REX 5 MPD vraag

janyol

In Memoriam
Hallo,

Ik heb op de zoekfunctie al gezocht, maar kan geen

andwoord vinden op mijn vraag.

Als ik mijn zender ( Futaba FC 18 ) aanzet en daarna

mijn ontvanger ( REX 5 MPD ) gaan servos ( SG-90 )

voor ongeveer 1 seconde naar maximale uitslag en

zetten zich daarna prima neutraal.

Is dit normaal bij deze ontvanger ?

Heb dit bij mijn Futaba ontvangers nooit meegemaakt.

Groeten Jan

ik heb 3 van die ontvangers, maar dit is mij nog nooit opgevallen, ik zal het vanavond eens bekijken.
Kan ook te maken hebben met de manier waarop de voedingsspanning naar de ontvanger "opkomt".
Als je een aparte ontvangeraccu gebruikt zal de spanning plotseling opkomen, dus van 0V tot 5V zeer snel.
Als het via een BEC systeem komt, kan het iets langer duren voordat de spanning is opgelopen tot 5V, misschien heeft de ontvanger daar een probleempje mee.

Ik heb nog even geprobeerd met een losse

ontvanger accu maar dan doet hij precies

het zelfde als dat hij via de bec van de regelaar

word gevoed.

Hij geeft geen rare pulsen op de electromotor

( 280) tijdens het aktiveren.

Groeten Jan

In deze ontvangers zit een microprocessor die het signaal van de zender constant in de gaten houdt. Als er dan veranderingen voorkomen door bijvoorbeeld storingen dan houdt die microprocessor die tegen. Dat is het MPD verhaal.
Misschien zit er een (klein) software bugje in die de servo's allemaal even de volle uitslag geeft bij het aanzetten. Direct na het aanzetten doet de microprocessor altijd een soort van zelftest waarna het normale programma de zaak overneemt. Het zou dus kunnen zijn dat er tijdens die zelftest iets niet helemaal goed gaat waardoor de servo's even een "verkeerd" signaal krijgen en de hoek in draaien.
Het lijkt mij dus niet helemaal juist want volgens mij zouden de servo's gedurende die zelftest helemaal niets mogen doen. Jij zou ook eens een testje kunnen doen door je zender uit te zetten en dan te kijken wat de servo's doen. Blijven die staan in de stand die ze hadden? Dan is alles in orde. Lopen ze ook naar één kant of gaan ze staan bibberen en vreemde bewegingingen maken? Dan is er echt iets mis.

Ik heb ook zo'n jeti rex 5 MPD ontvanger en mijn servo's gaan ook 1 seconde naar hun uiterste stand bij het aanzetten en gaan dan terug naar 't midden. Ontvanger bij rc-technics gekocht.
Ik dacht altijd dat het normaal was, bij mijn GWS naro ontvangertje was dat ook, maar dan maar 0.2 seconde ofzo dat de servos naar hun uiterste stand gingen. Ze gingen dus gewoon vlugger terug dan bij de rex5.

Als ik de zender uitzet blijven de servo's even stil (enkele seconden) en daarna beginnen ze toch te zwiebelen. Kortstondig signaalverlies is dus geen probleem, langdurig (meerdere seconden) toch wel met mijn rex5.

Ik heb het vanavond bij mijn 3 exemplaren REX5 MPD onderzocht en ik merk inderdaad ook zoiets bij inschakelen. Maar de uitslag van de servo's valt bij mij wel mee.
De servo's krijgen bij inschakelen even een tikje, bij mij verdraaien ze dan ongeveer 10 graden.
Na 1 seconde begint de ontvanger pas echt te werken en gaan de servo's naar de middenstand. Binnen die seconde is de servo gemakkelijk te verdraaien, ze worden dus gedurende die tijd niet actief aangestuurd.
Het lijkt erop dat er bij inschakelen even een pulsje op de uitgangen van de ontvanger verschijnt, daardoor springen de servo's een eindje uit de middenstand weg, een snelle servo springt wellicht wat verder weg dan een langzame.
Lijkt me een schoonheidsfoutje, puntje om te verbeteren in nieuwe versie's, ik heb er niet echt last van.

Verder werkt de MPD wel leuk: bij inschakelen slaat de ontvanger de ontvangen stand van de servo's op in een geheugen. Zet je de zender daarna uit of komt de ontvanger buiten zendbereik, dan wordt nog even de laatst ontvangen stand van de servo's vastgehouden, daarna draaien alle servo's langzaam (in 5 seconden ongeveer) naar de stand die in het geheugen staat, dit is dus normaal gesproken de middenstand en het gas dicht. Daarna staan ze stil als een huis :wink:

@u4eake: Misschien is dat "zwiebelen" het langzaam teruglopen van de servo's? Wat gebeurt er als je wat langer wacht?

Zo kun je dus zelf eventueel bepalen wat het model moet doen als het buiten bereik komt: bv. als je wilt dat hij cirkels gaat draaien, dan moet je de zender aanzetten, de knuppel van het richtingsroer in de juiste stand vasthouden en dan de ontvanger aanzetten.
Deze stand wordt opgeslagen, daarna de knuppel loslaten en de servo gaat gewoon naar de middenstand.
Merkwaardig genoeg staat er niets over deze werking van het MPD systeem vermeld in de handleiding, ik kwam er toevallig achter met wat experimenteren :wink:

Ik heb toch voor de zekerheid een mail

naar Jeti model gestuurd met mijn vraag

die ik boven in de topic heb gesteld.

Dit kreeg ik als andwoord :

Dear sir,

the function with some types of servos

is o.k.

Best reagards,

J. Tinka

Jeti model s.r.o.

Lomena 1530

742 58 Pribor

Czech Republic

Het zal dus wel horen bij het systeem van techniek

en de aansturing die hun toepassen.

Groeten Jan

janyol zei:
Als ik mijn zender ( Futaba FC 18 ) aanzet en daarna mijn ontvanger ( REX 5 MPD ) gaan servos ( SG-90 )
voor ongeveer 1 seconde naar maximale uitslag en zetten zich daarna prima neutraal.

Is dit normaal bij deze ontvanger ?
Heb dit bij mijn Futaba ontvangers nooit meegemaakt.

Groeten Jan

Ik heb een REX 7 MPD en die doet dat ook. Ontvanger werkt verder prima. Volgens JETI is dat dus normaal. Een goede ontvanger voor en leuk bedrag.

Dan heeft het blijkbaar ook iets met het merk/type servo te maken, wat in het antwoord van Jeti ook al stond.
Ik heb Towerpro 9 gram en GWS IQ-100 5.4 gram in gebruik, die hebben er beide dus last van.

Welke servo's heb jij in je heli zitten Bas?

ok, even opsommen :

zender : Mulitplex Cockpit MM

ontvanger : jeti rex5 mpd

servo's : 3x Hitec HS81MG + 1x Robbe S3107

accu : 3S2P Konion (geen extra ontvangeraccu)

servo's geven geen krimp bij het aanzetten van de regelaar (Hacker Master Heli 40-3P)

Back