Review: Hobbyking Quattro 4x6

Beste Modelbouwers,

Ik heb zojuist een zeer mooie lader van de kerstman mogen ontvangen,
en wilde er graag mijn mening over delen daar er toch veel mensen hun neus ophalen naar "chinese rommel". ;)

Hier is hij dan, de Hobbyking Quattro 4x6

lader-001.jpg

Allicht geen 200 watt per kanaal, maar 55 watt is voor de gemiddelde vogelaar toch ruim voldoende.
De lader beschikt over 4 separate laad poorten die allen voorzien zijn van 6s balanceer brug en temperatuur sensor.
Alle poorten hebben een eigen bereik van 0.1 tot 5A waar 55 watt de limiterende factor is.
Bij een 3 cellen pakket zul je dus net 5A halen, en bij 6 cellen haal je 2.5A.

lader-002.jpg

Na het geheel uitgepakt en aangesloten te hebben, eens even het scala aan menu opties doorgebladerd.
Keuze te over, want laden kan je met Pb, NiCD, NiMH, en de gehele Li-familie,
en daarbij kun je bij ieder type ook kiezen tussen laden, snel laden, balancer laden, ontladen, en zelfs opslag laden.
Ook zijn de displays prettig blauw/wit verlicht waardoor een donker knutsel hok geen probleem zal zijn.
Nog een fijn punt is dat de lader bij het starten eerst laat zien wat de lader zal doen,
wachtend op confirmatie zodat vergissingen niet snel gemaakt zullen worden.

De knoppen voelen stevig aan met een duidelijk voelbare klik,
en het alarm is twee tonig en goed hoorbaar.
Ook staat het geheel op stevige geschroefde rubbere poten,
en heeft het 2 kleine muisstille ventilators waardoor het hitte probleem bij het ontladen is verholpen.

Bijgeleverd zijn een set banaanstekker laad kabels voor JST plugs, een ontvangeraccu plug,
een tamiya plug, een paar krokodillen bekjes voor bijvoorbeeld lood accus,
en zelfs een met blanke voorgetinde draadeindjes voor een plug naar keuze.
Ook twee stuks balanceer harnasjes zijn meegeleverd,
waar je 2 tot 6 cell lipos in kunt prikken mits je toevallig een passende stekker gebruikt.
Verder ook nog 2 grote bek klemmen om je lader op een (grote!!) accu aan te sluiten.

Enkele min puntje is dat er geen handleiding te bekennen is,
maar gelukkig spreken de menu's voor zichzelf.

Al met al voor 100 euro een keurig nette multi lader waar ik nog wel even plezier van zal hebben.
Hobbyking verkoopt ze met gratis verzending voor 149,95 dollar per stuk,
en zelfs nog goedkoper als je daar al een gold of platinum klant bent.

Van mij krijgt deze lader een dikke tien voor prijs/kwaliteit! :thumbsup:

Meer informatie: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Quattro 4x6S Multi Charger $149.95

Laatst bewerkt:
Je zult niet teleurgesteld zijn. ;)

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat je er programmas mee kunt opslaan en laden.
Heb je bijvoorbeeld 6 kleine 2s 400mAh lipotjes, kun je daar een programma voor opslaan.
Schrijf op alle accutjes een nummer en sla het programma op onder datzelfde nummer, klaar is kees.
Scheeld weer een hoop gepiep (letterlijk).

Zijn gewoon 4x de accucell 6. Dus de manual daarvan, is het zelfde, net als van de bantam,gta-6, etc, etc.

Maar echt een test/review vindt ik het niet.
Meer een preview.

Belangrijke zaken als accuraatheid van de balancers,al dan niet onderling, hoor ik je niet over... Lawaai van de fan,warmte ontwikkeling van de behuizing, een flinke test, van alle 4 de uitgangen op bijna max vermogen, etc etc... ook niet.

Maak de foto's aub 640x480 voor je ze op het forum plaatst..

Maar zoals Emil al zegt.. kom eens aan met diepere informatie ;)

Daarnaast is 150 dollar niet echt heel veel maar voor dat geld heb je ook een iCharger, dus waarom zou je deze kiezen t.o.v. zo'n lader?

Klopt, maar max 200 watt in totaal, wat minder is als de iChargers. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de kwaliteit van deze lader.

Daarnaast is 150 dollar niet echt heel veel maar voor dat geld heb je ook een iCharger, dus waarom zou je deze kiezen t.o.v. zo'n lader?

Als je al wat vaker bij HK gekocht hebt kost het ding nog maar 99 dollar (plus verzendkosten).

Sven, heb je nog (al) vervelende btw facturen van de douane gekregen?

Bij mij staat hij op 150 dollar...

Zelfs als ik hem in winkel wagentje doe blijft hij 150 dollar (sommige producten zijn goedkoper in je winkel wagentje.. erg raar).

Heb al vaker wat bij hc gekocht maar niet zoveel dat ik platinum status heb.

Dus bij mij is het: 150 dollar voor de quatro, 110 dollar voor de 106b+ 165 voor de 1010b+ en 170 voor de 208B.

Beetje prijs/kwaliteit verhouding maakt een review helemaal af ;) . Persoonlijk vind ik 150 dollar duur... Maar ik gebruik ook grote lipo's die ~150 - 250 watt kunnen opnemen @ 10 ampere. Maar als je kleine lipo's gebruikt met een energie inhoud van 50 watt zou zo'n lader perfect zijn omdat je dan meerdere tegelijk kan laden (inhoud van 50 watt = ~6Ah 2s, ~4Ah 3s, ~3Ah 4s enz). Alleen de nieuwe generatie lipo's schijnt het fijn te vinden om op 5c geladen te worden dus dan zit je met het indoor formaat lipo's.

Persoonlijk vind ik hem voor 150 dollar vrij duur want voor 14 dollar minder heb je 4x een accucell-6 lader. Voor 40 dollar minder heb je een 6s 250 watt 10A lader en voor 20 dollar meer heb je een 350 watt 20A lader. Dus moet je voor jezelf kijken of je die 4 kanalen echt nodig hebt.

Als ik hem in mijn winkelwagen leg kom ik uit op 99 dollar, Als platinum member.

Ook al bij de platinum club ;) scheelt toch weer 50 dollar op deze mooie lader.

btw. het is een lader welke ook onder IMAX verkocht wordt, de maker van de B6 etc..
RC-connect levert deze lader ook aan de Nederlandse winkels.

En volgens informatie van een ander forum komt hij ook nog uit met 10Ampere per uitgang.
(wat voor voeding heb je dan wel niet nodig)

Laatst bewerkt:
Zou je de uitgangen niet parallel kunnen schakelen ????
dan kun je 50/100/150/200 watt kunnen laden .
Dan word het echt een leuke lader .

@I Xyzyx I: De fotos krimpen vanzelf vanwege goede forum software,
en als je erop klikt krijg je alle details beter te zien dus ik vind het wel best zo.
Ik houd niet van rommel dus voor een tientje alles netjes opgeruimd vind ik een goede deal.

Vergelijken met andere laders met meer wattage maar slechts 1 uitgang vind ik niet handig.
Natuurlijk zullen die voordeliger zijn omdat daar maar 1x display/knoppen/processor in zit.
En als je een echt 250 watt of zelfs 350 watt lader nodig hebt,
dan ben je OF ontzettend ongeduldig, OF je vliegt met slagschepen. ;)
Dan heb je idd een andere lader behoefte dan de meeste elektro vliegers.
Voor Trex700e mensen met een accu zo groot als je hoofd is deze lader ook niet bedoeld lijkt me.
Voor het gros aan gemiddelde multiplex piloten is dit apparaat een absolute winnaar.
Ik wil graag s'morgens even snel al mijn accu's vol kunnen brullen als het een keer goed weer is.

@ Emil: Wel lezen he.. er staat wel degelijk iets over de ventilators/hitte.
Daarmee doel ik op de vorige generatie laders die geen ventilator hadden,
en daardoor soms te heet werden om aan te pakken.
Wat een beetje lucht circulatie al niet doet zie je maar weer,
want ze draaien echt muis en muis stil.

Ik heb hem inmiddels even laten brullen met 4 accu's van 3s 2200mAh op 2c.
Daarmee zit ik denk ik wel zon beetje aan de max met deze lader.
Het apparaat doet gewoon keurig zijn ding, de ventilatortjes zijn stil en er wordt niets te warm.
Alleen mijn 20A voeding is er minder blij mee want die moet dan wel flink zweten.

Hoe ik precies de accuratesse moet meten weet ik niet,
maar ik zou er maar van uit gaan dat het hetzelfde is als het gros van alle laders.
Onder de motorkap zijn ze vaak allemaal precies hetzelfde volgens mij.

Zo te zien is de techniek gelijk aan de imax B6, dat betekend dat er verborgen functies zijn om de meting beter af te stellen. Zet de lader maar eens aan met (dec) en (start) ingedrukt. Als het goed is krijg je een voltage instel scherm. Daarmee kun je bv het gemeten voltage van je lipo bijstellen in de lader. BV je meet een losse lipo op 7,34 volt.
de lader geeft aan in dat scherm 7,38 V dan stel je die waarde bij tot 7,34 en de lader is weer een beetje beter, druk wel op start om de instelling te bewaren. Als dit zo werkt moet je dat dus 4x doen.

heeft het 2 kleine muisstille ventilators
Tsja, als de kwaliteit van de mini-ventilators net zo is als bij de Accucell- en Accucell-8 dan heb je na 3 maanden een elektronische koe in huis die alleen stil is als je haar op z'n kant zet. :rolling: ;)

Zijn gewoon 4x de accucell 6. Dus de manual daarvan, is het zelfde, net als van de bantam,gta-6, etc, etc.
De luxe van 4 uitgangen, dus feitenlijk 4 losse laders..
Yep, dit is gewoon een 4-voudige Accucell-6. Exact dezelfde specs. :yes: Blijft een prachtig ladertje en zoals Sven al zegt: Als je geen elektronenbommen van 5S of meer gaat laden is het prima te doen. :mrgreen: De nauwkeurigheid van de balancer is uitstekend te noemen. De meetafwijking is verwaarloosbaar, die valt binnen 2% meetafwijking. :thumbsup:

Ik heb het ladertje ook, de Imax B6, maar bij mij is het zo dat wanneer ik laad of ontlaad de spanning van de lader verschillend is van de spanning die de multimeter aangeeft. Het verschil wordt dan vooral meer als de (ont)laadstroom hoger wordt.
En ja, ik heb gekalibreerde multimeters. En het zijn nog mooie dingetjes ook: Metrahit 29S (3 keer) :) (wel tijdelijk hoor)

Back