Review: LishiToys L6052 Quadcopter met camera optie

Indoorvlieger

Forum veteraan
Sinds kort ben ik in het bezit van een quadcopter, de LishiToys L6052, en de bijbehorende optionele camera. Ik zag dat er nog geen topic voor deze quad was, dus bij deze zal ik mijn ervaringen hier delen.


Eerst een plaatje en wat specs:

attachment.php



- 4 rotors
- 2.4 GHz zender
- 1S 500 mAh LiPo accu (16 gram, losse extra accu is 600 mAh en weegt 18 gram)
- afmetingen: 28 x 28 cm (gemeten van punt van de rotor aan de ene kant, naar punt van de rotor aan de andere kant, diagonaal gemeten 34,5 cm
- gewicht zonder batterij: 84,84 gram
- USB lader

link: http://goo.gl/UGZw1t
(probeer code GBLL voor extra korting)


Uitpakken

De doos was netjes verzorgd, met een plastic inlay, waar de heli, en zender goed in vastgeklemd zaten. Op de volgende foto is dat goed te zien. De accu's heb ik zelf even zo gelegd, normaal zit er eentje bij, en is die ook vastgeklemd in de inlay:

a7783681-36-P1070880.jpg


De handleiding is in ietwat gebrekkig Engels en Chinees, en legt wat basisdingen uit, zoals het laden van de batterij, hoe te trimmen. Het stukje over de zogenaamde "headless mode" is wat onduidelijk. Deze alternatieve besturingsmode zou het voor beginners makkelijker moeten maken, omdat de piloot dan niet op de orientatie van de quad hoeft te letten, dat doet de ingebouwde gyro. Zelf had ik al wat ervaring met vliegen, en dus sturen alsof je in het vliegend object zit, dus na een paar tellen headless mode proberen, was het weer snel terug naar de normale mode. Na uitzetten staat deze gewone mode ook standaard weer ingeschakeld.


1e vlucht

Na het kort doornemen van de handleiding, en het opladen van de accu, maar een windstil plekje opgezocht, en proberen maar. Vreemd genoeg moet je volgens de handleiding bij deze quad eerst de accu van de heli aansluiten, en dan pas de zender aanzetten. Andersom werkt het ook gewoon niet. In ieder geval is er wel een beveiliging ingebouwd tegen wegvliegen doordat de zender nog niet aan is, want je moet eerst op de zender de gasstick naar boven en naar beneden bewegen, voordat het de motoren kunnen gaan draaien.

Enfin, alles aan, en geïnitialiseerd, en dan maar voorzichtig gas geven, en voor je het weet hangt de quad op een metertje of zo. Met de pijltjesknoppen op de zender moest ik iets bijtrimmen, en toen hing de quad netjes strak stil. Dat ging beter dan verwacht, dus dan maar kijken hoe zoiets reageert op de sticks. En dat voelde wel goed. De quad reageerde soepel en vloeiend, en ik vloog al snel achtjes ermee. Ik wist alleen nog niet precies of de quad LVC had, en zo ja, hoe te herkennen dat de accu bijna leeg is, dus na een aantal rondjes weer de landing ingezet, die ook soepel verliep.

Mijn eerste vlucht met een quad, en het smaakte zeker naar meer. Later die dag nog op een andere plek gevlogen, met wat wind, en ook dat ging best goed. Alleen moest ik geregeld compenseren, omdat de wind de lichte quad mee wilde nemen. Desondanks was er veel beter mee te vliegen dan met een micro FP, zoals de Solo Pro V, die maar heel weinig wind kan hebben.



2e vlucht: camera, licht, actie!

Maar om dingen uit te proberen, zoals de optionele camera, was een meer windstil plekje wel beter. Dus even iets verder gereden, en een grasveldje tussen wat bomen gevonden. De camera kan gewoon onder de heli worden geklikt, en is vrij licht (moet hem nog wegen). Met een kleine stekker sluit je hem aan op het moederbord van de quad. De camera heeft geen eigen accu, en wordt via de stekker gevoed door de vliegaccu.

Met de camera voelt de quad iets logger aan, maar pakt wel iets vlotter snelheid op in een duik. De lens van de camera kan gekanteld worden, om zo het beste beeld te krijgen. Tipje, je zet de lens al snel te ver naar beneden gericht, en als de quad vooruit vliegt, kantelt deze nog wat meer naar voren, en zie je alleen maar wat er direct onder de quad gebeurt.

Je kan met een paar knoppen op de zender de camera op afstand bedienen, hetzij een foto nemen, of een filmpje starten of stoppen. Je kan de beelden alleen achteraf bekijken, of door deze aan te sluiten op de computer met de camera meegeleverde USB kabel. Of door de micro SD kaart in een kaartlezer te steken. Het overzetten van bestanden via de USB kabel gaat niet snel, dus als je veel filmpjes hebt gemaakt, is het handiger om even het SD kaartje direct op de computer aan te sluiten.

De beelden zijn niet echt HD kwaliteit, en bij de video zie je wat "golven" door het beeld gaan, maar het is toch een leuke toevoeging. Vooral dat je de camera vanaf de zender kan bedienen, en dan een paar foto's kan nemen, dan weer een filmpje starten, dan weer wat foto's.



Voorlopige conclusie:

Ik vind het een zeer geslaagde quad. De besturing reageert soepel, het frame voelt solide genoeg, en qua uiterlijk is het ook best een flitsend ding om te zien. Door de in de armen verwerkte leds is de zichtbaarheid op wat afstand ook goed, en kun je meestal wel zien in welke richting de neus staat. De leds werken ook gelijk als waarschuwing dat de accu leeg begint te raken, dan gaan ze knipperen, en heb je nog iets van een minuut de tijd voor een geplande landing.

De zender oogt wat goedkoop, en de korte sticks zullen niet iedereen kunnen bekoren, maar bereik en controle zijn prima, je kan ook vrij precies sturen. De "headless mode" voegt naar mijn idee weinig tot niets toe, en volgens info elders op het internet, is door deze "update" de quad wat tammer geworden.

De handleiding had beter gekund, en iemand zonder enige vliegervaring zal waarschijnlijk nog met veel vragen blijven zitten. Een RC-piloot met wel de nodige ervaring met ander "vliegend materieel", zal er wel uitkomen, en zoals eerder opgemerkt, de quad laat zich goed en soepel sturen. Misschien niet de beste quad op dit moment, maar zelf heb ik nog geen echt vergelijkingsmateriaal in handen gehad, dus het is ook lastig om daar iets over te zeggen. In ieder geval is mijn indruk tot nu toe zeer positief.



High rates, flips & rolls

De handleiding was er niet duidelijk over, maar deze heli heeft 2 "rates", low, gematigde stuurreacties, goed voor de 1e vluchten, zeker als je minder ervaring hebt, of weinig vliegruimte. En ook de camerabeelden zullen waarschijnlijk beter zijn als de quad wat minder vlot beweegt. Maar druk je op de "H" knop, die verstopt zit tussen de camerabediening, dan krijg je wat meer pit tot je beschikking. De quad reageert feller op de elavator en aileron stick, het rond de as draaien blijft voor mijn gevoel hetzelfde. Dit schijnt bij de oudere versie, zonder "headless mode", anders te zijn geweest.

in ieder geval is de quad een stuk levendiger in deze stand. Tijdens de vlucht kun je ook weer terugschakelen naar low rate, dan druk je op de "L" knop.

De afstandbediening heeft nog 2 andere knoppen, zogenaamde "schoulderbuttons", rechts en links van het "glaasje" dat bovenop zit. De linker zet een voorgeprogrammeerde voorwaartse flip in. De quad geeft dan een dot gas, wint iets hoogte, en flipt snel om. Deze truuk kost weinig hoogte, maar let wel op dat je niet intuïtief gas terugneemt, als reactie op het horen optoeren van de motoren, want anders zakt de quad na de flip een stukje naar beneden.

De rechter knop werkt anders. Daarmee geef je met 1 keer drukken aan dat je de heli wilt flippen, en door de rechter stick in 1 bepaalde richting te drukken, zal de qua die kant op de flip maken. Dus druk je aileron rechts, dan rolt de quad rechtsom. Zo is in elke richting een flip mogelijk, ook achterover. Daarbij heb wel de indruk dat er iets meer hoogte wordt verloren, maar dat kan ook komen doordat ik met wat wind vloog.

Natuurlijk gaat het vooral om het vliegen, maar even gek doen is soms ook wel eens leuk.

Met de extra "stuuruitslagen" van de "H-stand" is het ook een stuk beter vliegen met wat wind. Het blijft natuurlijk een lichte quad, maar zelfs met een leuk windje om met een RC zeilboot te varen, is de L6052 nog volledig te besturen. En je hoeft niet bang te zijn dat je het te laat doorhebt dat de accu bijna leeg is. De leds die de 4 "poten" verlichten, gaan knipperen, net als een forse rode led aan de achterkant. Zelfs op een zonnige dag is dit snel te zien, en je hebt als de leds gaan knipperen, nog ruim de tijd voor een geplande landing.



Conclusie

Een leuke quad, die verbazend goed vliegt, zeker gezien de lage prijs. Op lage stand stabiel genoeg voor een beginnende vlieger, en op de hoge stand redelijk vlot. De camera voegt zeker wat toe maar zou wat betere kwaliteit video mogen leveren.


Pluspunten:

- Stabiel
- Soepele besturing
- Redelijk vlot in "H-stand"
- Camera met zender te bedienen
- LVC duidelijk te herkennen
- Goed verlicht, waardoor vliegen in het donker ook mogelijk is
- Maakt goede flips
- Ook te vliegen in een briesje


Minpunten:

- Camera kan beter
- "Rudder" mag wat feller
- Brushed motoren hebben beperkte levensduur
- Zender is wat eenvoudig, en voor zover bekend is de nieuwe versie van de 6052 niet te binden aan een betere zender



Voorbeelden van welke beeldkwaliteit je van de de camera mag verwachten:

a7778156-26-PICT0040.jpg


a7778158-44-PICT0050.jpg



P.S. Tip voor toekomstige eigenaren, controleer de tandwielen op onregelmatigheden. Sommige eigenaren van deze quad hadden braampjes aan de tanden van het grote tandwielen, waardoor de pinions erg snel kunnen slijten.
 

Bijlagen

  • L6052.jpg
    L6052.jpg
    148,7 KB · Weergaven: 442
Laatst bewerkt:
Cool kan je die ook hier in Nederland kopen want ik heb geen zin om zolang te wachten als ik in China dat ga kopen endan ook nog vaak duurder is om dat je achter af moet bijbetalen.


.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen idee of deze hier ook te koop is. Misschien via eBay, je ziet vaak dat EU webshops dit soort spullen inkopen, en dan doorverkopen, vaak goedkoper dan zelf invoerrechten betalen. De mijne komt bij Gearbest weg, en ik had geen problemen met extra kosten.
 
Na bestuderen van wat filmpjes over deze quad, heb ik geleerd dat deze ook High en Low Rates heeft, en waarschijnlijk staat hij standaard, bij aanzetten, op low. Dus volgende vluchten ga ik dat eens proberen, net als de front flip en roll.
 
Paar foto's toegevoegd...


Ook een eerste crash gehad, ik deed een flip tijdens een iets te sterke wind, en de quad werd meegenomen door de wind. Voordat ik weer door had welke kant de neus op wees, was de quad buiten bereik, en stopten de motoren. Dus een drop recht naar beneden, gelukkig van niet al te hoog. De ongeplande landing was in gras, en gelukkig geen schade, maar wel was 1 de van de anti-slip voetjes onder een motor verdwenen.

Van een los stukje foam een vervangend voetje gemaakt:

a7783680-20-P1070877.jpg


a7783676-170-P1070869.jpg
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik maar 1 accu's had, en een tip had gekregen dat de Nano 600 mAh voor Nine Eagles goed zou passen, heb ik een paar van deze besteld. Ze waren op voorraad in het EU Warehouse, dus met een paar dagen in huis. De accu's zijn ietsje dunner dan de standaard 600 mAh, maar met een stukje zelfkleven klittenband op 1 zijde van de accu, is de passing perfect. Zelfs met het stukje zelfklevend klittenband, is de Nano meer dan een gram lichter, onder de 17 gram, tegen 18 voor de 600 mAh die ik als extra accu bij de quad had gekregen.

Maar hoe vliegt het, daar gaat het om, nietwaar? Met de stopwatch in de hand, kwam ik tot ruim 9 minuten, totdat de leds begonnen te knipperen, om aan te geven dat de accuspanning laag begon te worden. Vergeleken met de tegen tussen de 6 en 7 minuten die ik met de andere 600 mAh accu weet te halen, is dat een leuke verbetering.
 
Wel even opletten, met de Nano's is er minder tijd om te landen als de LVC leds gaan knipperen. Met de standaard accu's kan je nog een paar rondjes vliegen, en dan rustig op naar een leuke landingsplaats. Nu had ik dat ook gedaan, maar voordat ik de geplande landingsplaats had bereikt, gingen de ledjes nog sneller knipperen, en gaat de quad zichzelf aan de grond zetten.
 
mooi revieuw toppie


Dank je. En tot nu toe blijft deze goedkope quad me verbazen. Vandaag stond er best een leuk windje, maar ik kon nog steeds goed vliegen met de L6052. Als je een bocht met de wind mee maakt, dan wordt die natuurlijk een stuk wijder, en moet je dat opvangen met tegensturen. Maar het is te doen, en ook een nette landing, ook met wat vlagerige wind, is zeker haalbaar.
 
Mooie review!
Maar voor een micro quad blijf ik bij mijn hubsan :)
Al zal deze niet teveel meer gaan vliegen vrees ik,heb mezelf een 450 quad cadeau gedaan :D En ben stiekem aan het samenstellen om zelf nog een 250 racer'tje te maken :p Al dan niet fpv
 
Zo, aardige plannen. Ik ben nog steeds best content met deze, besturing is goed, en ook goed onder controle te houden in wat wind. Maar wie weet wat ik nog meer zal gaan testen. Een kleinere, die ook binnen kan, zou leuk zijn. Veel groter dan de L6052 is niet echt mijn ambitie, je kan wel een veel betere camera eronder hangen dan, maar het is wel een stukje meer risico en kosten als er wat mis mocht gaan.
 
De quad vliegt nog steeds goed, ook toen er een paar dagen terug wat meer wind stond. 2 manieren om tegen de wind in te komen, of net als bij mijn kleine FPtjes, neus hard naar beneden duwen en een dot gas geven om extra vooruit te komen, of als je redelijk wat hoogte hebt, alleen de neus naar beneden duwen, en juist iets gas terugnemen. De quad zeilt dan onder een lichte hoek naar beneden, en wint snelheid om tegen de wind in te komen.

Gevoelsmatig vliegt deze quad als een vliegtuig, alleen kun je natuurlijk ook prima hoveren ermee. In ieder geval weet ik wel wat er dit jaar mee gaat op vakantie ipv de Solo Pro V. Vliegt ook leuk, maar deze quad kan meer wind hebben, dus de kans dat ik dan op vakantie ook echt kan vliegen, is een stuk groter.
 
Tot nu toe vliegt de L6052 prima. Erg stabiel, ook bij een vlaag. De Nano's voldoen ook nog prima, zoals eerder opgemerkt, goed op het LVC ledje letten, en verder lekker vliegen. Flips lijken ook wat beter te gaan dan met de standaard accu's.

Tip voor toekomstige eigenaren, controleer de tandwielen op onregelmatigheden. Sommige eigenaren van deze quad hadden braampjes aan de tanden van het grote tandwielen, waardoor de pinion erg snel slijten.
 
Vandaag vlak voor een bui nog even gevlogen, toen de wind begon aan te trekken. Je kon merken dat de gyro's meer werk te doen hadden, aan het meer wisselen van de toerentallen van de motoren, maar de quad bleef strak in de lucht, en kon prima "tegen de wind in hangen", en dus op positie blijven, of tegen de wind in komen.
 
Back
Top