Retracts en flaps - Arttech Spitfire

Met klamme handjes vanavond mijn trouwe Arttech Spitfiretje ge-remaidened. Na een hele akelige crash vanwege tip-stall vanaf een metertje of 8 vond ik dat ik wat moest doen aan het onvriendelijke karakter bij langzaam vliegen. Ik heb flaps geknutseld van wat carbon fiber buis en 0,8mm triplex. Aandrijving met een cardan-achtige as schuin door de vleugel (geen roerhoorntjes of stangetjes uitstekend aan de onderzijde). Dit werkt goed, samen met een 8gram servotje (beetje speling, voor flaps goed genoeg met wat afstelwerk). En omdat toch het mes in de vleugel ging de stoute schoenen maar aangetrokken en een paar retracts van Hobbyking ingeknutseld. Voor de zekerheid maar een carbon fiber strip in de vleugel ingegraven en vanavond getest.

Om kort samen te vatten: hij vliegt super!! Snelheid ligt hoger en de tipstallneiging is een stuk beter dankzij de flaps. Wieltjes liepen niet helemaal soepel, dus een beetje noseover neiging was er wel. Druppie olie en dat was ook opgelost.

Al met al en toppie modificatie. Ohja, gewicht zit nu op 820 gram, valt mij hard mee....

Gefeliciteerd met je re-maiden vlucht. Zo zie je maar dat je met kleine aanpassingen een heel mooi toestel hebt gekregen :)

full

De Spitfire na het stall incidentje, lichte schade...

full
Forward rake op het landingsgestel (beetje op een domme manier gedaan, maar niet meer te veranderen...)

full
Flaps en wielopeningen. Aandrijving van de flaps is in de vleugel verwerkt. Servo ligt op de vleugel in de romp. Openingshoek van de flaps op dit moment iets van 70 graden - werking is goed zoals het nu is.
full

En op zijn pootjes (wieltjes hebben nog een afgrijselijke kleur, moet nog wat aan gebeuren). Wieltjes zijn ook van Hobbyking, de smalste die te vinden waren (vleugel is vrij dun)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back