RG65 van fineer

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Phielp, 17 aug 2020.

Tags:
  1. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Ik was al enige tijd van plan de vorm van een 3D geprinte RG65 te gebruiken als mal voor de bouw van een RG65 van fineer latjes. Eens kijken of dat lukt en of je dan een mooi licht bootje kan maken. Eerdere experimenten met fineer waren een wisselend succes. Wat ervaringen:

    • Epoxy hecht niet lekker op teak, het trekt er niet in, na volledige droging barst het.
    • Lindehout zuigt de epoxy op en blijft flexibel, echter de latjes moeten volledig geseald anders buigen ze hol of bol afhankelijk van de vochtigheid.
    • Iroko is wat grof en zwaar en versplinterd wat.
    • Mahonie fineer is heel mooi, maar versplintert ook, moeilijk in latjes te snijden.
    • Het valt niet mee mooi vlak fineer te vinden. Eenmaal bobbelig is het ook onder druk met epoxy nauwelijks plat te krijgen.
    Elders in dit forum “Marblehead constructie” wordt aanbevolen twee of drie lagen fineer te gebruiken. Voor een RG is dat uitgesloten. Wordt veel te zwaar. Ik ga één laag gebruiken. Ik heb geleerd dat bolle en holle en ronde constructies van latjes het sterkst zijn. Dus geen platte vlakken.

    Stevigheid krijg ik hopelijk door de constructie van de Orion Edge met een naar binnenvallende houten rand met yellow cedar te kopieren. En een middenspant van carbon.

    Het plan was een 3d geprintte Mali RG65 te gebruiken als mal, maar uiteindelijk heb gekozen voor
    de romp van mijn onlangs gebouwde rg65 van Abachi. Ik maak de kielkast en masthouder van epoxy, en een superlichte dek constructie (van fineer). Tevens maak ik de punt iets scherper

    De romp heb ik in de mirror glaze gezet daar en belabberd 2-zijdig plakband op geplakt. (als je kwaliteit gebruikt laat het natuurlijk nooit meer los). Daarop de latjes geplakt, epoxy erover met matje 25gr glasvezel, PE plastic erover en opspannen met plakband. Laten drogen en er weer afgehaald. Bodem en zijkanten apart. Later zonder plakband over de romp gehangen en een tweede matje epoxy aangebracht. Het krult alle kanten op, maar de pasvorm is aanwezig. De binnenkant zet ik in de epoxy als alles in elkaar zit.
    Als laatste een carbon matje over de romp gehangen waar ik een spant uit kan knippen

    Als het alles is uitgehard ga ik kijken hoe ik het allemaal in elkaar ga zetten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Mooie pogingen Philip!
    Ga het draadje volgen...
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    ik volg je natuurlijk ook!
    ben ook met fineer in de weer geweest, wat nog best lastig is. uiteindelijk heb ik het voordek en een stukje van het achterdek van mijn Ellipsis gemaakt van cedrela fineer. dat zijn de inlegvellen in luxe sigarenkisten. 0ngeveer 0,8mm dik. het grote nadeel is dat ze maar een beperkte lengte hebben, en jij hebt natuurlijk iets nodig met minimaal de romplengte. Als je fineer neemt van een zware houtsoort, zoals teak, iroko of zelfs mahonie, wordt het toch al snel zwaar. dan kun je beter een lichte houtsoort nemen met iets grotere dikte. ik ga mijn volgende romp bouwen van sitka spruce, wat ik zaag op 2 mm en dan terugschuur naar dunner. je zou voor een rg 65 best kunnen proberen of je kunt bouwen van 2mm of iets dunner en dan de klare romp terugschuren naar 1-1,5 mm met een matje erover. Ik denk dat je dan een resultaat hebt dat lichter en gladder is. Spruce is denk ik de beste verhouding gewicht/sterkte, is eenvoudig te bewerken en splintert vrijwel niet.
     
  4. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Ja, ik heb wat gerekend, maar hoe dunner de latjes, hoe meer epoxy ik nodig heb, waardoor je toch steeds op ongeveer hetzelfde gewicht uitkomt. Kersen en linden zuigt mooi egaal de epoxy op en blijft goed buigbaar, maar indien niet aan twee kanten geseald blijft het hol en bol buigen. Gebruik ik 20 1,5 gr latjes (70 cm lang) dan weegt hij 30 gram, maar moet ik 30 á 40 gr epoxy smeren om een stevig waterdicht bootje te krijgen. Gebruik ik 3 gr latjes van cedar dan heb ik maar 15 a 20 gram epoxy nodig. Ik denk dat ik de winst moet halen uit een lichte constructie van het dek, mast houder, kielkast en servo steunen. Bij de Abachi boot toch teveel gekozen voor stevigheid en het principe dat alles voor zover mogelijk van abachi wordt gemaakt, behalve de versiering. Zal eens kijken of ik ergens wat spruce kan vinden, en of je daar mooie dunne latjes van kan zagen.
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Bekend probleem.
    Een lichte rompschaal bouwen lukt meestal wel met de juiste materialen.
    Het te hoge gewicht sluipt erin bij de afbouw.
    Is het een idee om daarvoor koolstof plaat te gebruiken, evt koolstofplaat sandwich met dun schuim ertussen?
    Dan natuurlijk zeer spaarzaam omgaan met epoxy bij de verlijming.

    Dunne koolstof plaat is te koop, maar is heel goed zelf te maken tussen 2 glasplaten.
    Klein dingetje: ik weet niet waar het te koop is, ik heb het van een bouwer op dit forum gekocht.
     
  6. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Wim, bij Conrad hebben ze epoxy plaat van 30 cm lengte. Gebruik ik om een kiel te maken. Je hebt gelijk dat bij de afbouw er ongemerkt veel gewicht bijkomt. Maar de ervaring waar je kan weglaten komt pas na de bouw. En de ervaring waar de zwakke punten liggen nadat wat bootjes zijn gaan lekken. In het algemeen bij de kiel. Of de platte vlakken, indien gemaakt van hout. Bij het Abachi bootje had ik het gehele voorschip dicht met latjes, toen bleek hij lek tussen de plankjes. Dat kon alleen maar met ruim epoxy aan de buitenkant gedicht. Ik wil bij deze boot het dek van een plaat fineer in de epoxy maken, gebogen. Verder heb ik geen kielbalk en geen lat van de mast naar de voorsteven. De onder een hoek geplakte dekrand moet voor stevigheid zorgen. En maak ik hem eerst 100 % waterdicht, in het begin met plakfolie voordek, totdat alles dat kan barsten is gebarsten, dan pas het dek erin lijmen. Eventueel wat carbon vezeltjes plakken aan de binnenkant waar het kraakt.
     
    wim bakker vindt dit leuk.
  7. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Wat ik voor mijn IOM heb gedaan voor het voordek: PVC buis van de gewenste diameter (hoef je niet eens in de was te zetten, epoxy houdt er absoluut niet op). daarop hele dunne fineer (inlegvel sigarenkistje) en daarover een glasmatje en epoxy. dat geheel omwikkeld met vershoudfolie. geeft een mooi gebogen voordek. eventueel kun je er nog peelply aan toevoegen, maar dan moet je de bovenkant alsnog afwerken. (dat is wel hoe ik het doe, want anders wordt het toch net niet mooi genoeg).
     
  8. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Het duurt wel erg lang voordat fineer met epoxy voldoende hard is om verder te bouwen. Als je dan ook geen tekening hebt schiet het niet echt op. Het was overigens lekker zeilweer. Ik heb ondertussen de boot ingericht met een mastkoker, kielkast en servohouder en de noodzakelijke spant om de zaak nog enigszins in vorm te houden. In tegenstelling tot de rg65 van Abachi heb ik besloten de schoot weer via het dek te laten lopen, en de servo voorin te plaatsen. Bij de schoot achterlangs bleek met heel weinig wind de schoot niet voldoende soepel. En met veel wind bleef hij achter de steun haken. Een mooie gelegenheid een houden katrolletje te maken uit een Action penseeltje, die ik gebruik voor de epoxy. De servohouder zet ik met plastic schroeven vast zodat ik ook andere maten servo's kan monteren. Ik moet dan wel een gat in het voordek maken met een plakkertje. Qua gewicht lig ik redelijk op schema, misschien iets teveel epoxy aan de binnenzijde, hij voelde zo slap aan dat ik de verleiding niet kon weerstaan wat dikker weefsel te gebruiken. Dek gemaakt van fineer en wat draadjes carbon voor de stevigheid op een pvc buis zoals elders gesuggereerd. Is mooi bol en stevig. Volgende stap is het het dek vast plakken waardoor hij zijn definitieve vorm krijgt. En eens bedenken hoe ik het achterschip ga maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • dek.jpg
      dek.jpg
      Bestandsgrootte:
      88,6 KB
      Weergaven:
      360
    • zijkant.jpg
      zijkant.jpg
      Bestandsgrootte:
      115,9 KB
      Weergaven:
      366
    • binnen.jpg
      binnen.jpg
      Bestandsgrootte:
      145,9 KB
      Weergaven:
      364
    • Achter.jpg
      Achter.jpg
      Bestandsgrootte:
      139 KB
      Weergaven:
      338
    • voor.jpg
      voor.jpg
      Bestandsgrootte:
      131 KB
      Weergaven:
      330
    Hay en wim bakker vinden dit leuk.
  9. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb het dek erin gelijmd, de servo's geplaatst en een roertje gemaakt van kersenhout. Dat is nog best zwaar (18 gr) vergeleken met mijn andere roertjes van tussen de 5 a 10 gram. Het achterschip voelde wat slap aan, dus ik laat de roerpen doorlopen tot het dek, waar een steuntje met gat is vastgeplakt. Totaal qua gewicht zit ik aardig op koers, ik denk dat hij 50 a 70 gram lichter wordt dan de Abachi versie. Nog een dun laagje epoxy met glasvezel waar het dek vast zit, de rest alleen dun epoxy, vervolgens gladschuren/polijsten tot hij glimt en ik kan gaan testvaren. Met dek is hij opvallend stevig en stijf. Ik heb drie ronde gaatjes gemaakt waar ik met wat handigheid alle elektronica erin en eruit kan halen. De randjes fineer bij de gaten in het dek hebben de neiging te splinteren, daar komt wat extra epoxy op. Ondanks vrijwel dezelfde rompvorm als de versie van abachi ziet hij er een stuk beter uit. (vind ik)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hay en DioM vinden dit leuk.
  10. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Proefgevaren op de Surfplas. Strakke wind aan lagerwal. Net niet de omstandigheden waarvoor hij is ontworpen. Ik heb een vrij klein roer gemonteerd, hierdoor, en door de rompvorm wat moeite overstag te gaan, maar hij was niet de enige. Wel mooi neutraal zeilgedrag en waterdicht. Met de standaard kiel ligt hij horizontaal in het water, en weinig neiging tot duiken. Als hij duikt komt het roer boven water en is onbestuurbaar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • dahui2.jpg
      dahui2.jpg
      Bestandsgrootte:
      304,3 KB
      Weergaven:
      236
    • dahui3.jpg
      dahui3.jpg
      Bestandsgrootte:
      333,4 KB
      Weergaven:
      248
    DioM vindt dit leuk.
  11. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    eric_laermans, DioM en Bert V vinden dit leuk.
  12. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Het werk ligt volledig stil als je je bootje niet mag uitproberen in competitie verband. De romp is af, volledig waterdicht en best wel stevig. Ik ben bezig de ideale kiel en het optimale roer te construeren met behulp van simpel hobby gereedschap, en een 3D printer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Hay, wim bakker, Ard en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Philip
    Het lijkt me dat de fok erg dicht staat.
    Het zou kunnen zijn dat je boot beter loopt en handzamer vaart als je de fokkeschoot losser zet.
    Eventueel samen met een meer open fok achterlijk (dirk strakker).

    Mooi filmpje van een mooie boot.

    Wim
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    laat je ons meegenieten van je zoektocht naar de ideale kielvin en roer? is leuke materie, en er zijn meerderen van ons mee bezig. Ik ben benieuwd! Zelf heb ik het idee om een kern te printen met 15% infil en hierover een carbon laminaat te lijmen. Is wellicht al door iemand gedaan, maar ik ben het nog niet tegen gekomen. we horen graag hoe jij die combi met de 3D printer in gedachten had.
     
  15. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Goed plan Hay, maar zullen we daar een apart item van maken ? Wat keuvelen over hoe je met simpele middelen een leuke kiel kan maken en waarom.
     
  16. Phielp

    Phielp

    Lid geworden:
    5 feb 2014
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Gouda
    Wim, nu ik het filmpje terugkijk heb je volkomen gelijk, dus met een mooi getrimt zeiltje is hij nog sneller misschien.
     
  17. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    ⛵️Absoluut
     
    Phielp vindt dit leuk.
  18. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    prima Phielp.
     

Deel Deze Pagina