Revisie Wilga van Airworld

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Huey, 23 mrt 2013.

  1. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Het is er dan toch van gekomen. We hebben vorige week besloten de Wilga van Loeki een nieuw leven te geven.

    Het wordt een project samen met PlanckFranck en Secondelijm; PlanckFranck als voornaamste bouwer omdat hij:

    A. In between jobs is en dus genoeg tijd heeft om te bouwen,
    B. Gek wordt als hij NIET kan bouwen en
    C. Het meeste bouwervaring van ons 3-en heeft.

    Secondelijm en ik zullen voornamelijk achter de stuurknuppel kruipen, om in eerste instantie de KA6 van PlanckFranck (zie restauratie-ka-6e-4-8m) te gaan slepen, maar natuurlijk is het de bedoeling om zoveel mogelijk zwevers van verschillende formaten op hoogte af te gaan zetten.

    Eerst maar eens een plaatje zoals de kist er vlak voor z'n maiden bij stond:

    [​IMG]

    Een heel aantal vluchten en slepen later, stond de kist er, helaas voor Loeki, zo bij:

    [​IMG]

    Nu Loeki heeft besloten om de kist zelf niet meer op te knappen, gaan wij met z'n 3-en deze kist dus een nieuw leven inblazen.

    Vandaag dus voor dag en dauw richting Loeki getogen, via de toeristische route. Louki werd al een beetje zenuwachtig of we het wel konden vinden. Laat ik het zo zeggen; we hebben veel van de mooie omgeving daar gezien (omg. Nijmegen). Heerlijke bak koffie gehad, nog even een half uurtje modelbouwers-talk, en weer naar huis. Onderweg even een verdeling gemaakt; de romp blijft bij Frank voor de controle van de constructie, ik heb eerst maar eens de vleugels mee naar huis genomen met als doel ze helemaal van verf te ontdoen. Wat Secondelijm als eerste gaat doen hebben we nog geen ei over gelegd.....;)

    Het idee is om het mezelf wel een beetje makkelijk te maken, door de verf te proberen te verwijderen met afbijtmiddel. Gelijk hier de vraag dus; wie heeft hier al ervaring mee ? Gaat het kunststof dit trekken ? Ik ga het natuurlijk eerst op een klein, onopvallend plekje proberen, maar toch, als ik het wiel niet nog een keer hoef uit te vinden, dan graag.

    Ik ben eerst maar eens begonnen met de letters van de vleugel te halen, en de servo's te demonteren. Gelijk stuit je dan op het eerste kleine probleem, namelijk dat de servo's met behoorlijk wat bruislijm "geborgd" zitten:

    [​IMG]

    Maar goed, dat krijgen we er wel uit, de servo's krijgen van Frank binnenkort een nieuwe bevestiging.

    De reden dat we de kist helemaal kaal willen hebben is dat het schilderen in de blauwe kleur gebeurd is in een ietwat stoffige omgeving. Kijk maar:

    [​IMG]

    Daarnaast vinden we dat er net iets te veel schoonheidsfoutjes in zitten, die willen we helemaal strak hebben straks:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij het loshalen van de letters kwam er gelijk al de laatste laag verf mee, dus volgens mij gaat dat afbijten makkelijk lukken omdat de verf maar een matige hechting heeft:

    [​IMG]

    Een klein beetje krabben met iets scherps toont aan dat de hechting van de verf matig is, hopelijk is dat een gelukje zodat het wat makkelijker wordt !

    [​IMG]

    Morgen maar eens een proefstukje afbijt doen, wellicht valt het allemaal wel mee. Daarna komen er nog de nodige structurele verbeteringen, en ik moet maar eens kijken of de aluminium poot van het landingsgestel recht te krijgen is, het is een massieve staf die een beste optater heeft gehad. Wellicht zijn er forumleden die hier wat zinnigs over kunnen zeggen ?

    Kortom, het begin is er, ik moet zeggen dat ik er echt enorm veel zin in heb, ik hoop dat mensen dit lijntje gaan volgen en we staan natuurlijk altijd open voor nuttige tips, tricks, do's en don'ts van de lezers ! Ik ben ook erg blij dat Frank zich grotendeels met deze wederopbouw gaat bemoeien, diegenen die hier op het forum zijn bouwkunsten een beetje volgt snappen mij waarschijnlijk wel.

    We zijn begonnen !!! :):):)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Jes, dit wordt een leuk project! En met PlanckFranck's staat van dienst gaat dit ook nog 's goed en in een lekker tempo gebeuren! Succes heren!
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    :D dank voor de komplimenten :D

    En ja dit wordt wel even een projektje en ik ga wel tempo maken. We hebben besloten de kist weer helemaal (of zover mogelijk) te strippen, verf eraf etc etc. Loeki heeft enig herstelwerk verricht, we gaan kijken of we er mee verder kunnen of dat we toch verder gaan breken. Blijft altijd lastig want ieder heeft zo z'n aanpak / manier van bouwen, loeki en ik niet uitgezonderd :D We gaan er niets slechts van vinden, we proberen er het beste van te maken.

    Terzijde: misschien grappig te melden hoe dit nu zover is gekomen....Huey en Slijm (MVC Midden Nederland leden) vliegen afgelopen najaar tijdelijk als gast op ons veld in montfoort (Zij krijgen een nieuw veld, bijna klaar, ik had die twee gasten werkelijk nog nooit eerder gezien ...hahaha) en 4 maanden laten vlieg je regelmatig samen, Zit je de halve dag met elkaar te whatsappen, te sms-en of te pb-en op mbf, Mees heeft 2 echte mbv's erbij, en zit ik vanochtend met Huey in de auto naar Groesbeek (2e keer) om met zn 3-en een Wilga op te gaan knappen :D . En ik heb nu een zwever maatje huge, en zij een sleper met een 60cc loeder op de neus. Werkelijk byzonder hoe dit z'n gang gaat :D

    Back to topic ! Ik heb hier nu thuis de romp staan en alle losse onderdelen (motor / gear etc etc) Huey heeft de vleugels meegenomen en heeft inmiddels een pot afbijt gekocht.

    Een vraag heb ik nu al, wie heeft de CD Rom met bouwhandleiding, want het wordt reverse egineering om het ding uit elkaar te halen. Misschien dat we die bij Airworld kunnen krijgen, maar als er nederlandse mbf bouwers zijn van dit toestel dan is het vast sneller gepiept. Foto's post ik vanavond, de ruitjes zijn er inmiddels al uit.

    Ik vindt het zelf een byzondere en mooie kist. Net als een paar andere Oosterse kisten zoals de Cmelac en de AN2....ze zijn zoooooo niet mooi dat ze tegelijk weer beeldschoon zijn :)

    Kleurenschema wordt iets gelerigs zoals bijvoorbeeld deze (maar das verder iets voor eigenaren Huey en SLijm)
    [​IMG]

    Ik begreep van Huey dat een clublid die autospuiter is de kist in de lak gaat zetten dus dit wordt weer een plaaaaaaatje!

    [overigens] Ik vind werkelijk weinig uitgebreide bouwverslagen op Inet van deze kist.....zijn wij nu de eerste, zijn sleperbouwers niet zo van de "sharing" ?
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2013
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo, de eerste assessment van de romp is gedaan, namelijk de check of de geometrie van het toestel/romp na de reparatie van loeki nog ok is. En dat is zo, binnen een 1/2 graad (op 2 meter afstand gemeten met laser waterpas :) ) techie !!! :D
    (Dus stand vleugel / stabilo/ri roer/motorschot etc etc, eigenlijk de hele uitlijning van dit toestel)

    Dat betekend dat we extensive breek- en herstelwerk achterwege kunnen laten en ons kunnen focussen op verstevigen en wegschuren overtollige epoxy / plamuren. Als de geometrie nl. niet ok was dan is het gewoon nieuw rompje bestellen :-/ (185 euro)

    [​IMG]

    Loodjes op het motorschot. Zo deed loeki het, ik ben meer een voorstander van alle loodjes smelten en als 1 blokje op het motorschot schroeven.

    [​IMG]

    Hier zie je eigenlijk wat er echt gedaan moet worden aan bouwwerk structureel, een nieuw steviger rompspant maken.

    [​IMG]

    alleen het linker ruitje wil er maar niet uit

    [​IMG]

    dit wordt slijpen / schuren en plamuren, np. Misschien kan Duc748 zelfs wel helpen. Hij is expert op details herstellen als rivets en andersoortig detail etc. Met schuren en slijpen gaan deze details hier iig verloren.

    [edit] zoek ik op ggl op duc748 en modelbouwforum krijg ik deze foto...wat moet je nu met een body op je behind....naja...laat die details maar :D

    http://i25.photobucket.com/albums/c92/tiangco/drift stuff/DSC03003.jpg

    Deze details bedoel ik.

    [​IMG]

    idem

    [​IMG]

    All in all, niet slecht. Structural geometrie van de kist is ok, dus das 1 gewonnen !!!!.


    Wordt vervolgd !
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2013
  5. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Dat ruitje zit met glas-siloconenkit geplakt. Een dun scherp stanleymesje langs de rand halen en het ruitje valt er zo uit....

    Tevens een abbootje op dit draadje zodat ik jullie in de gaten kan houden....;)

    Succes jongens!!
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    net even een start gemaakt met verdere ontleding / inspectie van de romp. Met behulp van een groot 24 kitchen knife.....en dit is echt hakken ....lol ;-) De details als rivets zijn op de linkerhelft van de romp inmiddels een beetje verdwenen (swry Slijm/Huey) en er zit een zwakke plek op de romp (daar waar alleen de epoxy zit) Dit moeten we dus vanuit de binnenkant verstevigen.


    Voor de rest, idd de gebruikte verf hecht matig aan de romp, en dat is in dit geval alleen maar goed. Alle ruitjes zijn er inmiddels uit.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2013
  7. Gijs F

    Gijs F

    Lid geworden:
    14 mei 2007
    Berichten:
    992
    Locatie:
    Barneveld
  8. ducharry

    ducharry

    Lid geworden:
    8 aug 2007
    Berichten:
    675
    Locatie:
    IJsselstein
    [edit] zoek ik op ggl op duc748 en modelbouwforum krijg ik deze foto...wat moet je nu met een body op je behind....naja...laat die details maar :D

    [​IMG]

    Je moet ook niet op duc748 ggl, maar op ducharry...:)
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Pew

    Och gott ja , lezen gaat ook steeds moeilijker :)

    Nou , vanochtend met de schuurtol en plank de boel wat vlakker geschuurd, en ook alle scherpe randjes bijgewerkt door de hele romp. Je kan op de foto zien dat eigenlijk vanaf halverwege de cockpit tot aan het motorschot de boel in de epoxyplamuur moet. Daarna de boel mooi vlak schuren en details opnieuw aanbrengen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2013
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wat me qua constructie opvalt van deze kist is dat over de lengterichting van de romp bovenlangs extra stevigheid is mbv de aluminium tubing, maar onderlangs enkel de romp voor stevigheid zorgt. Ik moet er nog even over denken maar ik ga denk ik toch iets fabriceren in de romp voor stevigheid onder.
     
  11. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Franck,

    Die aluminium buisjes aan de voorzijde naar het motorschot toe zijn orgineel. Ik had alleen extra versteviging aangebracht voor de sleepkoppeling zodat die krachten over de romp verdeeld werden.

    Ik weet dat de wilga van Frisch aan de zijkanten in de romp extra balsa heeft naar het motorschot toe....

    Ziet er goed uit verder, hou vol!!;)
     
  12. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Nou op hoop van zegen doen we even een proefje met afbijt van Alabastine. Ben benieuwd, nu even kwartiertje in laten trekken dan gaan we kijken of het met een plamuurmes is af te steken.
    Ik heb het spul maar even naar buiten verhuisd, wegens klachten van de gezinsleden over stankoverlast. Sjesses van stinkt die rommel ! ;)

    [​IMG]
     
  13. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Helaas, pindakaas, het proefje geeft niet het gewenste resultaat, de verf wordt wel iets zachter maar het kost nogal wat krabben/schaven om de verf eraf te halen.

    Maargoed, misschien is het een :rtfm: momentje, op de verpakking staat dat het spul gebruikt moet worden tussen de 10 en 25 graden......
    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we die temperatuur vandaag in elk geval niet gaan halen. Misschien vanavond binnen nog een poging wagen, tis jammer dat die troep zo stinkt....
     
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    doe jet op zolder? Enneuh verafbeit werkt idd amper met deze temperaturen. Lekker dik opsmeren en in de huiskamers die handel ! (ik doe het schuurwerk ook gewoon op de bank hoor, gezellig ! :hammer: (erm..not))
     
  15. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Misschien beter op de slaapkamer van de kinderen, dan heb ik er zelf niet zo'n last van !?!?

    :confused:
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Briljant ! Ik verplaats de boel gelijk naar boven :rolling:
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dankjwel, en komt goed. Ik ga zo aan de gang met het nieuwe rompspant.
     
  18. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Het resultaat van 2 uur een dikke laag afbijt, een kwartier krabben, schrobben met heet water en een schuursponsje, en daarna nog even schuren met scotch'nbright :

    [​IMG]

    Voor mij gaat dat 'm niet worden, duurt veel te lang. Ga toch 's kijken wat die andere gasten voor afbijt hebben gebruikt, mss. is deze afbijt wel te milleuvriendelijk, dus niet agressief genoeg. :);)

    @loeki: wat voor verf is het eigenlijk ? Staat dat nog op dat potje wat je nog hebt ?

    @gijsF: wat voor afbijt heb je gebruikt ?
     
  19. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm balen.... blij dat jij het afbijtklusje doet ....hihihi. Enneuh zoals ik je al PB-de, misschien moet je harder van je afbijten, ook naar de vleugel.

    Ik heb een nieuw spant uitgezaagd. Tis triplex, maar wel marine grade, met levenslange garantie :) Tis nu aant drogen om te fixeren, de kieren worden vanavond met een matje + een heerlijke epoxy pindakaas afgesmeerd. :D

    [​IMG]
     
  20. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    Ik heb net even op het potje gekeken, maar het merk was bedekt met druipers...:?
    Wel zag ik nog iets staan van hoge weersbestendigheid en elasticiteit....:cool:

    Pb me even je e-mail adres; ik heb nog een klein documentje van Airworld gevonden betreffende de uitslagen van de roeren, het CG e.d.

    Louis
     

Deel Deze Pagina