Rhinoceros: frustrerend

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Mannen, jullie doen heel mooi werk. Maar naast wat meer advanced vragen zitten er toch ook heel wat beginnersdingen tussen. In hoeverre hebben jullie de basic guide (of hoe heet die) doorlopen? 80% van hierboven staat daar uitgelegd als basic skills.
Succes!

Een terechte opmerking, ShadesInBlack, maar verkijk je niet. Sommige dingen vraag ik niet omdat ik het antwoord niet weet, maar omdat ik hoop dat er ook andere antwoorden zijn. Ik heb de basic guide en een hele rits tutorials inclusief filmpjes doorlopen..

ok. Het helpt eens je min of meer door begint te hebben hoe surfaces gebouwd worden, betekenins van U en V lijnen, continuïteiten, controlepunten, graden,...
Ik heb het ooit no wiskundig moeten kennen, das allemaal vergeten natuurlijk, maar er blijft wel wat plakken.
Anders, laat maar komen. Liefst korte vragen die korte antwoorden vereisen :)
succes!
ps: er is een cursus voor boat hull design die heel veel zaken gemeen heeft hiermee. Nuttige tips, maar het is een betalende dacht ik. Ook weer niet zo duur, maar goed, in de hobby mag het altijd goekoper.

Shades In Black zei:
Liefst korte vragen die korte antwoorden vereisen

Ok, bij deze eentje die ik (nog) niet weet..

Als ik bv. Nando's versie erbij pak:
5381498d9cedebe4e.jpg

Dit heeft ie dus hierover 'ge-networksrf-t':
5381498d9d401d24a.jpg

Ik begrijp niet waar die richel vandaan komt, maar soit, die zit er. Nu was mijn eerdere oplossing altijd: vlak verwijderen en net zo lang opsplitsen in deelvlakjes tot je met meerdere networksrf's wel een 'glad' vlak kreeg, maar goed krijg je het op die manier bijna nooit.

Mijn vraag is dus.. hoe haal ik die richel het beste weg? Ik kan wel aan punten van het vlak gaan slepen, maar dan moet je het handmatig recht gaan maken, wat praktisch onmogelijk is. Er moet toch iets van een 'flatten surface' ofzo zijn, maar ik kan het niet vinden..

Je kunt wel dat stuk eruit knippen en een nieuwe networksrf uitvoeren op dat stukje, maar dan wordt het weer niet 100% perfect rond/aansluitend.. je krijgt dan allerlei hobbeltjes te zien.

Is er niet een soort van 'strijk' commando? 'strijk dat vlak glad'.. of 'soften edges'.. ik zou bijna zeggen wat 'blur' in een tekenpakket doet..

Laatst bewerkt door een moderator:
Heej Henri, als ik het goed begrijp gaat het bouwen dus daadwerkelijk binnenkort beginnen?:D

Probleem opgelost (denk ik)
lijntjes.jpg

Je ziet hieboven 4 lijnen die door 4 punten gaan ( denk maar aan jou zijkant van je romp van spant naar spant.

De zwarte lijn is een verzameling van rechte lijnen van punt naar punt. Hier zit dus een echt zichtbare knik in. Net zoals bij de zijkant van je romp.

De rode lijn gaat ook door de zelfde punten maar dan vloeiend (een polyline) deze lijn wordt na het tekenen omgezet naar een formule die het best past. Je ziet dat het dan een beetje gokken wordt want hij komt boven de zwarte uit maar gaat wel exact door de 4 punten. er zitten 2 buigpunten in.

De paarse lijn doet helemaal z'n best om zo vloeiend mogelijk te worden hij gaat enkel nog maar door het begin en eindpunt heen. Maar vloeiend is hij wel.

De groene lijn is de oplossing. 1 gaat door alle punten heen en volgt de punten zonder knak.

vlakken.jpg

Hierboven de orginele lijn en mijn groene tot een vlak gemaakt. Je ziet bij het bovenste vlak duidelijk de knakken. Bij de onderste loopt het allemaal soepel en gladjezzzzz.

Hoe doe je dat? Nou net als of het balsa is. Afronden dus :)

oplossing.jpg

Ik heb het een beetje overdreven getekend, maar dan zie je duidelijk wat ik heb gedaan.

Laatst bewerkt:
Maar maakt het wat uit dan dat de randen "smooth" zijn? Waar belemmert dat je nu in?

Nou, dat ik geen kist wil waar hoeken in zitten.. maar eentje die mooi glad is. Ik begrijp ook wel dat je dat er zelf ook bij het bouwen uit kunt krijgen, maar zo ver ben ik nog lang niet; ik wil wel eerst een goed ontwerp gemaakt hebben, of, misschien beter gezegd, het door mij bedachte ontwerp goed uitvoeren. Het is ook een leerproces.

Heej Henri, als ik het goed begrijp gaat het bouwen dus daadwerkelijk binnenkort beginnen?:D

Dat hangt van je definitie van binnenkort af, denk ik :P Dit zijn nog maar de 1e prille stapjes tot het maken van een ontwerp.. de romp is nog niet eens klaar, dan moeten er nog vleugels/stabilo's/etc komen, dan moeten er spanten etc van gemaakt worden, dat moet weer in tekeningen gezet worden en dan... heel misschien dat dan de bouw begint..

Probleem opgelost (denk ik)
Plaatjes komen zo.

Ik ben nieuwsgierig.. het gaat er mij niet zozeer om dat anderen mijn problemen oplossen, maar dat ik weet hoe ik ze zelf moet oplossen.. dus als je ook wil beschrijven hoe je het gedaan hebt.. graag ;)

Een oplossing heb ik niet, maar de oorzaak is denk ik de vrij afwijkende richting van het kielvlak.
De 'rail' bij de overgang van romp naar kielvlak splitsen helpt denk ik wel, al blijft het behelpen.

Hezik wat jij als oplossing hanteert, gebruik ik ook meestal. Een betere/snellere oplossing is meer dan welkom.

Daarom vraag ik het ook.. ik kan mij niet voorstellen dat er geen betere oplossing voor is.. ik heb al veel geexperimenteerd, t-splines werkt bv. ook mooi, maar verslikt zich soms ook enorm, en laat de vormen een beetje los waardoor je er geen andere vlakken meer op aan kunt laten sluiten.

Dank voor je uitleg, maar dit was mij wel bekend.. de 'hoeken' in de zijkant zijn inderdaad domweg het gevolg van dat de lijnen daar ook hoekig zijn. Het gaat mij juist om de plekken waar de gebruikte lijnen niet hoekig zijn, maarj e toch overgangen te zien krijgt.. en, nog meer dan dat, het gaat mij er vooral om hoe je die overgangen netjes weg kunt werken, als je ze hebt, want het is domweg onmogelijk om je hele toestel uit vloeiende lijnen te tekenen..

Ik ga eens wat experimenteren met explodes en fillet curves, iig bedankt voor de tip alvast :)

Het probleem is ook... goed we pakken bv. even het punt waar een 'echte' hoek zit, in de zijkant achter de cockpit. De lijn van kielvlak naar cocpit is een rechte, vanaf boven gezien, die van cockpit naar neus ook. Twee rechte lijnen die onder een andere hoek lopen; dus zit daar een 'harde hoek'.

Goed.. dan zou je die kunnen exploden en 'fillet curven'. Dat werkt, dan is de scherpe hoek eruit.. MAAR.. dan is ie ook de verbinding kwijt met de doorsnede die juist op dat punt getekend is..

Tja, da's dus een electronische schuurklos. :)

Ik denk niet dat rhino v5 je dat zal leveren.

Rhino doet precies wat je van em vraagt. deukje hier, randje daar. En dan poetsen.

Ik bekijk het van de andere kant. Precies tekenen wat je wilt hebben en dan krijg je dat ook.

Pieter

JS.jpg

gedesic3.jpg

gedesic2.jpg

gedesic4.jpg

Laatst bewerkt:
Nee, dat bedoelde ik niet, zo ver ben ik nog niet.. ik bedoel, voordat je de romp gaat sweepen, of met networksrv behandelt.. de lijnen waar je een vlak uit wil maken, moeten elkaar raken. Zodra je van een hoekpunt waar 4 lijnen samenkomen, 2 lijnen gaat exploden en er een fillet op toepast, zijn die 2 de verbinding kwijt met de andere 2 en kun je er dus geen networksrf op toepassen..

Maar, een virtueel schuurblokje zou precies zijn wat ik zocht. Even een concreet voorbeeld.. in mijn versie heb ik veel met losse networksrf vlakken gewerkt en het resultaat begint er op te lijken. Maar bv. de cockpit:

5381498de2007205a.jpg

Het gaat mij nu even over de naad die midden over de cockpit loopt. Ik doe 'surface' en dan 'fillet'.. dan kies ik die twee surfaces en hij gaat bezig.. dan is ie klaar.. en krijg ik dit:

5381498de49959f19.jpg

Nog steeds die naad dus.. terwijl dit dus geen lijnen zijn waar hoeken inzitten. Ik zou inderdaad spreekwoordelijk een schuurklosje er overheen willen halen..

Nee pieter, dat is het probleem niet volgens mij.

ShadesInBlack, dat is eigenlijk het enige wat ik heb gedaan, een hoop tutorials doorgelopen, daarna dingen zelf geprobeerd. En gewoon volhouden tot iets lukt, werkt altijd.

Hezik, wat je kunt doen om die deuk eruit te halen achter de cockpit.

Eerst een schuine plane maken, of een schuine lijn, waarschijnlijk iets boven en en bijna parralel aan die lijn die er nu al is,

controlepoints aanzetten, surface controle points selecteren die aan de bovenkant links en rechts een hogere controlepoint hebben.
Eventueel die geselecteerde controlepoints eerst in een groep doen zodat je dit makkelijk kan herhalen.

En dan en dan ptsrf commando met die controlepoints, to plane doen, alleen de Z-as, naar die lijn of plane die al getekend is.

Heel lastig dit uitleggen via een toetsenbord zonder een enorme lap tekst neer te leggen.

Een andere optie is een aantal tussen ribben maken, 3 of 5ofzo, gelijke afstand van elkaar. mss helpt dat.
Daar was een shortcut voor geloof ik, ben hem ff vergeten... Staat ergens hier op het forum.:-D

Laatst bewerkt:
Goed.. dan zou je die kunnen exploden en 'fillet curven'. Dat werkt, dan is de scherpe hoek eruit.. MAAR.. dan is ie ook de verbinding kwijt met de doorsnede die juist op dat punt getekend is..

Prima punt. Daar zal je wat aan moeten doen. Ik heb het hieronder in Rhino gezet. Je ziet dat de romp iets smaller wordt door het afronden. Is met de schuurklos ook zo.

fillet98.jpg

Wat jij doet is het volgende, niet slecht of zo maar je komt in de problemen.

Je maakt alles zoals je het hebben wilt ( met hoeken dus ) en daarna vind je die hoeken niet mooi en wil daar rondingen aan maken. Op heel veel vlakken en overgangen krijg je dan randjes.

Ik zou je basis gebruiken om je buitencountouren netjes met ronde hoeken te tekenen / constureren (zoals hierboven) en zou daar nieuwe spanten in teken.

Dat je spanten dan iets kleiner worden swa maar dat is makkelijker dan alle vlakken met de hand bewerken.

groetjes,

Pieter

nu op 3 cent

Back