Na een aantal jaren gevlogen te hebben wordt het eens tijd voor een goede winter beurt voor de Rafale. Alle brandstof leidingen zijn aardig hard aan het worden en de motor had ook een beurtje nodig.
Deze motor was de laatste luchtstart die ik nog had, iedere keer de zware duik perslucht fles meenemen dus tijd voor een elektrostarter, zie hier voor de ombouw:
[18237] kj66-conversies-59
Deze kist vind ik een mooi voorbeeld van een simpele jet installatie, zo weinig mogelijk onnodige attributen. Houd het lekker simpel, overzichtelijk en vooral betrouwbaar. Dat wil ik zo houden dus op de elektrostart conversie na veranderen we weinig. Het model heeft er een berg veilige vluchten mee op zitten.
Alle brandstof leidingen vervangen door nieuwe tygon, heb goede ervaringen met het spul op lange duur. Ook gelijk een iets grotere tank er in gezet die ik nog had liggen, 300cc meer, ongeveer 1,5 minuut bij deze motor. Alle beetjes helpen

.
Alles er uit:
Oude tank, beetje smudgy....
Klunk uit de oude tank overgezet, nieuwe tygon:
Hier en daar wat nodige epoxy body reparaties gedaan en de motor accu vervangen. Was nog een oude 550mAh NiCad 6 pack, nu een 2S lipo van 2200mAh bij hetzelfde gewicht!
Nieuwe plek gevonden voor de hoppertank, netjes vlak voor de hoofdtank.
Het zaakje weer in positie, ziet er weer goed uit voor komend seizoen.
Oude situatie:
...en nieuw:
De oude tank gebruik ik als start/taxi tank. Ik heb beperkte vliegtijd, ongeveer 7 minuten, elke beetje brandstof wat ik uit bespaar bij starten en taxien kan ik langer vliegen

.
En hier staat hij weer klaar voor het seizoen:
Groetjes,
Gerald