Reviseren D 10 stoommachientje

Voor de hoofdlagers heb ik wel een oplossing hoor
Maar moet daar nog even een nachtje over slapen
Eerst maar eens zien te draaien
mvg
Frederik:D
 
Wat ik me, als leek op stoomgebied, over verwonder, is dat er glijlagers worden gebruikt ipv kogellagers. Ben je niet meteen een aantal problemen omtrent smering kwijt als je kogel- of naaldlagers neemt ipv dit soort bussen?
 
problemen met een derde lager

Ik moest even zoeken Ron, maar ik neem aan dat het over het volgende gaat
Misschien is het op te lossen met kogellagers?

Hoe moet het dan met het middenlager?
Dacht dat er nog geen deelbare kogellagers waren.
Zou bij mij voor de drijfstanglagers ook een uitkomst zijn.

Kogel lagers kan je bij de twee buitenste hoofdlagers op de as schuiven.
Bij het midden lager zou je dat eerst op de as moeten schuiven en dan de kruktap van de andere cilinder pas op de as moeten solderen.
 
Dus het middellager later vervangen door een kogellager is lastig, maar als je een compleet nieuwe krukas maakt, was het wel mogelijk geweest, begrijp ik? En een deelbare krukas?
 
En een deelbare krukas?

ik meen dat mijn as 8 mm dik is.
Zelf zie ik geen kans om daar een splijn in te steken.
vierkant lijkt me al lastig.
Maar dan nog zuigpassing?
Lager is 12 mm breed (as lengte)

220px-Spline-shaft.png
 
Als je niets anders in je vrijetijd te doen hebt ga je zoeken naar problemen die er niet zijn.
Persoonlijk zou ik de figuur die zoveel vrijetijd over heeft om problemen te zoeken vragen of hij het werk voor mij zou willen gaan doen.
 
Heeee Boris, vijftien berichten, waarvan de helft koop/verkoop, en je weet zowaar al hoe we hier met elkaar om gaan. Da's verdomd knap.
Niet sarcastisch: wat is er op tegen om uit leergierigheid en nieuwsgierigheid vragen te stellen? Of mensen te willen behoeden voor al dan niet vermeende fouten?
Weer sarcastisch: ik zal in het vervolg rekening houden met jouw insteek in deze, mocht je vragen stellen. Of weet je alles al? Zoek ook eens de termen forum en discussie op in het woordenboek, ongetwijfeld verhelderend, voor jou.

Als je vind dat een reactie niet netjes is, kun je de moderatoren vragen om ons met hun inzichten te verblijden. Dat kan iedereen d.m.v. van klik op waarschuwingsbordje naast het betreffende bericht.
 
En de asdelen op de plek van waar ze gekoppeld moeten worden op deze manier frezen?

Rotex%20koppelingen%20Rotex%20koppeling.jpg



Zal misschien op deze schaal niet praktisch haalbaar zijn, maar dat laat ik ter beoordeling aan de specialisten over.
 
Goedendag zeg wat een vakwerk mijn petje af hoor,volg dit nu al een tijdje maar dit is vakwerk om van niets iets goed te maken.
Ik blijf dit volgen tot het eind,hopelijk strak een filmpje hoe hij op stoom draaid.
Met vriendelijke groet Arnold.een grote fan.
 
hallo

ik volg dit ook al een tijdje en Frederik dit is moed en zelfopoffering om van deze machine nog een werkend exemplaar te maken
je moet echt beginnen met een zeer slecht gebouwde machine en daar terug iets mooi's van te maken is echt vakwerk wel vereist
Je hebt het echt wel in je vingers maar ja diegene die nogal werk van je gezien hebben weten dat je het in je hebt zitten
bij menige modelbouwer was dit reeds in de vuilbak terecht gekomen

gr raf
 
Om even op de kogellagers terug te komen:

kogellagers hebben een VEEEEEEEEEEL grotere inbouw ruimte nodig dan glij lagers.
Het zou in het belang van de machine er niet uitzien om kogellagers te gebruiken.

Met een boring van 8mm zou de buitenring al snel 18 tot 20mm worden, en daar moet nog een lagerkap overheen.
Ergo, uiterlijk ziet het er dan niet uit.

Bij een opgebouwde krukas een kogellager in het midden monteren.
Leuk idee, maar wat gebeurt er met het lager als de krukas verder afgesoldeerd wordt ??
hardsoldeer, 600 C, dat komt de nauwkeurigheid van een kogellager niet ten goede.

Zoals Frederik het gedaan heeft is het prima.
 
Als ie het überhaupt nog doet , alle smering brandt weg bij 600 graden.

Lagers zijn er trouwens van 14 x 8 x 4 mm, die kan je wel kwijt.
Ik heb de as afgedraaid naar 6 mm, zo was ik de slinger in de as kwijt en kon ik lagers van 12 x 6 x 4 mm kwijt. In het midden zit nog wel een glijlager om de reden die je zelf al aangeeft. Dat glijlager is wel deelbaar trouwens. De reden dat Frederik geen deelbaar lager gebruikt is het feit dat de originele uitlijning zo belabberd was dat het onderste deel van het middenlager waarschijnlijk geen steun vindt en los gaat liggen klapperen. Dan heeft het natuurlijk geen zin om dat toe te passen.
 
Deelbare krukas

Goedemiddag allen,
Misschien overbodig maar toch..
Een manier om een krukas deelbaar te maken en gebruik van een niet deelbaar glij- of kogellager mogelijk te maken is wellicht het toepassen van een HIRTH-vertanding op de aansluitvlakken. Wordt en werd bij 1:1 ook toegepast bij o.a. boxermotoren(BMW) en vliegtuigmotoren van verschillende merken.
Zal wel priegelwerk worden om het zo klein te maken maar met een verdeelapparaat op de freesmachine is het wellicht goed te doen. Kant en klare verbindingen , die nog na-draaibaar voor aanpassing zijn, heb ik ooit in oude typemachines gevonden.
Wel weer prachtig :thumbsup: werk van Frederik, die D10 wordt beter dan een nieuwe denk ik..:D

En nog bedankt:D voor toevoegen van de plaatjes, Harm!
 
Laatst bewerkt:
Back
Top