Revell's Calypso 1:125 RC

Bij "De Golf" in Oosterwolde zit ook iemand die van die vreselijk kleine bootjes bouwt. Erg leuk om te zien, maar ik ben altijd een beetje bang dat ik per ongeluk met die lompe stoomsloep van mij vol over een van die kleine priegeltjes heen dender... :D

Smit Nederland 1:200
Ik vaar als anderen even pauzeren.

Beide polen van de motor op de + van een accu aansluiten, dan remt hij, mogelijks voldoende om er en plat vlakje aan te slijpen.
Aehm... Je kunt hem ook op de deurkruk aansluiten, of je sleutelbos...

Het enige wat dat (de motor met beide aansluitingen aan de plus van een accu leggen) doet is de motor kortsluiten, en dat remt inderdaad, maar UITSLUITEND als het ding draait. Ofwel, zolang hij NIET draait is er geen enkel remmend danwel blokkerend effect.
DUS kun je dat niet gebruiken om een vlak kantje te slijpen.

hoeft trouwens geen baking soda te zijn, als het maar een granulaat met zeer fijne korrel is.
Moet absolúút WEL baking soda zijn. Baking Soda gaat een tamelijk heftige chemische reactie aan met de cyanoacrylaatlijm en vormt een keiharde massa, die véél harder en sterker is dan de uitgehardde secondenlijm ooit zal worden. De Baking soda werkt ongeveer net zo als een activatorspray.
Secondenlijm met een willekeurig granulaat levert alleen maar "aan elkaar geplakte korrels" op, lang zo sterk niet. De functie van het granulaat is dan alleen de nog vloeibare acrylaat op zijn plek houden, maar het draagt niet bij aan de sterkte.

Probeer het maar, als je het niet gelooft.

Dank voor de extra uitleg.
Ik ga het vast en zeker eens toepassen.
Maar dat van die twee pluspolen op de motor laat ik toch maar even aan me voorbij gaan.
Als die iele bootjes van mij ook maar een beetje warmte voelen zijn ze gelijk een klompje plastic.
En dit riekt in mijn kwa electro ongeoefende neus toch naar kortsluiting en dus warmte.

En ik vind kortsluiting eng.

Menno, Op welke spanning vaart je Calypso en hoe groot mag het motortje zijn? Kan ik morgen eens bij de onbegrepen stukken in de motordoos kijken. Al eens een paar madenschroefjes in het kroonsteentje geprobeerd? Gr. Klaas.

Hij vaart op een 2S .
Hoeveel volt is dat?
7 of zo?

De onbalans zit hem niet alleen in de schroefjes, Klaas.
Het gedeelte waar je ze inschroeft is ook hoger dan de rest.
De bovenste helft is dus hoger en dikker dan de onderste helft.
Ik dacht ook al aan van die inbusboutjes, maar dat maakt niet veel uit denk ik.

Laatst bewerkt:
Maar dat van die twee pluspolen op de motor laat ik toch maar even aan me voorbij gaan.
Als je beide polen van de motor op de + van de accu zet, gebeurt er HELEMAAL NIETS... want er is geen gesloten stroomkring an sich. Echter: de beide aansluitingen van dat motortje zijn dan wel met elkaar doorverbonden, en dat creëert een zeer sterk remmend effect op een electromotor, ALS HIJ DRAAIT. De "rem" van electro-auto's werkt exact op die manier.

Je kunt dat dus gewoon veilig doen, maar het is ongeschikt om een vlak kantje aan de as te slijpen, want zolang die motor stilstaat (en hij staat stil als je een vlak kantje wilt slijpen, anders zou het geen vlak kantje worden :D) gebeurt er dus NIETS, dus ook geen remmend effect.

20230918_155004.jpg
Menno, Hierbij een plaatje van een aantal motoren. 2x 5 Volt uit een CD-speler. 1x 4 Volt Bühler en 2x 24 Volt. Ondergrond is 5 mm ruitjespapier. Alle motoren hebben een 2 mm as. 5-7 mm lang. Hoor wel als er belanstelling voor is. Stukje rubber koppeling is er ook wel. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Lach er maar om Bert! Inmiddels aangepast. Ter aanvulling, de CD-motoren zijn met M2-boutjes te bevestigen. Ook die zijn nog op voorraad. Gr. Klaas.

Wat is de dikte van je motoras en van je schroefas? Dan kijk ik even of ik nog iets voor je heb liggen.
Het asje van de motor zal iets over een millimeter zijn.
Die van de schroefas is 2 mm.
Ik had er een kruiskoppelingetje bij van in totaal 2,5 cm lengte, maar die kan ik al niet kwijt.

Althans, het kán wel, maar dan moet alles verder naar voren geplaatst worden.
Dan krijgt het bootje koplast en moet er achter lood bij als ballast.
En hier komt hij weer van over zijn waterlijn te liggen.

Het asje van de motor zal iets over een millimeter zijn.
Die van de schroefas is 2 mm.
Ik heb je een linkje gestuurd van 1 mm binnendiameter siliconenslang. Volgens mij MOET die het kunnen doen... Motor-asjes van 1 mm zijn behoorlijk zeldzaam.

Dank je wel.
Ik had het gezien.
Is wellicht een oplossing.

Die afmeting is ook een gok, hoor.
Hij is in elk geval dunner dan de schroefas .
Ik kan er echter niet met een schuifmaat meer bij .
Dus die mm is een educated guess.
Kan ook best 1,5 of meer zijn.

Back