[Review] Elprog Pulsar 2 lader met inflex! Super lader...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 18 apr 2005.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    DIT VERSLAG IS NIET GESCHREVEN OMDAT IK GESPONSORD BEN OID. OOK HEB IK GEEN KORTING ONTVANG OF IETS ANDERS. Het is maar even dat je het weet ;)

    Iedereen die electro vliegt weet dat een goede lader erg belangrijk is. Vooral als je veel vliegt en met grote vermogen vliegt moet je de cellen ook goed laden. Er zijn aardig wat laders op de markt maar welke is nu goed? Ik was opzoek naar een nieuwe lader en kwam uit bij de pulsar 2.

    [​IMG]

    Waarom deze? De prijs is goed en de functie zijn uitgebreid. Hier een kort overzicht van de belangrijkste kenmerken:
    - 1 – 30 cellen Ni-Cd / Ni-Mh
    - 1 – 12 cellen Li-Ion / Li-Pol / Li-Ta
    - 1 – 18 cellen Loodcellen
    - 1 – 26 cellen RAM
    - Inflex, reflex, fast en deltapeak laad methodes
    - 0,2 – 9,99A laad stroom
    - 250W laad vermogen
    - 35W ontladen via dissipatie
    - 250W ontladen via terug laden
    - 2 x 16 tekens scherm
    - Temperatuur sensor standaard bijgeleverd
    - PC aansluiting incl. software en kabel

    Wat is er nu zo bijzonder aan deze lader? Dat is de inflex laad methode. Inflex detecteerde de opgaande flank van de delta peak. Een NiCd accu is 100% vol op het vlakke stuk van de delta peak. Als de lader hierna meteen afslaat is de accu precies goed geladen. Een NiMh accu is al 100% opgeladen op de opgaande flank. Na het vlakke stuk is deze dus veel te ver opgeladen. Hierdoor wordt de accu erg warm op het einde van de lading. Dit is op een laadstroom van 1C niet zo erg maar op 2C slijt de accu hier al erg snel door. Nog sneller laden sloopt de accu’s enorm. Om een NiMh accu dus veilig te laden zet je normaal de delta peak detectie zo laag mogelijk en laad je met 1,5C max. Om NiMh veilig en snel te kunnen laden is er nu inflex. Doordat je de accu niet of nauwelijks overlaad slijt de accu veeeel minder. Hierdoor kan je 2C probleemloos laden en krijg je veel koudere accu’s na het laden. Zelfs 3C laden wordt zo mogelijk maar dan gaat de accu nog steeds achteruit maar minder dan normaal met 2C.

    [​IMG]

    Hier een voorbeeld van een laad grafiek van een 8 cellen 1950 FAUP NiMh accu pack op 4A. Aan het eind is duidelijk te zien dat de temperatuur enorm stijgt (rode lijn). De piek in de blauwe lijn is het inflex punt wat gedetecteerd wordt. Het inflex punt wordt gemeten op de neergaande flank van de gele / witte lijn. Dit is de spannings stijging / daling per minuut. Op dit punt is de NiMh 100% vol. Als op dat punt de capaciteit gemeten wordt is dit ook +/- 101% van de ontladen capaciteit. Dit geeft aan dat er haast niet wordt overladen. De afslag vindt pas later plaats waardoor de accu veel heter wordt. De volgende grafiek laat het laden zien met inflex afslag.

    [​IMG]

    Dit is dus niet een geknipte grafiek maar echt een volledige automatische afslag! Hier is duidelijk te zien dat de accu aan het eind niet opeens veel warmer wordt. De accu is ook merkbaar minder warm meteen na het laden. Als de accu zonder inflex wordt geladen warmt deze nog aardig door. 1 minuut nadat het laden gestopt is, is deze zelfs nog heter geworden. De accu geladen met inflex is dan een heel stuk kouder. Dit is vooral belangrijk als de accu meteen gebruikt wordt na het laden. De accu komt dan ook koeler uit het toestel en is dus snelle geschikt om weer geladen te worden. De levensduur wordt zo erg verlengd waardoor de lader zichzelf terug betaald ;)

    Ook lipo’s laad deze lader natuurlijk ;) Lipo’s worden door elke lader gelijk geladen. Hier een laad grafiek van 3s1p KOKAM 2000HD cellen

    [​IMG]

    Ontladen doet de lader ook goed. Door het type accu in te stellen wordt de afslag bepaald. Als de spanning te laag is regelt de lader de stroom steeds terug totdat deze beneden 1/10 van de start stroom is gekomen. Dan stopt het ontladen. Tijdens het ontladen wordt de energie afgevoerd via een ventilator die begint te draaien als de temperatuur in de lader ene bepaald punt berijkt. De lader wordt lekker warm maar alleen aan de achterkant. Hier zitten de fet’s tegen aan geschroeft en het koel lichaam. Hier nog een ontlaad grafiek van 3s1p KOKAM 2000 HD.

    [​IMG]

    Nog 1 leuk punt aan deze lader is de test functie. Hiermee kan op 3 cijfers achter de komma de spanning gemeten worden en ook de weerstand van de accu. Ook kan de accu onder belasting getest worden. Na het testen wordt de weerstand (inclusief kabels) afgebeeld. Hier worden bv. 8 cellen FAUP 1950 getest. Door 1 druk op de M toets kan ook de weerstand voor 1 accu worden gezien (totaal / 8).

    [​IMG]

    Al deze mogelijkheden voor een advies prijs van 249 euro is niet duur. Op de beurs in dortmund heb ik hem gezien voor 229. Intresse in een nog lagere prijs? Stuur even een pb ;)
     
  2. Kees Groot

    Kees Groot Guest

    Jeetje, Das een mooitje :yes:
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    en klein en licht ;) Als hij morgen avond naast die van mijn vader ligt (orbit pro) maak ik nog een foto.

    Ik heb al een 2e besteld ;)
     
  4. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Heeft die een ingebouwde voeding? Dat is mij nog niet duidelijk uit je verslag. Anders vind ik hem nog best prijzig.
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nee, geen voeding.

    210 te duur? (daarvoor kan ik je een adres leveren) Welke lader kan dan 250W laden voor die prijs? Een orbit pro kost 270, een schulze met dat vermogen nog meer. Een powercube van 300W kost 310 euro (beurs prijs). Ik vindt hem juist goedkoop. Hij is ook erg compleet met pc software op cd erbij en kabels incl. temperatuur sensor. Ben erg benieuwd wat jij er dan zo duur aan vindt....
     
  6. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    249... 229... 210... Ja als je zo snel met de prijzen gaat zakken ;)

    Als ik mijn lipo's met 8 Ampère wil laden (heb toch geen hoog vermogen NiMh's) koop ik er wel een Astro lader van 129$ bij. Die laad ook met 8 Ampère. PC software enzo boeit mij echt helemaal niet. Maar voorlopig gaat de 5.5 A van m'n schulze 330 nog snel zat.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nog wel ;) Maar als je 24 cellen GP 3300 moet laden wordt het wel anders. 32Volt en 7A is toch een aardig vermogen. En alleen lipo's heb je ook niets aan tenzij je ontvangers accu's en zender accu ook lipo's zijn ;) Dan maakt de prijs van een lader ook minder uit.

    En 249 is de advies prijs, 229 heb ik in dortmund gezien. 210 is een vriendenprijs van iemand die ik ken ;) Winkels moeten altijd meer verdienen.....
     
  8. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
  9. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
  10. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Val,

    Fast mode is niks anders dan het inkorten van het gewone Lipo-laadproces tot alleen de Constant Current deel. Kijk maar eens naar de twee eerste 'laden' plaatjes op http://www.yesyes.rc1.at/pulsar2/Thumbs2.htm.
    Je leverd dan zo'n min. 10% capaciteit in tov het volledige laadproces.
    Verder zie ik dit niet als een nuttig feature, als je toch haast hebt kun je zelf ook wel de pack van de lader trekken op het moment dat de stroom begint af te nemen. Is je kanaal toch bezet oid dan blijft de lader gewoon doorladen tot de normale capaciteit.

    Rick
     
  11. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Herman,

    Ik heb een vragen oa over de instellingen, moet je een bp. waarde inbrengen voor de afslag bij het inflex-laden [grafiek 2] ik zie daar een waarde "-156 mV/min" [rechts boven in de window] heb jij die zelf in moeten stellen, of is dit een standaard setting, of is het een meetwaarde achteraf?? En waar kan ik afgelezen wat de uiteindelijke eindtemperatuur [in graden] van de accu is bij afslag?? Misschien begrijp of zie ik het verkeerd in de grafiek, maar de algehele temperatuur in grafiek 2 is een stuk hoger dan in grafiek 1, met uitzondering van de abrupte stijging na het mogelijke inflex-punt!! Wat kan hier de oorzaak van zijn [plaats van de censor??], of is het een vertekening op mijn monitor?? Er staat ook een temperatuur waarde in de window, waar is deze van?? Is het mogelijk om een grafiek te plaatsen met het laden van de NiHm met 1C, met deltapeak -5 mV/min zoals in grafiek 1, zodat we het kunnen vergelijken, tbv de discussie in het topic "deltapeak mythbusters", bvd. Ik wens je nog veel enthousiaste uurtjes met je nieuwe lader, ondanks de negatieve kritiek van iemand die weer als een echte "oer-Hollander" over de prijs moet zeuren!!

    m.vr.gr. Per.
     
  12. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Rick : Het is eigenlijk ook geen snellaadmethode

    Wat ik er interessant aan vindt, is dat het een manier van laden is, die vaak geadviseerd wordt (Constant Current / constant Voltage) door batterijfabrikanten.

    Wellicht komt dit de levensduur van de Lithium cellen ten goede, wat een beetje de opzet is van deze lader voor mij.

    Groeten
     
  13. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    @Val, al de huidige Lipoladers werken volgens de CC/CV manier, behalve dan de Astro die pulst het laatste stuk.

    Rick
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Nee, het inflex punt kan je niet zelf instellen, dit bepaald de lader zelf. Het is niet een bepaalde stijging, het is de overgang van sneller stijgen naar minder, wanneer de grafiek weer vlakker begint te worden.

    Het normale lipo laad process gaat tot 12.5 volt of 12.45 volt en dan gaat de laadstroom al naar beneden. Met fast gaat hij pas bij 12.6 naar beneden en duurt het constante spannings deel dus korter. Bij slechtere accu's zal dit minder helpen dan bij goede nieuwe accu's
     
  15. Kees Groot

    Kees Groot Guest

    Zoek,zoek,zoek :?:

    Zoekerde zoek zoek

    Niet te vinden in nederland (door mij dus)

    Waar haal jij ze vandaan?
     
  16. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    In relatie tot alle andere lipo laders is het dus juister om de "fast" modus van deze lader als normaal te beschouwen en de normale modus van deze lader als "slow" te bestempelen....
     
  17. Arnout Janssen

    Arnout Janssen PH-SAM

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Venlo
    Dortmund: beursaanbieding Wiggerich Modellbau Euro 209,-
     
  18. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Lekkere "vrienden" heb jij Herman :p
     
  19. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    Op de beurs is alles goedkoper ,maar nu staat deze lader niet eens op hun website. anyway als je ergens een goede aanbieding ziet,weet het te schrijven. :wink:
     
  20. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ok, even oude draadjes uit de sloot halen. :wink:

    Tadango, nog steeds tevreden over deze lader? Ik ben op zoek naar een tweede krachtigere lader en de specs van deze bevallen me wel.

    Weet men nog goede addressen voor deze lader? Ik zag hem al op lipoly.de en eheli.at staan. Zijn dat een beetje goede en snel leverende winkels?

    Paul
     

Deel Deze Pagina