revisie nitromotor

Pinchen = het samenknijpen van de cylinderbus om zo weer een goede passing te krijgen tussen cylinder en zuiger.

Ik had hier van gehoord, maar kon er nergens iets over vinden. Ik vond dat de 20 liter die je met een goed onderhoude nitromotor kunt doen, te weinig waren. Ik had er twee op de plank in de schuur liggen thuis die de geest gegeven hadden.

Ik had de volgende opties:
-nieuw cylinder, krukas en zuigersetje aanschaffen
-lagers vervangen. (hoofdlager en voorlager)
-nieuwe kopen.
-pinchen

Ik heb na lang zoeken een manier gevonden op het net om dit voor elkaar te krijgen. Het lijkt me leuk deze met jullie hier te delen. Er staat verder weinig over te vinden in het mbf.

Ik heb een manier gevonden die pinchen heet. Het engelse pinchen heet vertaald knijpen. Dit is precies wat het inhoud, de cylinder word geknepen tot de versleten zuiger weer past.
 
Gebruiker Roelof past deze methode al geruime tijd met succes toe. Hij gebruikt een spantang uit een freesbank.
 
Ik heb een bus gedraaid op de draaibank welke ik tot mijn beschikking heb thuis en op het werk. Deze bus heeft een diameter van +/-50mm en een taps gat van 3graden met een diameter aan de grote kant van ongeveer 30mm.
Om de cylinder uit de motor gaat een ring waar mee geknepen wordt. deze ring is ingezaagd zodat hij kleiner kan worden.
De ring is 4graden taps aan de buitenkant en precies de maat van de cylinderbus aan de binnenkant. Als ik een ring doorzaag dan word deze kleiner (beetje raar, weet iemand waarom). Dit is niet erg, want de passing moet precies of klemmend zijn. Met een schroevendraaiertje open ik de ring en schuif hem om de cylinder. Als de passing te groot is, merk ik dat het erg veel moeite kost om te knijpen.

Hier een foto van het setje met een buis om te persen en een rode buis om het spul eruit te tikken.



IMG_0746.JPG
 
Ik heb een bus gedraaid op de draaibank welke ik tot mijn beschikking heb thuis en op het werk. Deze bus heeft een diameter van +/-50mm en een taps gat van 3graden met een diameter aan de grote kant van ongeveer 30mm.
Om de cylinder uit de motor gaat een ring waar mee geknepen wordt. deze ring is ingezaagd zodat hij kleiner kan worden.
De ring is 4graden taps aan de buitenkant en precies de maat van de cylinderbus aan de binnenkant. Als ik een ring doorzaag dan word deze kleiner (beetje raar, weet iemand waarom). Dit is niet erg, want de passing moet precies of klemmend zijn. Met een schroevendraaiertje open ik de ring en schuif hem om de cylinder. Als de passing te groot is, merk ik dat het erg veel moeite kost om te knijpen.

Dat die ring kleiner wordt komt omdat je een zaag dikje er uit haalt. Als er dan spanning ontstaat zal de ring kleiner worden.
Als je hier meer over wilt weten moet je is contact met roelof over opnemen die doet dat heel vaak.

Ik ga het binnenkort ook doen, is niet moeilijk je moet een spantang nemen doe je de bus in en knijp je hem heel lichtjes laat je de motor opnieuw inlopen en klaar is die.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een ring doorzaag dan word deze kleiner (beetje raar, weet iemand waarom).
Dat is niet zo raar, dat komt door interne spanningen in het materiaal.

Even een extra tip: omdat je nu een ring met 1 inkeping gebruikt, oefen je geen gelijkwaardig verdeelde kracht uit op je cilinderbus. In plaats daarvan knijp je de opening in de ring dicht, waarbij het deel er recht tegenover als scharnier werkt. Eigenlijk ben je de de cilinderbus dus ovaal aan het persen.
Een spantang heeft meerdere inkepingen, waardoor dit effect dus veel minder optreedt.
 
Je kunt je motor ook naar dit adres opsturen, kost je 20,00 euro met een gegarandeerd goed resultaat.
Vele mederijders uit de nederlandse buggycup rijden ondertussn met geknepen setjes van deze tuner.
Ik zelf maak al zo'n 3 jaar gebruik van zijn service en haal met gemak weer 15-20 liter uit de geknepen setjes.
Het grote voordeel van zijn manier is dat je de motor niet opnieuw moet inrijden, ik zelf rij na het pinchen 2 tankjes rustig afwisselend half/vol gas gewoon op de oude afstelling, dus niet extra rijk en dan gaat het gas er weer op.
De betrouwbaarheid en vermogen zijn weer als nieuw en ik gebruik deze motoren dan ook gewoon weer met de wedstrijden.

www.first-racing.eu
 
Ik heb na lang zoeken een manier gevonden op het net om dit voor elkaar te krijgen. Het lijkt me leuk deze met jullie hier te delen. Er staat verder weinig over te vinden in het mbf.

Ik denk dat je niet echt goed gezocht hebt :rolling:
pinchen - Google zoeken (OP MBF)



Wat voor motor gaat het trouwens om?

Is het de moeite wel waard, ik bedoel.... Is het een race motor of is het een hobby grade motor?
 
ik heb toch echt goed gezocht. denk ik het wiel uitgevonden te hebben...;)
Een spantang dus. Nou dan ga ik me daar maar eens in verdiepen. Het lijkt me wel wat om dat te gaan doen. Er is namelijk veel vraag naar bij ons op de club en ik heb er veel plezier mee.
Ik vond zelf dat ik al een heel eind gekomen was met mn busje. Het werkt best goed. Dat het met de spantang een beter resultaat heeft, zie ik de logica wel van in.

Het ging om twee dezelfde motoren: Lrp ZR21X

Ik heb zojuist alle draadjes gelezen over Roelof en pinchen en zijn website bekeken. Die man weet veeel van motoren! Vooral dat stukje over timing was interessant. Snap ik het nou goed dat je de timing ook aan kunt passen zodat je meer vermogen hebt?
 
Laatst bewerkt:
Het idee wat je bedacht hebt is niet nieuw, Rayaracing.com doet het ook zo, ik was ook met zoiets bezig totdat een maat van mij (die het 1 en ander zou maken) bij een spantanghouder uit kwam voor een conische bus en van daaruit op het idee van de spantang zelf kwam. Na wat testjes bleek een verloop ring nog steeds nodig en heel prettig is het om er weer een hoonsteen of borstel doorheen te halen.

Meer: Roelof's hoompeets

Die LRP, is dat een Picco fabrikaat of de SH fabrikaat? Als het een Picco is zijn het hele harde bussen.
 
Nou jullie het toch zo leuk over motoer pinsen hebben :p

Roelof is het bij jou ook mogelijk om een savage xl motor te laten doen dus de 5.9 en eventueel te laten kietelen :p
 
Picco fabrikaat, ik moet inderdaad erg hard persen. Ik heb een werkplaatspersje met een manometer erop zodat ik precies kan aflezen hoeveel druk ik geef. Ik pers elke keer met 10 bar druk hoger, tot het gewenste resultaat.

Ik had rayaracing al gevonden. Leuke video met uitleg erbij. Ik gebruik in plaats van de tandheugelpers een werkplaatspers met manometer. Ik dacht zo de kracht te kunnen bepalen en de vervorming van de cylinder (zodat ik niet te ver pers).
Maar nu vertel je dat jij ook nog steeds een verloopring nodig hebt. Vind je uit ervaring de spantang dan een betere krachtverdeling hebben dan de conische bus?

Uithonen is echt een hele goede tip. Dit zal veel verschil uitmaken, ik merk zelf vaak dat er een oneffenheid zit in de cylinderwand tijdens het meten van de passing. Meet je de passing voor of na het honen?
 
Ik heb helaas niet een zo'n grote spantang en mijn houder kan het ook niet aan (gaat maar tot 20mm), kietelen is geen probleem.
 
zou ik dan volgende maand mij motor naar jou kunnen toe sturen om hem een beetje op te leuken . stuur me de gegevens maar weer even via pm.
 
De ring heeft 2 functies:
1) alle krachten op het systeem worden gebundeld op de ring, pinchen gaat dan makkelijker
2) Het deel waar het smaller moet zal alleen smaller gemaakt worden.

Zachte bussen van bv. Force en Alpha kunnen zonder verloopje in de spantang, kost een hoop kracht maar geeft wel een prima resultaat, een Picco daartegen zal geen krimp geven....

Pas op met het idee van oneffeheden, in principe is de bus heel mooi gevormd voor de zuiger en wil je daar niet aan komen. Probleem is alleen dat de zuiger al ingelopen is en de cilinder zijn hoonprofiel weggesleten is. Een paar krasspoortjes zullen olie vast houden en voor een betere smering zorgen.
Ik meet verder niets, ik voel alleen aan.....

Ook met het pinchen moet je rekening houden dat een te zwakke pinch door de zuiger weer terug gedrukt kan worden, er blijft een soort van veerspanning in zitten welke ook onder temperatuur nog kan terug vallen (Thermoplastisch heet dat geloof ik)

En ik stuur een PB voor het kietelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een hoonsteen aangeschaft die je adviseerde (voor een remcylinder min. 13mm). Het valt nog niet mee om zo'n mooi hoonprofiel te krijgen als op de foto op je website. Maar daar ga ik aan werken. Thnx voor de tip!
 
Die foto geeft alleen het idee, het hoeft niet zo extreem, een 15 tot 30 seconden is voldoende om een redelijk profiel aan te brengen.
 
Nou had ik laatst een motor gepinched en was te ver gegaan. De zuiger kon niet meer op en neer. De motor was niet meer te starten.

Dus had ik weer iets bedacht om de pinch terug te duwen van binnenuit. Ik heb een ring gedraaid die precies in de cylinder past. Deze ring heeft een conisch gat in het midden en is ingezaagd. Ook had ik een kleine conus gedraaid op een voetstuk.
Onder de werkplaatspers met 100 bar en voila! De pinch kon ik weer beetje bij beetje naar de juiste klemming vormen.

Het werkt dus ook van binnenuit. Geen angst meer om te ver te pinchen.
 
Met 1 zaagsnede duw je hem niet mooi rond terug, je zult dus de bus meerdere keren moeten verdraaien om de rondheid terug te brengen.

Zoals je dus spantangen hebt om van buitenaf te klemmen heb ik er toevallig ook 1 gezien die van binnenuit kan klemmen. Inderdaad ook met meerdere bekken en een conisch deel.
 
Back
Top