RG65 Racing Yacht! The HydroPro Affinity by HobbyKing

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DutchRC, 11 aug 2016.

  1. DutchRC

    DutchRC Guest

    Halloa mensen :)

    enkele weken terug kwam de Affinity van HK beschikbaar in het EU warehouse, dus ik heb der één opgepikt :) In deze maat zeilde ik eerder met een Kyosho Fortune 612.. Dat is een mooi ogend, maar niet al te best varende zeilboot.. Dus! Hopelijk bevalt deze Affinity beter :)

    Persoonlijk zal ik er waarschijnlijk niet vaak races mee varen, maar het is (voor zover ik kan achterhalen) een boot volgens de RG65 regelementen..

    Linkje naar deze boot: HydroPro Affinity

    En om te beginnen es kijken hoe deze boot er uit ziet:



    Specs:
    Hull Material: ABS Plastic
    Sail Material: Mylar
    Length: 650mm
    Beam: 150mm
    RTR Total Weight: 1290g (not including 4xAA Batteries)
    Mast Height: 915mm (A Rig)

    Varen er alhier al meer mensen met deze Affinity, of misschien de Joysway Dragonforce??
     
  2. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    benieuwd naar je ervaringen (en een filmpje) op het water.
     
  3. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik zelf uiteraard ook :) Uiteraard geen fancy dingen als kantelende kiel, of dubbel roer op deze boot..
    De meer toy-grade Joysway Orion zeilt echter al goed.. dus ik verwacht dat de Affinity wel goed zal varen..
     
  4. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb mijn Affinity gisteren ontvangen. Ben hem aan het monteren en zal hem daarna te testen. Zeil ook met de Dragon Force dus kan ik een en ander met elkaar vergelijken.
     
    frans46 en bram1324 vinden dit leuk.
  5. DutchRC

    DutchRC Guest

    Ik ben benieuwd wat jij der van gaat vinden dan Arnold :)
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Beste DutchRC,
    Als je nog eens een promofilmpje voor de Affinity maakt zet dan voortaan die flatscreen op de achtergrond uit of haal 'm uit beeld want menig kijker moet nu zijn aandacht verdelen over de bewegingen van dat wulpse fotomodel en jouw verkooppraatje....:D
    Ard
     
    Marco_Polo vindt dit leuk.
  7. DutchRC

    DutchRC Guest

    Verkooppraatje? :O :p haha
    Ik wilde eigelijk een leuk filmpje van een strang met wuifende palmen doen, maar ik vond deze toch leuker ;)
     
  8. coenvb

    coenvb

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Zelf ook een Affinity aangeschaft en inmiddels haar maiden voyage gehad. In Vlaardingen met een windje 3 en vlagen van 4. Dit is de eerste keer dat ik vaar met een winch en dat is wel even wennen. Kleine aanpassingen moeten er wel gedaan worden, daar kwam ik al snel achter. De bouwbeschrijving laat daar wat te wensen in over. Maar eenmaal aangepast en op het water valt het mij op dat aan de wind varen een heel rustig mooi vaarbeeld is. Voor de wind blijft de snelheid enigzins uit. Toen kwamen de MM's mij zeer rap voorbij. Maar over het algemeen ben ik na 1x varen niet ontevreden met haar eigenschappen.

    Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere zeilers.
     
    frans46 vindt dit leuk.
  9. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    even tussen door ,nu heb ik gelezen dat die abs rompen na verloop van tijd erg kwetsbaar worden ,zeer makkelijk breken door hard worden of uit drogen van het materiaal
    waardoor ik daar toch huiverig voor ben.kan je dat voorkomen door een behandeling ergens mee.vgr tonsr
     
  10. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    niet in de zon zetten....
     
  11. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    ben toch aan het zoeken geweest om abs te behandelen.de oorzaak is het verdwijnen van de weekmakers
    dit zou je kunnen tegen gaan om het schip in te spuiten met cockpit spray,daar schijnen weekmaker in te
    zitten en zou er voorkomen worden dat de abs hard wordt en dus kwetsbaar.
    mannen dit heb ik van horen zeggen van mensen uit die wereld.heb er zelf geen ervaring mee.vgr tonsr
     
  12. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Gisteren samen van Coen onze Affinity's getest in Rotterdam.

    [​IMG]

    Onze conclusie je krijgt heel veel waarde voor € 135. Zeker omdat de boot komt met een A en een B set zeilen van 50 micron mylar. De boten lopen stabiel aan de wind en doen zeker niet onder voor de Dragon Force. Heb je nog geen zender en ontvanger dan is deze set aan te raden: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...er_and_6CH_Receiver_Mode_2_EU_Warehouse_.html prijs € 44. Totale kosten € 180. Wij zijn van mening dat dit schip de beste manier is om met het RG65 zeilen te beginnen. Je kunt meteen beginnen met zeilen en trimmen. Ook kun je omdat de Affinity een RG65 is besluiten om de winch te vervangen door een servo met arm. Ook is een A+ zeil mogelijk voor licht weer zeilen en natuurlijk is er de mogelijkheid voor geprofileerde zeilen. Nog even een plaatje.

    [​IMG]

    Arnold
     
  13. coenvb

    coenvb

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Mooie foto's Arnold !

    Ik sluit mji geheel aan bij het verhaal van Arnold. De geleverde winch voldoet prima alleen vergt een ander techniek bij het ronden van de boei, dat duurt wat langer. Een servo arm geeft dan net meer snelheid om de zeilen dicht te trekken of te openen. De kwaliteit van de Affinity is goed, materiaal oogt en voelt degelijk. Je krijgt veel boot voor weinig geld. En, zoals Arnold als zegt, uitpakken, zeilen in order maken en je kunt gaan zeilen.
     
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Dat zijn inderdaad mooie pictures Arnold :D :D

    Zo en eergisteren was het goed weer (iets te weinig wind eigelijk).. Tijd voor een eerste testvaart :)
    Dat ging best prima in mijn ogen.. Uiteraard is er nog afstel-werk te doen.. vooral voor als er meer wind is..
    Maar so-far so good :)

     
  15. coenvb

    coenvb

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Als je inderdaad je giek wat dichter kan trekken zal je merken dat het oploeven nog minder zal gaan worden DutchRC. Maar met de huidige configuratie van de Affinity is dat lastig omdat de winch dat niet helemaal voor elkaar krijgt.

    Inmiddels de geleverde zeiltjes en met name het A-tuig vergeleken met een RG65 A-tuig en dan blijkt dat het geleverde tuig kleiner is. Binnenkort zal ik eens gaan varen met de RG65 tuigage om te zien of er noemenswaardige verschillen te melden zijn. Wordt vervolgd.
     
    frans46 vindt dit leuk.
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Simpel: verf erop. Spuiten dus. ABS wordt hard (en dus kwetsbaar) door het oplossen van de weekmakers in het materiaal. Die weekmakers lossen op onder invloed van Uv-straling.
    Kortom: bescherm je romp met behulp van verf en je bent klaar.

    Kanttekening: Mijn stoomsloep Hanja heeft een ongespoten romp. Zij is nu ruim 5 jaar oud; nog niets te merken van veroudering/brosheid o.i.d.
    Terwijl ik regelmatig met haar vaar, en er een stoommachine in de romp staat.
    Kortom: ABS kan best wel wat hebben, hoor.
     
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland

    MM rompjes zijn ook van ABS, dacht ik, en staan toch ook niet bekend om snel bros worden, geverfd of niet geverfd. Heeft ook veel te maken met waar de boot staat, denk ik. In een warme schuur zal het uitdampen van de weekmakers waarschijnlijk sneller gaan dan in een koele kelder, bijv.
     
  18. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb besloten om de zwakke winch in mijn Affinity te vervangen door een servo met arm. Ik verwacht dat de zeilen makkelijker[​IMG] [​IMG]
    en vooral sneller kunnen worden bediend. De servo arm is in 3 delen geprint op een 3D printer, versterkt met koolstaf staf van 1 mm diameter en verlijmd met epoxy.
     
  19. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Foto's waren verdwenen. [​IMG]
     
  20. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb een en ander verder gemodificeerd. De schoot liep niet goed en ook de stuurstang liep aan tegen de servo tray. Heb het plastic voor het bevestigen van de servo tray door parkers verwijderd en een modificatie gemaakt op m'n 3D printer.
    [​IMG]

    Het plaatje op de servo tray gelijmd met 15 min. epoxy.
    [​IMG]

    Servo geplaatst en de schoot getrokken
    [​IMG]

    Daarna de M2 moeren gelijmd op het plaatje
    [​IMG]

    Hierna het geheel in de Affinity geplaatst.
    [​IMG]

    Er is nu genoeg ruimte voor de stuurstang en ook de schoot loopt vrij.

    MVG Arnold
     

Deel Deze Pagina