Revell's Calypso 1:125 RC

In mijn jeugd had ik dit schip ooit eens gebouwd en in een (amateuristisch) diorama verwerkt.

Tijdens diverse verhuizingen sneuvelde er steeds meer waarop ik het ooit eens weggegooid heb
En daar heb ik altijd spijt van gehad, want het model was niet meer verkrijgbaar.

Maar wat ben ik blij met die modelbouwers die de ene kit na de andere aanschaffen en ze vervolgens niet bouwen.
Want na een oproepje in een modelbouwgroep op Facebook volgde al rap een aanbod voor een alleszins redelijke prijs.

IMG_20230728_125648094.jpg
Precies zoals ik me de kit herinnerde.
En dat kan kloppen, want hij is in 1979 uitgegeven, zo staat in kleine lettertjes op de vergeelde handleiding te lezen.

IMG_20230728_125623933.jpg

Een handleiding die ook als voedsel voor zilvervisjes gediend heeft, zo te zien.
Maar dat geeft niet.
Op internet heb ik al een prima versie gevonden.

Uiteraard gaat ook deze boot weer met RC uitgerust worden.

Druk aan verf, maar in de jaren '70 was men duidelijk nog niet zo goed in plastic gieten (persen?) als tegenwoordig.

IMG_20230801_131903277.jpg
IMG_20230801_131944719.jpg
IMG_20230801_131959393_HDR.jpg
IMG_20230801_132122202_HDR.jpg

Bijna alle onderdelen, en helaas vooral de fragiele, hebben zo'n (hoe moet je die eigenlijk noemen?). "gietflapje".

Nu zijn die redelijk gemakkelijk te verwijderen maar er is al een vlaggenmastje gebroken omdat het zwakker bleek dan het flapje.

Nou ja.
Daar verzinnen we ook wel weer wat op.

Omdat de levering van rc wat op zich laat wachten maar zo zoetjes aan met de bouw begonnen.

IMG_20230805_123325103_HDR.jpg
De accomodatie op het voordek geplaatst.
Pasvorm: nul.
Gelukkig bestaat er plamuur...

IMG_20230806_113640632.jpg

Vlotcontainers plaatsen?
Oké.
Maar dan wel mét vanglijn.
Met dank aan mijn laatste haar op mijn hoofd.

IMG_20230806_121046980.jpg

IMG_20230806_121209144.jpg

Niemand zal het in de toekomst zien zitten, maar ik weet dat het er zit.

IMG_20230807_124251002_HDR.jpg
Patrijspoortjes uitgeboord.

IMG_20230807_124303797.jpg

Waarna de zware taak volgde om gebak te kopen.
Ik had het plastic nodig dat in een gebaksdoos zit om aan de binnenkant van de patrijspoortjes te plakken.
Deze vervolgens zwart geschilderd.

De raampjes uitscheuren durf ik niet aan.
Één uitschietertje en je vern*ukt het hele aanzien.
De uitschietertjes hier zijn met verf nog te corrigeren.

IMG_20230807_150640573_HDR.jpg
En dan komt dat enge moment....
Om het RC gedeelte allemaal in de toekomst toegankelijk te houden moet het dek doormidden zodat het met opbouw en al, zo nodig, eraf kan.
In zijn geheel eraf halen is wellicht ook een optie, maar de ervaring leert dat het verband dan op den duur uit de romp gaat.
Helaas niet zo mooi recht gelukt als de bedoeling was...

v0zsTOh.jpg

Hatseflats.
Het belangrijkste voor de vakantie is ingepakt.
Tja, er moet wel wat te doen zijn tijdens regenachtige dagen.
En tijdens mooie dagen gaan we een stukkie zeilen.

Toch wel een paar verregende dagen gehad.

KgjdIuw.jpg

Het thuis nog gefrabiekte schroefasje met schroef (Diameter 10 mm) en het roer meegenomen.

EUGlQYW.jpg

Zodat die in de aangebrachte schroefaskoker aangebracht kunnen worden.

Wo18AW9.jpg

De scheg moest wel flink aangepast worden.
De Calypso is een dubbelschroever, en ik maak er gewoon een enkelschroever van.
En in de originele scheg was daar geen ruimte voor.
Lang leve polyesterplamuur...

fN6Hxhk.jpg

Maar hij zit er in.

DSSYuAU.jpg

Vooral bezig geweest met de accomodatie.
Vooral de lelijke "snee"in het dek moest ik iets mee.
Gelukkig zitten er allerlei accessoires in de kit, waaronder duikbootje.
Die zijn eigenlijk vrijvarend, maar bij mij komt er eentje op het dek met een 'umbilical'.
Die umbilical ligt opgeslagen aan dek.
De duikboot en de umbilical liggen half over de 'snee', zodat deze niet meer opvalt.

In de kit zit een hele grote communicatie-antenne voor op het bovendek.
c7AW6C6.jpg

Die staat er sinds de lancering van Inmarsat niet meer op, dus ik heb ook een (redelijk gelukte) satellietdome gefabriekt.

mZY5hL5.jpg

Het blijkt dat de kranen boven de bijboten van een blok-en-takel voorzien zijn.
In het kader van "blijf jezelf uitdagen" heb ik de blokken in de kranen ook van bruine verf voorzien.

OLi0xLt.jpg

De motortjes van de bijboten de zwart-rode streep van de jaren '70 Johnson buitenboordmotoren voorzien.
Op deze macrofoto lijkt het alsof het tijdens windkracht 10 op de Noordzee is aangebracht, maar met het blote oog een alleszins acceptabel resultaat.

terowpD.jpg

Het schavotje voorzien van apparatuur zoals het standaardkompas.

Hytzf4k.jpg

De antennes heb ik aan de voet voorzien van een stukje veer van het veertje dat onder het vuursteentje van een aansteker zit.
Tijdens het handelen van de accomodatiesectie ben ik menigmaal ertegenaan gestoten waarbij ze gelukkig net niet braken, maar wel los schoten.
Een beste lik witte verf maskeert het veertje dan weer.

Het wachten is nu op een ouderwetse brushed motor vaarregelaar.
Zodra die binnen is kan de RC aangebracht worden.

• Like
Reactions: ozy
Of het plastic was verouderd na zoveel decennia, of ik was weer eens een hork, maar het geval wilde dat tijdens het verven het armpje van één van de duikers afbrak.

aqUuNF0.jpg

Enter Bob Ross modus: happy accident.
Dit biedt weer een kans.

qLFVG5B.jpg

Er zit namelijk ook een haai in de kit.
Twee zelfs.
Maar voor mijn happy accident heb ik er maar eentje nodig.

5AOMV9P.jpg

Die ik eerst even, met behulp van foto's van het www, een beetje haaierig gemaakt heb.
Want zoals het was dienen we het begrip "witte haai" wel heel letterlijk te nemen.
Overigens geloof ik dat het een tijgerhaai geworden is, gezien de grijze strepen, maar soit; kunstenaarsvrijheid.

Want wat heeft dat onverlaat van een beest gedaan?
De arm afgebeten!

f2ErNco.jpg

Na het zwemplateau met 0,5 mm draad aan het achterschip geplaatst te hebben, de onfortuinlijke drommel erop geplaatst.

f2ErNco.jpg

Zijn geschrokken maat probeert hem zoveel als mogelijk bij te staan.

R9VzNfQ.jpg

Dat de haai het niet overleefd heeft behoeft geen nadere uitleg, toch?

AX2dndb.jpg

De RC erin gefrommeld.

Hoeveel mazzel kun je hebben?
Bij een model als dit bepaal je niet zelf waar iets geplaatst kan worden, dat bepaalt het model.
Motortje in het midden, en dan maar passen en meten.
Batterij voorin, nee snoer te kort, ontvanger achterin, servo een plaats zien te geven, voorin achterin etc, etc.
Uiteindelijk werd het dit

zavsiNF.jpg

Alles past erin, de "hoofdbestanddelen"zijn (een soort van) bereikbaar en bij de drijftest bleek hij én recht én gelijklastig te liggen.

Tóp!

iek grote blai.

Moet nog wel even met de aan/uit schakelaar bezig, want die komt tegen de servohevel op het roer aan.
Maar dat komt ook wel goed.
Even stukje wegslijpen of zo.

En weer een projectje afgerond.

GGX6qSx.jpg

Ik had op foto's gezien dat de Calypso veel langere antennes op de voormast heeft staan.
Dus toen vond ik dat deze die ook moest krijgen.

hEDDODC.jpg

De tot antennevoet gepromoveerde originele antennes bleken 1mm dik te zijn.
Nou daar moet toch een RVS stangetje van 0,4 mm op te krijgen zijn, toch?

qfmwoqK.jpg

Dus een druppeltje secondelijm aan het stangetje, niet, NIET!, trillen en op de voet zien te prutsen.
Dat lukte best wel goed.
Alleen, ik weet niet wie de naam "secondelijm" heeft bedacht.
Als je een stangetje op een voetje probeert te lijmen merk je pas hoe lang een seconde duurt: een minuut of 2-3.
Minuutlijm is een betere benaming...

pfTge7W.jpg

Beetje subtiele 'weathering' aangebracht bij het anker.
Ik heb bijna geen enkele foto van de Calypso gezien die geen roeststreep toonde onder de ankerkluis, dus dat moest hier ook komen.

Faller bleek op de N schaal UPS koerier poppetjes te hebben.
Ietsje kleiner dan 1:124 van het schip, dus.
En in bruine uniformen.

6iK34Yv.jpg

Met een beetje verf staat Jacques Yves op de brugvleugel een medisch noodgeval aan te sturen.

rk3y6tI.jpg

n0M1D14.jpg

Op het duikplatform zitten nog steeds de ongelukkige duikers te bekomen van hun haaienavontuur.
Dat er enige EHBO nodig is zal geen verbazing wekken.

9iIXWXH.jpg

Wellicht dat hij met de heli naar de wal gevlogen moet worden.

bApwX2b.jpg

Zoon Philippe Cousteau (in het bezit van een vliegbrevet voor propellervliegtuigen en helikopters) is al onderweg om de situatie in te schatten en eventueel de heli op te starten.

vv4jAZ2.jpg

Terwijl Jean-Michel het anker klaargemaakt heeft om te kunnen laten vallen.
Iedereen is druk met het noodgeval, dus het schip varen kon wel eens een uitdaging worden.
Bovendien moet er uiteraard afgewacht worden wat er met de duikers gaat gebeuren.
Van enig onderzoek uitvoeren is voorlopig geen sprake.
Ja, in het ziekenhuis....

Ik vind het leuk om in mijn modellen een klein verhaaltje te stoppen.
(Zie ook mijn diorama's)
Dus dat heb ik bij deze ook gedaan.

En dan volgt nu het Grote Zwarte Gat.
Niets meer te bouwen.

Niets meer?
Nou, er broeit wel iets.
Stay tuned.

Laatst bewerkt:
Lekker bezig. Mooi geworden! Leuk dat je haar RC hebt gemaakt. Hoe vaart het? Video misschien?

En wat wordt je volgende project? Wat broeit er?

Video volgt ergens na 10 sept als ik weer een vaardag op de club heb gehad .

Volgende project weet ik nog niet.
Alleen wat losse flodders in mijn hoofd.
Ik heb ook nog wat upgrade-projecten liggen van modellen die ik al heb.

Laatst bewerkt:
Nog net gelukt voor je verjaardag Menno. Gefeliciteerd met het resultaat en voor morgen ook alvast! Gr. Klaas.

Als je een stangetje op een voetje probeert te lijmen merk je pas hoe lang een seconde duurt: een minuut of 2-3.
Minuutlijm is een betere benaming...
doe maar eens een heel klein beetje bakpoeder (baking soda) aan antenne en op de plek waar hij moet komen, met de ene hand de antenne plaatsen en op zijn plek houden, met de andere hand met een speld een druppie secondelijm aanbrengen (druppel secondelijm op een boterhamzakje blijft vrij lang vloeibaar). dan knalt de rook er vanaf en is het in 1 a 2 seconden steenhard.
Op die manier kun je heel sterke verbindingen maken, kleine putjes opvullen met een knetterharde vulmassa, etc etc.

PS: als ik naar het formaat van dit scheepje kijk, doe je je naam eer aan: BootJEbouwer... :p

Dat klinkt als een goede tip die ik bij mijn volgende project, de QE2, vast wel ga toepassen.

Overigens is dit nog één van de grotere van mijn collectie hoor.
Als we een vaardag met de club hebben neem ik doorgaans 4 boten mee.
Die passen samen op een ex kiwi-traytje.:koud:

Laatst bewerkt:
Ondertussen besef ik dat ik geluk heb dat de Calypso weer thuis kwam.
De schroefaskoppeling schiet er steeds af.

Uitgaand asje van het motortje is zo'n 1,5 mm dik en zo'n 3 mm lang.
Ik krijg hem ook niet goed uitgelijnd.
Hierdoor loopt het rubber koppelstukje er aldoor af.
IMG_20230910_144918580.jpg

Krimpkousje loopt eraf.
Secondelijm houdt niet.
Plat vlakje erop slijpen gaat niet.
(Asje is te kort om er grip op te hebben om te voorkomen dat hij meedraait tijdens het slijpen.)
Te weinig ruimte voor een kruiskoppeling.
Het stalen stukje van een kroonsteentje zorgt ervoor dat de boot bijkans uitelkaar rammelt.
De schroefjes zitten aan de zijkant ervan en zorgt voor onbalans.

Eigenlijk weet ik maar één afdoende oplossing: ander motortje.
Met langere as.

In deze opstelling ga je niks meer bereiken, want de as is te kort.
Maar als je het motorspant wat wijzigt zodat je bij de as kunt, probeer dan het volgende:
Neem een dun stukje ijzerdraad (bijvoorbeeld een opengebogen paperclip), sla dat één slag om de slang aan de kant van de motor, en twist dan de uiteinden in elkaar.
Met een smal punttangetje pak je het getwistte stuk, en "draait het op" totdat je het ijzerdraad strak om de koppeling hebt.

Dit opdraaien is even een truukje, je moet al trekkend draaien, zodanig dat beide uiteindjes in gelijke spiralen om elkaar heen wikkelen. Doe je dat niet, dan blijft één draad recht terwijl de andere er omheen draait. Niet alleen krijg je dan geen spanning, maar de boel knapt ook. Dit moet je echt even een paar keer oefenen voor je de slag te pakken hebt.
Doe je het goed, dan kun je ongeloofelijk veel spanning in die lus brengen, meer dan genoeg om dat slangetje op zijn plek te houden.

Is dat allemaal gelukt, dan knip je het spiraalgewikkelde stukje zo kort mogelijk af (ongeveer twee slagen laten staan.

Maar ga eens langs een fietsenmaker: Vroeger gebruikte ik hiervoor gewoon ventielslang en dat bleef altijd érg goed van zichzelf zitten, ook op 1,5 mm asjes.

Overigens is dit nog één van de grotere van mijn collectie hoor.
Als we een vaardag met de club hebben neem ik doorgaans 4 boten mee.
Bij "De Golf" in Oosterwolde zit ook iemand die van die vreselijk kleine bootjes bouwt. Erg leuk om te zien, maar ik ben altijd een beetje bang dat ik per ongeluk met die lompe stoomsloep van mij vol over een van die kleine priegeltjes heen dender... :D

Dat klinkt als een goede tip die ik bij mijn volgende project, de QE2, vast wel ga toepassen.
Ook die truuk, is iets waar je eerst even een paar keer mee moet oefenen, om te kijken hoe dat spul zich gedraagt.

Plat vlakje erop slijpen gaat niet.
(Asje is te kort om er grip op te hebben om te voorkomen dat hij meedraait tijdens het slijpen.)
Beide polen van de motor op de + van een accu aansluiten, dan remt hij, mogelijks voldoende om er en plat vlakje aan te slijpen.
pasten we 35 jaar geleden al toe om Nicad cellen aan elkaar te zetten zodat we het gewicht van de krimpkous uitspaarden.
hoeft trouwens geen baking soda te zijn, als het maar een granulaat met zeer fijne korrel is.

Back