Revell snake, 24077

Hallo.

Tijdens mijn weekje uit aan de kust (net dan zonnig weer gehad :banana:) ben ik ergens in een hoekje van een plaatselijke speelgoed/hobbywinkel op het volgende gebotst:

Revell Control - NEU: Single Rotor Snake / GHz RTF

Na even wat opzoekwerk te hebben gedaan heb ik besloten dit exemplaar te kopen. Het is een fixed pitch schaalmodel, en een mooie, voor 140 euro. Leuke deal denk ik.

Op de camping heb ik een korte testronde gedaan en het toestel doet het best goed en is zelfs zeer stabiel.

Nu ben ik terug thuis en heb ik het toestel aan een uitgebreide checkup onderworpen. Dat betekent voor mij: ontmantelen en terug opbouwen :rolleyes: en met dit toestel was dit uitermate gemakkelijk :D

Ik doe dit ten eerste om de technische opbouw van betreffende heli te leren en te bekijken of er ergens onregelmatigheden zijn of voor verbetering vatbare zaken.

Dit toestel is, zoals alle rc-modellen van Revell "made in China" en graag had ik dan ook willen weten van welke fabrikant dit rebranded exemplaar afkomstig is. Na enig opzoekwerk kom ik tot de conclusie dat het een rebranded parkfun toestel is.
Axial3DProCobra

P1010026.jpg

Dit kleine printplaatje bevat alles, van ontvanger tot esc om de heli aan te sturen. Vrij compact maar helaas betekent dit ook dat het nagenoeg onmogelijk is om de ontvanger te vervangen door een spektrum vermits alles ingebakken zit op dit ene printplaatje. Printplaatje vervangen door een nieuwe esc, gyro, ontvanger zou mogelijk zijn, maar dan neem je het hele concept van "mooi schaalmodel voor lage prijs" weg. Het printplaatje lijkt me een zorgvuldige layout te hebben en zit ook mooi ingekapseld in een plastic "doosje" waarvan je op foto hierboven het dekseltje ziet liggen.

P1010027.jpg

De hoofdmotor (bouwjaar 2009?). Brushed: Dat hoor je, ruik je, en voel je na een paar minuten in de lucht want deze wordt samen met de staartmotor botweg HEET. Maar goed, het frame smelt niet dus voorlopig is dit nog geen big deal. Deze motor zit vast op het frame met 2 vijsjes, zeer gebruiksvriendelijk om te (de)monteren dus en eventueel te vervangen in de toekomst. Wat ik nu wel overweeg is om de hoofdmotor, en eventueel ook de staartmotor te voorzien van een koelvinnetje, zou dit de hitte-ontwikkeling merkbaar verminderen?

P1010028.jpg

Een deel van het main frame, voorzien van 2 servo's waarbij je ook nog de mogelijkheid hebt om je linkages meer naar de as van de servo toe te plaatsen of juist verder, het experimenteren waard dus :p.

P1010029.jpg

Idem als voorgaande foto, met hier de focus op de swashplate en de aansluitpunten voor de hoofdrotors, hier niet gemonteerd.

P1010030.jpg

De lipo. 2 cell, 7.4V en 10c discharge. Ik ben op zoek naar extra aftermarket batterijen (hyperion, thunderpower..) met zo goed als dezelfde afmetingen en eventueel iets meer mAh en toch n 20-25c. En uiteraard de mogelijkheid om hoger dan 1c op te laden, wat met bovenstaande batterij geen optie is.

P1010031.jpg

Ik was aangenaam verrast toen ik dit in de doos vond. Dit werktuigje dient om ball linkjes los te klikken. Ik moet toegeven, dat gaat echt makkelijk met dit dingetje. Dit is iets wat Blade ook wel zou mogen voorzien. Ball linkjes op blade msr en mcpx buigen of breken zo makkelijk.

P1010032.jpg

staartmotor en rotor. Eveneens brushed. Staartmotoren zijn nu niet bepaald een favoriet van de modelvlieger als het om grotere toestellen dan ultra micro gaat, maar ik heb nog geen tail blowouts gekregen. Ook moet je met deze heli uiteraard geen bandietenkunstjes gaan doen.

P1010033.jpg

De fuselage. Geef toe, het IS mooi gemaakt voor een fabrieksmodelletje.

P1010034.jpg

De standaard bread en butter overdreven groot gemaakte transmitter zoals ze ze graag maken in China. Eerlijk gezegd, die kleine zwarte handige transmittertjes van Blade zoals ze bij de Msr rtf worden geleverd zijn toch groot genoeg voor een 4-channel? Achja :p
8 batterijtjes benodigd (vergelijking: spektrum dx6i heeft er maar 4 nodig en dat is een computerzender)

P1010035.jpg

Het ander deel van het frame met het landingsgestel en battery mount. Merk ook het "doosje" waarin de ontvanger-esc-gyro.. in thuishoort.

P1010036.jpg

Adapter + balance charger. Werd door mij slechts 1 keer gebruikt vermits ik zelf beschik over goed laadmateriaal. Ik kan wel zeggen dat het gewoon zijn werk doet, en dat is al heel wat ;)

Verder is er ook een extra setje mainblades en een staartrotortje voorzien + een dvd met instructies mbt. besturen, trimmen, demontage van een aantal zaken etc etc.. en een kort maar bondige "papieren" instructiehandleiding.

Dit is mijn eerste rc helikopter die niet ultra micro is. Ik ben gestart met de Blade mcx2, daarna de blade msr en nu oefen ik collective pitch met de Blade Mcpx. Tevens is dit mijn eerste echte schaalmodel van een helikopter. Hij is fixed pitch maar dat is prima. Ik oefen nog volop collective pitch en dus zou ik het toch niet riskeren om een cp schaalheli te gaan halen, schaalmodellen wil je toch niet te crashen hebben door een foutje "al lerende"?

Dit was mijn eerste review ooit en dan nog van een toestel dat al 2 jaar op de markt is, en door revell niet meer ingevoerd wordt (ik heb 1 van de laatste exemplaren gekocht) maar ik hoop dat geïnteresseerden er iets aan gehad hebben.

Tips met betrekking tot de koeling van de brushed motoren (koelvinnen eventueel?) of informatie omtrent aftermarket lipo's die zouden passen (50x30x15, eventueel iets langer maar niet veel dikker of breder) zouden erg welkom zijn.

mvg
Robby

Laatst bewerkt:
Leuk uitgelegd en ziet er best wel stoer uit die heli. Vwb de lipo's turnigy,zippy,etc hebben ze allemaal ongeveer 10euro maar je hebt natuurlijk ook de no brandeds waar je er 4 voor 10euro hebt 20C,900 weet niet exact wat de afmetingen zijn (ik bedoel of je wat ruimte over hebt) anders kan je ook nog naar 1000ma 20c zijn iets duurder maar meer fun bijv deze 4x LAMA V3 V4 7.4v 1000mAh 20C 2S1P AKKU Lipo Battery | eBay zijn geloof ik alleen een halve cm langer.(alleen denk ik ander connectortje erop zetten

Succes,
DD

connector is dezelfde, een jst :) bedankt voor deze e-baylink. afmetingen zijn inderdaad mooi al moet ik wel zeggen dat ik niet zo veel vertrouwen heb in deze unbranded zaakjes en vooral niet als het op batterijen aankomt

connector is dezelfde, een jst :) bedankt voor deze e-baylink. afmetingen zijn inderdaad mooi al moet ik wel zeggen dat ik niet zo veel vertrouwen heb in deze unbranded zaakjes en vooral niet als het op batterijen aankomt
Maar de heli is toch ook unbranded !?
zou ik het ook wel aan durven om lipo´s te proberen , 2cents tho....

Groet, Ray...

Back