Ik heb het vanavond bij mijn 3 exemplaren REX5 MPD onderzocht en ik merk inderdaad ook zoiets bij inschakelen. Maar de uitslag van de servo's valt bij mij wel mee.
De servo's krijgen bij inschakelen even een tikje, bij mij verdraaien ze dan ongeveer 10 graden.
Na 1 seconde begint de ontvanger pas echt te werken en gaan de servo's naar de middenstand. Binnen die seconde is de servo gemakkelijk te verdraaien, ze worden dus gedurende die tijd niet actief aangestuurd.
Het lijkt erop dat er bij inschakelen even een pulsje op de uitgangen van de ontvanger verschijnt, daardoor springen de servo's een eindje uit de middenstand weg, een snelle servo springt wellicht wat verder weg dan een langzame.
Lijkt me een schoonheidsfoutje, puntje om te verbeteren in nieuwe versie's, ik heb er niet echt last van.
Verder werkt de MPD wel leuk: bij inschakelen slaat de ontvanger de ontvangen stand van de servo's op in een geheugen. Zet je de zender daarna uit of komt de ontvanger buiten zendbereik, dan wordt nog even de laatst ontvangen stand van de servo's vastgehouden, daarna draaien alle servo's langzaam (in 5 seconden ongeveer) naar de stand die in het geheugen staat, dit is dus normaal gesproken de middenstand en het gas dicht. Daarna staan ze stil als een huis :wink:
@u4eake: Misschien is dat "zwiebelen" het langzaam teruglopen van de servo's? Wat gebeurt er als je wat langer wacht?
Zo kun je dus zelf eventueel bepalen wat het model moet doen als het buiten bereik komt: bv. als je wilt dat hij cirkels gaat draaien, dan moet je de zender aanzetten, de knuppel van het richtingsroer in de juiste stand vasthouden en dan de ontvanger aanzetten.
Deze stand wordt opgeslagen, daarna de knuppel loslaten en de servo gaat gewoon naar de middenstand.
Merkwaardig genoeg staat er niets over deze werking van het MPD systeem vermeld in de handleiding, ik kwam er toevallig achter met wat experimenteren :wink: