Revell 1:144 B-2 Spirit

De B-2 Spirit is een Amerikaanse stealthbommenwerper voor intercontinentale afstanden. Het toestel is in staat zowel conventionele als nucleaire wapens af te werpen. Het heeft een unieke vorm, en is uitgerust met allerlei technische snufjes (zoals speciale radar-absorberende verf) die het toestel zo goed als onzichtbaar maken op de radar.
De Amerikaanse luchtmacht was eerst van plan een groot aantal van deze vliegtuigen te kopen van vliegtuigfabrikant Northrop. Uiteindelijk zijn door het einde van de Koude Oorlog begin jaren 90 slechts 21 vliegtuigen gekocht. Door de hoge reeds uitgegeven ontwikkelingskosten en het drastisch teruggebrachte aantal vliegtuigen is de prijs per toestel opgelopen tot meer dan 2 miljard dollar per stuk. Dit betekent dat het toestel letterlijk zijn gewicht in goud waard is.
De ontwikkeling van de B-2 begon in 1978 als een geheim project onder de naam Advanced Technology Bomber.[2] Twee teams van bedrijven werden aangesproken om het project verder te ontwikkelen, Northrop/Boeing en Lockheed/Rockwell. Hoewel het tweede team meer ervaring had met het ontwikkelen van stealth-vliegtuigen (Lockheed had toen al de SR-71 Blackbird en de F-117 Nighthawk ontwikkeld) werd in november 1981 het team van Northrop gekozen om het toestel uit te ontwikkelen. In april 1988 lekte de eerste informatie over het project uit in de vorm van een tekening. Deze tekening zou op 22 november 1988, toen het vliegtuig aan het publiek gepresenteerd werd, verrassend nauwkeurig blijken te zijn. Tijdens de eerste testvluchten werd het vliegtuig regelmatig door burgers aangezien voor een UFO.

Iedereen kent de B-2 natuurlijk ook uit de film Broken Arrow met John Travolta (als badGuy)

Doosje
P1030801.jpg

Sprue's
P1030814.jpg

P1030815.jpg

P1030816.jpg

verfjes die ik ga gebruiken zijn:
P1030817.jpg

Eerste probleempje in de kit.
De cockpit is gescheurd. ik heb hem voorzichtig weer in elkaar gedrukt en er een paar drupjes Revell Contacta in laten vallen..
Goed afgetaped en laten drogen. Dit zal vanaf de buitenkant nog een keer dunnetjes geplamuurd moeten worden om helemaal weg te krijgen.
P1030818.jpg

De binnenkant van de cockpit in het eerste verfje gespoten.
P1030819.jpg

P1030822.jpg

Dat is een speciaal modelletje dat je hier hebt...
Jammer van die krak maar zo te zien heb je dat vakkundig opgelost.

ik zal deze in de gaten houden. ;)

Dank je Zillion..
Alleen is het niet goed geslaagd.

Vanavond weer ff bezig geweest met de scheur die in de cockpit zit.
Ik had hem dichtgelijmd maar dit is niet afdoende geweest.
Ook een flinke laag snelplamur goed oplaten drogen heeft nog geen goede oplossing gebracht.

Zou het een optie zijn om er een plakje plasticard/evergreen aan de binnenkant op te plakken of is dat niet handig?
Het zit wel op de plek waar het pilotengedeelte erg strak langs de ramen komt.. hmmmmm... eens ff passen en meten de volgende keer..

Ik ben er al wel achter dat deze schaal best klein is.. Maar het zijn wel leuke dingetjes om tussendoor een keer in elkaar te gooien..
Het is voor mijn handen en ogen een stuk makkelijker/rustiger om een groter toestel (in 1:144) te bouwen zoals de C17....

Je zou het kunnen overwegen om daar plastic card achter te plakken ja.
En dan aan de voorkant effen schuren en plamuren.
juist er voor zorgen, zoals je zelf al vermeld hebt, dat je cockpit er nog in kan.

Ik heb de methode geprobeerd en het lijkt erop dt het gaat werken..
Aan de binnenkant een stukje sprue geCA'd en die goed met klemmen erop laten drogen.

P1030841.jpg

De buitenkant heeft nog wel flink wat schuurwerk nodig maar het is zover te zien erg goed gelukt,
Ik heb al een heel stuk eraf gesneden en geschuurd en zal nog een hoop moeten schuren met fijner papier maar dan kan ik af gaan werken..
P1030843.jpg

P1030842.jpg

Heeft iemand nog een tip om plamuur iets te verdunnen? Ik gebruik de tube van Alabastine (snelplamuur) maar als ik hem zo uit de tube gebruik komt hij mij nogal grof over. Zeker aangezien ik de ruimtes wil opvullen die in de cockpitraampjes open blijven..
Er zit al plamuur in maar dit ga ik er allemaal voorzichtig uitschrapen en dan dunner aanbrengen.

kijk eens op de verpakking wat het solvent is ervan. En dan dat of iets gelijkaardigs gebruiken. uiteraard niet overdrijven want anders zou het kunnen dat je plamuur er héél lang overdoet om uit te harden.

Ik had gekeken en je kunt het schoonmaken met terpentine dus daar kun je het ook mee verdunnen..

Ook heb ik een andere tip gekregen om de sleufjes op te vullen. Houtlijm en dan verdunnen met water zodat het goed vloeit. Dat wordt ook goed hard en droogt natuurlijk ook nog doorzichtig op..

Koop goede plamuur dan, van vosschemie ofzo, uit tubes is waardeloos..

Beter een pot kopen met aparte verharder.

Ook hier vandaag mee bezig geweest.
De rompdelen op elkaar geplakt.
P1030852.jpg

Een hoop afgeplakt en daarna geplamuurd.
P1030853.jpg

P1030857.jpg

Toen maar een primerlaag erop om oneffenheden te kunnen zien want die was ik een beetje kwijtgeraakt na een hoop schuurwerk..

P1030864-1.jpg

P1030865.jpg

P1030868.jpg

Back