[REVIEW] HPI Apache SC Flux 4wd 1/8: Midden Differentieel

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door motorsports, 25 mei 2013.

  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mijn review , rij ervaringen en tips met deze auto ,

    intro
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    RTR 4WD Short Course with World Championship Heritage!


    The HPI APACHE SC FLUX is the ultimate in 1/8th scale 4WD Short Course action! With HB RACE DNA suspension system from the World Championship Winning HB D8 buggy and FLUX Brushless power to all 4 wheels, it’s ready for competition straight out of the box. Add the legendary HPI durability and you have yourself a competition ready, bash-proof 4WD machine for all day, all-terrain fun. Rounding off the package are scale replica Yokohama Geolandar off-road tyres and a detailed, pre-painted realistic short course style truck body!

    The Apache SC Flux is based on the HB D8 buggy and the HPI Vorza, which are both legends in their own right. The unique monocoque suspension arms, race-winning suspension with Big Bore shocks and super-durable shaft 4WD drivetrain all combine to make a durable and versatile chassis that can handle whatever you and the track can throw at it!

    The Q-Base ESC and Alphastar 2350Kv brushless motor can handle twin 2S LiPo battery packs to let the Apache SC really stretch its legs on any on-road or off-road surface, thanks to the scale all-terrain tyres. With dual batteries fitted into the adjustable battery box, you can pack up to 14.8 volts of power into the car to experience wild acceleration, huge rooster tails of dirt and awesome top speeds!

    When you’re ready to get a step up on the competition, the Apache SC is ready to be fitted with the full range of Hara Edition D8 option parts from Team HB to give you even more tuning options!

    Features Summary

    Pre-Assembled 1/8th scale Short Course Racing Truck
    Based on the World Champion D8 buggy
    TF-40/RF-40 2.4GHz 3-channel radio system with failsafe and drop-down steering wheel
    Powerful & waterproof steering servo
    4mm aluminium chassis with centralized weight balance
    Waterproof receiver box
    Composite chassis braces for extra driving feel
    Tough oil-filled gear differentials
    Spiral-cut diff gears for extra durability
    Unique monocoque suspension arms
    Front universal dogbones
    Silicone oil-filled Big Bore shocks with threaded bodies
    HB Inverse Steering Block Design front end
    Realistic Yokohama Geolandar off-road tires
    Scale off-road wheels
    Aluminium shock towers have multiple shock mounting positions
    Quick access to all critical maintenance points
    Dual bellcrank steering with aluminium drag link
    Cam type servo saver
    All socket head hardware
    Full set of rubber-sealed ball bearings
    Fits any optional 1/8th buggy wheel

    SPECIFICATIONS:
    Length: 620mm
    Width: 300mm
    Height: 254mm
    Wheelbase: 375mm (adjustable)
    Drivetrain: Full-Time Shaft 4WD



    2.4GHz
    The Savage 2350 is equipped with a high quality HPI 2.4GHz radio system. 2.4GHz technology provides you with the best possible vehicle operation and control, without the need of crystals, just turn on your radio and drive. Racing in large groups is possible without running into any frequency conflicts.
    TF-40 Radio Features Summary
    Digital 2.4GHz technology
    Run your HPI kit with other drivers without worrying about frequencies!
    Adjustable built-in failsafe
    3 channel
    Drop-down steering wheel design for improved comfort and racer feel
    Servo end point adjustments for steering and throttle
    Servo reversing
    Steering dual rate
    Centre trim (steering and throttle )
    Light weight (only 4 AA batteries required)
    Simple switch for legal use in France

    [​IMG]

    ALPHASTAR 2350Kv BRUSHLESS MOTOR
    The Flux Alphastar 2350Kv Brushless Motor is one-half of the Flux Brushless system that is fitted as standard equipment in the Savage Flux 2350, forming an unstoppable power force for amazing off-road power! The Flux 2350 motor is optimized for 4S LiPo power, making it one of the biggest and most powerful brushless motors available, and was selected specifically for its massive power delivery and voltage handling.

    [​IMG]

    Q-BASE BRUSHLESS ESC
    The Flux Q-Base Brushless ESC is one-half of the Flux Brushless system that is fitted as standard equipment in the Apache SC, forming an unstoppable power force for amazing off-road power!

    [​IMG]

    WATERPROOF STEERING SERVO
    This extra-strong, waterproof servo is ideal for bashers and racers looking for a super-tough and extra-durable servo for absolutely any kind of condition.

    [​IMG]

    WATERPROOF RADIO BOX
    Waterproof receiver box with built-in transponder mount and aerial mount.

    [​IMG]

    PROTECTIVE SHORT COURSE BUMPERS
    Authentic Short Course front and rear bumpers protect the truck from damage. Mud flaps included!

    [​IMG]

    YOKOHAMA GEOLANDAR TIRES on SCALE WHEELS
    Officially licensed by Yokohama and featuring the exclusive sidewall markings and tread design of their famous Geolandar tires, these are the ultimate in scale realism!

    [​IMG]

    You can also fit normal 1/8th buggy wheels on the Apache SC, and replacement wheels will also fit normal buggy tires as well with the included adapter ring!

    FRONT AND REAR SWAY BARS
    Front and rear sway bars for precise handling and adjustability.

    [​IMG]

    ADJUSTABLE 16MM BIG BORE SHOCKS
    The Big Bore shocks are MASSIVE - at 16mm across, they are among the biggest shocks you can find on any racing kit. WWith rubber boots and threaded adjustments, they are ready for any type of off-road terrain.

    [​IMG]

    HIGH EFFICIENCY SHAFT 4WD DRIVETRAIN
    The Apache SC is equipped with the World Champion drivetrain straight out of the D8 buggy - three oil-filled gear diffs with spiral-cut gears, full-time shaft 4WD drivetrain supported by rubber-sealed ball bearings, high-strength steel driveshafts and axles and much more

    bron : hpiracing.com
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Unboxing

    Mooie doos zoals we gewend zijn van HPI , echter leuk maar daar kunnen we niet mee rijden :p
    In eerste instantie zie het er mooi uit , netjes de zender en boekjes erbij , met de welbekende DVD promo van HPI .
    Wat mij gelijk opvalt zijn de stickers op verschillende punten matig zijn opgebracht

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu ik nooit zo'n fan ben van fabrieksmatige geplakte en gespoten body's, immers iedereen rijdt met dezelfde kap , gelijk wat stickers verwijderd en wat "eigen inbreng "erop geplakt

    [​IMG]

    De zender die er standaard bij zit is gewoon functioneel en doet wat hij moet doen , echter bouw ik mijn eigen ontvanger in omdat ik niet bij elke auto een andere zender wil pakken , en gelijk bij het loshalen van de radiobox en het kapje van de "invoer" dit tegen gekomen :

    [​IMG]

    Het lijkt erop dat ze niet goed de kabels hebben "geleid"door de openingen en gewoon het dekseltje erop hebben geschroefd, gelukkig werkt wel alles naar behoren .

    voor de rest geen minpunten gevonden , lijkt er op dat het een solide chassis is , alles goed bereikbaar en meerdere instel mogelijkheden zoals camber, rijhoogte , demping ect .

    nog wat instel mogelijkheden van de Q-base ESC via de castle link :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2013
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    25-5-2013 :

    Vandaag de maiden run gehad , ik had van te voren al kleine wijzigingen doorgevoerd mbt de vering en schokbrekers, de voorste schokbrekers 1 gaatje naar binnen gezet aan de bovenzijde, en iets minder veerdruk .De achterste schokbreker 1 gaatje naar buiten aan de bovenzijde .
    "mesh"gecontroleerd dat was ook okee.
    En het camber aan de achterzijde iets meer negatief.
    De firmware van de Q-base ge-update , en alles naar wens ingesteld, dat gaat wel makkelijk via de castle link en software .De stock servo is ook blijven zitten , die kan altijd nog verandert worden , mocht dit nodig zijn .
    Na 3 4s Lipo's is de eerste indruk goed , zowel op asfalt, gras , zand gereden en de auto laat zich makkelijk sturen , ook het rijgedrag is voorspelbaar .Smaakt naar meer :cool:


    schade : scheurtjes in de kap aan de achterzijde

    [​IMG]

    [​IMG]

    Is wel een plek waar het bij de 1/10 SC ook altijd inscheurde , dus verrassend ? nee.

    zo komen de scheurtjes :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    nog wat verder "snapshots"

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Rij impressie 26-5-2013

    Wat pas gemaaid en glooiend gras opgezocht , de stock banden doen het goed , grip , niet super veel maar voldoende , ook de snelheid en het rijden vielen mee, af en toe wat gravel opgezocht , en dan heeft de auto de neiging om achter uit te breken.
    Rijtijden zijn ook prima (circa 17 minuten) en na één 4s lipo bijna full throttle op het gras , waren de temperaturen : ESC 37,4 Graden Celsius , de motor op 29,7 graden Celsius en de lipo 35,2 graden Celsius ....
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2013
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Paar slordigheidjes, zoals die stickers en die kabels, maar verder een fraaie auto, en een duidelijke review.


    Enne, gezien de foto's, is een heli of vliegtuig niet iets voor je? :D
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2013
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Idd op de slordigheidjes na, prima zo uit de doos, kon ook geen enkele schroef / moer vinden die los zat ....toppie
    :yes:


    Edit 27-5 :

    Na het heerlijke rijden van gisteren even wat nalopen van de auto , ook even een instelling wijzigen in de esc , voila lipo erin , fieldcard aangesloten, schakelaar op de esc aan gezet .....niks .

    Hmmz zoek, zoek en gevonden, de draad van de plus op esc afgebroken op de soldeering :eek:nweer: , gemist puntje .
    Nu maar gelijk nieuwe draden gesoldeerd , mede omdat ik de standaard lengte iets kort vond ...
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2013
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Na het soldeer avontuur ,nu geen schade gereden ,heerlijk op kort gras en los / mul zand gereden met af en toe een sprongetje ,zowel eerst op 4S begonnen en daarna op 5S .
    Tsja grote glimlach ,heerlijke "bak" geen lekkende schokbrekers of afbrekende delen.
    Enig "klaagpuntje" is dat de stock banden het wat moeilijk hebben als het terrein wat "ruwer" wordt ,maar ligt meer aan de berijder :wink:

    Happy !!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Mikkel76

    Mikkel76

    Lid geworden:
    11 mei 2013
    Berichten:
    9
    Nice!

    Ziet er goed uit!

    Enig idee waarom deze van €600 naar €400 zijn afgeprijsd tegenwoordig?

    Zou t een goede investering zijn?

    Groet, Mike
     
  8. koekje

    koekje

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Maassluis
    Hpi moet van zijn vooraad af is maar tijdelijk!
     
  9. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Ik denk dat HPI gewoon weer geld binnen moet halen. In deze tijd kopen mensen minder hobby spul, dus om ze toch over te halen beiden ze het goedkoper aan. (ik denk dat die 400 euro wel aardig bij de kostprijs zou kunnen zitten voor HPI. )

    Iig is de auto z'n 400 euro dubbel en dwars waard. :D Ik weet iig zeker dat m'n Apache C1 niet meer weg gaat.
     
  10. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Idd , dit is een auto van het type :hebbe en houde !!!!
    :cool:

    Heerlijke bak, na een beetje fijn tunen! , en rijdt soepel met de meegeleverde electronica !.

    Ik vondt in eerste instantie de aanschaf prijs hoog(zonder zomeraktie) , maar eenmaal mee gereden , het geld dubbel en dwars waard:!:
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2013
  11. koekje

    koekje

    Lid geworden:
    3 okt 2011
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Maassluis
    Altekens van slijtage ?
     
  12. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Na circa 45 lipo ladingen op 5s : ja

    Banden:wink: en wat meer speling op de lagers c-hubs , maar niet veel meer dan zo uit de doos of wat zorgen baat .
     
  13. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Vandaag wat extra koeling ingebouwd ,nu ben ik geen voorstander van elektrische fan's ,en is natuurlijk het beste om bij temperatuur problemen van de motor ,de gearing aan te passen, heb ik gekozen voor een beetje meer rijwind koeling .
    Ik rij op 5s en daarbij zit de gemiddelde motor temperatuur ,bij 15 gr Celcius buiten lucht, rond de 65gr Celcius
    Vandaag was het aanzienlijk warmer qwa buitenlucht ,circa 29gr Celcius ,liep de motor temperatuur snel op naar rond de 85gr Celcius .

    Dus maar voor wat extra rijwind gezorgd voor de motor ,een gat in het raam maken is de snelste oplossing ,maar ik wilde ook de rijwind geleiden richting motor , zie het eindresultaat .
    Toch eerst gemeten met alleen een gat en later met schermpje ,en dat verschilt toch bijna 9 gr Celcius ,al met al ging de motor temperatuur met 15gr Celcius naar beneden ,wat ik zeer redelijk vindt met deze buiten temperatuur .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Vraagje, aangezien je zowel de XS als de Apache hebt (gehad), welke raad je aan qua rijplezier?
    Ik neig tussen deze twee dus vandaar de vraag.
     
  15. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    vandaag onderhoud uitgevoerd na circa 35 Lipo's op 4 en 5S.

    De eerste schade is ontstaan door dat er een tandje van de pinion is afgebroken:

    [​IMG]

    De motor verwijderd en gelijk maar het midden diff onderhanden genomen.
    Voelde wat sponzig aan , en had het vermoeden dat er weinig of haast geen diff. olie meer in zit .
    Na demontage van de spur :

    [​IMG]

    het lijkt veel, maar nadat de overige tandwieltjes weg waren :

    [​IMG]

    De rest zag er goed uit, ook de lagers voelde nog goed aan , en er is weinig speling in de lagers zelf :

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelijk maar het diff "shimmen"en afvullen met 100K diff olie van team Associated .

    Gevuld en even een uurtje laten staan om de lucht , zie foto, er uit te laten "ontsnappen".

    [​IMG]

    [​IMG]

    klaar om weer te worden ingebouwd:

    [​IMG]


    slijtage aan de diff. cups valt ook reuze mee, netzoals aan de dogbones, niet zo goed te zien op de achtergrond maar er zit een klein plat kantje aan, niet verontrustend om vervangen te worden :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2013
  16. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    zoveel olie hoeft er niet in, afvullen tot net iets boven het tussenasje is voldoende.
     
  17. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    [REVIEW] HPI Apache SC Flux 4wd 1/8

    Na een paar keer gedraaid te hebben en de lucht was ontsnapt was alle olie overal tussen gaan zitten en dan zakt het nivo naar net boven het asje :wink:
     
  18. DutchRC

    DutchRC Guest

    Wellicht interessant.. Ik heb ook zo'n Apache SC (en ook de C1 versie).. en zag pas in een filmpje dat de rolkooi van de Team Associates SC8e precies past op de Apache SC :)

    Dus.. ik heb zo'n kooi besteld, en jawel.. dat blijkt zonder enige aanpassing precies te passen.

    voor:
    [​IMG]

    Onderdelen:
    [​IMG]

    In elkaar geschroefd:
    [​IMG]

    En hops.. klaar:
    [​IMG]

    Ik heb de SC nog niet heel lang, maar dit zou de kap (en wat er onder zit) moeten beschermen bij crashes..
     
  19. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Mooi , maar wat heeft dit voor een meerwaarde?, ik zie wel dat bij een koprol, de kap niet helemaal wordt ingedrukt , dus zal het wat van de klap opvangen .
    Op zijn dak landen gebeurt bij mij niet zo snel :p, lijkt me wel moeilijker sleutelen en geeft toch wat gewicht mee, alhoewel het plastic is .

    :cool:
     
  20. DutchRC

    DutchRC Guest

    Moeilijk sleutelen is het niet. Je pakt de rolkooi er net zo makkelijk vanaf, als de kap.

    En true. Hij beschermd inderdaad vooral de kap. Hierbij moet ik aantekenen dat ik mijn SC heb gekocht om demolition derby's te rijden..
     

Deel Deze Pagina