[REVIEW]HPI Savage XS RTR / SS

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door motorsports, 18 mrt 2012.

  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Hierbij mijn bevindingen na aanschaf circa 5 maanden terug.Circa 45 tal lipo's gereden op zand, klei , asfalt, en gras.

    Ik heb deze auto met 2S en 3S gereden en met zowel de flux en castle motor , allebei 4 -pole .
    De stock zender heeft plaats gemaakt voor een spektrum ontvanger en de stock servo is vervangen door eentje met twee keer zo veel torque ,mede omdat de servo het niet aankon op los zanderig terrein en op kort gemaakt gras , ook heeft de stock servo maar 4,5KG torque , de gene die ik gebruik 9KG.!

    Op 3s rijden is dit echt een beest , maar de aandrijflijn krijgt enorm voor zijn kiezen en dat is nu net het zwakke punt van deze auto , daarom ben ik al snel overgestapt naar 2S , omdat dit genoeg power geeft en de aandrijflijn wat ontziet.

    Wat zijn de zwakke punten van de aandrijflijn? :
    -cup joint 106439
    -cup joint 106437
    -centere shaft 106406
    -slipper clutch pad 105805
    -tc nut 104144
    -diff shaft 101230
    -drive shaft 66655

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze krijgen al na een lipo of 10 slijtage in de cup joint's en diff shaft's , ook de aandrijfassen aan het einde , wordt al gauw van rond naar plat , ik vermoed dat het komt dat de aandrijfassen van de slipper clutch naar de voor en achter diff's niet horizontaal loopt maar onder een hoek,wat een snellere slijtage geeft dan als deze wel horizontaal staan. De afstelling van de slipper is goed te doen , zonder demontage van onderdelen , echter als je éénmaal aan gaat draaien zal hij, bij veel wheelies trekken en snel van achter naar voor rijden los lopen , echter gebeurd de afstelling dmv een moer die op de cup joint zit en welke tegen de veer drukt van de slipper clutch . Volgens de handleiding moet deze geborgd worden met locktide, dat is op zich prima , maar wil je in het veld de slipper clutch afstellen , en deze borgen zal je deze moeten uitbouwen .

    De Diff's zijn van fabriek uit haast niet gevuld, dus shimmen en vullen, bij gelijk uit de doos , de schokbrekers voldoen prima en vertonen geen lekkage.

    De flux 4000Kv is een goede motor en de ESC idem, genoeg instellingen in de esc, en gewoon via een castle link of fieldcard .

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het chassis is oersterk en heeft zich met warm en koud weer prima gehouden , geen scheuren en stukken die afbreken .

    Echter wil je de pinion veranderen , moet je wel wat sleutelen , ook goed afstellen en de pinion borgen met locktide op de as is een must , en goed de mesh controleren , ik vond deze te krap en heb daarom alle motor bevestiging gaten iets ruimer gemaakt zodat er toch nog valt af te stellen .

    kortom:

    keuze tussen een kit en RTR , zou ik de kit nemen , waarom?

    -zelf de diff's vullen en shimmen.
    -beter stuur servo
    -zelf de schokbreker's vullen

    echter heeft de RTR wel een goede ESC/Motor combo die voor deze auto prima voldoet .

    ik heb deze gereden op zand, klei , asfalt en gras ondergrond en diverse sprongen mee gemaakt op een skate baan, meest gebruikte lipo is de 2S , en heb na circa 30 Lipo's de komplete aandrijflijn tussen de voor en achter diff vervangen ivm de slijtage .

    greetz
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2012
  2. ElectrischeRutger

    ElectrischeRutger

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Rhenen
    Ontzettend goed topic, hier zullen alle mensen met die auto of die hem willen kopen wat aan gaan hebben!

    Top!:thumbsup:
     
  3. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Nog even een tippie voor het afstellen van de slippery clutch , hou een 1mm ruimte tussen de de moer en de as meenemer, desnoods uitvullen met een ring , wel excact 1 mm aan houden, anders te los of te vast , zorgt voor slippen en/of extreme slijtage aan de aandrijflijn :rolleyes:
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    wat ik hiervan dus begrijp is dat de hele aandrijflijn een zwak punt is van de auto?
    Ofwel 't is eigenlijk een Savage die meer als statisch model bedoelt is... beetje jammer van HPI..
     
  5. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Tsja de aandrijflijn is kwetsbaar ,heb hier veelvuldig mail verkeer gehad met de support departement HPI,uiteindelijk heb ik een setje versleten spullen opgestuurd ,van de slippery clutch tot aan de diff's,zodat men het kon bekijken , ze erkennen het probleem min of meer.
    Men wijt het op een verkeerde afgestelde clutch,maar heb hen verzekerd dat dit met de manual afstellingen is gebeurd op 2s .Ter compensatie heb ik een nieuw setje gekregen van de opgestuurde spullen.
    Uiteindelijk ben ik zelf gaan experimenteren met de afstelling van de clutch dmv vulringen,dit te meer dat locktide 602 /686 niet de moer op zijn plaatst hield.

    Heb nu 10 lipo's gereden met deze afstelling,merk wel bij wat zwaarder terrein,los/mul zand bij gasgeven de slippery zijn naam eer aandoet.Bij wat meer snelheid is het geen probleem.

    Weet zeker dat ik niet zit op de afstelling volgens de manual ,omdat ik merkbaar verschil zie in "mijn" afstelling en de fabrieks afstelling.

    Het lijkt nu dat alles er beter uit ziet ,echter ben ik bang dat de slippery clutch nu het volgende probleem gaat vormen,al hoewel is de rijtijd nu weer de sleuteltijd voorbij gegaan :wink:

    Misschien dat er andere mensen zijn met minder schade of ervaringen ,maar ook in het buitenland zijn de slijtage verhalen het beetje hetzelfde.

    Het is buiten de aandrijflijn een bash proof autootje ,zeker de esc/motor combo op 2s bevalt prima ,en zijn de swaybars een aanbeveling ,netzoals een servo met meer torque.
     
  6. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Een crawler is ook erg bash proof, als je geen snelheid kunt maken kun je ook niets kapot rijden.
    Sorry, maar een Savage moet overpowered zijn. dat is de hele fun van een monstertruck.
    Als de aandrijving dan geen power hebben kan, is er naar mijn mening toch echt iets goed mis met 't ding.
    (ik rijdt zelf erg vloeiend trouwens. ben ook niet van mening dat een auto hat extreme 'rukken' aan het gas moet kunnen overleven. ben wel van mening dat je een slipperclutch zodanig vast aan mag draaien dat deze bij hard optrekken niet
    slipt.
    De slipperclutch is er naar mijn mening alleen maar voor om doodsklappen op de aandrijving op te vangen. niet om het vermogen/koppel wat naar de wielen gaat te limiteren. dan is de motor gewoon te groot, of de aandrijving te zwak, net hoe je het noemen wilt.

    Dat is bijvoorbeeld ook mhet grootste probleem wat ik heb met de Losi Mini-LST2. de diff's zijn gewoon kak. kunnen niks hebben. (een 3800kv 380 speed brushless motortje (speedpassion) is al teveel voor ze. )
     

Deel Deze Pagina