Retracts Cessna 182

Dirk

Forum veteraan
Om een Cessna 182 als RG the bouwen zoek ik informatie/tekeningen/etc. (model of 1:1) van de retracts liefst van de 182RG(Skylane), maar de retracts van de 172RG(Cutlass) zijn wat geometrie vrijwel gelijk dus als alternatief ook bruikbaar ..... omdat het voornamelijk om de hoofdpoten gaat zijn ook de 177RG(Cardinal), de 210 met retracts (Centurion) en zelfs de 337 (Skymaster) bruikbaar....

Het gaat dus echt voornamelijk om de geometrie van de hoofdpoten ...... in heb al een constructie "herontworpen" die werkt en optisch geloofwaardig overkomt, maar deze is slechts gebaseerd op optische waarnemingen en niet op de "ware" techniek .....

Dat wordt naar Cessna mailen! :?

Op het net kan ik het niet vinden . . . :nooo:

(Dat zegt niet alles, maar . . . :| )

jan.

Retracts op een Cessna 182 Skylane? Zelf heb ik in de jaren 60 gevlogen met een 182, een echte, en deze had geen retracts.

Groetjes Hans.

Mischien kan Berto je Helpen.
Ik denk dat ze bij hem op het werk wel de Maintenance Manual van de Cessna 182RG zullen hebben.
Ik dacht dat op de begin van de Wiel poten een "schuin" (konische) tandwiel zit (in het midden van de rompwaar de wielpoten samen komen onder een hoek).
Als je er echt niks van vind kan ik het hier eens vragen aan het vliegtuigonderhouds bedrijf.

Zoef de Haas. zei:
Retracts op een Cessna 182 Skylane? Zelf heb ik in de jaren 60 gevlogen met een 182, een echte, en deze had geen retracts.

Groetjes Hans.

Je hebt Cessna's en Cessna's.. de RG (wat, als ik me niet vergis, voor Retractable Gear staat) heeft het wel.

Wel zeldzaam volgens mij op een Cessna..

[quote="hezik]
Wel zeldzaam volgens mij op een Cessna..[/quote]

Zeldzaam valt eigenlijk wel mee.
Hier op het vliegveld (klein sportvliegveldtje in Genk(B))
Staan bv al 2x C182RG en 1x C177RG en een C210
Allemaal Retractable Gear en er staan bv maar 3x C182 , 2XC172 en 3xC152 met fix-gear wat cessna betreft
Een C172RG is inderdaad al wat zeldzamer.

Hans, de Skylane met retracts is pas in 1977 leverbaar geworden (naast die met de vaste pootjes) .... en in 1979 kwam de turbo versie toen werden de retracts ook interesanter vanwege de hogere topsnelheid met een lager brandstofverbruik ...... tussen 1985 en 1994 zijn er geen 182's gebouwd ...en in de 2006 productie zijn de retracts als optie verdwenen ......

Op Airliners.net een TR182-RG bezig met zijn pootjes in te trekken .....

Ik ben effe een paar fototjes gaan maken vanmiddag:

normal_LPICT6163.JPG
normal_LPICT6171.JPG

normal_LPICT6164.JPG
normal_LPICT6167.JPG

normal_LPICT6168.JPG

Als ik meer info kan geven zal dat zeker doen.

Dat inklappen zelf is imo geen porum.. ziet er niet uit. Totdat het ingeklapt is natuurlijk.

Als je dit op een Top Flite Cessna wil doen, veel succes.. bij het landingsgestel aan de achterkant kom je in de knoei met de stevigheid van e.e.a. (die poten zijn best lang) en om de voorkant goed te krijgen, zul je zelf de cowl moeten verlengen..

@jetpropdlx, foto's zien er bruikbaar uit .....

Moet nog "even" uitvinden onder welke hoeken de as t.o.v. romp ligt en onde welke hoek de hoofdpoot aan de as gemonteerd is .....het (ca.) 45 graden + (ca.) 45 graden principe ...... zonder extra draaien komen de wielen dan "automatisch" boven ..... en een manier zien te vinden om de poot 160 graden om de as te laten draaien ....

Ik zie trouwens helemaal niets van deurtjes op de foto's in dit draadje, althans, bij de achterwielen niet.

Houdt je dan open gaten in je romp als het gestel in is? Of is het gestel zelf 'het deurtje' ?

Dirk zei:
@jetpropdlx, foto's zien er bruikbaar uit .....

Moet nog "even" uitvinden onder welke hoeken de as t.o.v. romp ligt en onde welke hoek de hoofdpoot aan de as gemonteerd is .....het (ca.) 45 graden + (ca.) 45 graden principe ...... zonder extra draaien komen de wielen dan "automatisch" boven ..... en een manier zien te vinden om de poot 160 graden om de as te laten draaien ....

Voorzover ik weet draaid bij de 1/1 de wielpoot niet. Maar door de dat de hoeken van het schanierpunt zo gekozen zijn lijkt het of de poot draait in het schanierpunt.

herzik:
inderdaad zijn er geen deurtjes en de wielpoten liggen ook veijdiep in de gaten. de meesten cessna RG's hebben geen deurtjes muv de C337 en sommige C210 (zoals PH-VDC)

Op Airliners.net staan plm. 6.500 van die Cessna's.

Ik had er al snel vier te pakken. :P

De mensen die er echt in geinteresseerd zijn moeten maar een nachtje doorhalen . . . :wink:

0881231.jpg

0881229.jpg

0869964.jpg

0868609.jpg

Wat in ieder geval opvalt is dat er naar voren en naar achteren inklappende neuspoten zijn! 8O

jan.

jan brilman zei:
Op Airliners.net staan plm. 6.500 van die Cessna's.

Ik had er al snel vier te pakken. :P

Wat in ieder geval opvalt is dat er naar voren en naar achteren inklappende neuspoten zijn! 8O

jan.

Bij een C177RG gaat het neuswiel naar achter (en die heeft ook geen struds)
Bij een C182RG naar voren 8)

Hier een fototje van een C P210 daar op kun je de stand van het wiel zien als hij ingetrokken is
normal_210deel.jpg

MVG
Eric

Hallo Dirk,

Dat wordt naar Cessna mailen!

Ik heb vorig jaar contact gezocht met Cessna voor de ver/herbouw van mijn vreselijk slecht gebouwde 310G maar dat heeft helemaal niets opgeleverd.
Ze zijn heel vriendelijk en beloven te gaan zoeken in hun database maar ik hoor helemaal niets meer.
Vreemd bedrijf, het moet toch een fluitje van een cent wezen om even wat tekeningen op te duiken en deze te mailen ?

Je zou wel op Ebay kunnen gaan zoeken naar operating-en maintenance manuals.
Deze staan hiet in grote getallen te koop.
Hier staan ongetwijfeld tekeningen in van het landingsgestel.
Ze zijn niet goedkoop, trouwens.

Groeten, Rudi

jetpropdlx zei:
...zover ik weet draaid bij de 1/1 de wielpoot niet. Maar door de dat de hoeken van het schanierpunt zo gekozen zijn lijkt het of de poot draait in het schanierpunt.

Dat bedoelde ik ook te zeggen ..... de hoek waaronder de poot schaniert moet "ongeveer" 135 graden t.o.v. lengteas van romp zijn ..... de poot zit onder een hoek van ca. 45 graden "vastgelast" op deze as .... resultaat naar achteren 135 + 45 graden = 180 dus recht naar achteren ..... als je de poten nu ongeveer 160 graden terugdraaid rond deze as komen ze iets "sweep-back" (klopt ook met 1:1) in normale landing stand te staan .....

Ik heb Cessna (US, BE en NL) gecontact, maar daar komt niet echt iets uit .... de RG's zijn relatief kort gemaakt de "R" en "TR" slechts 7 jaar (van de 50 jaar dat er 182's bestaan) .... de "S" en de "T", die na een stop van 9 jaar in de productie (1985-1994) van "light-single-engines", de "R" opvolgen hebben volgens mij nooit retracts gehad .... de laatste "RG's" zijn dus al ruim 20 jaar oud

Maintenance/sparepart boeken zijn wel te koop maar kosten ruim $ 200,-- wat ik toch een hoop geld vind voor de paar blaadjes die ik echt nodig heb ....

Hee Dirk,

voor de boeken ben je natuurlijk altijd bij ons op het werk welkom.

Wij hadden een 210 in onderhoud maar die is jammer genoeg al weer een tijd het land uit (dat was de PH-OCC) verder stond er een 182RG op Hilversum maar die is 2 jaar geleden vervangen door een Piper Seneca twin.

Maar ik ben nog wel in het bezit van de microfiches van de 172RG, 182RG en de 210 dus als je denkt dat je hier wat aan hebt mag je die be4st eens bij ons komen bekijken.

Ik moet je alleen wel waarschuwen dat ik bvang ben dat je niet precies alles eruit kan halen want de tekeningen en beschrijvingen zijn niet altijd even logisch.

Dus mocht je een blik willen werpen op de manuals dan hoor ik het wel.

Greetingz,
Berto.

Ik ben vandaag even bij Berto op zijn werk langs geweest .... ik weet nu hoe de retracts technisch uitgevoerd zijn (helaas alleen vanuit de "Parts Catalog") ..... eigenlijk precies zo als ik het al vermoede ....

Van het weekend zal ik een test model opbouwen en verzinnen hoe het praktisch (en realistisch) met een servo te bedienen ....

Bij "gear-up" op 1:1 Cessna's vallen na het "unlocken" de poten eerst naar beneden op de zwaartekracht, dan bouwt de electrische hydrauliek pomp langzaam druk op en worden de hoofdpoten naar achteren opgevouwen en het neuswiel naar voren opgeklapt ..... "gear-down" is ongeveer het omgekeerde proces ..... vergt toch nog wat denkwerk om dit met servo's uit te voeren .......

HIER NOG EEN PAAR FOTOTJES VAN EEN CESSNA 177RG
HOPELIJK HEB JE ER NOG IETS AAN (dit was de eerste cessna RG nadat je de vraag stelde waar ik de kans zag om er foto's van te maken)
LPICT6333.JPG
LPICT6334.JPG
LPICT6338.JPG
LPICT6340.JPG

Fantastisch man, de 177RG heeft weliswaar als afwijking tot de 172 en 182 RG's één centrale hydraulische cylinder op de hoofdpoten, maar de geometrie is (vrijwel) gelijk ....

Mijn enige "probleem" blijft nog hoe bedien ik de hoofdpoten met standaard verkrijgbare servo's zo realistisch (en betrouwbaar) mogelijk ......

Back