Rfm verzetsspinner

Klopt Wim. maar de originele vraag in dit draadje ging om klapprops op een versetzt middenstuk.
Tjarko ging over naar gebruik van props op een andere hoek, maar een reactie in relatie tot klapprops leek me nog steeds wel relevant.

Gerben

De eerste post stelt de vraag of een RFM 10x16 kan werken met +7 graden middenstuk.

Volgens mij dus wel.

Ik heb met de Fohn eerstl APC 7x10 verdraaid, en doe dat ook in de buurt van de naaf, dus geometrisch vergelijkbaar met verdraaid middenstuk.

Ondertussen vliegen we met zelfbouw klap props (APC 7x10 blad copie) en verschillende verdraaide naven, -2, 0, +2, +4 en +6 graden.
full

Tjarko

Laatst bewerkt door een moderator:
Anthony,

Laat je niet te veel afremmnen door mensen die denken dat ze het weten..
Enkele jaren terug versleten je ze ook voor gek als je een 9*22 prop zou maken.

Als ze het geprobeerd hebben, en je een You Tube filmpje laten zien dat het NIET werkt, dan geloof ik het ;-).

Ik reken al jaren aan props, en 7 graden er bij dat kan echt wel.

Ik heb b.v. APC 7x10 props tot 5 graden bijgedraaid (met de Fohn) en dat gaat ook prima, en hard!
Met mijn zelf geprogrammeerde rekensheet (Naar het NFFS Bakersfield Report van Eugene Larrabee) zou ik het kunen na rekenen.
De APC 7x10 kun je b.v. op draaien tot ca 7x18 zonder noemenswaardig rendements verlies.. Dat is 16.5 graden er bij en nog 85.9 % rendement (berekend..)

Heb nu even geen tijd om die 10*16 door de calculator te trekken, maar het werkt net zo goed.

Tjarko

Hey Tjarko,
Ik vlieg meestal met toestellen die ergens tussen de 2 en die 6 Kw vermogen hebben. De prop van mijn hotliner aandrijving is 2 jaar geleden uit elkaar gespat tegen mijn pols en deze zomer is een apc propje voor mijn neus ontploft bij een statische test.
Na deze ervaringen houd ik het liever standaard en volgens de voorschriften, voor zover deze er zijn bij deze vermogens.
Maar toch respect hoor voor je experimenten en resultaten.

Grtz A

Toen de Amerikanen in Duitsland op het WK de "motor aan" per 2 rakken introduceerden constateerden de Duitsers dat ze niet de juiste props bijhadden, zij hebben toe ook ter plaatse verdraaide middenstukjes gebruikt( schuin geboord/opgevuld met stabilit express!!!) om meer pitch te hebben. Heb toen gelezen (maar weet niet meer wie...) dat het in zo'n geval (te weinig pitch) beter is het zo te doen dan helemaal niets. +2.5 graden heeft ook bijna geen verlies, +5 en +7 al wat meer, maar nog te doen. Negatief verdraaien werd afgeraden....Indertijd vloog er een F5F-er met verdraaide plastieken props van Aeronaut, en dat ging best goed.Michael Franz van (vroeger) Kontronik heeft me ooit eens beloofd daar iets over te schrijven, maar dat is er nooit van gekomen.

Hoi Anthony,

Tja als je dat mee maakt wordt je natuurlijk wel voorzichtig.
Goed om te horen, zet mij ook op scherp..

Wat ik heel eng ving bij de hotliners, is het snel starten met ingeklapte bladen. Soft start is er met 1, 3 sec motor run waarschijnlijk niet bij.
En dat doe je dan per vluch ook nog best vaak!
Bij ons op hert werk zijn er ook heel nare ervaringen met carbon, als het niet netjes (in de vezel richting wordt belast). B.v vermoeiings gevoelig, delaminatie, etc!

F5D start een stuk tammer op, in mijn geval vaak met al helemaal uitgeklapt bladen.
Ze klappen zowiezo niet echt ( maar 45 graden) in.

Leuke discussie wel :rolleyes:

Tjarko

:offtopic:
Weet iemand hoe het komt dat je bij de webshop van RFM zijn eigen cfk spinners enkel in het wit kan bestellen? Bij reisenauer kun je dezelfde spinners niet enkel in het wit krijgen maar ook in carbon look.

Grtz A

Kijk eens wat de postbode vandaag heeft gebracht
full

Het zijn echte juweeltjes maat 8,5x23

Grtz A

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb nog een stel 10x20 en 11x17 van Markus Koch. Lijkt op de bovenstaande prop bladen. Ook een bijpassend hard aluminium middenstuk. Als iemand interesse heeft, mijn project is stop gezet.

Jos

Net eens statisch gemeten wat mijn setup nu exact geeft.
Hij trekt een relaxte 80A bij 10900 rpm.
Heel wat minder vermogen dan ik verwacht had bij een hoger rpm dan ik verwacht had.
De prop is dus met de spinner die er nu op zit een 7,9 x 23.
Ik heb geen ervaring met zo een extreme spoed op zo een kleine diameter en weet dus niet als de stoom gaat toenemen of afnemen in de vlucht.

Grtz A

Als ik goed reken kom ik hiermee aan een pitch speed van 382 km/h met een 8" prop met ongeveer 1,1 Kw. Kan dit? Met mijn 4,7x4,7 propjes had ik net niet het dubbele nodig om rond deze pitch speed te komen.

Grtz A

Je bedoelt met een 8x23 prop.. kort door de bocht... de pitch maakt de speed, de diameter de trekkracht.
382 km/u is in de praktijk bij een goed gestroomlijnd model zo'n 350-360 km/u.

GJ

power??

Hmm, 1.1 Kw static, dan moet je wel een heel klein kistje hebben om > 300 km/u te gaan lijkt me.
Is dat de bedoeling met deze speedprops, 10.900 rpm..

De F5D jongens die hard gaan (iets boven 300 km/u) gebruiken ca 9 x 20 of zelfs 10 x 20 bij vergelijkbare toerentallen. En dan heb je iets van 1.8 Kw static verwacht ik.

Ik vrees dat een 8"diameter met 10.900 rpm te weinig power gaat leveren.
Je hebt wel "pitch speed" maar gewoon geen power, geen trekkracht.. Dat doet zelfs zo'n 4.7 x 4.7 op > 35 KRpm een stuk beter.

F = 0.5 Rho v^2 A Cl.., de blad snelheid wat laag om trekkracht te maken..

Tjarko

Laatst bewerkt:
4,7x4,7 aan 35K rpm : ongeveer 250kph pitch speed en ongeveer 1,6 kg trekkracht.

8x23 aan 10900 rpm : 382kph pitch speed en +3 kg trekkracht.

Om nog maar te zwijgen over de verliezen die je krijgt bij de hoge rpm's.
Ik heb de 4.7x4.7 speedpropjes van graupner nog 55K rpm laten draaien en mijn bevinding was dat, eens je een bepaald toerental overschrijd er niet veel winst meer te maken is in snelheid. Enkel het geluid neemt extreem toe.

Grtz A

Vandaag voor de eerste keer met de excite met nieuwe setup gevlogen.
Het resultaat is indrukwekkend, het is wel even wennen, eerst heb je nauwelijks trekkracht en moet je echt heel lang snelheid opbouwen tot hij plots grip begint te krijgen en het geluid veranderd. Dan accelereerd hij en word hij pijlsnel. Niet normaal, +300kph met het geluid van een twinstar.

Grtz A

Nice!

Ik heb dezelfde ervaring met die 8x23 op een Enigma en een Viper, het duurt even voor er wat gebeurt maar daarna..... :):)

Gerben

Back