Tadango
Forum veteraan
Nu is de waarde van geld voor iedereen anders natuurlijk maar vergeleken met de skywatcher is dit een koopje 
Wat is het nu precies? Eigenlijk is het 100% fun
maar het is een heli met 4 rotors. Er zit een 2D/3D gyro in en 5 led's. Het stuurt ook precies als een heli, erg leuk trainingsapparaat.
Maar wat iedereen wil weten.... is het speelgoed? Voelt het aan als speelgoed? Vliegt het als speelgoed? Het is wel echt speelgoed. Minder gevaarlijk als een skywatcher en micro heli omdat de rotors beschermd zitten. Hierdoor geen krassen op kasten en muren en tegen je aan vliegen kan bijna geen kwaad. De zender voelt erg degelijk aan. Zeker een plus! Ook maar 4 penlites nodig waar de meeste 8 willen. De knuppels hebben een goede neutraal stelling en voelen prettig aan. Wel veel minder dan een normale zender maar erg goed voor een "stuk speelgoed". De zender is zelfs zonder solderen (wel aardig wat schroeven en klooien) om te zetten in mode 1 indeling. Hierover later meer in de het modificatie deel. De ufo zelf is van epp. Licht epp wat aardig taai is. Toch beschadigd het wel als de rotors er erg hard tegen aan komen. Maar ja, wat zou niet stuk gaan en is licht
De ophanging voor de motoren is van lichte buisjes. Zal wel geen carbon zijn maar een soort glasfiber net als in goedkope vliegers. Toch zijn ze erg sterk. De ophanging van de motoren is erg sterk. De vertraging ziet er robuust uit en voelt ook erg degelijk aan. Hier is overna gedacht
De motoren zijn met spoelen netjes ontstoort. Wel dunne draadjes maar er gaat ook maar iets van 1.5A maximaal door heen. De elektronica ziet er interessant uit. Alles op 1 print helaas maar er zijn 3 extra aansluiting. Waarvoor is niet duidelijk maar daar komen we wel achter
De zender heeft overigens ook een aux1 t/m aux5 knop. Mmmmh. De gyro is goed beschermd onder een kapje mocht je op de kop willen landen. De antenne is een stalen stangetje met een spoel onderin. Werkt goed 
Maar nu het vliegen...... Standaard uit de doos doet hij dat goed. Trims moeten in de hoek en dan nog is het net te weinig. Je kunt de motoren (met een beetje geweld) iets verdraaien en daardoor de boel iets te corrigeren is. Ach je moet toch blijven sturen
Maar hij is stabiel..... erg stabiel..... vergeleken met een micro blijft hij gewoon op zijn plek. En het mooiste is, hij gaat er hooguit stapvoets van door. Harder krijg ik hem niet. De gyro probeert hem steeds terug te sturen. Ook als hij schuin ergens half op ligt geef je gas en hij trekt recht en gaat omhoog! De neus moet je wel steeds terug sturen als je vliegt. In een hover blijft deze mooi staan. 8tjes vliegen is makkelijk in een ruimte van 4 bij 3. Met een micro heli heb ik dat eens geprobeerd en dat kosten een hoop lijm
De ufo vliegt veeeeeel makkelijker en toch stuur je precies hetzelfde. Hij reageert erg traag en rustig, ideaal voor binnen. Soms wel vervelend want dan is vol naar voren net niet genoeg en gaat hij rustig zijn eigen gang. Net als een micro zuigt hij naar de muren en het plafon. Zodra je minder dan 0.5 meter in de buurt komt wordt hij goed aangetrokken. Je kan hem er weg sturen dus dat is niet erg maar de neus moet je ook heel veel bijsturen. Rotmuren
In een iets grotere ruimte (hal van de flat) is het echt leuk om te vliegen. Zelfs mijn vriendin hield hem bij de muren vandaan. Ergens vlak boven hangen kan hij ook erg goed. Ook half boven een stoel / tafel blijft even stabiel. Een micro wil meteen wegglijden. Je kunt de ufo bijna overal op landen, erg leuk binnen.
Het nadeel is alleen de vliegtijd
Ik heb het nog niet gemeten maar is niet lang. 5 minuten haal ik niet voor mijn gevoel. Ik ga dat nog eens meten en dan komt het hier wel te staan.
Nu het leuke: Modificaties. Het eerste wat ik heb veranderd is de zender. Ik vlieg mode 1 en kreeg de ufo niet onder controle met het gas aan de andere kant. 14 schroefjes los en 2 stekkers veranderen + het return to center veertje overzetten en klaar
Mode 1 zender
Hiermee heb ik 2 vluchten gemaakt. De zender voelt goed aan en is zeer bruikbaar. Hierna heb ik mijn eigen zender geprobeerd. De standaard is 27mhz. Op een ander forum las ik dat ELK kristal zou moeten werken, ook die van 35mhz. Zolang de modulatie PPM is (elke standaard zender) moet het goed gaan....... Dat werkt ook nog.....
Mijn zender (FX18) werkte meteen. Gas goed, neus goed... alleen roll en nick omgedraaid. Niet inverted nee verwisseld
Krijg ik op de zender niet voormekaar. Dus plan 2, sloop de ufo
Print los, motoren anders aangesloten en klaar. Nauw.. zo makkelijk was het niet. De gyro werkt nu verkeerd omdat hij de verkeerde moteren aanstuurt. Dus hele print een kwart slag gedraaid en klaar
Maakt voor hem niets uit wat voor en achter is
Dus mijn FX18 werkt en de trims konden eindelijk goed staan. het gekke is dat ik maar weinig hoefde te trimmen op zich.
Nu nog de vliegtijd omhoog. Lipo's zijn daar de oplossing voor. De ufo vliegt standaard al op 12V dus 3 lipo's moeten goed werken zonder de print op te branden of motoren. En dat doet hij
Vliegt precies gelijk. Even veel vermogen enz. Ik vlieg op 3s1p Polyqeust 880 makkelijk 10 minuten. Alleen die accu wordt bol en erg heet terwijl hij 10C moet aankunnen. De ufo trekt ongeveer 5.5A en dat is dus lang geen 10C. Naja, vanavond ga ik 3s2p 720 proberen. Dan 1440 mAh aan boord en moet hij 15 min vliegen. Ik heb 15C 910mAh kokam packs besteld. Het probleem is het gewicht. Het liefst moet de ufo niet zwaarder worden, dan belast je de motoren en vertraging meer waardoor ze snel slijten. De standaard accu is 80 gram. De 910 kokam 70. De 3s2p 720 cellen wegen 102 gram. Dat is al 22 meer.... De ufo weegt leeg 236 gram. Net als een micro ongeveer. Indoor deze winter wordt leuk 
Nog 1 ding. Er is een 1e en 2e generatie x-ufo. De eerste met je niet hebben, zitten wat foutjes in. Je kan de 2e versie herkennen aan de rode of groene frequentie sticker op de ufo en zender. Ook is deze ufo computer gesneden en de 1e versie met de hand, dit is te zien. Als je een 1e versie hebt kan je deze als het goed is ruilen bij de winkel.

Wat is het nu precies? Eigenlijk is het 100% fun

Maar wat iedereen wil weten.... is het speelgoed? Voelt het aan als speelgoed? Vliegt het als speelgoed? Het is wel echt speelgoed. Minder gevaarlijk als een skywatcher en micro heli omdat de rotors beschermd zitten. Hierdoor geen krassen op kasten en muren en tegen je aan vliegen kan bijna geen kwaad. De zender voelt erg degelijk aan. Zeker een plus! Ook maar 4 penlites nodig waar de meeste 8 willen. De knuppels hebben een goede neutraal stelling en voelen prettig aan. Wel veel minder dan een normale zender maar erg goed voor een "stuk speelgoed". De zender is zelfs zonder solderen (wel aardig wat schroeven en klooien) om te zetten in mode 1 indeling. Hierover later meer in de het modificatie deel. De ufo zelf is van epp. Licht epp wat aardig taai is. Toch beschadigd het wel als de rotors er erg hard tegen aan komen. Maar ja, wat zou niet stuk gaan en is licht

Maar nu het vliegen...... Standaard uit de doos doet hij dat goed. Trims moeten in de hoek en dan nog is het net te weinig. Je kunt de motoren (met een beetje geweld) iets verdraaien en daardoor de boel iets te corrigeren is. Ach je moet toch blijven sturen

Het nadeel is alleen de vliegtijd

Nu het leuke: Modificaties. Het eerste wat ik heb veranderd is de zender. Ik vlieg mode 1 en kreeg de ufo niet onder controle met het gas aan de andere kant. 14 schroefjes los en 2 stekkers veranderen + het return to center veertje overzetten en klaar

Nu nog de vliegtijd omhoog. Lipo's zijn daar de oplossing voor. De ufo vliegt standaard al op 12V dus 3 lipo's moeten goed werken zonder de print op te branden of motoren. En dat doet hij

Nog 1 ding. Er is een 1e en 2e generatie x-ufo. De eerste met je niet hebben, zitten wat foutjes in. Je kan de 2e versie herkennen aan de rode of groene frequentie sticker op de ufo en zender. Ook is deze ufo computer gesneden en de 1e versie met de hand, dit is te zien. Als je een 1e versie hebt kan je deze als het goed is ruilen bij de winkel.