De propeller en de spinner op elkaar afstemmen was best lastig. De propeller moet met 4 bouten aan de motor worden vastgemaakt en de spinner heeft ook 4 kleine schroeven. De Spinner is gemaakt voor een bevestiging met een centrale moer.
Het origineel bestaat nog en ligt in een stellage opgeslagen. Deze foto kreeg ik Peter Wessels een voormalige Duitse top piloot en TOC deelnemer.
De bij de ARF bijgeleverde decoratie en stickers zijn vervangen door met een snijplotter gemaakte letters en decoraties. Deze letters vallen er niet af op een warme dag.
Het landingsgestel wat bij de kit is bijgeleverd bestaat uit 2 verenstaal gebogen poten. Ondanks de naam veren staal veert de poot niet. Maar er zijn alternatieven te koop. Voor mijn Dalotel tel heb ik 2 gas geveerde telescoop poten gekocht.. De poten zijn geschikt voor modellen tot 16 kg. Door wat gas te laten ontsnappen kunnen de poten worden afgesteld op 8-9 kg. Ik weet alleen nog niet hoe en of er weer druk op gezet kan worden maar dat is van latere zorg. Hierover later meer.
De koeling voor zowel de motor als de regelaar is goed voorbereid in het ontwerp. Nog een schotje plaatsen voor de geleiding en wat krimpfolie randjes recht afsnijden.
Een kijkje in de romp Magneet schakelaar Emcotec, SLS 2200 Ma lipo een 12 kanaal Futaba ontvanger en een Savox SV 1270 TG servo voor het Richtingsroer. Onderdelen welke over zijn van andere projecten.
Mooi groot en imposant model. 5,5 Kw is volgens mij veel meer vermogen dan vroeger. (Vloog de Dalotel van Hanno Prettner niet met 2 gekoppelde 10 cc motoren ?) Dat is weer het voordeel van voortschrijdende techniek. Succes met de verdere afbouw ! Grt, Arnoud.
Eer zijn een aantal uitvoeringen geweest met gekoppelde motoren. Het toegestane gewicht wijzigde per jaar per TOC , Eerst 2 x 10 cc later 2x 15 CC. De vermogen gewicht verhouding van deze Dalotel is gelijk aan een modern F3A model. De romp is 2 meter lang en de spanwijdte is 2.3 m1. Zoals het er nu naar uitziet komt het gewicht uit op iets meer dan 8 KG.
De bereikbaarheid van de Lipo s was niet erg handig bedacht bij deze Arf. Telkens weer de kap losschroeven is niet duurzaam. Zeker niet in een houten romp met Folie bespannen. Toch maar een schuifje gemonteerd. De koeling is dik in orde met zo een groot frontaal oppervlakte. Nu nog de poten terugstellen van 16 kg naar 8 kg. Poten zijn fantastisch de gebruiksaanwijzing is er niet bij. Typisch Duits,. De Verkoper heeft bericht dat ik hem kan bellen en dan legt hij het uit in vloeiend Duits.