Rhino3D - 'slotten' van onderdelen

Bij het tekenen van constructies in Rhino heb je vaak dat elementen in elkaar moeten 'slotten'.

Bij een spant met een ligger is dat eenvoudig: je trekt gewoon de ligger van de spant af.

Lastiger word het wanneer onderdelen elkaar tegenzijdig moeten slotten, bijvoorbeeld ribben op een verticale ligger. Je wilt dan dat de zowel de rib als de ligger 50% van de inkeping krijgen.

Bij simpele constructies is dit nog wel met een omweg te doen: teken een extra ligger van de halve hoogte, schiet die er door heen, trek deze eraf en vervolgens kun je de onderdelen weer van elkaar aftrekken middels een boolean. Of als alles in het zelfde vlak ligt - plaats er een surface doorheen.

Maar kan het niet eenvoudiger? Is er een truukje of macro in Rhino die het voor je kan doen? Twee onderdelen automatisch op elkaar laten slotten?

Ik wil namelijk een geodesische vleugel tekenen en dan zijn er veel verbindingen en met washout liggen ze niet allemaal in hetzelfde vlak.

Mvg
Arthur

Denk zelf van niet. Rhino is geen solid modeling prog. En dan nog ken ik geen commando die zoiets doet in een programma dat wel in solid mode werkt.
De omweg die je vermeldt, lijkt mij meest geschikt, al begrijp ik niet zo goed waar je naartoe wilt. Ken niets van vliegen. Schetsje?

Back