Review Team Associated SC8 RTR

• Topicstarter Topicstarter BigScaleBart
  • Startdatum Startdatum
B

BigScaleBart

Guest
Hallo,

Op het moment regent het nu en kan ik helaas niet racen. Daarom maak ik een reviewtje over de Team Associated SC8.

Dag 1:
's Ochtends vroeg uit bed, want mijn Associated zou vandaag komen. En inderdaad om iets over 12 stopt er een busje van TNT post en ik zie een grote doos. Vol opwinding ga ik naar de deur en neem het pakketje aan.
Direct de doos open en er verschijnt een glinsterende witte kap( alleen het dak) met Nr. 1 erop. Aan de zijkant waren de wielen, instructieboekjes en zender verpakt. Er zat ook nog een glow-ignitor, een vulfles, een bougiesleutel en nog wat andere dingen bij.De auto zat aan de onderkant vast met ijzerdraadjes, die even los gemaakt en voila, daar is ie dan. Ik heb meteen de wielen erop gemonteerd zodat hij 'mooi op zijn pootjes staat'. Direct wat fototjes gemaakt. Vervolgens verwijder ik de kap en zie ik de rolkooi die van buigzaam plastic is gemaakt, deze beschermd niet alleen de auto, maar zorgt ook voor de toeneming in de sterkte van het chasis. Voor bij de rolkooi zitten een soort wielkasten en achter ook. Ook een mooi detail zijn de rubberen 'mudflaps'met AE erin gedrukt. Met 4 bodyclips is de rolkooi verwijderd. De rolkooi zit op dezelfde bodystandaard vast als de body zelf, je legt ze op elkaar. Inmiddels de rolkooi eraf en zie ik mooie bumpers die je ook vaak tegenkomt bij monstertrucks. Nou, ook maar even de demping testen. Wat opvalt aan de dempers is dat ze standaard zijn voorzien van sokken, niet over de hele schokbreker, alleen over de demperstang. De demping is echt heerlijk soepel, eigenlijk te soepel, de schokbrekers komen niet meer terug in hun neutrale stand, iets zachter zetten dus. Er zijn veel blauwe details op het chasis en dat fleurt de boel een beetje op. Het chasis is lekker breed en dat heeft qua ruimte zijn voordelen. Alles zit vast met, jawel, 12.9 schroefjes! Alleen zijn die zwart en niet voorzien van een anti-roestlaag. En dat is een beetje jammer voor deze tijd van het jaar. De motor ziet er op het eerste gezicht niet veel groter uit als de .21 van mijn buggy, maar het is toch echt wel zo. Associated heeft een mooi systeem gemaakt qua starten met kap erop, er is een gloeiplug bij de achteras geplaats en deze is verbonden met de motor(voor Aarde) en de gloeiplug in de motor,

Dag 2:
Vandaag de eerste start van de Associated. We vullen de tank met Tornado Fuel 16%, dat leek ons het beste. We primen de motor. Zetten de glow-ignitor op de gloeiplug en doen de bijgeleverde rotostart in de meenemer. Ach, he, das nou jammer. Ze leveren een mooie rotostart, maar zonder accu. Dan maar de accuboormachine en die op de lichtste slip zetten. De motor gaf zijn eerste teken van leven, maar staakte het lopen wanneer de glow-ignitor werd verwijderd. Uiteindelijk is de motor verzopen geraakt en heeft het rotostart systeem het begeven( achteraf niet slim om met een boormachine te starten, dom zelfs). We hebben hem teruggestuurd naar de leverancier en die heeft het rotostart systeem vervangen, bougie verwisseld en de motor afgesteld.

4 weken later:
De auto is weer terug en direct proberen of hij loopt. Even voorverwarmen met de fohn en hij liep direct. Even een poosje stationair laten lopen en dan voorzichtig wegrijden. De motor maakt een hoger geluid dan ik gewend was en durfde ik niet echt weg te rijden, maar ik heb het toch maar gedaan. Tijdens het rijden merk ik dat de auto een zeer sportief en soepel onderstel heeft. Hij leunt mooi in de bochten en stuurt messcherp. De gasservo reageert lekker snel en remmen doet ie ook prima.
Na 10 minuten is het eerste tankje leeg, we zetten de motor stationair iets zuiniger en laten de motor afkoelen. Daarna weer een tankje en zo ging het de hele dag door.

Nu, 2 maanden later:
Op dit moment staat de Associated in de schuur te blinken. Hij is inmiddels ingelopen en ik geef nu echt lekker gas. Het begrip; meeste pk's bij hoger toerental, komt hier uitstekend tot zijn recht. Tot half gas is de auto lekker rustig en redelijk snel, ik doe zelf eerst halfgas om de motor schoon te branden en daarna gaar het gas erop. En vanaf dan is er een enorme explosie van power in het hele toerengebied, en dat uit een 4.6cc motortje. Ik heb nu enorm veel lol aan deze auto en mijn andere auto's worden een beetje onder gedrukt.

Motor:
Zoals gezegd is de motor een sterke motor die genoeg power heeft om de Associated voort te stuwen. Het is een Team Associated .28 Pro. Het aantal pk's is onbekend, maar ik gok dat het ongeveer hetzelfde blok is als de HPI .28. De motor is voorzien van rotostart en een speciaal startsysteem dat hierboven al genoemd is. De uitlaat valt mij wat tegen. Hij ligt niet mooi in de plastic vuilkappen en heeft een zwarte doffe kleur. Ik had het liver wat glanzender gezien. De caburateur heeft 4 afstelschroeven, de HSN, LSN, IDLE en een sproeier voor het fijnere afstelwerk. Deze motor heeft wel een dikke 9 verdient

Onderstel:
Het onderstel is gewoon perfect, alleen is er van de vierwielaandrijving niet veel te merken op de tegels. Hij rijdt als een achterwielaandrijver, wat er tevens voor zorgt dat de auto zoveel onderstuur krijgt dat het er gewoon mooi uit ziet.Als je wat in toeren zakt lijken de voorwielen er ook even bij te komen en kun je hem weer recht trekken. Als je bij onderstuur tegenstuurt, gaan de voorwielen mooi scheef staan, de bovenkant gaat naar buiten en dat beinvloed het rijgedrag positief. Sprongetjes worden ook mooi opgevangen daar de 'uber'- softe schokdempers. Van het middendifferentieel is veel te merken, zo zie je dat op natte klinkers de voorwielen eerts alle power krijgen en daarna ook de achterwielen. Dat gebeurt wel snel maar het valt op. Een Torsen-differentieel zou een mooie optie zijn. Maar van dit onderstel wordt denk ik elke modelracer wel vrolijk. Dat wordt dus een 9

Elektronica:
Associated levert een mooie zender bij de SC8, je krijgt er ook een mooi frequentievlaggetje bij. Er moeten zoals gewoonlijk 8 batterijen in (AA welteverstaan) Bij de 8.5 volt geeft hij een seintje d.m.v een piepgeluid die waarschuwd dat je een te laag voltage hebt. Aan het rijgedrag van de auto merk je heel goed wanneer de ontvangerbatterijen bijna op zijn. Zo is driftend door de bocht dan niet meer mogelijk en stuurt de auto minder scherp waardoor de draaicirkel wordt vergroot. De stuurservo is uitstekend en alleen de gasservo laat te wensen over. Veel mensen reageren bij rc10.com dat de gasservo verbeterd mag worden. Maar al met al goed genoeg voor een 8

Uiterlijk:
De auto ziet er zo verbazingwekkend mooi uit, hij is tot op de kleinste details gekopieerd van de echte SC trucks. Zelf vind ik dat er geen Slayer tegen op kan. De wilen lijken van aluminium , maar het zijn gewoon plastic wielen. Er is ook veel aandacht besteed aan het plak en stickerwerk. Zo zie je geen enkele sticker met luchtbellen eronder en ze zijn allemaal mooi recht geplakt. Aan de rolkooi is ook veel aandacht besteed. Dat straalt er gewoon van af. De spatborden hebben een pianolak kleur en dat blinkt mooi in de zon. In de kap zijn ook spatborden uitgehold en de functie ervan ontdek je nadat je even lekker in gras hebt gereden. De spatborden die aan de rolkooi vastzitten, doen helaas niet verbazingwekkend goed hun werk. Er komt nog redelijk wat vuil binnen en dat val tegen. Maar ik denk dat dat toch wat vanzelfsprekend is omdat ik tot nu toe alleen maar buggy heb gereden en die hebben geen wielkasten. De functie valt tegen, maar het uiterlijk en de aandacht voor detail geven dat een schop onder de kont en dan rolt er een dikke 9 uit.

Conclusie:
De Team Associated SC8 is een perfecte voor iemand die onroad detail, off-road wil hebben. En dat wil ook met de prestaties van de motor en het verschrikkelijk lekkere onderstel. Als je het off-road gevoel van een buggy en truggy wil, maar dan niet met een buggy of truggy, is dit ook geschikt. Want qua off-road prestaties kan hij mak-ke-lijk meekomen met bijvoorbeeld een HPI Trophy of Trophy Truggy. Er is maar een groot nadeel, en dat is...de prijs.

Rapport:
Motor: 9,3
Onderstel: 9
Elektronica: 8
Uiterlijk: 9,5
Gemiddeld: 9

Mvg,
Bart

Leuk gedaan zo'n verslagje. Ik ga er verder geen commentaar over geven, maar een paar leuke fotoos zou niet gek wezen;)

ik heb alleen nog niet helemaal door hoe je die erop moet zetten, zo gauw ik het weet plaats ik ze

Back