Revell control Aquila

• Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
Hallo,

heb een paar dagen terug een coaxiaal helikopter gekocht.
Het gaat om de Aquila van Revell control, en ik ben op zoek naar iemand die al wat ervaring heeft met deze heli.

omdat ik vanochtend een rotorblad aan stukken heb gevlogen, en hij bij laag toerental iets trilt, wil ik graag weten of deze helikopters niet ''te kwetsbaar'' zijn, en of ietsje trilling normaal is...

Alvast bedankt voor tips!

foto tijdens reparatie...
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt erop dat je een flinke crash hebt gemaakt.
De trilling die je hebt opgemerkt komt waarschijnlijk doordat de buiten as (welke de onderste rotorbladen aandrijft) licht verbogen is.
Dit is meestal eenvoudig te zien door met de hand de as te draaien en je zal snel zien of het rotor mechaniek heen en weer beweegt.
As vervangen en je kan er weer mee de lucht in .....

Succes

Gaat de inner shaft, dus de binnenste as, niet eerder verbuigen dan de holle as? De inner is toch een stuk dunner en dus kwetsbaarder?

Mijn ervaring is dat de buiten as toch kwetsbaarder is.
Het is tevens het deel waarin de binnenste as op gelagerd is aan de boven zijde.
Hierdoor wordt de binnenste as dan ook beschermd en zal niet zo snel verbuigen.

heb gisteravond de binnen en buiten-as gecheckt: de buiten as, over twee randen van boeken te laten rollen aangezien de rotor er niet af kon, en de binnen as op een glad oppervlak. en ze oogden recht.
wat me wel opviel, was dat de stabilisator stang, aan de bovenste rotor een beetje trilde toen ik de as liet draaien...

Als de stabilisator stang slingert, dan is de as daar waarschijnlijk een tikje krom, mogelijk net een knikje waar de as overgaat in de kop. En dat bedoel ik met een kromme inner shaft. De as zelf verbuigt niet snel, die zit immers beschermd in de koker van de onderste as, wat ernsth al terecht opmerkte. Maar het gedeelte wat buiten die koker zit, kan bij een crash best een tik krijgen zodat er daar een knikje komt, en dan gaat het bovenste stuk slingeren en dus trillen.

Back