen vervangen, maar gewoon hele pakket.

Je hebt tegenwoordig niMh cellen die de dubbelle capaciteit hebben van de Nicad's, of 2 x zo kleine (en lichter) zijn bij gelijke capaciteit.

Of vervangen door Lipo 7500,
de hele week continue zenden....
(zitten er nog meer op jouw kanaal?) :P

Heb de zender tijdens mijn vorige bericht aangezet en hij loopt nu al te gillen. Echt minderrr. Zeg Niek wat kost die Lipo 7500, lijkt me wel heeel handig. haha. Marathonzender. :D

tip...

Hallo tacking

Ik werk sinds een paar maanden met sanyo twicell 1700 mha NiMhcellen (AA) in mijn zender. ze ontladen zichzelf bijna niet, zijn op een uur opgeladen als het moet en ze zijn lekker licht!! ik laad mijn zender nu gemiddeld 1 keer per maand op :D ....en ze zijn nog goedkoop ook, 25 euro voor 8 cellen als je ze zelf soldeert!

Niels

Zo even normale naam erbij. Rogier zonder spaties was al geregistreed. Wat voor zender heb je, niels. En zouden die 1700 (AA) het ook zo lang doen in mijn FC18??

Mijn zender is een MC 16/20 van graupner. Hij is normaal ook bedoeld voor sub-c cellen, maar de accubak ervan was zo gemaakt dat 8 AA cellen er ook in zouden passen. test dit op voorhand even met 8 AA cellen (gelijk welke, die je liggen hebt). plak de testcellen ze met plakband tot een blokje van 2*2*2 en zie of het erin past. Anders kan je ook andere configuraties proberen. Als dit je lukt kan je naar de modelbouwboer hollen om 8 van deze cellen. Soldeer ze samen of koop een al gesoldeert pakket.

Ik weet niet of jouw zender meer verbruikt maar de MC 16/20 lijkt wel op jouw zender (ook een schermpje 8) ), dus ik denk dat dit geen verschil uitmaakt. Deze cellen hebben bijna geen geheugeneffect dus je kan in tegenstelling tot nicd altijd of de hele capaciteit rekenen.

Niels

niels polfliet zei:
... Ik weet niet of jouw zender meer verbruikt maar de MC 16/20 lijkt wel op jouw zender (ook een schermpje 8) )...
Even kort door de bocht, een LCD schermpje verbruikt geen stroom. Behalve als er achtergrondverlichting bij zit. Ik weet niet of de groene FC-28 lcd's achtergrondverlichting hebben.

Accu verhalen!!

Oke ik heb ff een ontvanger accu gekocht. Maar met welke mA duwen jullie die dingen vol. Heb hem nu op 100mA staan voor 15 uur. Hoor van verschillende mensen verschillende dingen.
-Overladen wel of niet fout.
-Moet je laden met 140% van mA van de accu of gewoon accumA/laadmA = laadtijd
-Kan het kwaad als je je accu helemaal leegtrekt. Heb nu gehoord dat je dat cellen kortsluit. hmmm.
Wie o wie kan hier eens zijn licht over laten schijnen.

Groet,
Rogier

Re: Accu verhalen!!

R o g i e r zei:
... Maar met welke mA duwen jullie die dingen vol.
Welke accu heb je gekocht, capaciteit (in mAh, milli-ampere*uur), merk, NiCd of NiMh?

R o g i e r zei:
... Kan het kwaad als je je accu helemaal leegtrekt. Heb nu gehoord dat je dat cellen kortsluit ...
Onjuist. Voor kortsluiten moeten de polen direkt met elkaar verbonden worden door metaal. Het is wel zo dat als je een pakket helemaal leegtrekt, niet alle cellen tegelijk bij nul lading aanbelanden. De cel die het eerst leeg is, krijgt stroom in de verkeerde richting voor zijn kiezen en wordt omgepoold, want de andere cellen gaan vrolijk door (heehooooo, heehooooo, je krijgt het niet cadeau ... ;)) . Ompolen is niet goed voor een cel, de mate waarin is echter afhankelijk van de gebruikte ontlaadstroom en het type cel.

Robbe FC-18v3

Nou moe! 8O

Ik heb exact het probleem dat Rogier beschreef.

Heb twee jaar geleden een nieuwe FC-18v3 gekocht, met een nieuwe (Nicad, 1900 mAh) accu.

Op advies heb ik de diode ( :? ) op het printje waaronder je de accu aansluit overbrugd, zodat je ook kunt ontladen / formatteren etc.

(Weet nu niet meer of dat snel leeglopen daarvoor ook al gebeurde . . . :lol:

Jammer dat er niet gewone grote mannetje/vrouwtje in die zender zitten, dan kon je makkelijk accu's wisselen; nu zit je met dat miniding te priegelen . . . :evil:

Laadkabel: loopt amper stroom door . . . :twisted:

WIE weet wat er loos is?

Dank.

jan brilman

Nieuwe accu en voila, hij doet het weer

Heej,

Heb even geleden een nieuwe accu gekocht (1300 mAh Sanyo's Nicad). Achteraf een beetje spijt dat ik niet gelijk een 1900 heb gekocht maar ja. Hij doet het perfect, en met 40% overladen (dus 18 uur laden). Geladen aan een tijdklok, de gebruikstijd is opgelopen tot 5 1/2 uur. Lijkt me best netjes. Beetje gevolgen met FMS. Hoelang werkt jou accu nu Jan??

Wie weet trouwens of het aansluiten op een Flightsim extra stroom trekt. Er wordt gezegd dat je zender dan op een stroombesparende stand zou moeten springen(waarvan ik niks gemerkt heb). Dan ben ik heel benieuwd hoe lang hij dan echt zijn werk zal doen.

Bedankt voor alle reacties.

Groet,
R o g i e r

Back