Revell F-101B Voodoo 1:72

Hallo, ik ben Taddeüs en ben nieuw op dit forum.
Na jarenlang niets met modelbouw gedaan te hebben (als klein jongetje wel een met alleen lijmen bezig geweest) heb ik maar eens een oud modelletje onder het stof vandaan gehaald en ben aan de slag gegaan. Ik had nog ergens een verfspuit in de kast liggen, dus heb hier voor de eerste keer mee geëxperimenteerd en dit is het resultaat! Ik ben er zelf best tevreden mee.

Ik had wel moeite met het afplakken van de raampjes, mag ik vragen wat voor afplaktape/techniek jullie hiervoor gebruiken? Ik heb zelf hele simpele tape eroverheen geplakt en vervolgens met een hobbymesje de juiste vormen uitgesneden, maar hierdoor zijn er toch wat krassen en plakresten achtergebleven.

full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Taddeüs,

Het resultaat mag er wezen. Ik heb vroeger ook dit soort modelbouw gedaan en alles geschilderd met een kwastje, daarna met een airbrush. Een wereld van verschil als je bv. een motorblok van een auto gaat spuiten met metalic-zilver van humbrol, het lijkt alsof het een echt aluminium blok is.

Voor het afplakken haal ik tape in een zaak waar ze auto-lakken verkopen, het is smalle blauwe tape, die ook in bochten te plakken is.

Suc6
Hans

Wat ook prettig werkt is Fasmask, ook wel liquid mask genaamd.
Als dit is opgedroogd kan je het perfekt wegsnijden, zonder dat je er schade van overhoudt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Taddeus,

Prachtig model hoor en netjes afgewerkt.

Ik zie enkel nog wat silvering aan de decals. Dit kan je tegengaan door gebruik te maken van Micro Sol.
Door dit product te gebruiken zal het lijken alsof de kentekens op het model zijn gespoten. Dus de decal-look zal helemaal verdwijnen.
Breng ook steeds de decals op een hoogglans-ondergrond aan. Zéér belangrijk!
Achteraf kan je desgewenst nog alles met een satijnlook overspuiten (mocht dit nodig zijn).

Voor het maskeren van canopies kan ik je Tamiya's Masking Tape aanraden.
Die sluit volledig af, kan op krommingen worden aangebracht en laat geen lijmresten na. ;)

Maar als ik het model eens goed bekijk dan blijkt toch dat je er heel wat tijd en moeite in hebt gestoken om het netjes af te werken. En dat is je 100% goed gelukt. Mijn complimenten.
Ik ben benieuwd om nog eens wat meer werk van je te mogen zien.

Keep up the good work.

Droop

Allen dank voor de de positieve reacties en de nuttige tips :)
@Droop, toch een vraagje:
"Breng ook steeds de decals op een hoogglans-ondergrond aan". In dit geval is de grijze ondergrond zijdemat, moet dit dan op de plek van de decals hoogglans worden gemaakt met lak?

Verder ga ik zodra ik er weer tijd voor heb een nieuw model bestellen, ik heb van deze echt genoten en met jullie tips kan ik op de volgende hopelijk nog weer wat meer mijn best doen

@Droop, toch een vraagje:
"Breng ook steeds de decals op een hoogglans-ondergrond aan". In dit geval is de grijze ondergrond zijdemat, moet dit dan op de plek van de decals hoogglans worden gemaakt met lak?
Het is omdat je de decals op die satijnen ondergrond hebt aangebracht dat je last hebt van silvering. Je moet weten dat in de poriën van matte of zijdematte lak zich luchtbelletjes bevinden die dit fenomeen teweeg brengen.
Met een hoogglanslak zal je dit niet gebeuren.
Daarom kan je na het aanbrengen van de verf én voor het aanbrengen van de decals best eerst heel het model met een blanke hoogglans vernis overspuiten (of een laag Parket Plus).
Daarna de decals aanbrengen, decals afwerken met Micro Sol, laten drogen en als dan alle rimpels van de decals verdwenen zijn, het model afwerken met eventueel een blanke satijnlak.
Die laatste laag lak heeft dan als voordeel dat:
a) je decals beschermd zijn. Ze zijn als het ware verzegeld.
b) je (vliegtuig)model terug de juiste glans heeft (satijn i.p.v. hoogglans).

Droop

Ah ik snap het, moet maar eens wat lak gaan bestellen dan.

Ik ben trouwens een beetje rond te kijken op fora en youtube en zie daar allerlei spuittechnieken als pre-shading staan en ik vond dat er erg mooi uit zien. Ik besef me natuurlijk dat ik niet meteen teveel resultaat moet willen hebben, maar aangezien het spuitpistool wat ik nu heb op 2 plaatsen lek is zit ik wat rond te kijken naar airbrushes en toen vond ik deze:
Airbrush spuit pistool 138
12,50 lijkt me een leuk prijsje voor zo'n apparaat om eens mee te beginnen, ik vraag me alleen af hoe dik/dun de verfstraal is die hieruit komt. Zou dit een goede kit zijn om wat te oefenen met bijv. pre-shading?

Pre-shading zou ik hier niet mee doen, deze is voornamelijk voor grotere vlakken geschikt omdat het niet een instelbare spuitnaald heeft zoals mijn badger 150.

Wat je wel kan doen is preshaden door bijv de panel lines met een donkere kleur op te vullen, evt door een wash te gebruiken, sterk verdunde verf. Ook daar over valt genoeg te vinden hier op t forum, en dan als die lijnen gedaan zijn kan je er overheen met de airbrush. meestal geeft dat best een mooi resultaat !

ASH

Back