Retro modern F3A model
Als ik moet wachten op droging van lijm of epoxy van de magic pak ik een klusje beet waarvoor ik jaren geen tijd voor had.
Vorige week begonnen met het opnieuw opbouwen van een modern F3A model de Galaxy. Een ontwerp van de Japanse top piloot Hatta.
In 2014 en 2015 mee gevlogen.
Een vol GFK modelwat ik tot nu toe niet goed kreeg afgesteld.
Een zwaarteput wat bijna niet naar achteren te krijgen is door de opbouw van de componenten.
Daardoor lag het lipo pakket op een lastige plek voor wisselen.
De instelhoek van het stabilo niet goed ,vloog met uptrim en nog een 10 tal punten van ongenoegen. waarop ik het model heb vervangen voor de Galactika.
Sidetrust niet goed. Het model is in nieuwstaat, 200 vluchten.
De Plettenberg was er uit en de ontvanger ook.
Ik heb een tijdje geleden een Kontronik 850-24 P ( 4 KW) competition gekocht en en de motor leren kennen op een proefopstelling.
Deze motor is aanzienlijk krachtiger dan de Plettenberg advance 30- 10. Een Plettenberg draait een RS propeller 21X 14 rond met 6500 RPM, de Kontronik doet 8100 RPM met dezelfde propeller.
Maar bij F3A gaat het niet alleen om KW maar om totale handling.
Looptijd gewenst van 9 minuten op de 5100 Ma lipos door het programma enz.
Deze motor ingebouwd in de Galaxy met een koolstof spant. Deze motor heeft veel meer koelingg nodig bleek op de proefopstelling.
De extra koeling in het spant ingebouwd, overal waar lucht door kan gaat het ook door.
De problematiek met de centering en de sidetrust aangepakt, een andere lipo opstelling gemaakt, in alle F3A modellen passen nu dezelfde lipo paketten.
De hevel van de richtingsroer servo vervangen voor een exemplaar waar de aangrijp punten buiten de centering vallen zodat de kabels strak blijven.
De stabilo bevestiging aangepakt en de instelhoek verstelbaar gemaakt.
Nog een paar onderdelen en ik heb een op 17 punten verbeterd model.