Rhinoceros: frustrerend

Discussie in 'Tekeningen' gestart door hezik, 2 nov 2008.

  1. hezik

    hezik Guest

    Ik ben bezig met rhino om een toestel te ontwerpen. Ik volg hierbij de verscheidene tutorials.

    Bijna elke tutorial voor vliegtuigen, begint met het tenenen van de 'outlines', on vervolgens doorsnedes op deze 'outlines' te plaatsen en dan met 'sweep 2 rails' of 'network surface' de vlakken te maken.

    Allemaal leuk en aardig, maar ik loop bij het eerste stuk al vast. Ik heb de outlines getekend, en wil nu een doorsnede bouwen.

    Ik begin bij de knik voor het kielvlak. Bovenaan teken ik een halve cirkel, dat moet deel worden van mijn doorsnede.

    Nu is het probleem.. wil het allemaal werken, moet die halve cirkel in het midden bovenaan OP de 'outline' liggen.

    Ik krijg dit niet voor elkaar. Ik heb alle vormen van osnap geprobeerd, setsnap on/of.. hij blijft het niet goed doen. Je kunt het op het oog goed leggen, maar als je dan weer verder inzoomed, liggen de punten weer niet op elkaar.

    [​IMG]


    Hoe breng ik rhino nu aan z'n verstand dat die halve cirkel OP de lijn moet liggen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. hezik

    hezik Guest

    Ter aanvulling.. ik kan het middenste punt (control point) uit die cirkel wel verplaatsen en zo de lijnen op elkaar leggen, maar dan is de radius geen cirkel meer..
     
  3. fabianvzwol

    fabianvzwol

    Lid geworden:
    26 jun 2006
    Berichten:
    3.451
    Locatie:
    Ulvenhout
    nieuw f3a model aan het ontwerpen henri?

    ik kan je helaas niet helpen met rhino, heb het nooit gebruikt..
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Ja al een tijdje hoor.. was oorspronkelijk van plan eerst een kleintje te maken, de tekeningen daarvan zijn ook verdergevorderd, is ook een topic van wat ik even zo snel niet kan vinden.

    De schaal van deze tekening is inderdaad zodanig dat het op 2m uitkomt, dus fullsize F3A. De schreenshot die ik hier postte, is niet het uiteindelijke plan, nog te hoog en nog wat andere puntjes. De lijn in kwestie moet ook helemaal geen cirkel zijn, maar het gaat mij even om het principe..
     
  5. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    "objectsnap" aanzetten (onderaan, net boven de windows-taakbalk, moet vetgedrukt zijn) en "near" aanvinken er net boven links, dan kan je'm via "move" echt op de andere lijn zetten
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Dat doet hij dus niet. Via osnap (objectsnap) heb ik near aanstaan, maar zodra ik ga moven, geeft hij geen 'hit' (dat je bij je cursor een indicatie geeft dat ie aan het snappen is).

    Ik heb overigens geen 'objectsnap' onderaan boven de taakbalk staan. Ik toggle de verschillende modi door 'osnap' in te typen en dan te kiezen wat ik aan/uit wil hebben.

    Wat ik doe.. ik heb dus objectsnap aan, met de optie 'near'. Dan selecteer ik de cirkelboog, hij wordt dan geel (dus neit 'showpoints'). Dan klik ik op de cirkel en ga ik slepen. Als je dan bv. bij een eindpunt in de buurt komt, zal er bij de cursor 'end' komen te staan. Dit is echter midden in een lijn, hij geeft niets aan.

    Als ik van de cirkelboog de punten laat zien (F10) dan kan ik wel het middenste punt naar boven slepen en dan geeft ie ook 'int' (intersect) aan als je op de lijn bent.

    Ik hoopte echter dat er een makkelijker manier zou zijn..
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Wat lespinoy zegt is ok.
    Maar anderszijds moet toch voor een sweep noch een curvenetwork curves hebben die elkaar snijden? Al is het wel makkelijker werken zo.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Toch.. dan moet ik iets fout doen, maar wat?

    Hier een voorbeeld:
    [​IMG]

    Het onderste streepje is een kromme:

    [​IMG]

    Hier zie je dat 'near' aan staat, objectsnap ook.. het ding is geel omdat ik 'm geselecteerd heb.. ik kan zo schuiven wat ik wil, maar hij snapped niet op die lijn

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. hezik

    hezik Guest

    Ah.. dit dilemma heb ik op kunnen lossen. Mijn fout was dat ik met muis selecteer en wil slepen. Als je gewoon 'move' als commando intypt, kun je daarna het object selecteren en gaan moven, en dan snapt hij wel op de juiste plek (near)
     
  10. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Àh, dat is fijn!

    ik kan zelf ook helemáál niet tegen zulk soort dingen die zouden moéten werken maar toch niet doen zoals jij het wilt!
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Nou ik ben al eerder veel verder geweest met een ontwerp, maar zodra je de vlakken wilt gaan maken, moeten die lijnen echt elkaar raken, anders kun je niet splitten/joinen etc. Dan wordt het echt enorm frustrerend als je maar blijft schuiven en schuiven en schuiven..

    Hier dat projectje, maar dat staat nu stil.. ik ben wel opnieuw begonnen te tekenen, omdat ik het nu eens in 1 keer goed wil doen :p

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ok kan ik inkomen. Teken dan een point op die curve (met snapto Near). Selecteer punt en curve en sleep. Door het punt erop kun je Near snappen.
    Of anders die boog in 2 splitten en op de dezelfde manier slepen. Dan worden de endpoints ernaar gesnapt.
    Snap je?
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ja ik snap het en ik was al bang dat het op dat gepruts aan zou komen. Ik dacht het probleem opgelost te hebben, maar toch niet, bij splitten blijkt toch nog steeds dat de curves niet op elkaar liggen :(
     
  14. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Je kan ook eens proberen je grid af te zetten (of alleszins je snap to grid points, zit ergens in het grid menu) dan wordt het snappen naar punten makkelijker..
     
  15. hezik

    hezik Guest

    setsnap off had ik al geprobeerd. Hij claimed ook wel te snappen, alleen als je gaat splitten zegt ie dat de objecten elkaar niet raken..
     
  16. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    dan kan je nog proberen een controlpoint op je curve te zetten, en dan snapto point gebruiken, of je curve te splitten(of zijn het al 2 losse curves tussen romprug en overgang naar rudder?) op het punt waar je de arc wilt hebben, dan zijn mijn ideeën stilaan op :rolleyes:

    wat je ook nog kan proberen is alleen quadrant en near aan te zetten zodat ie niet naar het verkeerde punt kan snappen..

    Edit: hoe plaats je die arc trouwens? in de 3D viewport of in 2 viewports mbv ctrl?
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2008
  17. hezik

    hezik Guest

    Ik maak de gewenste arc in het vooraanzicht en schuif 'm dan in het zijaanzicht naar de plaats toe waar ik 'm wil hebben.

    Als ik een control point op de curve bij gaat plaatsen, verandert hij de curve, dat wil ik dus niet, ik wil de curve zo laten.

    Ik zal het vanavond even proberen met alleen quadrant en near aan, maar verwacht er eigenlijk niet veel van. Hij snapte nu al op near en optisch lijken de lijnen ook te raken, tot je heeeeeel ver inzoomed.. of gaat splitten.

    Pas ik een geheel verkeerde methode toe dat ik tegen dit probleem aanloop? Voor wat ik er van kan vinden, begint iedereen op deze manier, door doorsnedes op de omtrek te zetten.. of is er een snellere manier?
     
  18. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Je kan ook nog eens proberen de arc te maken in het vooraanzicht, move gebruiken (niet slepen dus) het punt op de arc aanklikken, dan Control ingedrukt houden terwijl je hem in het zij-aanzicht op de juiste plaats zet, en dan in het boven of vooraanzicht (afhankelijk van waar je het gewenste punt het beste ziet) nog eens op het gewenste punt klikken (zonder control ditmaal), dan moet ie wel bijna juist staan, of werkte je al zo?
     
  19. hezik

    hezik Guest

    zo werken gaat niet. In het vooraanzicht kan ik immers niet zien op welke hoogte de arc moet komen, de getekende omtrek is dan verticale lijn. Ik teken 'm in het vooraanzicht om de juiste breedte te bekomen. hem op de juiste hoogte zetten komt dan pas later.

    De plek waar de lijnen elkaar kruisen, liggen ook niet op een kruispunt van het grid, maar 'ergens er tussen'.. als je begrijpt wat ik bedoel.

    move en slepen is toch hetzelfde?
     
  20. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Staat je grid-snap aan? met te veel aantrekkings kracht?
     

Deel Deze Pagina