retro; bouw van een Graupner TAXI

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Dirkyformant, 12 jan 2017.

  1. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Door gebrek aan tijd moet ik enkele grotere projecten naar later verplaatsen. Maar om toch weer wat balsa-stof in de werkplaats te hebben ga ik van start met de bouw van enkele retro's die voor mij speciaal zijn in die zin dat ik die toestellen zowat 45 jaar terug ook had...
    Als eerste in de rij staat de TAXI van Graupner. Als je een bouwpakket kan vinden betaal je je echter wel blauw.

    Aanvankelijk dacht ik alle onderdelen "the good old way" zelf te maken tot ik op de Duitse "Lototos" terecht kwam. Die man maakt verschillende Frees-Onderdelen-sets.

    Nu, dat valt tegen; In Oktober vorig jaar iets meer dan 100 € betaald voor een TAXI set + een extra set vleugelribben en tot op vandaag nog niets ontvangen. Bovendien is die kerel grof en onbeleefd en vooral zeer moeilijk te bereiken.

    Maar niet getreurd. Voor zo'n kerel plooien we niet!
    Stabilo en Staartvin met bijhorende roeren gemaakt en bespannen...


    Dat laatste viel wat tegen om de rondingen mooi te krijgen. Ik gebruik EASYCOAT en blijkbaar is dat niet zo gemakkelijk als de MONOKOTE die ik jaren terug heb gekend... oefenen geblazen dus!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 12 jan 2017
    Theo P vindt dit leuk.
  2. delta-X

    delta-X

    Lid geworden:
    16 okt 2013
    Berichten:
    241
    Locatie:
    winterswijk
    Zelf diverse setjes bij de desbetreffende man opgehaald in Duitsland.Die man heeft een onvoorstelbaar aantal modellen her en der rondslingeren.Als je bij hem thuis komt moet je die man echt zoeken tussen de frees setjes.Typisch geval van een ziekelijke verzamelaar.Het slechte bereiken en zijn onbeschoftheid komen mij zeker niet bekend voor.Mocht er altijd graag komen.Die retromodellen van de jaren 60,70 en 80 zijn geweldig.Veel succes en plezier gewenst met de bouw van deze modellen.
    Groet Hans
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Werk eens met de folie van HK, goedkoop en het verbaast je hoe goed het bewerkbaar is.
    Oratex is wat duurder en moet nog nadien bewerkt worden, maar ook hier goede resultaten.
    Zomaar een tipje hoor.

    Johan.
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Altijd mooi die modellen van de jaren '60 en '70 :thumbsup:
    Of om een retro uiterlijk te bekomen met "VLIES" en balsaloc , is wel meer werk dan plakfolie maar geeft naar mijn persoonlijke mening een mooie retro look , zoals op mijn Westerly

    082.JPG

    Groeten Jef
     
  5. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Vlies zou ik op een later projectje willen proberen.
    Wat ik vroeger gebouwd heb was met Monokote bespannen. Vandaar mijn keuze voor iets "soortgelijks"...
     
  6. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    20170603 001.JPG
    Intussen toch al iets gevorderd... Gewicht kan ik zeer laag houden! Zoals die er nu bijstaat amper 350gr...
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2017
    jef, Arnold 85 en Theo P vinden dit leuk.
  7. PHTB

    PHTB

    Lid geworden:
    11 nov 2008
    Berichten:
    472
    Locatie:
    Nijmegen
    Was ooit mijn eerste model op het pad van modelvliegen.
    Goeie herinneringen aan .
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Leuk projekt !

    Ik ben ook ooit begonnen met een Taxi. De romp kreeg ik van mijn vader, de vleugel had hij niet meer, die was reeds stuk.
    Van een clublid kreeg ik een Taxi vleugel, die had geen romp meer. Van de romp en vleugel heb ik toen een geheel gemaakt.
    Ik heb er binnen 1 seizoen mee leren vliegen. Later vloog ik er alleen mee, tijdens een looping brak de vleugel in het midden in tweeen, einde taxi, hij kwam terecht op de betonbaan. Alleen maar snippers waren het gevolg.
    De vleugel bleek gelijmd met UHU Hart. De lijm was helemaal gekristalliseerd, hierdoor was de vleugel gebroken.
    Ik heb echter goede herinneringen aan de Taxi. Het eerste model blijft je altijd bij.

    Succes met bouwen van deze klassieker !

    Grt,

    Arnoud.
     
  9. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Bedankt!

    De TAXI zal inderdaad voor velen het eerste vliegtuig geweest zijn! Ooit bouwde ik die als jonge tiener in serie voor enkele leden van de club die toen in Ronse gevestigd was. Ik kreeg voor een ruwbouw een bedrag gelijk aan de prijs van een bouwpakket en zo kon ik me ook 't een en 't ander veroorloven...
    Deze hier wordt een elektrische "light" versie.

    En een vraag aan Arnoud: Ik heb hier nog enkele modellen in ruwbouw staan van toestellen die een 40 jaar terug werden gekleefd met UHU Hart. Ik zie echter geen aftakeling aan de lijm. Is dat kristalliseren een gekend fenomeen? Of gebeurt dat alleen maar in "speciale" omstandigheden?
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met UHU Hart. Zowel qua verouderen als ook dat ik het gewoon geen fijn spul vond om mee te werken.
    Naar mijn mening is gewone witte houtlijm (D3 klassificatie) veel prettiger en het veroudert voor zover ik kan vaststellen niet of maar uiterst langzaam.
     
  11. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Vreemd... 'k Heb alle oude ruwbouwen gecontroleerd en alhoewel ze allemaal zo'n 40 jaar op zolder hebben gelegen lijkt geen enkele UHU hart verbinding gebroken of gebarsten te zijn. We gebruikten in die tijd maar twee soorten lijm. Enerzijds UHU hart, anderzijds Ambroid. Die laatste had een oranje tint en die verbindingen zijn zowat allemaal gebarsten...
    Nu gebruik ik naast sekondenlijm nog steeds UHU hart. Ik let er wel op, net zoals vroeger, steeds een laag te laten intrekken in het hout en dan een tweede laag aan te brengen om uiteindelijk te kleven.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik kan niet anders dan het hier helemaal mee eens zijn.
    Vooral het lage gewicht van UHU t.o.v. andere lijmen is een groot pluspunt.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze breken ook niet, maar ze worden wel brosser, heb ik het idee. Tenminste, een oudere kist die met UHU Hart gelijmd is, is vaak makkelijker op de lijmnaden te demonteren dan een kist die met witte houtlijm gedaan is.

    Tenminste, dat is mijn ervaring
     
    Theo P vindt dit leuk.
  14. Theo P

    Theo P PH-SAM

    Lid geworden:
    6 dec 2013
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Borne
    jef vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ook het verschil in brandstofbestendigheid tussen UHU Hart en PVA lijm is voor mij een reden de laatste alleen te gebruiken bij het lijmen van stoelpoten, keukenkastjes, enz.
    Maar modelvliegtuigen gaan bij mij alleen maar met CA, UHU Hart en Epoxy.
    Dit naar gelang de plek in de constructie.
     
    jef vindt dit leuk.
  16. Dirkyformant

    Dirkyformant

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    131
    Ah... deze TAXI light! 'k Was zelfs vergeten dat ik hier een draadje heb gestart.
    Dit machientje vliegt intussen ergens in 't zwarte woud. Een Duitse modelspoorklant die hier zijn maquettes kwam afhalen was er meteen verzot op...

    Er liggen hier nog stukken om een tweede te bouwen en nog een volledige frees-set van Lototos. Deze laatste ga ik weer verkopen want ik zal de komende jaren wellicht geen tijd meer hebben...
     
    Theo P vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina