[REVIEW] Thunder Tiger Sparrowhawk XXT

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Bart Horstman, 4 sep 2013.

  1. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Intro

    Bij deze een review, aangezien er weinig te vinden is over deze auto, in tegenstelling tot de 1:8 modellen van Thunder Tiger. Thunder Tiger lijkt het type Sparrowhawk te pas en te onpas te gebruiken voor diverse onroad/offroad modellen, met als overeenkomst dat ze allen 4wd zijn (cardan, geen snaaraandrijving). Bij de offroad modellen bestaan de volgende Sparrowhawks;

    XB = buggy met brushed motor/ESC

    [​IMG]

    XXB = buggy met brushless motor/ESC

    [​IMG]

    XT = truggy met brushed motor/ESC

    [​IMG]

    XXT = truggy met brushless motor/ESC
    [​IMG]






    De verschillen tussen brushless/brushed zitten hem in de volgende dingen;
    • Motor/ESC (duh)
    • Stalen turnbuckles i.p.v. kunststof armpjes
    • Metalen caps op de schokbrekers i.p.v. kunststof.
    • Kleurenschema van de body
    Deze review gaat over het laatste type. Andere auto’s die op mijn lijstje stonden: Kyosho DBX VE 2.0 en LRP Blast SC of TX. De Kyosho was iets duurder, en de LRP’s moesten aftermarket van brushless worden voorzien.


    Specifications

    [​IMG]


    Unboxing


    Ik heb gekozen voor het zwart/blauw/gele design, aangezien bij de andere optie het paars wel erg veel op roze lijkt.

    [​IMG]

    De auto voelt degelijk aan, netjes afgemonteerd, nergens beschadigde bevestigingmiddelen.De boutjes heb ik allemaal nagelopen, enkele mochten wat vaster zitten.
    Enige wat niet klopte; 1 turnbuckle voor was niet goed afgesteld, hij was 4mm te lang, dus aangepast.
    De bestickering is slordig aangebracht, er zit nog een extra stickervel bij, waardoor je nog e.e.a. toe kan voegen.
    Bijgeleverde accessoires:

    [​IMG]

    Manual

    Duidelijke manual, compleet, alle spareparts (of sets) staan duidelijk vermeld. Hop-ups staan er ook keurig is. Exploded views zijn aanwezig.

    Rijden

    Het binden/instellen van auto en zender is simpel, lekker veel instellingen op het digitale scherm.
    Het is mijn eerste auto, en vind hem vanuit stilstand behoorlijk rap. Qua topsnelheid valt het wel mee, gok dat hij +/- 45-50 km/u loopt. Omdat het een sensorloze motor betreft, valt het niet-volgas wegrijden redelijk tegen. Hij pakt erg stoterig op, en door de uitgebreide aandrijflijn (4wd) hoor je veel gerammel in de auto vanwege de speling in de aandrijflijn. Hij klappert bij lage snelheid, en valt dan helemaal dood als je volgas geeft. Wellicht dat er met de afstellingen in de zender nog iets te halen is, maar beter dan dit kon ik het niet krijgen. Volgas rijdt hij soepel, draaicirkel zeer acceptabel. Goede schokdempers, auto is totaal niet stuiterig, en “hangt” goed in z’n veren.
    Ik heb met deze auto +/- 25 accu’s gereden, vooral op vlakke losse zandvlaktes, en zandduinen. Hiervoor heb ik 2S LiPo’s 5000mAh gebruikt, waarmee je +/- 20 minuten per accu kan rijden.

    [​IMG]

    De zender is van zichzelf vrij licht, maar er moeten 8 stuks AA batterijen in. Beetje overdreven, aangezien ik de zender pas na 20 accu’s hoefde op te laden. De instellingen zijn duidelijk en werken goed. Enige puntje van aandacht is de houder waar de batterijen in moeten, deze is uitneembaar (voor een batterypack neem ik aan) en ligt los in de zender. Na wat dubbelzijdige tape rammelt de zender niet meer, komt wat minder cheapy over. Een goede en uitgebreide zender voor RTR. De schakelaar van de ontvanger is niet van hoge kwaliteit, verschillende keren gaat de ontvanger niet direct aan, waar ik de aan/uitknop als schuldige verdenk.

    Reparatie & slijtage.
    Stangkoppen voorwielophanging, aan de kant van de wielen. Ook als je de minst slingerende wielen monteert aan de voorkant, lopen de binnenkanten van de velgen tegen de stangkoppen aan. Slordige ontwerpfout! Als je nieuwe wielen neemt, let dan goed op de binnendiameter (voor zover mogelijk).

    [​IMG]
    [​IMG]

    Spur: hier kwam een steentje tussen de slipper hub en een stuk van het chassis, waardoor de spur in 1 keer stilstond. Bij demontage het bijgeleverde imbussleuteltje gebruikt, wat een directe afrader is. Boutje was meteen dol, waardoor ik de outdrive in heb moeten slijpen om het geheel te verwijderen. Imbusboutjes zijn sowieso kwetsbaar, maar dit lijkt me niet iets om Thunder Tiger kwalijk te nemen, maar een algemeen punt bij 1:10 voertuigen. Omdat ik diverse onderdelen nieuw moest hebben, heb ik een gehele Slipper Clutch Set gekocht.



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Deze is relatief goedkoop, en heb je direct de segmenten van je slipper op voorraad. De open tandwieloverbrenging is blijvend punt van irritatie, elk zandkorreltje /takje dat er tussen komt geeft onheilspellende herrie, maar op een gegeven moment vis je de troep niet meer uit de spur, want dan komt van rijden weinig meer terecht.

    [​IMG]

    De stalen pinion is dan weer positief, deze heeft weinig te lijden.

    [​IMG]

    Slipperclutch; is sowieso kwetsbaar voor beschadigen , al wordt de functie niet benadeeld. Fabrieksinstelling aangehouden, deze voldoet. Wheelies zal je met 2S niet trekken, slijtage aan de teflon(?) segmenten heb ik nooit kunnen ontdekken.

    [​IMG]

    Aandrijfas; aluminium aandrijfas slijt niet overmatig, wel had hij iets langer mogen zijn mijns inziens. Hij heeft vrij veel axiale speling tussen de voorste diff en de slipperclutch. Stelschroef van de outdrive van de slipperclutch is weleens losgelopen (LocTite gebruiken, Bart!), en dan valt de aandrijfas meteen naar beneden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Schokbreker: onderste kapje eraf gesprongen, verder geen schade. Olie erin, en gaan.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Motor: krachtig, zoals gezegd, 3300KV Ace Ripper, zal een 10/11T motor zijn, zonder sensor. Siliconen kap achterop doet z’n werk toch niet perfect, moest regelmatig het achterste lager vrij van zand houden. De motorbevestiging is van aluminium, met een mooi systeem om de mesh af te stellen. Dit lukt prima zonder demontage van allerlei onderdelen, gebruiksvriendelijk systeem.

    [​IMG]

    ESC: geladen LiPo aangesloten, toen kwamen er rookpluimen uit de ESC. Dit was een garantiegeval, keurig een nieuwe gekregen. Er zijn meer gevallen bekend dat de ESC kwalitatief tegenvalt, of aan de lichte kant is (heat protection wordt ingeschakeld binnen 1 accu rijden). De tweede regelaar deed het op zich prima bij mij, al vond hij 2* 5000mAh bijna achter elkaar bij 30 graden wat minder leuk. Zo nu en dan pakt de auto dan even niet meer op. Kort afkoelen helpt. De motor wordt eigenlijk altijd heet, al heb ik het niet gemeten. Aangezien het RTR is met originele RF, geen tijd in gestoken.

    [​IMG]

    Banden; zeer geschikt voor zand en bos, op de weg zijn ze zo versleten. Geen minpunt voor de auto, meer een constatering. 1 van de 4 banden kwam na verloop van tijd los van de velg, deze heb ik opnieuw moeten lijmen.

    [​IMG]

    12mm Alu meenemers. Netjes dat deze standaard gemonteerd zijn. Bij het loslopen van een wiel (slechte borgmoer) beschadigde de hex van de velg behoorlijk, van de ophanging bleef de meenemer keurig intact.
    Antenne; uit de doos onnodig lang, nadat ik 2x de antenne heb gebroken, heb ik hem een paar cm boven de kap uit laten steken. Kwaliteit van de body is overigens prima, geen scheuren na koprollen en dergelijke. Spoiler blijft ook heel, moet je weleens rechtbuigen na een koprol.

    [​IMG]

    Differentieel: na een tak te hebben geschampt, had ik opeens een achterwielaandrijver. Kegelwiel afgebroken van het voorste diff. Volgens de winkel nooit eerder gezien, kreeg wel coulance (50% korting). Setje gemonteerd, daarna probleemloos. De constructie van de differentieelhuizen is zodanig dat er nog weleens een steentje tussen kan schieten, waardoor beschadiging op kan treden. Kleine stelschroefjes had ik al genoemd, zullen we maar over ophouden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Accu montage: door de manier van monteren, kwamen de kabels van mijn (hardcase) accu’s weleens klem te zitten, waardoor ze beschadigen.

    Eindoordeel

    Leuke complete auto voor een beginner, hieronder heb ik de structurele, niet exemplarische, plus- en minpunten genoemd.



    Pro’s
    • Complete auto voor het bedrag (+/- 250,=)
    • Volledig gekogellagerd
    • Fatsoenlijke schokdempers met alu caps
    • Aluminium aandrijfas
    • Net afgewerkte, sterke PC body
    • CVD’s
    • Brushless
    • Duidelijke manual, ook de complete bouwbeschrijving zit bij de RTR.
    • Voldoende hopups/upgrades van Thunder Tiger, waaronder swaybars en diverse CF-onderdelen.
    • Stalen pinion
    • Verstelbare en verplaatsbare turnbuckles
    • 2.4 Ghz zender, met uitgebreide opties.
    • Aluminium motorbevestiging met eenvoudige afstelling.
    • Aluminium 12mm meenemers.
    Con’s
    • Open transmissie pinion /spur
    • Stoterig gedrag door sensorless motor/ESC
    • Kleine hex in outdrives/cups (meer een schaalprobleem dan een specifiek modelprobleem)
    • Uitkijken met bijgeleverd gereedschap, kleinste imbussleutel kost je je stelschroeven.
    • Stickers kunnen beter
    • Steentjes kunnen op allerlei plekken tussen de overbrenging springen (diff outdrives, aandrijfas, slipperclutch, gear/pinion, met allerlei beschadigingen tot gevolg.
    • Prijzen spareparts zijn middelmatig te noemen, Traxxas en Team C doen dit bijvoorbeeld gemiddeld beter.
    • Zeer weinig niet-OEM hopups/upgrades te krijgen.
    • Zwakke ESC
    • Stangkoppen bij voorwielophanging slijten doordat ze in aanraking komen met de voorwielen.
    • Voorwielen slingeren (zit niet in de aandrijfas / zeskant), maar in de kwaliteit van het wiel zelf.
    • Band komt los van velg.
    • Beschadigen kabels (hardcase LiPo) accu door montage
    • Siliconen kap achter op motor voorkomt niet dat er zand bij het motorlager kan komen.
    Op dit moment heb ik hem niet meer in mijn bezit, raakte op volle snelheid met het rechtervoorwiel het linkerachterwiel van m'n 1:1 auto, waardoor een CVD krom was, het topdeck scheurde en het voorste diffhuis loskwam van het chassis. Heb hem als donor verkocht aan een mede-forummer.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2013
  2. WesleyK

    WesleyK

    Lid geworden:
    2 apr 2013
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Roosendaal
    Goede en duidelijke review! Mooi alle positieve en negatieve punten benoemd. Voor het geld best een leuk karretje denk ik zo.
    Zou cool zijn als we meer van dit soort reviews op het forum hebben :)
     
  3. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Dank je wel! Heb zelf ook veel reviews gelezen voordat ik deze auto kocht, en ik wou eens een wederdienst doen :)
     
  4. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Heel mooie review Bart, daar heb je mooi wat tijd in gestoken, complimenten.

    Hierbij even een berichtje van de “mede-forummer” :D.
    Ik heb dus ook een XXT en heb daarbij de auto van Bart overgenomen voor de onderdelen, helaas kan ik niet goed tegen deffecte machines dus ik heb hem maar gerepareerd, ...beetje lijm, stukje allu en rijden maar weer, just for fun.
    Ik zal ook even mijn duit in het zakje doen, wellicht heeft iemand iets aan mijn tips.
    Bart's bevindingen komen grotendeels overeen met mijn ervaring met de XXT.

    De grootse en door Bart al genoemde issues zijn:

    Wielen die heel dicht langs de stuur stang kogelkop lopen (en er zelfs tegen aan komen).
    Bij mijn auto heb ik hier geen last van (met de standaard wielen) dus heb het idee dat het aan jou set wielen moet liggen, ik heb op jou auto dit probleem opgelost door de kogels van de stuurstang op de binnenste positie te zetten op de stuur arm, hiervoor moest ik wel de stuur stang iets inkorten maar was vlot opgelost met een veil.
    [​IMG]

    Open spur gear waar eenvoudig vuil tussen komt.
    Ik denk dat het meeste vuil door het linker achterwiel naar binnen word gegooid, ik heb hiervoor een dun blikken plaatje gemaakt en op het frame geschroefd die het spur beschermd, sinds dien heb ik geen problemen met het spur meer gehad.
    [​IMG]

    [​IMG]

    ESC die in overtemp beveiliging gaat.
    De mijne werkte alleen op harde ondergrond, in zand of op gras ging hij binnen 1 accu in overtemp beveiliging, dat is natuurlijk niet leuk rijden dus ik heb de ESC vervangen. Sinds dien rijd hij perfect ook geen last met weg rijden of langzaam rijden. Een simpelere oplossing kan een kleiner motor tandwiel zijn maar goed dan lever je wel iets snelheid in.

    Siliconen kap achterop de motor doet z’n werk toch niet perfect.
    Eenvoudig opgelost met een ty-rap’je, geen vuil meer op het lager gehad.

    Antenne positie.
    Ik heb de antenne gewoon horizontaal in een buisje onder de body lopen, werkt prima.
    [​IMG]

    Boutjes bevestiging voor as.
    Deze wil ik als extra aangeven. Alle boutjes zitten vast in kunststof of met een zelf borgende moer, behalve de boutjes A en B waar de voor as (diff huis) mee vast zit, deze zitten in een metalen huls, deze komen dus eenvoudig los (geen zelf borgende werking) waardoor de voor as alleen nog maar vast zit op boutje C en de “back-bone” op het frame, bij een aanrijding krijg je dan de brokken die Bart had met zijn auto. Dit probleem is eenvoudig op te lossen door deze boutjes met een drupje locktite vast te zetten.
    [​IMG]

    Mijn conclusie over deze auto is:
    Leuke betaalbare auto met 4wd.
    Mede door de 4wd veel grip en eenvoudig te besturen ook op gladde ondergrond.
    Met een paar aanpassinkjes een betrouwbare auto.
    Ik ben geen hard-core RC auto man maar geloof niet dat dit een wedstrijd kwalitijt auto is, het is echter wel een leuke auto voor de hobbie rijder die geen fortuin te besteden heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Hey, thanks voor je aanvullingen!
     
  6. moredruid

    moredruid

    Lid geworden:
    3 jan 2014
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Cranendonck
    Ik heb deze ook gekocht vanwege de leuke prijs/kwaliteitverhouding. Mijn zoontje was uitgekeken op onze brushed monster truck (die inmiddels een brushless upgrade heeft gekregen) en wou meer een straat/offroad karretje. De MT kukelt op straat veel te makkelijk om, logisch natuurlijk met zo'n hoog zwaartepunt.

    Mijn ervaringen zijn overwegend positief, het is een erg leuk en wendbaar karretje voor een zeer schappelijke prijs. Onderhoud is simpel en prima te doen.

    minpunten:
    - bij mij kwam de ESC continue los, uiteindelijk heb ik die met dubbelzijdige tape en 2 tie raps op de "backbone" vastgezet. Ik heb nog erg weinig last gehad van rommel bij de pinion/spur, ik denk gewoon geluk gehad.
    - hier in de buurt zijn er veel duinen/los zand, daar wordt de ESC/motor combo snel heet en moet dan even afkoelen. Ik heb er monster truck tractor wielen op gezet, deze hebben veel meer grip in het losse zand en zelfs met de standaard vertanding heb ik nu minder last van oververhitting ook al mag het wellicht een tandje lager omdat de wieldiameter nu groter is. Nu ziet ie er ook meer uit als een truggy dan als een stadium truck.
    - we hadden de vleugel vrij snel aan gort (veel jumps), ik heb de "dikke" vleugel (2 of 3mm kunststof) vleugel erop gezet, die is wat meer bash proof.
    - het grootste manco vind ik de schokbrekers. Mijn zoontje heeft er een paar keer mee gereden op een circuit en zowat elke keer hadden we wel een probleem met de schokbrekers. Ze werken prima maar zijn erg zwak als je ergens tegenaan rijdt of iemand je een tikje geeft: de shaft van 2 schokbrekers is verbogen (rebuild kit besteld en gerepareerd) en de caps onderop schieten erg makkelijk los en eenmaal los sluiten ze niet meer zo goed als eerst dus schieten ze steeds vaker open. Ergerlijk, en opgelost door uiteindelijk een ander setje schokdempers te monteren.

    pluspunten:
    - lekker wendbaar, de servo is voor een RTR auto sterk en snel genoeg.
    - meer dan genoeg power om lekker mee te sjezen.
    - jumps jumps jumps! hij springt ontzettend lekker en laat zich prima corrigeren in de lucht.
    - op de schokdempers na heb we nog niets kunnen slopen, degelijk karretje!

    Ik vond trouwens de tie rap tip voor de dust cover op de motor bijzonder goed, die gaat op m'n to-do lijstje voor morgen :)
     
  7. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Bedankt voor je aanvullingen!
     
  8. zazeauzena

    zazeauzena

    Lid geworden:
    29 jul 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gent
    Heeft iemand een idee hoe snel deze gaat op 2s en 3s lipo?
     

Deel Deze Pagina