Retro F3A Modellen

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 20 sep 2020.

  1. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.720
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Bert Metkemeijer leerde mij ooit eens, dat je ongeveer evenveel hars gebruik als je er aan glas op hebt zitten.
    Ik knip sindsdien glas op maat, gooi het even in een knoedel op de brievenweger, maak hetzelfde gewicht aan hars aan en klieder alles er op.
    Verdund met methanol, dat wel.
    Bij een volgend project zal dat lastig worden, ik heb nergens meer methanol.
    Nou ja, we zien wel....
     
  2. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Ik heb medicinale alcohol gebruikt uit het medicijnkastje.Moet nu wel een voorraad potje kopen maar deze winkels zijn wel open.
    strategische winkels.
    Alcohol is alcohol. Je moet wat creatief zijn in de coronatijd.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jan 2021
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    0.74 m2 bekleed met 14 gram hars, de alcohol verdampt.0.74 m2 weegt 18.5 gram.
    De 2e laag met verdunde epoxy breng ik aan met een rubber spatel en alleen op de noodzakelijke plaatsen waar nog wat structuur van het weefsel niet helemaal is volgelopen.
    Al het overige dep ik weer op met papier.
    Kom ik ook zo ongeveer op 18.5 gram.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.720
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Bert (één van mijn F2B peetvaders) zei, dat als het echt gaat glimmen je te dik gekliederd hebt.
    Dat voegt alleen maar gewicht en geen sterkte meer toe.
    Heb ik me altijd zoveel mogelijk braaf aan gehouden.
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Voor het eerst met oude nieuwe materialen gewerkt.
    Ik heb met porien vuller van Aeronaut de eerset laag aangebracht op het balsa
    Doordat de balsa sheets zijn gelamineerd met epoxy ,wel van te voren behandeld met haarlak is er al een mate van verzadiging opgetreden in het balsa.
    1 laagje van de porienvuller is de open stuctuur van het balsa snel verzadigd.Het is een soort spanlak met talkpoeder. Precies de goede verhouding,ik heb wel eens te veel talkpoeder gebruikt bij een vorig project.
    Door een schuimroller te gebruiken kan de epoxy heel goed verdeeld worden.
    Het opgedroogde oppervlakte is mat , gelukkig niet te veel epoxy.
    [​IMG]Het lijkt spanlak maar is het niet.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.549
    Locatie:
    Velserbroek
    is die 20.05 de prijs ? of de houdbaarheids datum :hammer:
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.720
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Wat is de functie van die poriënvuller?
    Als ik ergens glas of tissue overheen doe, is de houtstructuur daaronder weg....
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    De literprijs.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    De bovenkant van de vleugel is is onafgewerkt balsa geschuurd met waterproof 400 schuurpapier zonder water.
    De porienvuller met talkpoeder beperkt het indringen van de epoxy met (alcohol vermengd) in het balsahout.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.720
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Gewone onverdikte (bouwmarkt) celluloselak nemen.
    Is lichter en lost maar langzaam op in de alcohol, de epoxy begint al te geleren voordat deze in het hout kan trekken.
    De schuurbeurt klinkt als voldoende, schuren bespaart gewicht, al het andere voegt toe.
    En natuurlijk zijn er plekken waar je met de balsa filler pasta aan het werk moet, maar ik vemijd dat voor grotere oppervlaktebehandelingen als de p...
    Uiteraard zijn Erik en ik natuurlijk bij F2B een stuk eerder de sjaak, omdat we bij lagere snelheid (~90 kmh) vliegen, maar ik merk zelfs bij m'n RC spul ook wel wat.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Hallo Bruno , dank voor de tip , zo wordt het afbouw arsenaal weer wat uitgebreider,
    Mogelijk kunnen veel foriumleden die zelf bouwen hier iets mee
    Het gewicht van het model bij de ingebruikname is erg belangrijk om te voldoen aan wedstrijd regelementen.
    Gedurende het gebruik wordt het mnodel een beetje zwaarder, kleine aanpassingen bij trimmen,een loodje hier en daar , een versteviging enz.
    Bij de Magic zit ik goed op schema.
    Het orgineel woog in 1981 4100 gram zonder brandstof.Doe daar 400 gram bij en er was een startgewicht van 4500 gram.
    Uitgerust een brandstofmotor welke een vermogen afgaf van 1.1 Kw een WK winnaar.
    Mijn model gaat precies 1 KG minder wegen, vanochtend nog de prognose langsgelopen en ik kom nu geprognotiseerd uit op 3450 gram.
    De Electromotor levert 1.5 KW ,ik verwacht met dit gewicht en vermogen het huidige P21 programma te kunnen vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.460
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Celluloselak? Dat dat nog mag worden verkocht!Ga ik testen Bruno! Top!
    De poriënvuller als primer is een oude bekende. Haarlak niet.
    Wel over mijn houtskool tekenwerk... dat bleef mooi in model...
    Elnet Satin kuif stijf... mijn moeder had vroegâh goede voorraad...
    Ik stookte het bij de vleet op... rats! Maar haarlak bevat suiker en PVA (losmiddel) dacht ik als fixeer?...

    @GJVO heeft ook mooie techniek en brengt de epoxy direct aan en kamt met een kunststof creditkaartje (het type dat verlopen is)
    kamt hij het glas zo snel mogelijk en zo droog mogelijk af. En zo geen indringing van een teveel aan lamineer epoxy.
    Wel een harder kiezen met een redelijke pot-life van een half uur.

    Het glas is een afwerklaag, zal iets sterkte geven... maar is eerder te beschouwen als lakversterking.
    Gebruik ook zelf een waterdunne epoxy, zodat er geen methanol of alcohol mee aan gelengd wordt.
    Alcohol trekt altijd iets water aan. Dat wil ik niet n de mix hebben. Maar om een motorspant te primen met 30 minuen epoxy snel te primen
    er verse spiritus door gemieterd... houdt al 15 op een 'domme trainer'... methanol gevlogen...
    Tuurlijk... komen geen krachten op. Hat geleerd dat doormengen brozer maakt. Ach...

    Steinhardt Sultan 5 dan in G4 gezet... pure branie.. En 2K De IJssel witte jacht lak als laklaag.
    Span 1.60? Totaal gewicht met RC en Saito en zelfbouwuitlaat 3700 gram. Zou moeten vliegen.
    Hoe goed die het programma vliegt... moet nog uitwijzen. 'Ons is hoopvol' :D

    Als mee-lees info bij 'dezes mooie draads'.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Cellulose ,en G4 geven een behoorlijke geuroverlast.
    Ik ben op zoek gegaan naar niet stinkende afwerkmethodes.
    Ezekote heb ik nog niet uitgeprobeerd maar ga ik voor mijn schaalproject gebruiken.
    Deze epoxy methode wordt ook door Huiyang gebruikt , de bouwer van mijn Galactika en Angelit.
    De allermooiste afwerking ooit gezien.
    [​IMG]
    Ik gebruik meestal fiberglas scharnieren, super dun en nog nooit losgekomen.
    Nog geen 1 gram voor alle scharnieren.
    Om de montage gaten te markeren tijdens de verdere afwerking zijn wat 0,5 mm dikke plaatjes er in gestoken.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.460
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... die kwalm is geen pretje... hoewel spanlak ook keurig de synapsen op lost... phoehhh...
    maar ja geur van
    Epoxy is niet penetrant... dat is een feit.

    Voor scharnieren kan men ook aramide doek nemen of trekdoek. Trekdoek bij GFK en carbon kisten.
    Bij speeders wordt de hele scharnierlijst met epoxy gezet onder de indekking... daarna gebroken... gaat eigenlijk niet stuk... breekt niet. Letterlijk kogelvast.
    Je maakt de scharnieren zelf?
     
  15. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    686
    Ezekote is watergedragen en zacht balsa heeft een hekel aan water, bij balsa van 10g/mm plankdikte moet je het oppervlak eerst sealen. Meestal zijn twee laagjes verdunde spanlak voldoende, niet teveel want dan trekt de spanlak weer te hard. Ruikt niet en laat zich makkelijk schuren met 240.
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Had nog een zakje liggen van een ander project,zijn gekochte scharnieren.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.460
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, helder Ed!

    Dit draadje was verhelderend en ik heb het artikel in de FMT...
    waarin in het concept volledig aramide gescharnierd werd over de hele lengte.
    In een klein zwevertje heb ik eens een keer 3x aramide draad als versterking foliescharnier toegepast.
    En dat hield zeer goed.
    Uit een rol aramide band, smal weefsel, kan je korte stukken knippen na het met epoxy
    'gelamineerd' te hebben, en het is gehard in stukken te hakken...

    Is bij het knippen wel een scharensloper... keramische schaar gaat beter...
    en die verlijm je dan in de lijsten.

    Voor het verlijmen te breken, of er na... en met epoxy te verlijmen in het hout...

    Je snijd er een mes door, een groef. Aramide of krijg je bijna niet door.
    Dus je compromiteerd alleen de epoxyhars, vouwt het en klaar is kees. Glas kan breken.
    Aramide is echter extreem taai. Breekt ook niet.

    Als je een aramide romp breekt... in veel gevallen schudt het de epoxy van zich af...
    Het doek is dan in takt. Ik heb wel eens een F5B kist voor mijn voeten de grond zien inslaan.
    Zat op het rak te kijken of er correct gekeerd werd. Ging mis.
    Romp was slappe was... beetje vreemd... alles aan een... marionettenpop...

    Ofwel goed richten op richtbank en weer vol zetten met epoxy... kon er weer gevlogen worden...
    Met glas was alles uiteen gespat... In de pits was men in alle staten... dus snel duim omhoog...

    Lollige is dat je met zulke verhalen eigen inzichten kan vergroten... Ook dat van de FMT...

    Vroeger werd met nylon stroken gewerkt, kruislings boven naar onder,
    twee repen naast elkaar en dan meerdere op het stuurorgaan. Geeft een strak scharnier.
    Je treft dat nog op de oude tekeningen, zoals van de KwikFly (Top Flite versie)
    of het werd gestitched met nylon koord. Onderlangs, bovenlangs.
    Op het scharnierpunt ontstond dan een kruisweefsel. Weet Bruno veel over te vertellen.

    Hehe... edit klaar...

    Scharniere als zoekopdracht...

    https://www.rc-network.de/search/330759/?q=scharniere&t=post&c[thread]=336937&o=date
     
    Laatst bewerkt: 27 jan 2021
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Omdat de romp zo smal is aan de achterzijde en er 2 servo s in het stabilo zijn wil ik de kabeldoorvoer naar de servo s toch bereikbaar maken.
    Nu kan ik ook kiezen voor een S bus oplossing voor de 2 servo s en komt er een kanaal vrij in de ontvanger.
    Het moet een inbouw raampje worden wat met 2 kleine schroefjes los te nemen is, toch maar weer van epoxy plaat en de CNC frees.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    Nu nog een combi maken van een decoder en een S bus aansluiting in hetzelfde slot.
    wil de hoogteroer servo s en richtingsroer servo via 1 S bus aansluiting aansturen.
    5 servo s van 3 verschillende merken, eens bezien of dit lukt.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]
    En jawel , het werkt nu op 1 stekker 5 servo s werkend
    2 stuks KST micro servo s `1 stuks MKS servo via een decoder en de 2 Futaba S bus servo s rechtsreeks geprogrammeerd in de servo op 1 stekker in de ontvanger.
     

Deel Deze Pagina