Revell Artic Corsair RC

• Topicstarter Topicstarter Full Intention
  • Startdatum Startdatum
F

Full Intention

Guest
Hallo allemaal,
Als nieuweling op dit forum zal ik me eerst maar even kort voorstellen:

Mijn naam is Jorrit, 30 jaar en ik woon in Amersfoort.

Ik heb zojuist mijn eerste model afgebouwd sinds 20 jaar en wellicht is het leuk om mijn ervaringen als newbe met jullie te delen.

Het is de Arctic Corsair van Revell in de schaal 1:142. RC is ingebouwd en wordt bediend met een 2 kanaals zender. Na een aantal eerdere pogingen waarbij ik de lat veel te hoog had gelegd voor mijzelf (als je hier de bouwverslagen leest lijkt het allemaal zo makkelijk....;)) had ik mezelf voorgenomen om een simpeler model te bouwen met standaard electrische componenten om de kosten laag te houden (heb een klein budget).

Ik ben tevreden met het resultaat al haalt het het nauurlijk niet bij de prachtige creaties de ik hier in de fora teruggelezen heb. Maar nogmaals, het is mijn eerste model. Onervaren en niet gehinderd door goed gereedschap of kisten vol met extra onderdelen...

Ik weet niet of dit het goede forum is, het scheepje is al zo goed als klaar.

Jorrit,

welkom! En ik zou zeggen, zelfs al is het al helemaal af, als je wat vertelt over de bouw, en wat er daarbij allemaal fout/goed/anders is gegaan, is het een bouwverslag, toch?

Ik ben benieuwd.

VrGr,

Theo

Wat leuk zulke snelle reacties!

Tsja, wat is er niet fout gegaan he, ben erachter dat secondenlijm het beste plakt aan je eigen vingers, net als de waterslide decals trouwens.
Ben er ook achter dat je een apart account moest aanmaken voor de foto upload dus daar mag ik nu niet meer op :(

Maar heb nu het een en ander geleerd over welke lijm je waarvoor het best kan gebruiken en uit een eerder mislukt project dat op deze schaal je met hele kleine elektromotoren af kan.

Maar vanaf het begin: Ik was op zoek naar een goedkoop model dat met een beetje priegelen radiografisch bestuurbaar gemaakt zou kunnen worden met gebruik van betaalbare componenten. Heb ondertussen de sites met micro rc gevonden maar dat ligt nog even buiten bereik.

Bij Krikke vond ik bij toeval dit model, in de uitverkoop voor 7,5 euro.

Als motor heb ik een motorje uit een futaba servo gebruikt. Als vaartregelaar een regelaar van conrad die ze nu niet meer op de site hebben staan. Klein, plat en met BEC. Kostten een jaar of wat geleden 20 euro p/s. Heb eerder geprobeerd om met servo-elektronika een motortje aan te sturen maar het leek toen alsof de kracht van de motor afnam naarmate het toerental opliep waardoor bij belasting het toerental constant bleef. Verder een standaard ontvanger, 4,8v ontvanger accu en een kleine servo. De schroef is van Billing Boats, 2,0 cm en links- en rechtsdraaiend te verkrijgen. M2

Jorrit,

Ook van deze kant Welkom op het forum.

Het ombouwen van plasic modellen naar RC lijkt wel "hip" te gaan worden. (Of moet je tegenwoordig "vet cool" zeggen ;) )

Fotos kun je op nog een andere manier plaatsen:
via ImageShack

Sinds enkele dagen heeft Robert weer de direct verwijzing op de site gezet. Bij het schrijven van je tekst even een klein stukje naar beneden scrollen voor de ImageShack optie.

Let op bij het plaatsen van ImageShack foto's: plaats de directe link (de onderste). Alle andere geven verwijzingen / thumbnails en dat is wat lastiger te bekijken.

Succes,

Wim

foto's

Een eerste foto dan. Heb gelijk geoefend met wheateren

DSC03988Small.jpg

Originele roer vervangen door een eigen bouwsel uit 0,5 mm plastic plaat met daartussen verlijmd een roerasje van 1 mm. De schroef is ondertussen ook brons geschilderd.

DSC03981Small.jpg

En ook de stuurman heeft een plekje gevonden.

DSC03978Small.jpg

en een kijkje binnenin....

DSC03976Small.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog wat meer over de bouw:

De gevorderde bouwers op het forum zullen waarschijnlijk de wenkbrouwen optrekken bij het zien van de schroefas. Deze bestaat nl niet uit een schroefaskoker met daarin de schroefas maar uit enkel een schroefas die in twee messing busjes rust. een daar waar de schroef zit en de ander in een ingelijmd schotje in de romp. Dit omdat de skeg te smal is om een schroefaskoker in te maken en ik het uiterlijk niet teveel wilde veranderen.

De holle ruimte vlak achter de skeg tot aan het schotje is gevuld met vet om inwateren te voorkomen. Uiteraard afgedekt met een plaatje plastic.

Om het schroefraam intact te laten heb ik een stukje van de schroef afgezaagd en aan de kant van het schroefdraad zoveel mogelijk plastic weggevijld. Er was geen ruimte voor een borgmoer maar er is ook zo weinig ruimte dat, mocht de schroef loslaten (geborgd met drupje secondelijm) dan kan deze niet van de schroefas afdraaien. Kan hem dus niet verliezen.

Het roer is wat groter dan het meegeleverde roer omdat ik deze te klein achtte om zijn werk goed te doen.

De koppeling met de motor is een stukje rubberslang, het tandwieltje op de servomotor heb ik laten zitten om doorslippen te voorkomen.

De roeras is erg dun en ik heb het servoheveltje dan ook aan de bovenzijde afgesloten met een strookje plastic en hier een passend gaatje in gemaakt. Vervolgens omgekeerd gemonteerd en hier een druppel 2-componentenlijm in laten zakken. De roeras zelf raakt precies de onderzijde van het dek waardoor het roer niet uit het hakje in de skeg kan worden gelift.

Het motortje is eerst verlijmd op twee servo-rubberjes die op hun beurt weer aan de romp zijn gelijmd, ook met 2-componentenlijm.

Servo is gewoon vastgelijmd in de romp, ontvanger staat op klitteband en de accu staat tussen twee stukjes sprue om schuiven te voorkomen en klem onder het dek.

De brug met schoorsteen is afneembaar, hieronder zitten de aan/uit schakelaar en een oplaadplugje. Voor onderhoud is het dek afneembaar, hiervoor heb ik twee schroeven (zelftappers) gebruikt. Niet de fraaiste oplossing maar als er straks meer detail wordt aangebracht leg ik er wel iets overheen.

Back