Reviseren D 10 stoommachientje

F.van.Gent

In Memoriam
Hier wil ik starten met de D 10
Die heel slecht is opgebouwd
Er zijn zelfs tapgaten die er half naast zitten
Waar je dus geen genoeg houvast aan heeft

full


full


Hier is nog wel het een en ander aan te doen hoor!!

Dus ga ik hier een uitgebreid verslag over doen met veel foto.s
Dus NORWIN goed in de gaten houden
mvg
Frederik

full


full


In de rechtse cyl zitten gietgallen

full


En hier is de krukas krom
moet dus worden uitgericht
Is volgens mij ook niet orgineel maar dat weet ik niet zeker

full

zit helemaal geen rand in om pakking te drukken

En hier de drukker voor 2 mm as
full


Zo alles licht uitelkaar
En lig nu in een bad
Om alle vuiligheid te verwijderen
Maar er moet wel wat aan gebeuren
Dat houd in als dat ik wat materiaal nodig heb
Hopende als dat de man dat goed vind
En misschien heeft hij wel het een en ander
Anders moet ik het kopen
En dat kan ik van mijn AOW niet betalen
Dus wacht ik het antwoord wel af

full


wat moet je nu met zo een as
Verschillende pennen scheelt 1.5 mm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Baggeraar
De krukas is zo krom als het maar zijn kan
Is volgens mij ook niet de orginele daar de wangen verschillende diktes hebben
En de boel is geklonken
Het is een bouwpakker geweest die zeeeer slordig in elkaar is gezet onbewerkte gietstukken dus
De tapgaten zijn om te huilen
De beringlagers zijn helemaal uitgesleten
En de krukpennen hebben verschillende diktes
Krijg dat wel voor elkaar
Maar heb dan wat materiaal nodig
mvg
Frederik
 
@baggeraar, gietijzer kun je toch niet zilversolderen ?

Frederik,

tis dat ik vanaf morgen op vakantie ben, anders had ik nog wel wat "peukjes" materiaal op kunnen sturen.
 
full


Hij licht geheel uit elkaar en schoongemaakt

[mod]Opgelost de restauratie gaat gewoon verder![/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Frederik, misschien heb je iets aan deze plaatjes van de D10 krukas die ik vond op internet?


%24T2eC16VHJGwE9n%29yTd9EBP%2BTr4h%2Bnw%7E%7E60_35.JPG


4341550515_30f14e815f.jpg


4363290559_d51d92f758.jpg


4387992411_0f5f996c7a.jpg


4364032404_e458cb9a1b.jpg


Het kan zijn dat dit zelfbouw krukassen zijn, maar in ieder geval zie je bij geen enkele versie dat 1 wang dikker is.
 
maar in ieder geval zie je bij geen enkele versie dat 1 wang dikker is.

Als je een nieuwe krukas gaat maken (met even dikke wangen) heb je grote kans dat je de kolommen zal moeten gaan verplaatsen, omdat de drijfstang dan tegen één van die (nu TE DIKKE wangen) loopt.

Ik begrijp echter nog steeds niet waarom die machine helemaal uit elkaar moest.

Wat is er nu mee mis dat hij niet lekker liep.
Zwaar punt?
Timing verkeerd?
Lekke schuif?
Lekke veren?
Te veel ruimte op de schuifstang/excentriek overbrenging?
Lekke zuigerstang pakkingbus?

Als ik met de auto naar de garage ga en zeg dat de motor af en toe overslaat, hoop ik dat ze het in de bougie zoeken en niet meteen de motor in alle onderdelen trekken.


plaatje van mijn compound krukas

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een nieuwe krukas gaat maken (met even dikke wangen) heb je grote kans dat je de kolommen zal moeten gaan verplaatsen, omdat de drijfstang dan tegen één van die (nu TE DIKKE wangen) loopt.

Ik begrijp echter nog steeds niet waarom die machine helemaal uit elkaar moest.

Wat is er nu mee mis dat hij niet lekker liep.
Zwaar punt?
Timing verkeerd?
Lekke schuif?
Lekke veren?
Te veel ruimte op de schuifstang/excentriek overbrenging?
Lekke zuigerstang pakkingbus?

Als ik met de auto naar de garage ga en zeg dat de motor af en toe overslaat, hoop ik dat ze het in de bougie zoeken en niet meteen de motor in alle onderdelen trekken.


plaatje van mijn compound krukas

full

Hopende als dat ik het dan maar begrijp
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik met de auto naar de garage ga en zeg dat de motor af en toe overslaat, hoop ik dat ze het in de bougie zoeken en niet meteen de motor in alle onderdelen trekken.

Als ik naar de garage ga met een slecht lopende motor en de monteur constateert dat er iemand enorm met de auto aan het beunhazen is geweest, hoop ik dat hij even verder kijkt. Voor hetzelfde geld trap je met 120 dwars door je remmen.
 
Heren, hou er even rekening mee dat er hierboven wat "commotie" is geweest over de reparatie van deze machine.
We hoeven niet overal het naadje van de kous te weten... Laat Frederik gewoon doen waar hij goed in is, zodat Norwin hopelijk straks een soepel lopende machine terugkrijgt en iedereen tevreden is...
 
Allemaal slagen in de lucht. Laten we Frederik en Norwin daar nou eens rustig aan werken, dan horen we later wel wat er aan de hand was. Speculeren doe je op de aandelenmarkt.

Groet,

Ad

PS ik zag dat je voor was, Roel
 
Misschien de kromme krukas?

Misschien ook niet.

Frederik heeft tenslotte niet gezegd dat hij te zwaar liep.
Als de lagerschalen groot genoeg zijn gaat die kromme as gewoon soepel rond.

Waarom zo geheimzinnig doen.
Ik snap dat niet, het gaat erop lijken dat Frederik zelf ook niet ziet wat er fout aan is.

Als je dan maar allemaal nieuwe onderdelen in de machine gaat stoppen, zal die vast weer draaien.
Aan Frederik's bouw vaardigheden twijfel ik niet.
 
Misschien ook niet.

Frederik heeft tenslotte niet gezegd dat hij te zwaar liep.
Als de lagerschalen groot genoeg zijn gaat die kromme as gewoon soepel rond.

Waarom zo geheimzinnig doen.
Ik snap dat niet, het gaat erop lijken dat Frederik zelf ook niet ziet wat er fout aan is.

Als je dan maar allemaal nieuwe onderdelen in de machine gaat stoppen, zal die vast weer draaien.
Aan Frederik's bouw vaardigheden twijfel ik niet.

Waarom lees jij je emails niet Harm
 
Sorry Frederik, ik ben wel achter de pc bezig met tekenen en ontwerpen van schema's en printen.
Het mbf staat open en per pb probeer ik ook mede forummers te helpen.
Mijn mail bekijk ik als ik iets verwacht en aan het einde van de dag.
Die staan dus niet dag en nacht open.
Zal nu kijken wat je gepost hebt.
 
full


De nieuwe bovenkappen beringlagers in wording

Dit is netjes gelijnboord ????????????????
Moet ik dus aanpassen
Zodat het wel netjes recht is
Word dus een ander systeem
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oei! dat is wel heel erg uit de lijn Frederik.

Misschien is het op te lossen met kogellagers?

Nadeel is dan dat je de krukas moet afdraaien van 7 naar 6 mm want kogellagers met een binnendiameter van 7 mm zijn of heel erg duur of bijna niet te krijgen.
6 mm is veel makkelijker te vinden daarentegen.
 
Back
Top