RF-4 Phantom (UR Modellbau)

Na het bouwen aan de F-18 nog even wat getekend en gerekend.

De vleugel is vrijwel schaal qua vorm, alleen de vleugelbuis zit net op de verkeerde plek om het gear op de schaal plek te krijgen.
Al is het voordeel wel weer dat het wat dichter bij het zwaartepunt ligt voor het roteren.
 
Laatst bewerkt:
Hee Ramses,

uiteindelijk denk ik dat ie best stoer staat op het veld.


@ maat,
(Te lang al niet gezien dus kom binnenkort snel eens naar je vorderingen kijken van de projecten)

Weglaten dan maar??:confused:

Ah ja, hij zit er mooi dus laten hem maar zitten, maar bezig nog niet echt.
Wel beetje aan het bedenken hoe ik die gears goed in de vleugels krijg maar daar al wel ideetjes over waar de vleugelbuis voor wat extra aanhechting/versteviging kan zorgen.

Vleugels zijn al wel geglast maar lijkt er niet geweldig op te zitten, daarbij moeten de flaps en rolroeren (ik moet het niet uitspreken maar misschien ook speedbrake en rolroerspoiler (daar gaat m`n lichte versie............)) ook nog losgesneden worden en servo openingen worden gemaakt, dus komt sowieso nog een laag glas over.
 
De tuin neemt even veel tijd in beslag maar als dat klaar is dan moet ik toch weer meer hobby tijd over hebben :rolleyes:

Maar met het glassen van wat F-18 en Mustang delen heb ik ook de hoogteroeren van de RF-4 van een eerste laag voorzien.
Idee is om dan op deze laag aan te geven waar de panellines zouden moeten komen, om dan een 2de epoxy laag aan te brengen, geen idee of dat nog goed te zien is na schuren maar is het proberen eens waard.
F-4%20(22).jpg


Viel me trouwens ook op dat bij de echte de hoogteroeren aan de voorzijde hol zijn en 'slotted'.
88551_1334506464.jpg
 
Er aan werken mag natuurlijk nog niet maar erover denken wel ;-)

Streef gewicht wordt dus 12kg droog en met 4ltr brandstof aan boord 16kg nat.

Zit nu dus op net geen 12kg droog, krap dus.

Maar zoals ik zei ik wil op 16kg nat uitkomen, met 4ltr petroleum of kero in de tank welke een soortelijk gewicht heeft van 0.8kg/ltr zou dat 3.2Kg aan brandstof betekenen.
Met die 12kg erbij kom ik dan op 15,3kg nat uit, heb ik dus nog 800 gram speling.

En dat met 14kg stuwdruk zou dat toch geen probleem moeten opleveren mijn inziens.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wel geinig, het is toch maar een sportschaal jet :D

Deze Phantom II was dus op bezoek in Twente voor een oefening, grond personeel heeft toen TW-313 Links en TW-315 rechts op de romp geplakt en wat roundels gemaakt.
Tevens het richtingsroer van de Nederlandse kleuren voorzien.

Er zijn in deze kleurstelling maar 2 missies mee gevlogen en tijdens deze missies woeiwapperde het tape van de Nederlandse registratie er al weer gedeeltelijk af.
Hierna hebben ze ook het kielvlak dus weer in originele staat terug gebracht.
 
Nog niet bezig met de bouw maar al wel weer wat aangeschaft.

Philip Avonds had nog wat spullen liggen omdat hij gestopt is.
Daar zat ook nog een Electron Retracts ER40 set bij.
Die maar gekocht met nog wat ander klein spul.

Heb ik dat ook alvast maar liggen.
 
Mocht iemand interesse hebben, in verband met diverse omstandigheden is dit project te koop.......
 
Wat is dit nou weer:confused:
F-4-24.jpg




Nou ja, niemand bouwt tegenwoordig meer en dan zeker niet dit soort modellen denk ik.
Dus als hij toch blijft liggen en ik gewoon lekker wil rommelen in plaats van de hele avond op de bank zitten heb ik maar besloten om wat met deze kist te rommelen.

Blijft gewoon een schitterend model en misschien doe ik het allemaal wel voor niks maar daar ga ik even niet van uit.

Ben nog jong en nog lang niet met pensioen dus heb de stoute slippers maar aangetrokken en ben eens gaan kijken naar de inbouw van de retracts in de vleugel.

Daar liep is dus al direct tegen een 'klein' probleem aan.
De schuine inbouw zoals ik had getekend gaat niet lukken :(

Voor deze inbouw moet namelijk ook de poot schuin in de retract worden gemonteerd om in uitgeklapte stand recht te staan.
In ingeklapte stand staat de poot dan scheef en dan is hij net te hoog om in het model te vallen, zou dan geen ruimte meer hebben voor de wieldeuren oid.

Dus het gear moet er toch recht inkomen zoals ze allemaal zijn.

Dus maar wat aan het tekenen gegaan:
F-4-25.jpg


En een afteken plaatje gemaakt:
F-4-26.jpg

F-4-27.jpg


En dan maar de huid en piepschuim verwijderen:
F-4-28.jpg


En blijkbaar zit er wel een versteviging in de vleugel, maar die moet voor een groot deel verwijderd worden om de retract te kunnen huisvesten.
F-4-29.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goed dat je weer verder gaat aan deze kist, blijft een stoere bak!

Ik weet niet of je wel eens vleugeltjes gesneden hebt ooit....maar ik zou bijna zeggen dat het sneller gaat zelf nieuwe te snijden :). Dan gelijk andere vleugel bevestiging, twee aluminium messen, strips van bijv. 3x25, niet heel ingewikkeld door de romp te voeren en dan gelijk voor en achter het schaal landingsgestel...maar ja, zo'n idioot ben ik dan weer :hammer:.
 
Ik snap je, maar wat jij kan dat kan ik niet, zoveel geduld heb ik nu ook weer niet.

Nieuwe vleugels, tsja, maar nee ga ik niet doen.

Een nadeel van de schaallocatie van de retracts is dan ook weer de afstand tot het zwaartepunt.
Het roteren zal dan weer lastiger worden, wat mogelijk op ‘korte’ grasvelden nadelig is.

Met de poten op de huidige positie zal de start en landing minder vlak zijn.

Poten zijn ook net iets te lang maar korter kunnen ze niet, hij zal dus iets breder op z’n poten staan.

We gaan dus voor gewoon een leuke imposante sportschaal jet die ‘altijd’ te vliegen is en ook ‘makkelijk’ vanaf gras kan starten.
 
Back
Top