revisie K-klasse 123

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 15 aug 2019.

  1. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Ooit heb ik een K-klasse jacht gekregen. het was de K-123. Ik was al in het bezit van de K-278, en die had ik wel enigszins 'gepimpt'. Met de 278 heb ik jarenlang veel wedstrijden gevaren. de laatste jaren weer een stuk minder, maar nu lijkt er een soort revival van de K-klasse te zijn en is er weer volop activiteit. Alle reden voor mij om de K-123 een aan te pakken.
    De gelcoat was wat mat geworden, er zat een scheur in het roer, de kiel was niet mooi glad en de hele scherpe overgang van romp naar dek heb ik bij de K nooit mooi gevonden. Bij mijn 278 heb ik deze rand met schuurpapier afgerond en vervolgens het hele schip, inclusief dek opnieuw geschilderd. Bij de 123 wilde ik dat ook doen, maar het schip moest nu een klassieke uitstraling krijgen, met een 'ingelegd' teakhouten dek en gelakte potdeksels, ongeveer zoals bij mijn draak. de kleuren van de romp wil ik over de afgeronde rand heen laten lopen tot aan het gelakte potdeksel.
    dus: eerst het schip helemaal gestript; alle electronica er uit, roer er af, kiel er af en rondom geschuurd. vervolgens de -in mijn ogen lelijke- houten opstaande rand van het dek af gehaald. hierbij is het dek wel enigszins beschadigd, zodat ik de rompkleuren wat verder over de rand door zal moeten trekken.
    er zat een triplex dek op met een teak toplaag. deze heb ik flink geschuurd en meermaals met wasbenzine ontvet. Nu iets verzinnen om de naden tussen de planken te maken.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2019
  2. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    het verwijderen van de houten rand
    IMG_2393.JPG
     
    Bert V vindt dit leuk.
  3. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    ik had eerst geprobeerd om de rand slechts gedeeltelijk weg te halen en hem bij het voordek te laten staan als een soort 'toerail', zoals je op klassieke zeilschepen vaker ziet. dit was echter onmogelijk, want ik kon hem niet heel houden. uiteindelijk heb ik de hele rand er af gehaald.
     
  4. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    daarna dus iets verzinnen voor de 'beplanking' van het dek.
    uiteindelijk met de proxon bovenfrees hele smalle sleufjes gemaakt en die met houtvuller opgevuld. ik wilde gebroken witte naden in plaats van zwart, omdat ik het anders erg donker vond worden. daarna weer schuren en de potdeksels lakken. ik ben best tevreden met het resultaat. de schade aan de buitenkant zal straks in kleur worden gespoten en dus niet meer zichtbaar zijn
    IMG_2469.JPG IMG_2470.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Ook de kiel en het roer werden onder handen genomen. het roer heb ik gerepareerd met glasweefsel en epoxy, nadat ik het eerst mooier in profiel heb geschuurd. De kiel ook mooier in profiel geschuurd, geplamuurd en glad gemaakt. dit alles natuurlijk wel binnen de maten en gewichten van de klassevoorschriften.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    De twee dekopeningen bij de K worden vaak afgeplakt met plakplastic. tegenwoordig heb je ook een mogelijkheid met magneetstrip gecombineerd met zwart zeildoek. ik vind beide opties niet echt mooi. de vorige eigenaar van de 123 had er twee plexiglazen deksels voor gemaakt, die ik ook foeilelijk vind. In het kader van de klassieke 'look', heb ik bedacht om het achterste gat af te sluiten met een luik in hetzelfde design als het dek. daarvoor een deksel op maat gezaagd van licht triplex van een deksel van een wijnkist. absoluut waaibomenhout, maar mooi licht. ik had nog een stukje teak fineer liggen en heb dat er op gelijmd en vervolgens op dezelfde manier bewerkt als het hoofddek. aan de onderzijde van het dek heb ik strips gelijmd, waar dit luik straks op komt te liggen, met een foamstrip voor de waterdichte afsluiting. dit wordt met een elastiek naar beneden getrokken en op z'n plek gehouden. ik heb dat eerder zo gedaan en dat werkt best goed. om het deksel op te kunnen tillen heb ik een soort handrail gemaakt als handvatje. die handrails hebben een mooie klassieke uitstraling. ik zet er ook twee op het voordek en twee op het kapje, dat ik heb gemaakt om de grote voorste dekopening af te sluiten. Een laag kapje leek mij het mooist. Dat heeft als tweede voordeel dat dit ook als waterkering functioneert, door de opstaande rand. De opstaande randen van het kapje en de handrails heb ik gemaakt van een oude gebroken teakhouten tuinstoel. onvoorstelbaar hoe mooi dat hout nog is als je de buitenste laag er van af haalt. ook na 20 jaar nog. Het afneembare dak van de 'kajuit' (of het kapje) heb ik op dezelfde manier gemaakt als het luik achter, maar dan met een dikke rand in verstek gezaagd er omheen. aan het dak ben ik nu bezig, dus die foto's komen in de volgende post.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Jonkje, smaragd, wiggie en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Afgelopen week het kapje afgemaakt en begonnen met het spuiten van de romp en kiel. omdat het drie kleuren zijn is dat nogal wat afplakwerk. ik spuit de kleuren een voor een en zal het geheel daarna met waterproof 2000 opschuren. daarna gaan er meerdere lagen transparant overheen, die ik dan weer waterproof wil schuren en vervolgens wil polijsten. ik ben benieuwd of het lukt om een mooi resultaat te krijgen met de de gewenste diepe glans. Ik vind het kapje mooi gelukt. het past ook goed en verschuift niet dankzij latjes langs de rand. het kruis geeft stevigheid. hier maak ik een shockcord aan vast om het dak tijdens het zeilen op z'n plaats te houden.
    Hieronder wat foto's.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    wim bakker, Zeiler, Ard en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    en de kiel. Eerst in de epoxy en microbaloons, vandaag gespoten in tricolore!! nu nog een keer heel licht schuren en dan een aantal keren blanke lak.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2, Jonkje en Bert V vinden dit leuk.
  9. Coen

    Coen

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Sassenheim
    Ziet er erg mooi uit.
    K Klasse Hay
     
  10. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Dank je Coen,
    hoop vandaag blank te kunnen spuiten.
    en dan maar weer snel eens gaan zeilen!!
     
  11. Coen

    Coen

    Lid geworden:
    12 apr 2011
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je de Polo’s nog ontvangen.?
     
  12. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    haha, ik heb er nu een aan zelfs.
    vandaag bij Lion Charmant geweest om nog wat spullen voor de K te halen. ook maar een en ander bij de hobbyking besteld. betere stuurservo en servoarmen. het enige wat ik nergens goed kan vinden is een alu roerarm met een klemschroef. Heeft iemand daar een adresje voor?
     
  13. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Sailsetc in de UK misschien?
     
  14. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.043
    Locatie:
    Sneek
  15. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    ja, daar zit inderdaad een aantal fittings bij die op de roerkoning passen. dank je Jan. Best lastig te vinden. De als fitting voor op de servo is op veel plaatsen te krijgen, maar voor op de roerkoning is blijkbaar lastiger.
     
  16. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    379
    Locatie:
    Almere
    3CD7B80E-B1B5-454A-9A38-A4B908DB305F.png Of dit..
     
  17. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Dank Wim, Ik had de site van Bantock inderdaad ook al gevonden. Ik houd het voorlopig maar eens bij de arm die er op zat. Die heeft het jaren goed gedaan. De krachten zijn blijkbaar toch niet zo groot, omdat het roer deels gebalanceerd is.
    inmiddels diverse malen gespoten en druk bezig met het maken van kleine dingetjes zoals een mastvoet en de dekdoorvoeren. Vanwege de klassieke 'look' probeer ik zoveel mogelijk van messing te maken. dat dan opschuren en blank lakken. ziet er in mijn ogen wel fraai uit. foto's volgen.
    Ook mijn klushok opgeruimd, en daar ben ik eigenlijk nog het meest trots op :banana:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Bert V

    Bert V

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Steenbergen
    Een deftig klushok Hay, daar kan je zeker trots op zijn en trouwens ook op de scheepjes die ik daar zie staan :cool:.

    Groet, Bert
     
  19. losse fok

    losse fok

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    21
    Hallo Hay
    Wat dacht je van deze bediening voor je roer.

    Gr losseFok
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    messing maststeun. twee L profielen tegen elkaar gelijmd. sleuf in de mast zelf gezaagd en dan boutje ervoor en boutje erachter. kan ik binnen de 2 cm speelruimte nog eens wat uitproberen.
    En een dekdoorvoer voor de grootzeilschoot. de maximale 1 cm boven dek aangehouden ivm de waterdichtheid.
    Verder voor het laatst blank gespoten. als dit een beetje hard is wordt dit met waterproof 2000 geschuurd en dan gepolijst.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina