Revell Schnellboot S-100 1/72

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Toje, 18 feb 2012.

  1. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    heh, dat had ik al begrepen, maar bedoelde eigenlijk hoe je het vergrendeld? (zodat je het tijdens het varen niet verliest)
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Het dek glijdt onder de "Kalotte" (pantserkap) in een soort richel naar voren en zit daardoor aan voorzijde vast. Aan de achterzijde gebruikte ik de rookpotten (met daarin een M2 boutje verstopt) om het dek vast te zetten in twee M2 moertjes die ik in een spantje had vastgemaakt.
    Nu zou ik hetzelfde met magneetjes gedaan hebben...
     
  3. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Bij mij is het dek zodanig gemaakt het klemt tussen de zijwanden van de romp, hierdoor krijg een waterdichte afdichting waardoor er geen water in de boot kan komen.
     
  4. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Gisteren nog even wezen varen en onderstaand plaatje gemaakt, hij is helaas niet scherp maar geeft wel mooi de snelheid aan die we nu bereiken.

    [​IMG]
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Dat ziet er zeer "vorbildähnlich" uit, Herr Kaleun!
     
  6. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Toje, wat is uiteindelijk het gewicht van de boot geworden?

    btw als je nog batterij zoekt... Lama V3 van esky heeft een 2S Lipo van 7.4 volt en 650 mAh misschien is het wat?
     
    Laatst bewerkt: 10 apr 2012
  7. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Kuperus, met 650 mAh red je het niet, de spanning moet minimaal 6 Volt zijn en de stroom 2700 mAh. Ik vaar nu met 4 AA-penlites van 2750 mAh en kan daar ± 40 min mee varen.
    Het totaal gewicht is nu 260 gram geworden, dat is ook te zien aan de diepgang.
     
  8. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    260 gram... wow dat is heel netjes...
     
  9. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    Bij gebrek aan gereedschap een 1 mm boortje verhit boven het gasfornuis en boven in stuk van het gietsel gestoken :)
    [​IMG]

    alle begin is moeilijk zeggen ze wel eens. tijd geleden dat ik bootjes in elkaar heb geknutseld...

    achterkant lukt wel, maar heb ruzie met de boeg, elastiekjes worden gelanceerd, evenaals klemmen, iemand een briljant idee? heb geen zin om paar uur met dat ding in de hand te zitten :)
    [​IMG]

    btw Toje, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik hier ook m`n 1/72 bij ga houden? :) krijgen we tegenhanger van het 8ste :).
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Een paar stukken afvalplastic in de boeg klemmen, zodanig dat de boegdelen exact tegen elkaar passen.
    Dan twee drupjes seceondenlijm in de boeg, en even vasthouden, zodat de boegdelen tegen elkaar zitten. 20 seconden vasthouden, dan zit het geheel vast.
    Daarna de boegdelen verder verlijmen met plasticlijm.

    Eventueel de boeg versterken met een oplossing van plasticlijm en plasticsnippers. Met dat papje de binnenzijde van de boeg insmeren.
     
  11. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    even voor de duidelijkheid, rest zit nog niet vast... ben alleen aan het passen hoe of wat... maar is geen verkeerd idee.
     
  12. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    @Kuperus, ik heb gewoon de romp-delen met schilderstape bijelkaar geplakt tijdens het lijmen. ALs de lijm uitgedroogd is haal je de tape erweer van af, heel simpel.

    Wat wil je met dat boortje gaan doen?

    Ohja, ik zag dat ik het verkeerde gewicht hier neer gezet heb, dit is namelijk 360 gram ipv 260 gram.

    Verder zijn we niet de enigste met een S-100 in 1/72, als het goed is heeft Roel er ook eentje.
     
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    Correctie: Roel hád er eentje.
    Een jaar of tien geleden gebouwd, en op een ongelukkig moment van de plank gevallen... Totall loss helaas.
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.816
    Locatie:
    As,België
    hallo

    klinkt me bekent in de oren
    de kriek is zo in de kelder gedoken en op zijn kont neer gekomen
    heel de mikmak achteraan in stukken
    alles terug inelkaar gelijmt en er een mal van gemaakt en nu vaart die boot prima

    roel dan moet die van u wel heeeeeeeeeeeeeel erg diep gevallen zijn
    daarom bewaar ik afgewerkte modellen in kisten das veel veiliger

    gr raf
     
  15. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @Theo: boortje gebruik ik om de gaten in de bodem van de boot te positioneren (waar de assen uit de boot komen) zodat deze mooi in lijn van de boot blijven... (slechte ervaringen uit het verlden zegmaar, of onkunde :))

    verder heb ik het boortje ook gebruikt om aan de ene kant op de neus de kabeldoorvoeren weer open te maken (ene kant wel netjes, andere kant heeft de matrijs denk ik beschadiging gehad, zaten meerdere overflow foutjes in.

    tape, damn, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb!! tnx!!
     
  16. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Heren,

    Hier een filmpje van vandaag.




    .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    korte update:

    door gebrek aan tijd weinig kunnen doen, zit te wachten op bestelde propjes van de prop-shop, zit voor mezelf nog te dubben of ik de middelste schroef wel installeer omdat het toch een aardige weerstand in het water is.

    wel heb ik alvast roeren kunnen maken, linker moet ik nog iets bij werken, maar ben niet geheel ontevreden :)...

    links plaatje waaruit ik het gehaald heb, rechts eind resultaat:
    [​IMG]
    ja, linker roer moet nog iets worden bijgesteld :).... zit gelukkig nog niet vast allemaal.
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.621
    Locatie:
    Betuwe
    En als je die middelste schroef nu eens demontabel maakt?
    Een dummy schroefaskoker die aan de binnenkant dicht is en waarbij de schroef (met eventueel een kort stukje as-stomp) demontabel is?
    Dan heb je voor shows mooi 3 schroeven, maar in het water haal je die middelste schroef er af en vaar je op de buitenste motoren.
    Geen extra weerstand...
     
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    op zich een aardig idee, ware het niet dat de middelste schroef ingeklemd zit tussen de as en het roer... toch eens even naar kijken of daar een leuke oplossing voor te vinden is...
     
  20. Toje

    Toje

    Lid geworden:
    21 sep 2006
    Berichten:
    303
    Kuperus, ik de middelste schroef er gewoon als dummy onder gelijmd, tijdens het varen merk je er niet veel van. Bij het orgineel werden de schroeven ook niet altiijd tegelijk gebruikt.
     

Deel Deze Pagina